Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In mijn studentenhuis zijn we op zoek naar een goedkope router met load-balancing functionaliteit. Eerder heb ik al een topic geopend over dual-wan routers: Ervaringen goedkope loadbalancing routers/ firewalls

Echter, gezien de enorme hoeveelheden dataverkeer in een studentenhuis met 40 bewoners die allemaal fanatiek films en muziek downloaden, willen we graag een upgrade doorvoeren met 2 extra ADSL lijntjes. Kortom, 4 WAN connecties ipv 2 WAN verbindingen). Heel veel apparaten in de SOHO categorie (met een bijbehorend prijskaartje) vallen af en het is moeilijk een apparaat te vinden dat net iets duurder is.

De apparaten die dit kunnen zijn namelijk bedoeld voor grote bedrijven en bieden in de praktijk veels te veel functionaliteit. Ik wil een simpele load-balancer voor 4 wan connecties en wil niet betalen voor extra functionaliteit als VPN, VOIP router en weet ik veel wat.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Dt is de goedkoopste mogelijkheid die ik heb gevonden: Draytek Vigor 3300V (€ 655,-)

... maar veel overbodige functionaliteit.

Overigens, weet iemand waar in NL Xincom verkocht wordt? Google noch de website van de fabrikant levert een antwoord ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09 18:06
Ik zal het verkeerd zien, maar kan je niet gewoon twee routers gebruiken? Per paar ééntje en dan een switch erachter. Evt achter de twee gewoon nog ééntje.

Je kan trouwens met de dalende prijzen van Cores overwegen een simpel PC'tje neer te zetten. Moet prima willen voor het bedrag wat je noemt.

[ Voor 31% gewijzigd door Zsub op 20-05-2008 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:41
Met Zsub eens dat is goedkoper denk ik of je moet een eigen router maken doormiddel van een pc met wat NIC's erin.

De bandbreedte is op de pci bus voldoende. Er bestaan ook NIC's met 4 poorten heb ik gezien. Schijnen hardwarematig te zijn de chip heb ik me laten vertellen. Misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-_bram_-_
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-09 09:54
Ik denk ook dat een pctje met pfSense of iets dergelijks even degelijk is, maar wel goedkoper zal uitkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
Cave_Boy schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 14:23:
Met Zsub eens dat is goedkoper denk ik of je moet een eigen router maken doormiddel van een pc met wat NIC's erin.

De bandbreedte is op de pci bus voldoende. Er bestaan ook NIC's met 4 poorten heb ik gezien. Schijnen hardwarematig te zijn de chip heb ik me laten vertellen. Misschien een optie?
Klopt, staan wel in de Pricewatch. HP heeft ze, IIRC. Wel prijzig spul trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Zsub schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 14:18:
Ik zal het verkeerd zien, maar kan je niet gewoon twee routers gebruiken? Per paar ééntje en dan een switch erachter. Evt achter de twee gewoon nog ééntje.

Ik zou dual-wan routers achter elkaar kunnen gaan hangen. Ik vraag me alleen af of dat een stabiele oplossing levert. En gaat de latentie van je internetverbinding niet ontzettend de lucht in?

Bovendien wil ik eventjes opmerken dat voor de meeste dual-wan routers een NAT stap verplicht is. Dan moet je twee NAT stappen doen en raak je daarmee een aantal externe IP adressen kwijt. Voor het interne netwerk komen dan maar 2 externe IP's beschikbaar .... Terwijl ik nu een meerdere publieke ip's via multi-nat/ DMZ oplossingen aan verschillende PC's kan koppelen.

Een oplossing met een Linux PC wil ik niet aan. Heb ik geprobeerd ooit in een ver verleden. Is moeilijk te configureren en veranderingen kosten dus tijd/ moeite. Bovendien niet de meest stabiele oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 19:13

Brantje

De post is daar >>

Linux is stabieler dan windows.
Maar oke, load blancing is over het algemeen erg prijzig.

Waarom niet gewoon niet de modems verdelen switch er achter?
Misschien is het netwerk bij de een sneller dan de ander, maar wat maakt dat uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 15:06:
Bovendien wil ik eventjes opmerken dat voor de meeste dual-wan routers een NAT stap verplicht is. Dan moet je twee NAT stappen doen en raak je daarmee een aantal externe IP adressen kwijt. Voor het interne netwerk komen dan maar 2 externe IP's beschikbaar .... Terwijl ik nu een meerdere publieke ip's via multi-nat/ DMZ oplossingen aan verschillende PC's kan koppelen.
Ik had me de NAT dingen niet gerealiseerd, dat is waar. Ik denk dat de latency érg mee zal vallen. Paar milliseconden hoogstens.

pfSense heeft overigens een webinterface die er erg goed uit ziet. Duidelijk en logisch. Daarmee heb je sowieso het gedoe met je NAT niet. En het kán stabieler zijn dan hardwarematige routing (andersom ook wel). Wat ik me altijd afvraag is of er niet een informaticus ofzo in zo'n studentenhuis woont. Vraag het hem of haar gewoon eens? Misschien kan hij/zij je wel erg goed helpen bij het opzetten van zo'n linux-bakkie (niet om jouw vaardigheden af te doen als ontoereikend, echt niet, maar twee weten meer dan één, zegmaar)...

[ Voor 20% gewijzigd door Zsub op 20-05-2008 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:57
Moet het perse 4-wan zijn?

Heb je een specifieke reden waarom je het netwerk niet wilt opsplitsen tussen 20 gebruikers op 1 dual wan, en 20 op een andere dual-wan?
Pagina: 1