Verwijderd

Topicstarter
Hi iedereen,

Als trotse eigenaar van een splinternieuwe D300 heb ik me als beginnende dslr'er al wat knn verdiepen in de materie door aardig wat te experimenteren, 2 dslr boekjes gelezen, oneindig lange discussies met m'n vader (die was ooit pers+hobbyfotograaf) enzovoort... Mijn eerste foto opdracht is er! De vriendin van een kennis zocht iemand om haar productenlijn te fotograferen om achteraf een catalogus en brochure te kunnen maken. Ik heb onmiddellijk 'ja' geknikt!

Het gaat om een 130-tal producten die zich binnen de medische sector bevinden. Vergelijkbaar met producten te zien op deze site.

Helaas heb ik geen mooie achtergrond of doek ter beschikking en vroeg me af of een eenvoudig wit doek (bedlaken, tafelkleed enzovoort..) zou volstaan. Ik kan natuurlijk altijd een professioneel systeem/doek aanschaffen maar ik zie me in de toekomst niet zo vaak dergelijke opdrachten doen.

Deze foto werd blijkbaar op een reflecterende ondergrond geplaatst. Dit vind ik persoonlijk wel een tof effect maar vind het spijtig dat de hoek met de achtergrond voor een vervelende donkere lijn zorgt. Bestaat er eventueel een doek die lichtjes reflecterend werkt? Deze zou ik eventueel wel durven aanschaffen en zou ook geen hoek geven..

Zou m'n 50mm 1.4 objectief op mn d300 schroeven, statief van m'n vader hijacken en manueel de juiste belichting instellen en deze voor alle foto's behouden (gn afwijking op fotoreeks). Enkel vrees ik een beetje voor de belichting zelf. Ik heb enkel m'n sb800, geen bijkomende belichting, paraplu's enzovoort... Zal zien als ik ter plaatse een mooie opstelling kan bedenken. Eventueel via bouncing en diffusor kapje te werk gaan.

Graag had ik van jullie geweten ofdat er belangrijke zaken zijn die ik als beginneling misschien over het hoofd zie? Belangrijk is dat de nabewerking in photoshop miniem blijft.

Wat ik me ook afvraag.. enig idee wat ik voor deze opdracht kan vragen? Ben er zeker van dat ik mooie foto's zal afleveren, alleen weet ik niet hoeveel uur alles me zal kosten. Kan ik via een fixed price werken of eerder uurtariefje? Een schatting is altijd welkom want heb echt geen flauw idee hoeveel zoiets kan kosten!

Alvast hartelijk dank voor de tips :-)

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Vraag het aan je vader?

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Dat was ook het eerste wat in mij op kwam. Je vader is pers-hobby fotograaf geweest.

Money for nothin' and your chicks for free

Verwijderd

hoe komt het dat je er zo zeker van bent ? omdat je een d300 hebt ? vergeet niet dat een professionele camera ook verwacht dat degene die hem bedient enigzins professioneel is en weet waar die mee bezig is. ik zou eerst een paar maanden oefenen elke dag in en uit om te kijken wat jouw instellingen zijn waarbij jij tevreden over bent en waarbij je zo min mogelijk pp hoeft te doen.
maar dit kan je natuurlijk ook als leuke oefening zien, ware het niet dat als je tijdens de shoot je instellingen gaat veranderen omdat je aan het leren bent dat je op de website opeens de produktlijn in afwijkende fotos gaat zien

ik heb 2 jaar een canon 350d gehad maar toen ik naar een semi profesionele camera ging in dit geval de fuji s5 heeft het me toch nog een paar maanden gekost voordat ik enigzins dat ding onder controle had en kon beinvloeden hoe ik het er ook uit wou hebben.

maar in ieder geval succes ermee :)

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 21:55
DeeJee schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 13:17:
[...]

Dat was ook het eerste wat in mij op kwam. Je vader is pers-hobby fotograaf geweest.
Blijkbaar heeft hij niet genoeg info van zijn vader gekregen, vandaar zijn vraag richting de pro's :)

Verwijderd

Topicstarter
lvisser87 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 13:26:
[...]
Blijkbaar heeft hij niet genoeg info van zijn vader gekregen, vandaar zijn vraag richting de pro's :)
Mijn vader heeft een serieus drukke job en momenteel enorm druk werkschema waardoor ik hem ondertussen een kleine 2 weken niet meer heb gezien en dat zal nog even zo blijven...

Ik ben er zeker van dat ik goeie foto's zal afleveren niet omdat ik overtuigd ben van m'n kunnen, zeer zeker niet maar omdat ik perfectionistisch ingesteld ben en ik pas zal stoppen als ik het gewenste resultaat heb bereikt!

Alle tips zijn dus zeker welkom, mensen die enkel zeggen dat ik dergelijke jobs aan de pro's moet overlaten, negeer ik liever want daar leer ik toch niets uit

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:33

Barrycade

Through the...

Zou voor een fixed price gaan (wel zo eerlijk tov je klant).

En ik zou een prijs vragen waarvan je een productfotografie tafeltje + belichting kan kopen en wellicht iets meer.
Dan is er minder kans dat je broddelwerk aflevert en heb je kans dat je klant nog eens bij je terugkomt - en liever nog dat ze via mond op mond reclame voor je gaat maken.

Tenzij je zoals je aangeeft dat je niet verwacht dit soort fotografie vaker te gaan doen. Dan is de vraag waarom je uberhaupt de opdracht wil gaan aannemen. :?

Verwijderd

Topicstarter
littlejoannes schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 13:42:
Tenzij je zoals je aangeeft dat je niet verwacht dit soort fotografie vaker te gaan doen. Dan is de vraag waarom je uberhaupt de opdracht wil gaan aannemen. :?
Is de vriendin van een kennis waar ikzelf op professioneel vlak vaak op kan rekenen. Vind het op zich ook een leuke uitdaging om er uiteindelijk ook iets uit te leren. Fotografie blijft voor mij momenteel een (dure) hobby omdat ik mede door m'n drukke werk weinig opdrachtjes kan meepikken. In de toekomst wil ik daar wel meer tijd voor vrijmaken maar eerst huisje bouwen en baby op komst.

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Misschien is het wel zinvol om zoiets aan te schaffen(als de te fotograveren objecten niet te groot zijn):
Foto studio 1
Of zoiets:
Foto studio 2

I, for one, like Roman numerals

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-01 20:47

Zerora

Ik Henk 'm!

Heb jij of je vader niet nog ergens een oud diascherm staan?
Tafel met een effen ondergrond ervoor, Lampen erop gericht en je kunt foto's maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Zerora op 20-05-2008 14:11 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
lvisser87 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 13:26:
[...] vandaar zijn vraag richting de pro's :)
welke pro's?
Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 13:32:
[...]Alle tips zijn dus zeker welkom, mensen die enkel zeggen dat ik dergelijke jobs aan de pro's moet overlaten, negeer ik liever want daar leer ik toch niets uit
waarom zou je daar niets van kunnen leren?

als je zulke basale vragen hebt over de belichting, zou ik er niet zo zeker van zijn dat je mooie foto's aflevert. ondanks dat je het niet wilt horen, lijkt het me geen goed idee dat je deze opdracht oppakt.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-01 11:16

polthemol

Moderator General Chat
ben zelf ook een beginner, maar ik zou zoeen opdracht nooit aannemen. Al helemaal neit als ik wist dat ik de belichting wat voordevoets zou moeten regelen. Denk dat dingen als productfotografie een vak apart zijn en dat je beter een tijdje met een vakman kunt meelopen voor je je er serieus aan waagt (vergeet niet, het is een opdracht dus ze verwachten resultaat).

Dat je er wat boeken over hebt gelezen heeft ook niets te zeggen. Ik heb genoeg boeken gelezen over hoe processors werken maar ik kan er absoluut geen zelf maken :P

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Verwijderd

Topicstarter
Zerora schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 14:02:
Heb jij of je vader niet nog ergens een oud diascherm staan?
Tafel met lichte ondergrond ervoor, Lampen erop gericht en je kunt foto's maken.
Een oud diascherm heb ik in m'n bezit, gn slecht idee om dit weekend hiermee even te oefenen!
lateef schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 14:05:
[...]
waarom zou je daar liever niets van kunnen leren?
Blijkbaar begrijpt u m'n zin niet goed.. mensen die me Énkel zeggen dat ik deze opdracht aan pro's moet overlaten, leer ik niets uit. Opbouwende kritiek daarentegen apprecieer ik ten zeerste..

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoe groot zijn de producten? Anders is het wellicht verstandig om een lichttent aan te schaffen :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

Topicstarter
Erasmo schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 14:14:
Hoe groot zijn de producten? Anders is het wellicht verstandig om een lichttent aan te schaffen :)
zie m'n openingsbericht, producten identiek aan http://www.mext.be/products/index_nl.phtml

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:48

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Als jij denkt dat het een nuttige bijdrage is in je startpost om te zeggen dat je 2 dslr boekjes gelezen hebt, dan krijg ik kippenvel.
Productfotografie lijkt al heel snel redelijk, maar het duurt heel lang voordat het goed lijkt.
Witbalans, reflecties, etc, doe wat je wilt, maar je komt alles behalve competent over.

Kan het niet mooier voor je maken, misschien lukt het je wel, misschien niet.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Topicstarter
ik zal morgen de klant in kwestie wijzen op het feit dat dit m'n eerste opdracht is (zou ze normaal gezien reeds van haar vriend moeten weten) en er dus een grote kans is dat ik niet het gewenste 'pro' resultaat aflever. Misschien verwacht ze dit ook niet. Zijn haar verwachtingen niet op en top 'pro' productshots dan zal ik m'n ja-woord voor de opdracht geven en m'n uiterste best doen om tot een goed resultaat te komen. Verwacht ze wel hoge kwaliteit dan kan ze zelf nog bepalen of ze met me in zee wil of niet.

Nomad, wat uw opmerking betreft. Komt hard aan maar je hebt volkomen gelijk.

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:14
Ook ik ben een beginner en ik heb laatst voor een privé site wat productfoto's moeten maken.

Ik liep ook te hannessen met een witte achtergrond en uiteindelijk heb ik dat opgelost door naar een tapijtzaak te gaan en daar heb ik een stuk (een coupon zoals dat heet) van het goedkoopste witte zeil gekocht. Daar gebruik ik de achterkant van om de producten op te leggen. De achterkant glimt namelijk niet en er zitten geen kreuken en/of vouwen in!

Dan twee spots om het product uit te lichten en natuurlijk de flitser erbij. M'n Sony A100 op een statief en dan maar proberen. Meteen laptop erbij om het resultaat te bekijken en dan uitdokteren wat de beste stand is kwa belichting e.d.

Wat mij opviel is dat je niet een 'standaard' belichting kunt gebruiken omdat de kleur van een product onmiddelijk invloed heeft op de kleurzweem van de uiteindelijke foto.

Ik vind het gedurfd om dit als opdracht aan te nemen want je kunt ook vreselijk op je bek gaan....

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 12:39
Als je goede afspraken maakt dan hoeft het geen punt te zijn.
Hou de verwachting laag, dan heeft zij de keuzevrijheid en jij geen pijn in je kop over het "hoe gaan we dit doen?".
Zo heb ik mijn eerste huwelijksreportage ook gedaan en dat is ook goed gekomen, voor de klant heel goed zelfs.
Wel zorgen dat je "de spullen" hebt, niet gaan knutselen is wel iets wat zo in me opkomt.

Verwijderd

Topicstarter
Facemodder schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 15:18:
Als je goede afspraken maakt dan hoeft het geen punt te zijn.
Hou de verwachting laag, dan heeft zij de keuzevrijheid en jij geen pijn in je kop over het "hoe gaan we dit doen?".
Zo heb ik mijn eerste huwelijksreportage ook gedaan en dat is ook goed gekomen, voor de klant heel goed zelfs.
Wel zorgen dat je "de spullen" hebt, niet gaan knutselen is wel iets wat zo in me opkomt.
Klopt, daar probeer ik nog iets op te vinden. Spots zoeken, doek etc.. hopelijk hoor ik snel iets van m'n vader, heb 'm sms gestuurd, maar vooral morgen eerst concreet afspreken met klant en horen wat haar verwachtingen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2008 15:26 ]

Verwijderd

en wat is er mis met vreselijk op je bek gaan, daar leer je over het algemeen het meeste van :)

maar ik zou wel duidelijk ook een periode afspreken waarbinnen het klaar moet zijn en dus in jouw geval die periode ook lekker ruim nemen. je kan natuurlijk niet meer vragen dan normaal te doen gebruikelijk is ook al besteed je er veel meer werk aan.

verder hangt het natuurlijk ook af of je klant inzicht heeft in wanneer het goed genoeg is of niet

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 15:30:
maar ik zou wel duidelijk ook een periode afspreken waarbinnen het klaar moet zijn en dus in jouw geval die periode ook lekker ruim nemen. je kan natuurlijk niet meer vragen dan normaal te doen gebruikelijk is ook al besteed je er veel meer werk aan.
Als ik goed resultaat lever, denk ik dat ik voor de opdracht een 250euries mag vragen incl. nabewerking photoshop (witbalans, healing..) maar het blijft een ruwe schatting, gn flauw idee hoeveel zoiets opbrengt. Het resultaat is natuurlijk de doorwegende factor. Ik hoor morgen wel wat haar budget is. M'n vader heeft me tegen die tijd mss al wat beter geïnformeerd.

Verwijderd

Voor de fotos op m'n kookblog http://www.lekkereten.net gebruik ik een lichttent, twee burolampen met Falcon Eyes ML24/27 daglichtlampen en een reflectiescherm. Dat werkt uitstekend. Grijskaartje erbij om in 2 seconden de kleur te corrigeren achteraf (hoe je dan ook maar 1 keer te doen voor de hele serie) Lampen zijn 24w en worden dus niet warm. Ideaal gebruik je 3 lampen; boven, links en rechts. Maar daar heb ik geen ruimte voor.

Kosten vallen ook wel mee: lamp+houder 20-25E, reflectiescherm 30E (karton met alu.folie werkt ook) De tent is zelfbouw maar een commerciele heb je voor circa 100 euro.

Flitsen zou ik niet doen. Heb het geprobeerd maar geeft zelf via het plafond nog harder licht / schaduw dan zo'n burolamp door een lichttent. Zowiezo beperk je reflecties bijna 100% met zo'n tent.

Tot slot: hou het simpel. Die reflecties zijn leuk maar lastig (die op de site vind ik ook niet mooi) Een zelfde (denk zelfs beter) niveau kun je makkelijk halen met een setup zoals ik die gebruik.

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 13:23
Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 16:07:
Voor de fotos op m'n kookblog http://www.lekkereten.net gebruik ik een lichttent, twee burolampen met Falcon Eyes ML24/27 daglichtlampen en een reflectiescherm. Dat werkt uitstekend. Grijskaartje erbij om in 2 seconden de kleur te corrigeren achteraf (hoe je dan ook maar 1 keer te doen voor de hele serie) Lampen zijn 24w en worden dus niet warm. Ideaal gebruik je 3 lampen; boven, links en rechts. Maar daar heb ik geen ruimte voor.

Kosten vallen ook wel mee: lamp+houder 20-25E, reflectiescherm 30E (karton met alu.folie werkt ook) De tent is zelfbouw maar een commerciele heb je voor circa 100 euro.

Flitsen zou ik niet doen. Heb het geprobeerd maar geeft zelf via het plafond nog harder licht / schaduw dan zo'n burolamp door een lichttent. Zowiezo beperk je reflecties bijna 100% met zo'n tent.

Tot slot: hou het simpel. Die reflecties zijn leuk maar lastig (die op de site vind ik ook niet mooi) Een zelfde (denk zelfs beter) niveau kun je makkelijk halen met een setup zoals ik die gebruik.
Heb je een foto van je setup? Ben er wel benieuwd naar! _/-\o_

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hm valt denk ik wel in een ruime lichttent te proppen, zo heb je iig redelijk diffuus licht :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

Jeroenz18 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 16:23:
[...]
Heb je een foto van je setup? Ben er wel benieuwd naar! _/-\o_
Nee helaas. En ik breek hem ook af na de shoot. Als ik er aan denk zal ik bij de volgende kooksessie ook m'n tent fotograferen.

• RoyBijster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-01 15:49

RoyBijster

Rocket Scientist

Waarom niet eerst wat voorbeelden maken?
Vraag of je 2 of 3 producten van haar mag lenen, ga zelf een tijdje aan de slag. Kijk wat moet, wat niet moet en lever de resultaten van die producten aan haar af. Vind ze het goed, dan kan je doorgaan met de rest.. een soort sample dus :)

[ Voor 0% gewijzigd door RoyBijster op 20-05-2008 20:37 . Reden: typo ]

I make things.

Verwijderd

RoyBijster schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 19:20:
Waarom niet eerst wat voorbeelden maken?
Vraag of je 2 of 3 producten van haar mag lenen, ga zelf een tijdje aan de slag. Kijk wat moet, wat niet moet en lever de resultaten van die producten aan haar af. Vind ze het goed, dan kan je doorgaan met de rest.. een soort sample dus :)
Inderdaad! Probeer meerdere setups: aanzichten van produkten, harde/zachte/geen schaduwen, verschillende bewerkingen. Probeer bij de setups ook na te gaan hoeveel tijd je bezig bent met bewerken (want dat moet je uiteindelijk ook 130 keer doen) :)
Alleen zo kun je je pontentiele klant laten zien wat je ook echt kan en schep je geen valse verwachtingen.

Iets anders: Al aan het factureren gedacht en alle 'ellende' die daarbij komt kijken? Daar zijn al heel wat topcs over verschenen. :)
Pagina: 1