NF4 herkent niet tegelijk IDE RAID en SATA RAID?

Pagina: 1
Acties:

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:27

14ReD

Who is General Failure?

Topicstarter
Eerste werkende situatie:

DFI NF4 DR s939 mobo
AMD64 4000+
OCZ 2 Gb
Audigy 2
2x ASUS 7900GT TOP in SLi
2x 250Mb Maxtor schijven in RAID0 (via SATA)
1x 160Gb Maxtor schijf (via IDE)
1x DVD writer (via IDE)

Met deze configuratie werkt het systeem als een zonnetje. Ik gebruik deze pc zonder problemen op lanparties. Op de RAID0 array staat Windows XP SP2 en op de 160Gb staat Ubuntu 8.04 LTS.

Als ik echter 2 oudere hd's erin zet, (2x Seagate 15Gb via IDE), dan gaat het fout. Ik kan de array builden (RAID 0) in het menu en word ook als zodanig herkent wanneer hij opnieuw opstart. Wanneer ik echter het array wil formateren in Windows, krijg ik gelijk een spontane reboot. Beide harde schijven heb ik al gechecked met de software van Seagate en een lange test gedaan. Er werden 0 fouten gevonden. Voor alle zekerheid heb ik een full format gedaan, maar ook dit helpt niet.

Wanneer ik de SATA array loskoppel en alleen Ubuntu opstart, worden beide HD's wel herkent. Alleen moet ik daar nog even het dmraid gedoe uitvoeren.

Overigens is het ook raar dat een relatief nieuwe SATA DVD Writer ook met moeite herkend wordt door de bios (kmoet lang wachten) en dat WinXP erna weigert op te starten. Maar ik vermoed dat het probleem hierbij aan de dvd writert ligt.

Heeft iemand een idee wat er fout kan gaan? Aan welke voorwaarden moet een RAID array voldoen? Ik zag ergens iets van 28 bit addressing en dat 48 bit niet ondersteunt word. Kan het daarmee te maken hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door 14ReD op 20-05-2008 14:07 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-02 22:34
Mijn eerste gedachte is dat beide drivers voor IDE en SATA raid geladen moeten zijn om beiden Raid array zichtbaar te maken.

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:27

14ReD

Who is General Failure?

Topicstarter
Was ook mijn eerste indruk. Echter worden beide harde schijven in de beherderstool van windows wel als RAID 0 array herkent. Het probleem doet zich pas voor als de harde schijven geformateerd moeten worden. Dan loopt windows vast (ferme reboot) en weigert de array ook maar te herkennen als de pc opnieuw is opgestart.