Toon posts:

Servermoederbord >= 10 SATA aansluitingen? Of toch offboard?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Voor een nieuwe server dat enkele terabytes aan data moet gaan opslaan ben ik op zoek naar een servermoederbord met >= 10 SATA aansluitingen. Pogingen tot het zoeken met Google zijn voorlopig gestrand, het enige wat ik heb kunnen vinden zijn de ASUS L1N64-SLI WS (12 SATA, dual AMD Athlon 64 FX) en Gigabyte GA-N680SLI-DQ6 (10 SATA, Intel Core 2 Quad/Duo). Helaas zijn geen van beide borden op de markt gezet om 24/7 in een server te draaien.

Heeft iemand suggesties? Of moet ik toch gaan denken aan een "standaard" serverbord met een extra SATA controller? Nadeel daarvan is dat de controllers met >= 10 aansluitingen ook direct hardware RAID ondersteuning bieden, dat is nu precies iets wat ik wil oplossen met standaard Linux kernel MD raid. Het idee hierachter is dat een probleem met software RAID erg makkelijk te debuggen/verhelpen is, terwijl je bij hardware RAID afhankelijk bent van de kaart. Daarnaast is het in veel gevallen onmogelijk om van RAID-controller te wisselen, aangezien je dan je data niet meer toegankelijk is.

Graag jullie gedachten!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-05 21:16
De voordelen van een hardware raid kaart is mijns inziens juist dat je niet afhankelijkbent van je mobo, je vaak minder problemen hebt met de software omdat de software het bv als 1 disk ziet, ipv dat je het moet emuleren. Ook de performance, mogelijkheid voor memory en bbu zijn volgens mij voordelen die je op een software raid niet zal hebben. Persoonlijk zou ik dus voor een hardware kaartje kiezen.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:38

SpamLame

niks

Mijn gedachten,
pricewatch: Supermicro AOC-SAT2-MV8 (8x SATA300, PCI-X64/133, LP)
of
pricewatch: Supermicro DAC-SATA-MV8 (8x SATA150, TCQ, PCI-X)
Afhankelijk van of je SATA 1 of 2 wilt.

Kom je samen met een moederbord met SATA toch over de 10 en ander koop je 2 kaartjes, voor de prijs hoef je het niet te laten als je met terabytes data bezig bent.
Enige nadeel is wel dat dit PCI-X kaarten zijn, ik heb geen PCIe kaarten met +4 poorten gevonden.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:38

SpamLame

niks

Freezerator schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 13:52:
De voordelen van een hardware raid kaart is mijns inziens juist dat je niet afhankelijkbent van je mobo, je vaak minder problemen hebt met de software omdat de software het bv als 1 disk ziet, ipv dat je het moet emuleren. Ook de performance, mogelijkheid voor memory en bbu zijn volgens mij voordelen die je op een software raid niet zal hebben. Persoonlijk zou ik dus voor een hardware kaartje kiezen.
Wat TS, denk ik, bedoelt is dat je met hardware raid een spof introduceerd.
Als zijn kaart nu stuk zou gaan dan heb je een identieke nodig om bij je data te komen.
Met software RAID zou je je array aan een andere pc kunnen hangen en importen moet (in deze) je moederbord bezwijken. Maar goedwat we denken en vinden is niet belangrijk aangezien TS er kennelijk al over nagedacht heeft en de sw-raid oplossing heeft gekozen.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-04 15:45

Swordlord

Act first, think never

Je kan de ASUS P5bv/SAS pakken.
http://www.asus.com/produ...=0&model=1992&modelmenu=1

deze heeft 4 sata connectors en 8 SAS (sas is backward met sata)
Heel mooi plankje, heb em van het weekend in men handen gehad bij een vriend die hem aan het inbouwen was.

Deze draait ook een software raid maar dan wel met windows Server 2003

edit:
Wij hebben hem bij 4launch gekocht
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-047213

[ Voor 52% gewijzigd door Swordlord op 20-05-2008 14:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft het RAID-verhaal heeft SpamLame me goed begrepen: ik wil graag software raid gebruiken om te voorkomen dat de RAID-controller(s) een Single Point of Failure worden. Bij software raid kan ik altijd de schijven in een andere machine prikken, om vervolgens gewoon Linux te booten en de arrays bij elkaar te zoeken.

@Swordlord: de Asus P5BV/SAS ziet er erg interessant uit. Is er toevallig iemand die (Linux?) ervaring heeft met dit bord?
Pagina: 1