Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een vraag, ik moet een noodgedwongen bedrag van ong 1450euro afbetalen aan een even niet nader genoemt bedrijf. Nu kan ik via hun een incasso regeling treffen zodat ik dit in termijnen kan afbetalen. Nu is het zo dat ik dit bedrag niet rentevrij kan afbetalen en dat er flink wat rente bovenop komt 15%.

Nu is het ook zo dat de afbetaling slecht in 12 of 24 maanden gedaan kan worden.
Nu in het geval van 24 maanden kost dit me dan 1450*1.15 = 1667,50, 1667,50/24 = 69,47
Oftewel 70euro per maand. Nu is dat redelijk veel voor mij als student en dat zie ik niet erg zitten.

Nu bedacht ik me dat je via IBgroep ook een lening kan afsluiten met een veel betere rente van 4,17% (2008) Op de website kan ik verder vinden dat je na je studie pas hoeft te betalen en er een periode van 15jaar over mag doen met als minimale bedrag 45,- per maand.
In een tabel op de website en in een folder van IBgroep staat een verhouding te vinden vanaf 4500,- echter heb ik maar 1500,- nodig. Nu is het ook zo dat ik het niet pas na mijn studie maar gewoon direct per maand wil aflossen.

Heeft er iemand ervaring met het lenen via IBgroep? is dit een beetje goed geregeld en zijn er nog andere mogelijkheden kwa aflossen (bijvoorbeeld andere bedragen 1500,-, direct afbetalen, minder dan 45,- p/m)

Nu voor de duidelijkheid is het geen vrije keuze om een lening te nemen, normaliter zou ik dit nooit doen. Echter zit ik met een noodgedwongen onverwachte afbetaling en wil ik de kosten hiervoor zo laag en makkelijk mogelijk houden.

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:20

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

IB groep is volgens mij alleen bedoeld als structurele maandelijkse ondersteuning. Niet omdat je toevallig ff een bepaald bedrag nodig hebt. Daarvoor moet je bij becam of een dergelijke partij zijn.

I'm not as think as you stoned I am

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:35
Als je het via de IB-groep kunt doen, moet dat je zeker doen. Probleem is echter wel dat je maandelijks een bedrag krijgt gestort en dus niet in een keer 1500 euro kunt opvragen. Hoeveel je maandelijks kunt (bij)lenen verschilt per student, HBO/WO of MBO en of je thuis- of uitwonend bent.

Verwijderd

Topicstarter
WooK schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 13:59:
IB groep is volgens mij alleen bedoeld als structurele maandelijkse ondersteuning. Niet omdat je toevallig ff een bepaald bedrag nodig hebt. Daarvoor moet je bij becam of een dergelijke partij zijn.
op de volgende pagina wordt gesproken over 2verschillen, een maandelijkse lening van een maximaal bedrag (afhankelijk van de situatie) en een vaste eenmalige lening.

http://www.ib-groep.nl/particulier/Informatie/Studiefinanciering/Beroepsonderwijs/lenen/lenen.asp

Nu is me tot nu toe alleen duidelijk dat je moet bezig zijn met een opleiding en studiefinanciering van ibgroep moet ontvangen voor je recht hebt op de leningen. Er staat verder niets bij over andere voorwaarden of dat het persee aan je studie moet worden besteed.
Jewie schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 13:59:
Als je het via de IB-groep kunt doen, moet dat je zeker doen. Probleem is echter wel dat je maandelijks een bedrag krijgt gestort en dus niet in een keer 1500 euro kunt opvragen. Hoeveel je maandelijks kunt (bij)lenen verschilt per student, HBO/WO of MBO en of je thuis- of uitwonend bent.
Mijn situatie is op het moment MBO vanaf februarie waarschijnlijk HBO en thuiswonend.
Nu is de optie op een maandelijks bedrag voor mij eigelijk uitgesloten, want dan moet ik alsnog maandelijks aflossen bij het bedrijf waar de schuld loopt. en betaal ik dus uiteindelijk 2x rente.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2008 14:05 ]

• Jacub86
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 14:45
Misschien een optie om die 1500 nu van je ouders te lenen(mits mogelijk) en dan ff de lening bij IB vol open zetten, zodat je in ongeveer 3 maanden(weet niet precies hoeveel van die 750/maand je kunt missen aan afbetaling) je ouders terug kunt betalen?

Verwijderd

Topicstarter
Jacub86 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 14:04:
Misschien een optie om die 1500 nu van je ouders te lenen(mits mogelijk) en dan ff de lening bij IB vol open zetten, zodat je in ongeveer 3 maanden(weet niet precies hoeveel van die 750/maand je kunt missen aan afbetaling) je ouders terug kunt betalen?
Ik heb het met mijn ouders besproken maar helaas kunnen zij geen 1500euro missen. Vandaar dat ik dus kijk naar een lening via IBgroep, of een ander soortgelijk alternatief.

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:02
Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 13:56:

Nu is het ook zo dat de afbetaling slecht in 12 of 24 maanden gedaan kan worden.
Nu in het geval van 24 maanden kost dit me dan 1450*1.15 = 1667,50, 1667,50/24 = 69,47
Oftewel 70euro per maand. Nu is dat redelijk veel voor mij als student en dat zie ik niet erg zitten.
Weet je zeker dat dit niet 15% per jaar, dus bij 24 maanden: 1450*1,15*1,15 moet zijn? Zoals je nu rekent is het 7,5% op jaarbasis en dat maakt nogal een verschil als je alternatieven wil vergelijken.

Het goedkoopst is lenen via IB-groep. Indien je daarmee het bedrag niet ineens kan krijgen, kan je eventueel bij je bank informeren naar de mogelijkheden van een studentenkrediet, kost doorgaans zo'n 8-10% maar dat los je dan maandelijks af met het geld van IB-groep.

Verwijderd

Topicstarter
Sempy schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 14:15:

Weet je zeker dat dit niet 15% per jaar, dus bij 24 maanden: 1450*1,15*1,15 moet zijn? Zoals je nu rekent is het 7,5% op jaarbasis en dat maakt nogal een verschil als je alternatieven wil vergelijken.

Het goedkoopst is lenen via IB-groep. Indien je daarmee het bedrag niet ineens kan krijgen, kan je eventueel bij je bank informeren naar de mogelijkheden van een studentenkrediet, kost doorgaans zo'n 8-10% maar dat los je dan maandelijks af met het geld van IB-groep.
Dat is eigelijk een hele goede, volgens mij is het inderdaad op jaarbasis ik zal het eens even navragen. Overigens gaat het mij niet alleen om die extra rente maar ook om de afbetaling. Ik betaal namelijk liever minder per maand over een wat langere periode, wat bij de incasso van het bedrijf niet mogelijk is boven 24maanden.

Volgende berekening:

Directe incasso 1450*1.15*1.15 = 1918,- (2jaar afbetaling / 24maanden) 1918/24 = 79,90 P/M
IBGroep 1450*1.048*1.048*1.048*1.048 = 1749,- (4jaar afbetaling / 48maanden) 1749/48 = 36,43 P/M

Bij deze rente's op jaarbasis ben ik dus bij IBgroep goedkoper uit, kan ik langer doen over het aflossen en ben ik ruim de helft minder kwijt per maand. Is toch intressant

Ook wil ik graag de mogelijkheid hebben om kosteloos meer af te lossen indien mogelijk. Mocht ik namelijk extra werken of mocht er een extra zakcentje beschikbaar komen zou ik dan misschien die maand wat meer willen aflossen dan de overige maanden.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:42

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Is het niet mogelijk dat je eerst start met aflossen bij dat incassobureau en tegelijkertijd die lening bij de IBG opvraagt. Als je dat geld dan binnenhebt je resterende schuld bij dat bureau in 3 of 4 maanden af te betalen. Dan hoef je bij dat incassobureau slechts een paar maand rente te betalen, waarna je van je schuld af bent (bij het incassobureau dan he :+ )

Het is wel het ene gat dichten met het andere, dus niet goed.

Andere mogelijkheid: Kunnen je ouders niet een Persoonlijke Lening aanvragen, welke jij dan ASAP aflost aan ze met geld van de IBG?

Waarom? Omdat het kan!!

• dfr0st
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-11 18:16

dfr0st

Geel is mooier

Als je je P hebt gehaald kunt je bij de abn tot 5000,- rood staan, dan volledige stuffie aanvragen zodat je weer in de plus komt en dan de roodstaan weer weghalen bij de abn zodat je niet weer in de problemen komt.

-

Verwijderd

Topicstarter
Lolhozer schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 14:39:
Is het niet mogelijk dat je eerst start met aflossen bij dat incassobureau en tegelijkertijd die lening bij de IBG opvraagt. Als je dat geld dan binnenhebt je resterende schuld bij dat bureau in 3 of 4 maanden af te betalen. Dan hoef je bij dat incassobureau slechts een paar maand rente te betalen, waarna je van je schuld af bent (bij het incassobureau dan he :+ )

Het is wel het ene gat dichten met het andere, dus niet goed.

Andere mogelijkheid: Kunnen je ouders niet een Persoonlijke Lening aanvragen, welke jij dan ASAP aflost aan ze met geld van de IBG?
Dat is het nu juist, dan betaal ik dus dubbel op rente. ook al is het bij het incassobureau maar enkele maanden. Ik betaal liever het incasso bureau direct, waarnaar ik daarna tegen een normale rente en aflossing bij IBgroep of een vergelijkbaar alternatief ga afbetalen.

Overigens hebben mijn ouders niet zomaar 1500euro voor mij, ik heb het erover gehad of dit niet (tijdelijk tot ik heb terugbetaalt) van de spaarrekening van mijn ouders kan worden gehaalt.
Echter is het zo dat mijn ouders veel rente ontvangen bij de bank van hun spaarrekening (weet niet welke) echter is het zo dat ze dan X zoveel jaar niet aan het geld mogen komen. Doen ze dit wel krijgen ze een boete en word de rente weer naar het standaard teruggezet.

Van mijn ouders lenen is helaas vrijwel uitgesloten.

• Lolhozer

Lolhozer

Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 14:49:
[...]

Dat is het nu juist, dan betaal ik dus dubbel op rente. ook al is het bij het incassobureau maar enkele maanden. Ik betaal liever het incasso bureau direct, waarnaar ik daarna tegen een normale rente en aflossing bij IBgroep of een vergelijkbaar alternatief ga afbetalen.
15% van 1450 = €217,50 per jaar, is ongeveer €55/3mnd of €72/4mnd. Dus dubbele lasten vallen wel mee.

Tsja geld lenen kost nu eenmaal geld. Die les heb je iig gratis :+

Waarom? Omdat het kan!!

• Sempy
Dubbel rente betaal je niet, je hebt alleen twee leningen tot dat je de dure lening met de IBG-lening hebt afgelost. voorbeeld:

1.000 x 10% lening A
450 x 4,8% IBG

als je het uitmiddeld dus 8,4%

Je rente% wordt dus steeds lager en ik weet zeker dat je nooit uitkomt boven die 15% woekerrente van het incassobureau.

[ Voor 115% gewijzigd door Sempy op 20-05-2008 15:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sempy schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 14:58:
Dubbel rente betaal je niet, je hebt alleen twee leningen tot dat je de dure lening met de IBG-lening hebt afgelost. voorbeeld:

1.000 x 10% lening A
450 x 4,8% IBG

als je het uitmiddeld dus 8,4%

Je rente% wordt dus steeds lager en ik weet zeker dat je nooit uitkomt boven die 15% woekerrente van het incassobureau.
Ik kom er niet helemaal uit, ik zit te kijken wat het me kost om 1000euro rood te staan bij de postbank. Hieronder tabel van hun website:

Afbeeldingslocatie: http://img253.imageshack.us/img253/156/postbankbl0.jpg

Als ik de tabel zo bekijk dan lijkt het alsof ik 1000euro kan lenen, dit kan afbetalen in 60 maanden en dat kost mij dan 200euro maar volgens mij klopt het niet helemaal.

Verder zou ik hiernaast dan de die 450euro bij IBgroep kunnen lenen en deze afbetalen.
Nu kan ik op de website alleen het onderstaande stukje vinden hierover:
Als je een basisbeurs (en eventueel een aanvullende beurs) ontvangt, mag je bovendien maandelijks een bedrag lenen. Hoeveel je maximaal in het beroepsonderwijs mag lenen, is afhankelijk van je woonsituatie en van welke onderwijssoort je volgt. Maar je hoeft niet het maximale bedrag te lenen, minder mag ook. Hoeveel je wilt lenen, bepaal je zelf. Heb je geen recht op een aanvullende beurs, dan mag je die ook extra bijlenen.
Als je een tijdje krap zit, dan kun je ook bijvoorbeeld een of twee maanden een bedrag lenen. Heb je de lening niet meer nodig, dan zet je het bedrag weer op nul. Je regelt het gemakkelijk via Mijn IB-Groep of ‘wijzigingen doorgeven’.
Nu weet ik niet of die 4,8% ook hiervoor geld, er staat verder niets over het aflossen van deze lening qua termijnen en het beginnen met aflossen? Het is me allemaal nog redelijk onduidelijk.

Ook vind ik het idee om meedere leningen te hebben en moeten aflossen ook niet zo ideaal.
Ik heb al vaste lasten, en als daar nogeens 2 aparte leningen bijkomen die moeten worden afgelost wordt het wel veel allemaal. vandaar het liefste een enkele lening voor wat langer termijn voor een redelijk maandelijks bedrag.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2008 15:31 ]

• Sempy
Ik denk dat je het beste even met de IBG kan bellen, zij kunnen je denk ik precies vertellen hoe het zit. Via google zag ik dat je max. rond 275,- per maand mag lenen. Dit zou je dan een half jaar moeten doen om aan 1.450 te komen.

Aangezien je dat geld nu nodig hebt, leen je ter overbrugging die 1.450 bij bv. de postbank (ook daarmee ff bellen voor hoe & wat). Vervolgens elke maand die 275,- van de IBG aan de postbank doorstorten en met een half jaar zit je op een goedkope lening van 4,8%

• Lolhozer

Lolhozer

Wel even vragen of je boetevrij mag aflossen he.

Waarom? Omdat het kan!!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Mijn nekharen gaan overeind staan van je start-post, het klinkt nl. vrij dubieus. Bovendien, bij consumentenkoop (ik ga er even van uit dat jij niet handelt vanuit 'n eigen bedrijfje, en dat bedrijf wel), is er 'n maximum wat je aan rente mag rekenen - en dat moet (wettelijke verplichting) ook nog 'ns in de algemene voorwaarden vermeld staan. Sla die er dus maar 'ns op na ;) Wellicht scheelt je dat zo 15% rente...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 13:56:
[...]
Heeft er iemand ervaring met het lenen via IBgroep? is dit een beetje goed geregeld en zijn er nog andere mogelijkheden kwa aflossen (bijvoorbeeld andere bedragen 1500,-, direct afbetalen, minder dan 45,- p/m)
[...]
Vervelende situatie natuurlijk, 1450euro is voor een student een boel geld. Ik zou absoluut voor de IBG kiezen. Leen die 1450 gewoon daar, bij hun ben je echt veel beter af dan bij welke commerciele bank of bedrijf dan ook.

+ rente is veel lager
+ verplichte aflossing gaat pas twee kalenderjaren na afloop van je studie in
+ als aflossen door werkloosheid of arbeidsongeschiktheid niet goed mogelijk is, heb je de mogelijkheid om draagkrachtmeting en aanpassing van het maandbedrag aan te vragen. (bij welke bank vind je dat)
- de maandtermijn van de aflossing is gekoppeld aan de hoogte van je studieschuld, wel met een minimum van 45 euro. (al is je schuld maar 100 euro)
+ vrijwillig aflossen mag natuurlijk al meteen en met elk bedrag. Kun je 20 euro per maand missen, zet een automatische overschrijving voor 20 euro. Kun je een keer 400 euro missen door wat meer uren op je bijbaan, zet voor die maand een extra overschrijving in je internetbankier-omgeving.

Verwijderd

Topicstarter
t_captain schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 18:07:
[...]

Vervelende situatie natuurlijk, 1450euro is voor een student een boel geld. Ik zou absoluut voor de IBG kiezen. Leen die 1450 gewoon daar, bij hun ben je echt veel beter af dan bij welke commerciele bank of bedrijf dan ook.

+ rente is veel lager
+ verplichte aflossing gaat pas twee kalenderjaren na afloop van je studie in
+ als aflossen door werkloosheid of arbeidsongeschiktheid niet goed mogelijk is, heb je de mogelijkheid om draagkrachtmeting en aanpassing van het maandbedrag aan te vragen. (bij welke bank vind je dat)
- de maandtermijn van de aflossing is gekoppeld aan de hoogte van je studieschuld, wel met een minimum van 45 euro. (al is je schuld maar 100 euro)
+ vrijwillig aflossen mag natuurlijk al meteen en met elk bedrag. Kun je 20 euro per maand missen, zet een automatische overschrijving voor 20 euro. Kun je een keer 400 euro missen door wat meer uren op je bijbaan, zet voor die maand een extra overschrijving in je internetbankier-omgeving.
Er is inderdaad en minimum van 45 euro, echter is dit als de aflossing officieel van startgaat zoals je zegt 2jaar na afloop van mijn studie. Mocht ik dus per direct aflossen is het dus wel mogelijk om minder aftelossen per maand? Of is het extra bedrag wat ik wil aflossen bovenop die 45euro wat je bedoelt?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 18:43:
[...]

Er is inderdaad en minimum van 45 euro, echter is dit als de aflossing officieel van startgaat zoals je zegt 2jaar na afloop van mijn studie. Mocht ik dus per direct aflossen is het dus wel mogelijk om minder aftelossen per maand?
Klopt helemaal. Alles wat je voor die tijd inlost is vrijwillig en daarvoor zijn bij mijn weten geen regels.

Verwijderd

Ik weet niet hoe snel je het nodig hebt, maar bij IB-Groep kun je niet direct het geld krijgen. Als je het voor 1 juni aanvraagt, dan krijg je het 23 juni met je stufi gestort. Door in te loggen met je DigID kun je het snel aan of uitzetten. Het makkelijkste is gewoon maximale lening kiezen (dat is tot 500 euro).

Wat betreft de Postbank, als je gewoon normaal rood gaat staan, dan bel je even en is het geregeld. Echter met het rood staan voor studenten gaat het om een doorlopende lening en daarvoor moet je een contract ondertekenen. Als je vandaag belt dan is het rood staan over 2 weken actief, je moet namelijk wachten op het contract, het tekenen, opsturen en dan moeten zij het verwerken..

Beide lijken mij dus geen opties voor zeer korte termijn.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 15:40:
Ik weet niet hoe snel je het nodig hebt, maar bij IB-Groep kun je niet direct het geld krijgen. Als je het voor 1 juni aanvraagt, dan krijg je het 23 juni met je stufi gestort. Door in te loggen met je DigID kun je het snel aan of uitzetten. Het makkelijkste is gewoon maximale lening kiezen (dat is tot 500 euro).

Wat betreft de Postbank, als je gewoon normaal rood gaat staan, dan bel je even en is het geregeld. Echter met het rood staan voor studenten gaat het om een doorlopende lening en daarvoor moet je een contract ondertekenen. Als je vandaag belt dan is het rood staan over 2 weken actief, je moet namelijk wachten op het contract, het tekenen, opsturen en dan moeten zij het verwerken..

Beide lijken mij dus geen opties voor zeer korte termijn.
Ik heb gister geprobeerd te bellen met IBgroep alleen was er een wachttijd van 27minuten.
Heb later nog een keer gebeld maar het schoot totaal niet op daar.

Ik vraag me nogsteeds af of je niet een direct een groter bedrag kan lenen ipv elke maand een bedrag (wat je zegt tot 500euro) als ik het geld 23juni krijg is dat niet een heel groot probleem. Ik moet officieel 20juni betalen, mogelijk kan ik ook een week uitgesteld betalen. Anders kan ik ook eerst 1maand termijn betalen en daarna de rest.

Is dus nogsteeds afhankelijk of ik het hele bedrag direct kan lenen.
Op de site is het erg onduidlijk of het gaat om een eenmalig enkel bedrag, of dat ze een totaal bedrag bedoelen na optelling van maandleningen.

Ik ga ze zo nog wel even bellen als ik klaar ben op mijn werk.

• Lolhozer

Lolhozer

Ik mag eigenlijk aannemen/hopen dat je geen grote bedragen direct kan lenen, het is geen bank!!! Anders komen al die studenten met een dubbele studieschuld vanuit hun studie. Leren ze niet met geld omgaan en aangezien de schuld na 15 jaar wordt kwijtgescholden, kost dat NL ook nog eens nog meer geld.

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

De site van de IB-groep lijkt me toch heel duidelijk? In het hoger onderwijs heb je geld in vier smaken: 1) een basisbeurs, 2) een aanvullende beurs, 3) een rentedragende lening en 4) een collegegeldkrediet. Smaak 1) is (tenzij je echt oliedom bent) altijd een gift en 2) ook. 3) is nooit een gift maar gewoon een maandelijkse aanvulling die gesaldeerd wordt, vanaf 1 januari volgend op de datum van je afstuderen rente gaat dragen en twee jaar daarna opeisbaar wordt. Optie 4) is net als de gewone lening een maandelijkse uitkering. Dus ik zie niet in welke opties er nog over zijn om een 'bedrag ineens' te lenen? Het is de bedoeling van de IB-Groep om studenten in hun levensonderhoud te voorzien en dat doen ze altijd door per maand uit te keren, nooit bedragen ineens (je zou dan veel teveel onverantwoorde mafkezen zijn die het er inééns doorheen brassen en dan zonder geld komen te zitten halverwege het jaar - het klinkt debiel, maar zulke 'studenten' zijn er echt).

• Lifestyle71
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-11 17:49

Lifestyle71

De Jos

Is het geen idee om een vermogend familielid te vragen ? Ben je goedkoper uit dan bij de bank, en de lener verdiend er meer aan dan bij de bank. Ik heb dit ook al eens gedaan. ipv 9%, 5%. Scheelde wel even op een bedrag van 20.000 euro.

Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:33:
De site van de IB-groep lijkt me toch heel duidelijk? In het hoger onderwijs heb je geld in vier smaken: 1) een basisbeurs, 2) een aanvullende beurs, 3) een rentedragende lening en 4) een collegegeldkrediet. Smaak 1) is (tenzij je echt oliedom bent) altijd een gift en 2) ook. 3) is nooit een gift maar gewoon een maandelijkse aanvulling die gesaldeerd wordt, vanaf 1 januari volgend op de datum van je afstuderen rente gaat dragen en twee jaar daarna opeisbaar wordt. Optie 4) is net als de gewone lening een maandelijkse uitkering. Dus ik zie niet in welke opties er nog over zijn om een 'bedrag ineens' te lenen? Het is de bedoeling van de IB-Groep om studenten in hun levensonderhoud te voorzien en dat doen ze altijd door per maand uit te keren, nooit bedragen ineens (je zou dan veel teveel onverantwoorde mafkezen zijn die het er inééns doorheen brassen en dan zonder geld komen te zitten halverwege het jaar - het klinkt debiel, maar zulke 'studenten' zijn er echt).
Ja ik ben er nu ook achter door een mailtje van IBgroep. Waarom het zo onduidelijk was omdat er gesproken werd over bedragen van 4500euro tot 50.000euro. Er stond nergens dat die bedragen gingen over opgetelde maandelijkse leningen

Verder kan ik volgens de IBgroep in mijn situatie maximaal 452,- per maand lenen. In dat geval zou ik de 1450euro in 4maanden kunnen aflossen en houd ik nog beetje over. Dit kan ik vervolgens direct afbetalen en daarna rustig beginnen met aflossen van een voormij goed uitkomt bedrag.

Overigens moet je tegenwoordig pas 3kalenderjaren na je studie beginnen met afbetalen (ipv 2jaar)
Staat overigens nog niet op de site maar vertelde een medewerker mij.

Beste optie in mijn situatie lijkt mij, ik leen 4 maanden 452,- wat neer komt op een totaal bedrag van 1808,- vervolgens betaal ik in de 4 maanden dat ik 452,- bij de IBgroep leen ong 400,- P/M af bij de schuldeiser (dit is inclusief de rente)

Vervolgens na 4 maanden is mijn schuld bij de schuleiser afgelost en begin ik met aflossen van IBgroep met eerst het restbedrag van de lening 208,-

1808 - 208 = 1600,-

Vervolgens begin ik met aflossen van 30,- per maand. (eventueel als ik meer geld beschikbaar heb op bepaalde momenten kan ik boetevrij meer aflossen)

1600/30 = 53,3 (4,5jaar)

In dat geval kan ik de lening aflossen voor ik officieel moet aflossen en dat in mijn eigen tempo met eigen bedrag. Ook kan ik natuurlijk een deel aflossen bijvoorbeeld de helft van het bedrag, en dan na mijn studie als ik officeel moet aflossen en een baan heb het restbedrag af betalen in grotere stappen/

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 13:41 ]

• Lolhozer

Lolhozer

Ook bij de IB-groep beginnen ze meteen de rente te berekenen he, dus je uiteindelijke schuld zal meer zijn dan die €1600. Ook al hoef je pas af te lossen na je studie.

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Topicstarter
Lolhozer schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 13:58:
Ook bij de IB-groep beginnen ze meteen de rente te berekenen he, dus je uiteindelijke schuld zal meer zijn dan die €1600. Ook al hoef je pas af te lossen na je studie.
Maar dat zou dan dus betekenen, je hoeft pas aftelossen 3jaar na je studie.
Echter hoe langer je wacht met aflossen hoe meer je moet betalen door optelling van de rente over de jaren?

Dat lijkt me dan wel erg misleidend dan zou bij het geval dat ik na mijn studie pas ga aflossen.
het bedrag van 1600,- al 6a 7jaar lang verhoogt zijn met 4,2% per jaar (mogelijk meer indien de rente verhoogd) vervolgens betaal ik dan ook nog 4,2% meer voor elk jaar dat ik daarna ga aflossen.

Kortgezegt, je doet er slim aan als je direct begint met aflossen en zo snel mogelijk want het bedrag groeit ook minder snel naarmate je meer aflost?

• Lolhozer

Lolhozer

Zou heel slim zijn, maar normaal heb je studiefinanciering om je studie te financieren, dus geen geld te makken, dus kun je in de tussentijd niet aflossen.

Als je kunt aflossen, heb je geld en heb je dus geen stufi nodig.

Dat jij het gebruikt om e.e.a. vage schuld in te lossen, daar is dat ding helemaal niet voor. En het lijkt mij terecht dat je rente betaald toch? Schuld kost gewoon geld.

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Topicstarter
Lolhozer schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 14:20:
Zou heel slim zijn, maar normaal heb je studiefinanciering om je studie te financieren, dus geen geld te makken, dus kun je in de tussentijd niet aflossen.

Als je kunt aflossen, heb je geld en heb je dus geen stufi nodig.

Dat jij het gebruikt om e.e.a. vage schuld in te lossen, daar is dat ding helemaal niet voor. En het lijkt mij terecht dat je rente betaald toch? Schuld kost gewoon geld.
Dan is het als nog op zijn minst misleidend.
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die een lening afsluiten en het direct kunnen afbetalen maar denken ik doen het na mijn studie wel. Vervolgens staan ze er niet bij stil dat bij het direct aflossen zelfs met een lager bedrag per maand het totaal bedrag toch een stuk minder hoog uitvalt dan wanneer wordt gewacht tot na de studie.

Overigens ben ik het met je eens dat de rente terecht is en dat lenen en schuld nu eenmaal geld kost. Maar er zou toch op zijn minst kunnen bijstaan dat het totale verschuldigde bedrag een stuk lager uitvalt als je direct begint met aflossen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 14:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 14:14:
[...]

Maar dat zou dan dus betekenen, je hoeft pas aftelossen 3jaar na je studie.
Echter hoe langer je wacht met aflossen hoe meer je moet betalen door optelling van de rente over de jaren?
Geld lenen kost nu éémaal geld (dat heet rente). Onmiddellijk zodra je ook maar één euro ter leen van de IBG ontvangt wordt daarover rente berekend. De opeisbaarheid is echter een ander verhaal, je moet pas terugbetalen vanaf twee jaar volgens op de eerste januari ná je afstuderen, maar je betaalt dan al wel een tijdje rente.

Ik moet je overigens niet heel eerlijk bekennen dat ik dit ook niet wist. Dan m'n vakantiegeld maar even gebruiken om mijn studieschuld af te lossen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2008 15:48 ]

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 14:29:
Directe incasso 1450*1.15*1.15 = 1918,- (2jaar afbetaling / 24maanden) 1918/24 = 79,90 P/M
15% rente is aardig wat, maar je rekent nu wel wat te ruim... Je lost af, dus vermindert het bedrag waar je rente over moet betalen ook. Elke maand wordt dat bedrag kleiner, effectief betaal je dus het eerste jaar over gemiddeld 1087,5 euro rente en het tweede jaar over 362,5. Uiteraard zorgt het rente-over-rente effect dat het net wat ongunstiger uitpakt (je begint hoog tenslotte), maar uiteindelijk betaal je dus niet bijna 500 euro rente, maar eerder in de buurt van de 200-250 euro.

Alles uiteraard afhankelijk van de precieze financieringsvorm.

Verwijderd

Persoonlijk zou ik aflossen wat er maar enigzins mogelijk is: snoeien in de niet noodzakelijke uitgaven dus.
Feestje minder, meer op de fiets (ipv auto of OV), jaar geen vakantie etc. etc.
Het probleem met geld is namelijk dat je het maar 1 maal kunt uitgeven, ook al wil de politiek ons soms anders doen geloven. :X
Of het op zulke korte termijn allemaal helpt is de vraag maar neem eens kontakt op met de specialisten op dit gebied; http://www.nibud.nl/

Verwijderd

Zou graag willen weten bij welk woekerbedrijf jij als simpele student in staat bent geweest een schuld op te bouwen van 1450 euro, waar ze vervolgens een woekerrente over durven te vragen van 15% op jaarbasis.

Even een stukje juridisch gecombineerd met economie. Een bedrijf is gemachtigd om een wettelijke rente te handhaven op het moment dat een factuur niet wordt voldoen. Dit mag zij 30 dagen na verzending van factuur of levering van het afgesproken werk. Ook mag zij dit vanaf dag 1 na een al eerder afgesproken termijn van betaling.

Ondanks de schimmigheid van deze post ga ik ervan uit dat het bedrijf aan jou particulier heeft geleverd, niet omdat je een of ander subbedrijfje hebt gestart.

Goed, levering van een product of dienst aan een consument. De wettelijke rente die een bedrijf een consument mag berekenen heet Lage Wettelijke Rente. Dit is een combinatie van de herfinancieringswaarde van de ECB (al tijdenlang 4%), plus een bedrag van 2,25% (maakt een totaal van 6.25%).

Wanneer er geen afspraken zijn gemaakt over eventuele rente (lees: in jouw contract dat je hebt afgesloten staat daar niets over), heeft een bedrijf zich hieraan te houden.

Spijtig genoeg zijn bedrijven gemachtigd een eigen percentage aan te houden. Enige voorwaarde daaraan is dat de klant vantevoren is ingelicht en hier ook voor heeft ingetekend.

Meer kan ik niet voor je doen. Mijn kennis over dit onderwerp is redelijk uitgebreid, dus kan best e.e.a. voor je uitzoeken wanneer je dat wenselijk acht, maar zonder additionele informatie kom ik nergens.

Succes ermee.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:35
Vergelijk rood staan niet zomaar met een lening. Het is erg onvoordelig en daarnaast moet je bij (veel/sommige) banken minstens 1x in de 2 of 3 maanden een positief saldo hebben. Sommige banken ondernemen niet direct actie, andere wel. Dan kan je veel beter een lening nemen. Bel eens met je bank, want volgens mij is een IBG lening allang niet meer de voordeligste.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:58
Jazco2nd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 20:47:
Bel eens met je bank, want volgens mij is een IBG lening allang niet meer de voordeligste.
Om een lening te krijgen van een bank zal je toch een vast inkomen en dus afloscapaciteit moeten hebben en aangezien ts dat blijkbaar niet heeft zal een lening van de bank toch niet tot de mogelijkheden behoren?

Verwijderd

Een lening behoort voor TS niet tot de mogelijkheden, maar wellicht kan hij zijn ouders zover krijgen een lening af te sluiten.

Dan hebben de ouders twee mogelijkheden

1) Wanneer TS de biologische zoon is (waar ik vanuit ga), kunnen zij jaarlijks 4412 euro belastingvrij schenken. Als de ouders en TS een goede band hebben en duidelijke regels afspraken omtrent afbetalingen is dit prima te realiseren.

2) Wanneer de band tussen TS en ouders minder goed is, of ouders willen niet het risico lopen het geld niet terug te krijgen, is er nog een andere mogelijkheid. In plaats van dat de ouders het geld schenken, lenen zij het geld aan hun kind. Via een noterieel financieel contract is dit bindend vastgelegd, wat dus inhoudt dat TS het geld tegen een af te spreken rente (waarschijnlijk de rente die je ouders erover betalen) terugbetaald. Dit moet wel noterieel vastgelegd worden om juridische waarde te verkrijgen.

Een goed contract dus zo ter tekening bij de notaris kan worden ingediend, vind je op http://www.brievenwinkel.nl/index_bestanden/geldlening.php.

Desalniettemin wil ik graag nog van TS horen hoe en wat omtrent de details van de 1450 euro (mits hij die wil delen). Eventueel PM.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Dat laatste ben ik volledig met je eens: ik vertrouw het ook voor geen cent. En ik nodig TS dan ook van harte uit om (event. middels PM) wat meer juridisch onderbouwde kennis op te doen: er zijn hier best 'n aantal (min of meer) juridisch geschoolde gotters aanwezig. (mij pm'en mag dus ook)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

Goed TS, al twee personen die zich hebben aangemeld en die bereid zijn e.e.a. voor je uit te zoeken. Mocht je dus een oplossing willen, onze pm-box staat open.

Verwijderd

Topicstarter
Als eerst even bedankt voor de hulp die jullie aanbieden, ik heb naar aanleiding van jullie opmerkingen ook even contact opgenomen met een bekende van mij die in de rechtelijke/juridische sector werkt. Met hem ga ik vanmiddag naar het contract kijken en hoe het zit met de rente en dergelijke.

Verder zal ik wel even een paar details geven.

De schuldeiser is een telefoonmaatschapij, wegens onduidelijkheden in het contract en het niet erg slim handelen van mijzelf is mijn telefoonrekening opgelopen tot een hoogte van de genoemde 1450,-
Een enorm bedrag dus voor een telefoonrekening. Nu moet ik deze rekening officieel 21Juni betalen, ik heb daarom contact opgenomen met de maatschapij met de vraag of het in termijnen betaalt kan worden. Zij verwezen mij naar het met hun verbonden incassobureau. Daar heb ik contact mee opgenomen over de aflossing van het verschuldigde bedrag en dat kwam dus uiteindelijk neer op een termijn van maximaal 24maanden met een rente van ong 15% (14 en nog een beetje)

Nu is het zo dat mijn contract erg onduidelijk was, en bepaalde onderdelen niet duidelijk of helemaal niet vermeld waren, het is natuurlijk dom van mijzelf dat ik deze niet goed heb nagevraagt maar daar ben ik nu telaat mee. Ik ga daarom met de bekende van me verder in het contract kijken en misschien dat we iets kunnen vinden wat mij in dit geval kan helpen (vooral vanwege de onduidelijkheid)

Ik houd jullie op de hoogte.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 09:09: Daar heb ik contact mee opgenomen over de aflossing van het verschuldigde bedrag en dat kwam dus uiteindelijk neer op een termijn van maximaal 24maanden met een rente van ong 15% (14 en nog een beetje)
14% rente mogen ze niet vragen en je moet er niet mee instemmen dat te betalen. Ze mogen niet meer vragen dan de wettelijke rente (6,25%), tenzij je een onvoordelige leenovereenkomst bent aangegaan bij afsluiten van het telefooncontract, maar zo'n constructie houd waarschijnlijk niet stand voor een rechter.

De wettelijke rente wordt berekend vanaf een bepaalde datum na de aanschaf.
http://wettelijkerente.net/

Met het incassobureau heb je nu nog niets te maken omdat je pas over een maand moet betalen. Doe dus geen zaken met hen en accepteer geen enkele vorm van kosten.

Als consument sta je sterker dan je denkt. Onredelijke clausules in voorwaarden kunnen nietig worden verklaard door de rechter. Als het bedrag het gevolg is van onduidelijke of onredelijke voorwaarden is het maar de vraag of je ueberhaupt iets hoeft te betalen. Als je besluit dat dat het geval kun je het beste dit in aangetekend schrijven mededelen aan het telefoonbedrijf.

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 12:17:
14% rente mogen ze niet vragen en je moet er niet mee instemmen dat te betalen. Ze mogen niet meer vragen dan de wettelijke rente (6,25%), tenzij je een onvoordelige leenovereenkomst bent aangegaan bij afsluiten van het telefooncontract, maar zo'n constructie houd waarschijnlijk niet stand voor een rechter.
Bij een betalingsregeling mag de rente best hoger zijn dan de wettelijke rente.
De wettelijke rente geldt als je niet betaalt en niet instemt met een betalingsregeling. Het bedrijf mag dan wel je telefoon afsluiten, en een incassoprocedure met bijbehorende incassokosten opstarten.
Pagina: 1