internetcorner jongerencentrum

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radko
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:04
Ik ben van een jongerencentrum in Vught en wij zijn aan vervanging van onze computercorner toe.
Op dit moment hebben wij 6 computers (pentium 400 ongeveer) met een linux servertje.
Wij willen deze gaan vervangen omdat er al 2 onherstelbaar kapot zijn en de rest loopt voor geen meter. Op deze pc's is win98 geinstalleerd met rebornkaartjes.
Wij willen nu naar 6 nieuwe pc's en een hub/switch ofzo, (geen server) wat zullen wij hiervoor nodig hebben, ze worden eigenlijk alleen maar gebruikt voor internet en msn
Hebben jullie tips voor ons met betrekking op configuratie?

Windows xp of toch maar linux (geen ervaringen mee)
We hebben nu 6 werkende monitoren (crt) maar willen eigenlijk toch tft maar ja, hangt natuurlijk van de kosten af. Wij moeten het ook doen met subsidie.
We hebben nu rebornkaarten in de pc's zitten, dit werkt perfect, kunnen deze ook in de nieuwere systemen?

alvast bedankt voor de tips en adviezen.

Radko Berka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat is jullie budget?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

reborn kaartjes werken ook prima in nieuwere systemen, dus die kun je gewoon overzetten als je wilt.
Als pcs alleen gebruikt worden voor internet en msn, dan kun je natuurlijk kijken naar minipctjes of misschien wel thinclientjes (al zit je dan weer vast aan een server). Veel heb je niet nodig, dus zelfs met een P2 400 zou je uit de voeten moeten kunnen (al zou ik geen 98 meer aanraden, maar 2000 of XP).

Simpelste is gewoon een routertje met 6 pcs eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radko
ja, ik dacht ook aan een routertje.
We willen ook van win98 af en graag naar xp.
Dus als ik thinclientjes ga gebruiken moet ik weer een server installeren.
Heb wel bij www.completer.nl systemen gezien (zij noemen het de YS server) voor 150 euro. kijk dat is natuurlijk niks teveel (wel zonder scherm zie ik) Is dat een beetje kwaliteit voor ons?

Budget, tja, houd het op 2000 euro, niet veel dus.

Radko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:17
Als je 6x een YS Lite (heb je meteen toetsenborden en muzien erbij) neemt a 199 euro kom je op 1200 euro ongeveer. Hou je nog voldoende over voor een degelijke switch, maar met zo'n budget zitten lcd schermen er gewoon niet in denk ik. Goedkoopste ligt toch wel rond de 150-160 euro (en dan heb ik niet eens gekeken of het geen troep is) dus dan ga je al over het budget heen.
Edit: 130 - 140 euro moet ook kunnen volgens de pricewatch, dus peuter nog een paar honderd los zou ik zeggen en dan moet het allemaal net kunnen.

[ Voor 22% gewijzigd door sig69 op 20-05-2008 12:38 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radko
nee, lcd schermen wordt moeilijk, misschien dat we nog ergens wat los kunnen peuteren,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Klein rekensommetje:
6x YS Lite: € 1200,-
5x pricewatch: Acer AL1716Fs € 840,-
1x Switch: € 100,-??
================
Totaal: € 2140,-

Veel goedkoper ga je het echt niet krijgen denk ik.
Let wel: dit is zonder windows licenties!

[ Voor 8% gewijzigd door sig69 op 20-05-2008 12:48 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radko
En wat voor switch is dat waar jij het over hebt? Is dat iets anders dan een router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:27

-d-

Dell heeft (zie kleinzakelijke site) wel mooie deals op zich - ze hebben nu bijvoorbeeld voor 249 ex BTW inclusief verzendkosten een Vostro 200 (Incl Celeron processor, wel maar 1 GB ram - evt. 2 GB = +50 euro) en een 17" LCD scherm. Dus voor iets onder de 300 inclusief BTW heb je een prima internet PC en 17" LCD scherm. Misschien iets voor jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 21:03

Sosabowski

nerd

Hoe ga je het dan beheren?

Om de kosten te drukken zou ik voor linux gaan. Als je echt weinig onderhoud wilt kan je kijken naar een kioskmode.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radko
-d- schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 12:49:
Dell heeft (zie kleinzakelijke site) wel mooie deals op zich - ze hebben nu bijvoorbeeld voor 249 ex BTW inclusief verzendkosten een Vostro 200 (Incl Celeron processor, wel maar 1 GB ram - evt. 2 GB = +50 euro) en een 17" LCD scherm. Dus voor iets onder de 300 inclusief BTW heb je een prima internet PC en 17" LCD scherm. Misschien iets voor jullie?
Dat is natuurlijk ook een mooie, incl scherm en xp. Ik had helamaal niet aan Dell gedacht. Ik dacht dat zij veel duurder zouden zijn. Zal binnenkort eens overleggen.

Bedankt voor jullie reacties (tips zijn nog steeds welkom natuurlijk)
grt Radko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
Tsja de switch heb ik eigenlijk 100 euro neergezet voor een a-merk switch, maar vor een paar tientjes heb je ook wel wat denk ik.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zag ergens ik geloof 16 inch Acer schermen voor net 100 euro incl. Dat is wel een leuke prijs. Voor de rest pak je gewoon een X2 3800 met een goedkoop Foxconn mb, 1 gb, 80 gb hd, cdromspeler,goedkope kast en je bent klaar. Ik denk dat je dan 300 euro moet halen per machine.

[ Voor 10% gewijzigd door itsalex op 20-05-2008 13:11 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zou er zeker Linux op zetten. Verschillende distro's installeren zonder problemen. Dan heb je ook geen reborn kaartje nodig als je alles fatsoenlijk beveiligd (root filsystem ro mounten en zo). Scheelt je de prijs voor die reborn kaartjes en de prijs voor de windows licenties. Voor dat bedrag kun je al een TFT scherm kopen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 20:24

SpamLame

niks

Maasluip schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 13:20:
Ik zou er zeker Linux op zetten. Verschillende distro's installeren zonder problemen. Dan heb je ook geen reborn kaartje nodig als je alles fatsoenlijk beveiligd (root filsystem ro mounten en zo). Scheelt je de prijs voor die reborn kaartjes en de prijs voor de windows licenties. Voor dat bedrag kun je al een TFT scherm kopen.
Die reborn kaartjes had ie al, dus dat gaat de prijs niet drukken.

Radko, ik geen mailadres in je profiel vinden, maar ik heb nog wel een 12 port 19" 3com switch over, die je krijgen kan. Heb je intresse, mijn email staat in mijn react profiel

[ Voor 19% gewijzigd door SpamLame op 20-05-2008 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SpamLame schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 13:25:
[...]

Die reborn kaartjes had ie al, dus dat gaat de prijs niet drukken.
Het is natuurlijk nog maar de vraag of die bruikbaar zijn. Een Pentium II-400 heeft waarschijnlijk ISA en PCI sloten, dus je zult als je een nieuwe PC koopt er iig eentje met PCI sloten moeten kopen (zijn natuurlijk nog wel te krijgen) en het kaartje moet PCI zijn en geen ISA.

Afgezien daarvan is een reborn kaart natuurlijk een oplossing van niks. "Het OS is niet te beveiligen dus we installeren het na elke boot opnieuw". Dan kun je echt beter Linux installeren zodat je dat soort ongein niet nodig hebt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radko
Maasluip schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 13:20:
Nou, op zich een goed idee alleen is er bij ons niemand die enig verstand van Linux heeft. Ik had gezien dat er veel verschillende uitgaves zijn en sommige wel of niet betaald. Ik ben bang dat we met Linux ons een boel moeilijkheden op ons hals gaan halen. Of vergis ik mij hierin?

grt Radko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:00
Als er niemand is met fatsoenlijke Linux-kennis, is het misschien wel slimmer om op Windows+rebornkaartjes te blijven hangen. Let wel op je licenties, de BSA weet onprettig goed hoe het er in de gemiddelde jongerensoos aan toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Proberen een investeerder te krijgen die dit betaald voor het centrum?
Als er best veel in/uitloop is van jongeren kan het interessant zijn om iets van reclame neer te hangen voor dat bedrijf in ruil voor die pc's (of iets van reclame op de pc zelf).

☻/
/▌
/ \

Pagina: 1