[MacBook] scherm licht beschadigd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107298

Topicstarter
Ik heb sinds een week of twee een 'beschadiging' (?) aan m'n MacBook (november 2007) scherm. Het gaat om twee vlekjes waar de kleur als het ware intenser is. Het is alsof daar meer licht langs door komt. Ik benadruk ook 'vlekjes', daar het niet echt om afgemeten puntjes gaat. Eerst had ik er één -middenonderaan m'n scherm-, niet veel later twee -rechts op dezelfde hoogte- en nu misschien heel lichtjes 45° en linksonder m'n tweede.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik kan me niet herinneren tegen het scherm gekomen te zijn met een (scherp) object en ik ga zeker ook nooit nonchalant om met beeldschermen in't algemeen.

Ik heb een aantal foto's proberen trekken maar't is echt moeilijk fotografisch te benaderen wat ik hier de hele tijd te zien krijg.

Afbeeldingslocatie: http://ctgtest.arpeanet.com/MB/DSC04585.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ctgtest.arpeanet.com/MB/DSC04586.jpg
-de paarse tijdelijke vlek is vast een vinger :)-

Afbeeldingslocatie: http://ctgtest.arpeanet.com/MB/DSC04589.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ctgtest.arpeanet.com/MB/DSC04590.jpg

...ik dacht meteen aan het laagje gloss? Ik heb m'n macbook al een aantal keer in het juiste licht gehouden om eventuele putjes/krasjes in het scherm te vinden, maar ik vind er geen op die plek...

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Ik heb hetzelfde. In de rechterhoek, horizontaal en verticaal zo'n 10 cm uit de hoek en in de linker onderhoek, nauwelijks zichtbaar, op ongeveer dezelfde hoogte maar dan 5cm vanaf de rand. Ook ik heb geen idee waar dit vandaan komt. Ik stoor me er verder niet echt aan dus laat het maar zo.

[ Voor 0% gewijzigd door froggie op 20-05-2008 11:42 . Reden: leestekens ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215679

ik heb alleen de spatiebalk plek en dat m'n scherm zo nu en dan eens flikkert(op hoogste helderheid stand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvdijk1647
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 06:51

basvdijk1647

aka Osiris

Ik had dit soort plekjes in mijn oude Dell laptop. Ze komen doordag je laptop "klem" heeft gezeten in een tas oid. Daardoor drukt het scherm tegen de toetsen aan en die veroorzaken dit soort plekjes. Volgens mij kun je er weinig meer aan doen om ze weg te halen...

Ontwikkelaar van de Drammer whisky app voor Android en iOS / arduino-lessen.nl / blender-lessen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodingMammoth
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-01 14:57
Ik heb hetzelfde probleem,
in mijn scherm zie ik mijn spatiebalk maar wat erger is,
die 2 'balkjes' bovenaan die scherm,
de rechter heeft zich een scheurtje geboord doorheen laptop linksonder (waar de harde schijf zit),
tja, nu een klein scheurtje wat overigens al langer gekend is.

Vind het wel jammer dat Apple zulke 'design' fouten heeft,
het is toch niet logisch dat een laptop (ietwat deftige laptop) snel slijtage vertoont van het gebruik.
Bij mijn iBook had ik nergens problemen mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
CodingMammoth schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 08:24:
de rechter heeft zich een scheurtje geboord doorheen laptop linksonder (waar de harde schijf zit),

het is toch niet logisch dat een laptop (ietwat deftige laptop) snel slijtage vertoont van het gebruik.
Of zuiniger met je spullen omgaan :+ Maar mee eens. Zelfde als links en rechts je scherm 2 mm openstaat. Hinderlijk is het niet maar netjes ook niet.

Zou je dit RMA kunnen sturen?

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CodingMammoth schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 08:24:

Ging net zeggen, een kennis van mij heeft dat ook onlangs geconstateerd...nevermind :D

Nu zou ik inderdaad ooook wel graag weten -samen met de oorzaak- of dit in aanmerking komt voor RMA of tenminste *iets*, helaas kan ik m'n MacBook niet bepaald missen de komende maand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:22

RnB

Is het niet gewoon een tekortkoming van het backlightsysteem? Ik heb iets soortgelijks op mijn (Toshiba) laptop, maar dan is er een deel minder bright dan andere delen van het scherm. Gelukkig is dit na een tijdje wel verdwenen, maar het zou bij jullie ook het probleem kunnen zijn.
Een soort van backlightbleeding, maar dan anders.

Dat kan je trouwens testen dmv een helemaal zwart scherm of een helemaal wit scherm. Mijn probleem komt vooral voor bij het witte scherm, dan zie ik gewoon dat een deel van het scherm minder licht uitzendt dan de andere delen.

[ Voor 25% gewijzigd door RnB op 23-05-2008 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:46
ik heb dit ook op mn IBM laptop, bleek dat het komt doordat de toetsen G & H tegen het scherm aandrukten als je drukt op het scherm. Heb toen de de crumpler maar een doekje gehaald die je tussen je scherm en toetsenboard kan doen: http://www.crumpler.nl/?p...=details&product_line=139

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-06 23:50
Zo'n doekie zou je eigenlijk bij elke laptop moeten gebruiken vanaf dag 1, snap niet dat zoiets niet meegeleverd wordt. Laptopfabrikanten moeten er maar eens rekening mee houden dat niet iedereen zijn laptop 24/365 op de keukentafel laat staan.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
In de verpakking zit er zo'n stukje zacht papier tussen dat heb ik gewoon bewaard werkt ook goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
...er zit ook zo'n "doekie" bij een MacBook. Maar je gaat me toch niet vertellen dat laptopschermen zonder dat doekje de toetsen raken. Dat noem ik bad design.

Mijn MacBook gaat in een Incase neoprene sleeve en zo in een rugzak, maar zo'n zakdoekje meersleuren dat vind ik te ver gaan. Notebooks moeten worden (en worden volgens mij zo) ontworpen opdat het scherm de toetsen niet zou raken. Is toch maar wiedes?

Trouwens, als ik het mij goed herinner gebruikt CodingMammoth (postte eerder in dit topic) zijn doekje nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:06
Jup, dit zijn afdrukken van je toetsenbord. Ik heb het ook op mijn IBM laptop, komt inderdaad omdat hij in een tas heeft gezeten, waardoor het toetsenbord op je scherm heeft gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:56

_Arthur

blub

Anoniem: 107298 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 19:50:
...er zit ook zo'n "doekie" bij een MacBook. Maar je gaat me toch niet vertellen dat laptopschermen zonder dat doekje de toetsen raken. Dat noem ik bad design.
Nee, dat doen ze standaard ook niet.

Maar dat doen ze wel als het scherm ingedrukt wordt omdat je laptop tussen je boeken in je tas zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodingMammoth
Ik gebruik mijn "doekje" grotendeels nog,
echter vergeet ik het soms (is ook soms wel vervelend, op al je locaties doekje eruit, ergens leggen etc... beeld je even een trein in, niet altijd even veel ruimte).

Ik weet niet echt of zo'n doekje wel helpt, mss wel tegen de krassen op het scherm maar dan nog blijven de toetsen en het scherm tegen elkaar geperst...
of krijg je scheuren in je laptop...

Fotos (van anderen in de wereld):
http://i155.photobucket.c...egoldenfox/macrackdet.jpg
http://i155.photobucket.c.../thegoldenfox/macrack.jpg

Bron: http://forums.macnn.com/6...acbook-crack-anyone-else/

Oké, nu kan je denken dat die laptop zeer zwaar mishandeld werd, maar ik begin net boven de LED een kleine scheur te krijgen en ik draag zeer veel zorg voor me laptop (zelf betaald als student)...

Denk je dat een doekje dat kan tegenhouden? Mijn idee is, Apple, dunner maken, oké cool! Maar zorg wel dat er geen constructiefouten zoals deze zijn...
vind jij het normaal dat een gesloten laptop onder belasting (lees: in rugzak) zijn eigen kan beschadigen... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Anoniem: 107298 schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 19:50:

Mijn MacBook gaat in een Incase neoprene sleeve en zo in een rugzak, maar zo'n zakdoekje meersleuren dat vind ik te ver gaan. Notebooks moeten worden (en worden volgens mij zo) ontworpen opdat het scherm de toetsen niet zou raken. Is toch maar wiedes?

Trouwens, als ik het mij goed herinner gebruikt CodingMammoth (postte eerder in dit topic) zijn doekje nog...
Je hebt gelijk, maar als er druk op de bovenkant word gezet, (door bijv.boeken) buigt het scherm een beetje mee en raakt dan de toetsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_Arthur schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 19:59:
[...]

Nee, dat doen ze standaard ook niet.

Maar dat doen ze wel als het scherm ingedrukt wordt omdat je laptop tussen je boeken in je tas zit.
Tales schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 19:59:
[...]

Je hebt gelijk, maar als er druk op de bovenkant word gezet, (door bijv.boeken) buigt het scherm een beetje mee en raakt dan de toetsen
Wel mjah, jullie hebben volkomen gelijk. En 't is ook wat froggie eerder zei "ik stoor mij niet zozeer aan die vlekjes". Maar als je dan je eigen MacBook begint te inspecteren en ontdekt dat't plastic ook niet dat is; Dat je leest over hoeveel MB's te maken krijgen met gescheurde casings etc... Weg illusie perfect Apple.

Dit beestje is m'n eerste Mac en zeker niet m'n laatste, maar ik ben nu wel serieus teleurgesteld tbh :/. Als't scherm zomaar kan buigen etc etc, dan weet je ook waarom ie "zo dun" is. zucht.

Zal ik onze Acer dan maar gaan beroven van zijn zakdoek :/ Die is rigide genoeg om dat niet voor te hebben.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:09
Geen macbook hier, maar een lompe HP.
Deze heeft er ook last van, en het scherm is 11mm dik.
Heeft denk ik weinig te maken met hoe dik het allemaal is.

En last heb ik er ook niet van, alleen bij de juiste lichtinval is het te zien.
En het is tevens een gebruiks object.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodingMammoth
http://www.davidalison.co...cracked-macbook-case.html
http://www.flickr.com/groups/crackedmacbook/

Je zegt me toch niet dat dit door normaal is, dat je MacBook begint te scheuren omdat je hem meeneemt naar hier en daar (in mijn geval in een veilige rugzak).
De scheur is nog niet zo groot hier, maar er is al een sneedje...

Scherm waar je toetsen zijn op ingedrukt..
het scherm-uitstulpsels dat je MacBook doet scheuren...

Ik weet niet hoor, misschien kon men daar iets steviger materiaal zetten? Soort van stoot kussentje... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235948

CodingMammoth schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 19:59:
Ik gebruik mijn "doekje" grotendeels nog,
echter vergeet ik het soms (is ook soms wel vervelend, op al je locaties doekje eruit, ergens leggen etc... beeld je even een trein in, niet altijd even veel ruimte).

Ik weet niet echt of zo'n doekje wel helpt, mss wel tegen de krassen op het scherm maar dan nog blijven de toetsen en het scherm tegen elkaar geperst...
of krijg je scheuren in je laptop...

Fotos (van anderen in de wereld):
http://i155.photobucket.c...egoldenfox/macrackdet.jpg
http://i155.photobucket.c.../thegoldenfox/macrack.jpg

Bron: http://forums.macnn.com/6...acbook-crack-anyone-else/

Oké, nu kan je denken dat die laptop zeer zwaar mishandeld werd, maar ik begin net boven de LED een kleine scheur te krijgen en ik draag zeer veel zorg voor me laptop (zelf betaald als student)...

Denk je dat een doekje dat kan tegenhouden? Mijn idee is, Apple, dunner maken, oké cool! Maar zorg wel dat er geen constructiefouten zoals deze zijn...
vind jij het normaal dat een gesloten laptop onder belasting (lees: in rugzak) zijn eigen kan beschadigen... ?
toon volledige bericht
Dit is een bekend probleem bij Apple. Komt vooral voor bij 1e generatie Macbook's begreep ik. Omdat het een productiefoutje is wordt het zelfs buiten je garantie nog gerepareerd. Je maakt gewoon een afspraak bij je AASP, je brengt hem naar binnen en een half uur later is die weer klaar met een gloednieuwe topcase (toetsenbord, muis + al het overige wat er omheen zit).
Pagina: 1