• The Condor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-05 16:04
Ik heb dus een Asus P5K mobo met nu twee AC PWM fans. Mijn mobo heeft één PWM-connector, maar volgens de handleiding van AC zou dat geen probleem moeten zijn.
PWM stekker van CPU-fan eruit, PWM stekker van case-fan in de connector, CPU-fan-PWM-stekker op de PWM stekker van de case-fan (dit alles volgens de handleiding van AC in het geval van een mobo met één PWM-connector, de PWM-stekker van de case-fan heeft een "piggy-back").

Dan hangt er aan de PWM-stekker van de case-fan een drie-pins-stekker voor in de "gewone" fan-connector op het moederbord, dit om het rpm-signaal van de casefan op te vangen. Het rpm-signaal van de CPU-fan zou opgepikt moeten worden door de PWM-connector. Dit werkt allemaal, maar...

Maar nou komt de grap: De BIOS van mijn mobo leest de verkeerde rpm-signalen uit. Het signaal van de CPU-fan ziet hij als het signaal van de casefan en andersom (vinger in de fan steken, rpm's in de gaten houden en pleister voor vinger pakken).

Wat doe ik fout? Moet ik mijn BIOS updaten? Of is er iets hardware-matig kapoet en zo ja, wat dan?

Ik heb nog een tweede AC-case-fan (ook PWM) liggen die ook in het schema wil hangen, maar dan moet het wel eerst werken...

Spec`s

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit is toch heel logisch? Zoals ik het lees plaats jij de CPU fan op de connector die bedoeld is voor een case fan en de case fan op de connector van de CPU fan. Dan is het logisch dat jij in jouw BIOS bij de waarde voor de CPU fan de snelheid van je case fan ziet staan en bij de waarde van case fan de snelheid van je CPU fan. (dit lijkt mij overigens heel onlogisch aangesloten)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• The Condor
Nope, ik heb maar één PWM-connector op mijn mobo, waar idd oorspronkelijk enkel mijn CPU-fan op zat aangesloten, toen ging het uitlezen van het rpm-signaal wel goed.

Volgens de handleiding van de AC-fans zou je in het geval van mobo's met maar één PWM-connector ook gebruik moeten kunnen maken van PST (PWM-Sharing-Technologie). In dat geval moet je dan eerst de PWM-stekker van de case-fan in de PWM-connector plaatsen, daar bovenop dan de PWM-stekker van de CPU-fan. De PWM-stekker van de case-fan heeft nog een los drie-pins stekkertje voor in een normale fan-connector, die moet dan in de chassis-fan1-connector van het mobo om het rpm-signaal van de case-fan correct uit te lezen.

Maar daar gaat het dus ergens fout, de rpm-signalen worden omgekeerd geinterpreteerd.
Terwijl er echt geen stekkertje verkeerd zit.

Het probleem klinkt heel logisch, mits het heel onlogisch was aangesloten. Maar dat is dus niet zo. :-)

Spec`s

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:19

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

O, maar jouw tweede verhaal komt mij veel duidelijker over. :D Maar een oplossing... nee, het enige dat je inderdaad kunt constateren dat er ergens iets fout gaat. Misschien is er in het BIOS iets in te stellen?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• The Condor
Niet dat ik heb gevonden.
Grappig is trouwens dat met googlen ik deze forumpost tegen kwam:
http://www.silentpcreview...topic.php?p=355931#355931
Zelfde probleem, ook zonder oplossing.
Ik was benieuwd of er nog meer mensen met dit probleem waren.

Ik ga vanavond eerst maar eens mijn BIOS updaten, morgen meer...

Spec`s