Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 14:10

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Topicstarter
Ik ben m'n schoonvader aan het helpen met z'n pc...

Het probleem
Het laatst ondersteunde systeem voor een oud boekhoudpakket is windows 98. De nieuwe PC heeft Vista als OS.

De oplossing
Virtual PC installeren en Windows 98 installeren in de VPC.

Bovenstaande werkt prima, echter nu moet er ook nog geprint worden. De printer is via USB gekoppeld aan de PC en werkt correct onder Vista. Virtual PC ondersteund schijnbaar geen USB (ben de link kwijt :? maar een quote die ik in een mail naar me schoonpa geplakt had)
The most glaring deficiency, though, is the lack of USB support in the virtual machines. Other than a mouse or keyboard, if you want to use a USB device with Virtual PC, you're out of luck.
Aangezien de PC geen parallelle poort heeft (ook niet op het mobo) en ik geen parallelle poort op een PCI kaartje had liggen hebben we de printer op de Vista PC gewoon gedeeld. So far so good, echter nu loop ik tegen wat problemen aan.

[list]• Pingen vanuit de command prompt in de win98 VPC werkt gewoon. WINS ook, (kan de Vista hostname pingen)
• Netwerk enviroment werkt niet (Error: cannot browse network enviroment)
• Kan via de printer setup geen verbinding maken naar de vista PC. [url]\\host\printer[/] en [url]\\192.168.1.15\printer[/] werken beide niet.

Ik heb al vanalles zitten zoeken op internet/GoT, met/zonder vpc keywords etc, maar niks te vinden... :/ (Zal vast wel de verkeerde keywords hebben :P)

Iemand een idee wat dit probleem kan oplossen? Of een andere slimme oplossing? (VirtualBox ondersteund USB, maar om win98 nou opnieuw te installeren)

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rowdy.nl schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 12:31:

De oplossing
Virtual PC installeren en Windows 98 installeren in de VPC.
Heb je al eens geprobeerd Vista alleen op te starten en het progamma op te starten in Win98 compatibiliteitsmodus ? Rechter muisknop icoon progamma, Win98/ME selecteren. Werkt vaak goed bij veel oude progamma's onder Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Waarschijnlijk is er nog wat mis met je netwerk en/of fioerwall instellingen.
Zitien beide pc's (fysiek en virtueel) in dezelfde werkgroep? heb je al eens geprobeerd of het lukt als je de vista nfirewall uitschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

If you cannot authenticate when accessing a shared folder from a Windows Vista-based computer on a computer running a version of Windows prior to Windows XP (such as Windows 98 or Windows 95), a computer running an operating system other than Microsoft Windows, or to a network device, the cause might be a mismatch in the configured support for NTLM 2, an authentication protocol that is used for file and printer sharing connections. By default, Windows Vista is configured to use NTLM 2.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-09 14:10

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

Topicstarter
F_J_K, thnx, dat zal ik eens proberen.

Parabellum, het programma werkt met een (oude) versie van de SQl desktop engine. No way dat die in vista draait. (sql 2005 desktop enigine installeren is geen optie; programma kan niet verbinden)

the_stickie, vergeten te melden; heb alles mbt firewall en security uit gehad op de host. VPC heeft niks aan security.

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FezzFest
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Rowdy.nl schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 13:10:
F_J_K, thnx, dat zal ik eens proberen.

Parabellum, het programma werkt met een (oude) versie van de SQl desktop engine. No way dat die in vista draait. (sql 2005 desktop enigine installeren is geen optie; programma kan niet verbinden)

the_stickie, vergeten te melden; heb alles mbt firewall en security uit gehad op de host. VPC heeft niks aan security.
Ja, OK, maar heb je dat van die zelfde werkgroep al gebrobeerd ?

Windows 98 zit namelijk standaard in 'WORKGROUP' als werkgroep, en bv. WinXP in 'MSHOME'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat maakt niet eens zoveel uit.
Als je de andere PC op ip of op naam kan aanspreken heeft de werkgroep geen echt effect daarop.

Als je NTLMv1 niet aan hebt staan kun je niet aanmelden met win98 op Vista of 2008 Server, ook al heb je voor de rest alles goed staan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:54
Hmm.....ik zou overigens even kijken op het blog van Tony Krijnen van Microsoft. Die heeft toevallig vandaag of gisteren net een blog gepost waarin hij beschrijft hoe je vanuit DOS kunt printen onder Vista....misschien dat dat ook hier van toepassing kan zijn? :) --> http://blogs.microsoft.nl...os-met-windows-vista.aspx
Pagina: 1