2D kwaliteit op CRT, Matrox of Nvidia Quadro NVS

Pagina: 1
Acties:

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 22:35
Voor mijn studie Industrieel IPO (industrieel product ontwerpen) maak ik veel gebruik van oa photoshop.

Ik heb een mooie 21" 210P Philips CRT en daar moet een goede videokaart bij om een beetje fatsoenlijk beeld hieruit te trekken.

In welke videokaart zitten de beste filters voor een zuiver VGA signaal?

Wat doe ik op de computer:
-Photoshop
-Internetten/tekstverwerken
-Af en toe Solidworks

Het systeem:
Gigabyte GA-7VRXP met Athlon 1900+
1280MB ram
80GB harddisk
WINXP
21" Philips 201P CRT

Ik kijk naar kaartjes op marktplaats met een max van 60euro.
Nu zie ik langskomen:
Nvidia Quadro 4 NVS 400 PCI quad 64MB
Dit is een pci kaartje met 4 monitor outputs volgens mij gebaseerd op een GF4mx-400
Nvidia zegt dit over de Quadro NVS serie
Ultimate Image Quality
Quadro NVS graphics products deliver the industry’s best image quality, sharpness and pixel tracking for analog LCDs, DLPs and plasma displays with resolutions up to 2048 x 1536.

Het voordeel van een PCI kaart is dat ik er altijd nog een snellere geforce of radeon naast kan zetten voor cad.

Nvidia Quadro NVS 280 PCI 64MB
Zelfde als hierboven alleen 2 ipv 4 monitor outputs

Matrox G450 32mb AGP
Dit type kaarten stonden altijd bekend om goede filters en hoge kwaliteit, maar in 3d kunnen ze helemaal niks, ik vraag me af hoe het met compatibility zit.

Matrox g550 32mb AGP
Zelfde als hierboven, alleen iets nieuwer.

Quadro4 980XGL
Cad serie van nvidia, geschikt voor Solidworks, geen idee van 2d kwaliteit

Quadro4 380 XGL
Zelfde als hierboven, alleen minder snel

Ik vraag me dus af, welke van deze kaartjes het meest strakke beeld op mn 21" CRT tovert. Natuurlijk hoor ik het ook graag als ik een kaartje over het hoofd heb gezien.

Daarnaast vraag ik me af hoeveel signaalverlies er optreed in de DVI-vga adapters en of je de monitor niet direct op een VGA uitgang op de kaart moet prikken.

Heb heel wat reviews gelezen, maar geen ervan gaat echt in op de 2d kwaliteit van de quadrokaartjes.

[ Voor 13% gewijzigd door arjandijk162 op 21-05-2008 13:19 ]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-05 12:56
Een latere Geforce (6600 serie) of een Radeon 9xxx serie geeft ook goed beeld. Bij die GF2's werden erg goedkope RAMDACS en filters gebruikt waardoor de 2d kwaliteit slecht is.

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Ik zou persoonlijk voor de Matrox variant gaan. Ten eerste omdat deze veel meer bandbreedte tot zich heeft via de AGP poort en die Nvidia kaart het maar doen moet met een gedeelde PCI-slot tot 133MB p/s, daarnaast blijft matrox de onherroepelijke winnaar in 2D beeld op hogere resoluties ook.

Overigens zitten er wel degelijk 3D capaciteiten in een Matrox kaart alleen zijn ze daar niet voor gemaakt :) Als je wilt gamen moet je toch iets anders tot je nemen wat eigenlijk beste van beide werelden combineert. De Quaddro zijn overigens gewoonweg Geforce 4 kaarten (Zie nummer) maar dan met een andere ID waardoor ze dus via de Quaddro drivers werken. En die zijn weer geoptimaliseerd voor Cad-tekenen enzo. Ook niet echt om mee te gamen dus :P

• arjandijk162
Ik weet dat het ontwerp van Quadro's en GF4's grotendeels overeen komt, maar ik heb gehoord dat de Quadro betere filters gebruikt en daardoor betere 2d geeft, ik hoop dat iemand mij uitsluitsel hierin kan geven.

• arjandijk162
Iemand ervaring met de 2D kwaliteit van een Quadro (FX/NVS)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
NVS'en zijn niet voor 3d werk bedoeld dus of het echt een ster in solidworks zal zijn betwijfel ik..En eigenlijk zou ik wel voor een AGP kaartje gaan.

Wel zou ik liever een quadro hebben dan een matrox, beeld zal prima zijn en support lijkt me ook makkelijker.

Marktplaats heeft ook 2 hits op "quadro agp"

Maar een geforce uit de 6 serie zal ook prima voldoen lijkt me.

[ Voor 17% gewijzigd door maratropa op 21-05-2008 13:29 ]

specs

Pagina: 1