Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Java] Bepalen van transporteur

Pagina: 1
Acties:

• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Voor een bepaald business proces, zal er een transporteur bepaald moeten worden aan de hand van enkele voorwaarden zoals type levering, postcode, etc.

Momenteel wordt dit voorzien door voor iedere transporteur een range aan postcodes te selecteren, en ook maar 1 transporteur per unieke combinatie (type & postcode) toe te laten. In dit geval is de transporteur niet zozeer een fysiek persoon, maar eerder een vorm van transport (DHL, ABX, intern).

Als er nieuwe transporteurs bijkomen, zal deze hele tabel weer herbekeken moeten worden natuurlijk. Ik begin me wel af te vragen of er geen generiekere oplossing mogelijk is. Na een korte zoektoch op Google kwam ik de welbekende TSP, TPP problematiek tegen... maar deze heeft niet rechtstreeks betrekking op dit specifiek probleem, omdat de effectieve routes op zich en de optimalisaties nog manueel bepaald worden.

Zijn er mogelijkheden om dit systeem intelligenter te maken, zonder hiervoor nobelprijzen te moeten winnen? :)

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik lees in je post nergens aan de hand van welke criteria bepaald kan worden of een Transporteur beter is als de andere!

Voor lastige problemen die niet (binnen redelijke tijd) brute-force door te rekenen zijn worden heuristische zoek methoden gebruikt

[ Voor 38% gewijzigd door Woy op 20-05-2008 15:18 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Een transporteur wordt niet echt beschouwd als beter voor een levering, eerder als meest geschikt en de parameters die dat bepalen zijn de postcode en het land, type levering (colli, palletten) en de klant nummer. Dus voor een specifieke klant kan er een "specifieke" transporteur nodig zijn.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen zul je eerst iets meer moeten vertellen waarom de ene leverancier geschikter is dan de ander. Zoals ik er nu tegenaan kijk zijn alle verzendingen redelijk onafhankelijk dus is TSP in het geheel niet van toepassing. Het hele TSP gebeuren ligt buiten de scope van je probleem omdat dit door de leverancier afgehandeld wordt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
De zendingen gebeuren vooralsnog slechts vanuit 1 locatie. Hierdoor wordt er dan ook gekeken of de interne transporteurs de levering kunnen doen, of als dit overgelaten moet worden aan professionele firma's. Deze externe firma's worden toegekend aan de hand van hun postcode (welke provincie), en het type.. sommige leveranciers hebben een groter laadvermogen dan anderen.

Eigenlijk is het gewoon een beslissingstabel, want bepaalde leveringen kunnen ook 'overriden' worden, door er een andere transporteur op te forceren.
Is de enige manier om dan een correcte transporteur toe te kennen via een tabelletje dat bijgehouden moet worden voor welke leveringslocatie de transporteur bepaald wordt?

Vb: postcode 1000 - ABX

Lijkt me een vrij omslachtige manier.. en daarom vroeg ik me af of er toch niet andere / betere mogelijkheden bestaan om dit te "berekenen"

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Dat moet wel makkelijker kunnen volgens mij. Je kunt bijv. met gebieden gaan werken waar een gebied van verschillende types kan zijn, bijv. land, provincie, plaats of postcoderange. Vervolgens ga je dan per transporteur aangeven welke combinaties van gebied / zendingstype ondersteund worden. Nu kun je per gebied / type -combi een voorkeurstransporteur aangeven, of met een voorkeursgetal werken. Je kunt ook nog globale voorkeurstransporteurs opgeven (desnoods verschillende per type zending), die uiteraard alleen van toepassing zijn binnen het dekkingsgebied van de transporteur.

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

Pagina: 1