Banden vervangen in paren? Ook als een nieuw is?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vandaag heb ik een scheur aan de zijkant van m'n band gekregen. Dus niet meer te repareren.

Maar ik heb pas een paar maanden alle banden vervangen, moet ik nu in paren gaan vervangen? Op internet wordt er enkel gezegd over vervanging in paren bij ouderdom, maar wat in het geval van schade dan? Moet ik twee banden laten vervangen (dure grap) ofkan ik volstaan met 1. En moet deze dan ook van zelfde merk en type zijn?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-08 07:42
Wanneer de slijtage van de andere niet echt van dien aard is dat dit noemenswaardig is, zou je m.i. best kunnen volstaan dat je daarom slechts 1 band vervangt. Echter, let wel dat deze identiek moet zijn aan de andere zijde; dit is nu eenmaal zo verplicht.

Wanneer de slijtage toch aanzienlijk is en het verschil met de nieuwe band te groot wordt, dan zou je de nu nog goede band natuurlijk altijd als reserveband in jouw auto laten liggen, mocht je eens een lekke band hebben (i.p.v. een simpel thuisbrengertje).

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-08 19:32

Twhomp

Stayin' Alive

Misschien.
Misschien.
Misschien.
Ja.

:P

De vraag is meer: hoeveel km zijn je banden al oud?
Want heb je nog maar 1000 km gereden, lijkt mij dat je maar 1 nieuwe hoeft te halen.

Maar, komt ie dan hè?, waarom .... *drumroll* vraag je het niet aan je bandenboer? Die zullen je heus niet oplichten ;)

edit:
@Leut: Die verplichting is as far as I know alleen op type (bv radiaalband). Dat moet het zelfde zijn. Maar goed, je koopt toch wel dezelfde neem ik aan.

[ Voor 20% gewijzigd door Twhomp op 19-05-2008 23:17 ]

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Twhomp schreef op maandag 19 mei 2008 @ 23:16:
Misschien.
Misschien.
Misschien.
Ja.

:P

De vraag is meer: hoeveel km zijn je banden al oud?
Want heb je nog maar 1000 km gereden, lijkt mij dat je maar 1 nieuwe hoeft te halen.

Maar, komt ie dan hè?, waarom .... *drumroll* vraag je het niet aan je bandenboer? Die zullen je heus niet oplichten ;)
Er is idd maar 1000km op gereden :)
Maar ik vraag het eerst hier, omdat de vorige keer de banden door m'n vriendin bij kwikfit was laten vervangen met ceat-banden |:(

Hier ben ik dus helemaal niet tevreden mee, dus als het verplicht is om in paren te verwisselen, dan neem ik weer continental of een ander betere merk. (of ik koop 1 continental, en samen met die van m'n reservewiel heb ik 1 nieuw paar, en laat ik de andere ceat wel als reserveband gebruiken)

Wat leut zeg dus :P

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Laatst online: 01-08 19:32

Twhomp

Stayin' Alive

Kwikfit zijn oplichters. Alleen molotov-cocktails naar binnen rijden, maar niet je auto ;)

Gewoon 1 nieuwe band scoren van hetzelfde merk en type. Ik zou niet wakker liggen van die 1000 km. Eén keer onhandig spinnend door de bocht levert meer verschil in slijtage op ;)

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Twhomp schreef op maandag 19 mei 2008 @ 23:28:
Kwikfit zijn oplichters. Alleen molotov-cocktails naar binnen rijden, maar niet je auto ;)
tja..
"banden moeten toch vervangen worden"
"welke merk?"
"oh, sjee at"
"hmm... seat auto, dus seat banden... OK"
....
...
"DAMN. CEAT!=SEAT"
Gewoon 1 nieuwe band scoren van hetzelfde merk en type. Ik zou niet wakker liggen van die 1000 km. Eén keer onhandig spinnend door de bocht levert meer verschil in slijtage op ;)
naja. ik ga morgen wel even navragen dan. Gelukkig is m'n reserveband geen thuiskomertje, maar een continental-band (zoals de auto origineel was). Alleen geen "velg" dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:46
Leut schreef op maandag 19 mei 2008 @ 23:15:
Wanneer de slijtage van de andere niet echt van dien aard is dat dit noemenswaardig is, zou je m.i. best kunnen volstaan dat je daarom slechts 1 band vervangt. Echter, let wel dat deze identiek moet zijn aan de andere zijde; dit is nu eenmaal zo verplicht.
Sinds wanneer is dat verplicht en waar staat dat beschreven?

Ik dacht dat ze best verschillend mochten zijn behalve dat op een as geen combinatie
van radiaal- en diagonaalband mag voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Laatst online: 31-07 15:53

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

kmf schreef op maandag 19 mei 2008 @ 23:46:
[...]

tja..
"banden moeten toch vervangen worden"
"welke merk?"
"oh, sjee at"
"hmm... seat auto, dus seat banden... OK"
....
...
"DAMN. CEAT!=SEAT"

[...]

naja. ik ga morgen wel even navragen dan. Gelukkig is m'n reserveband geen thuiskomertje, maar een continental-band (zoals de auto origineel was). Alleen geen "velg" dus.
Ceat = pirelli, en er is veel slechtere meuk te koop. Het is trouwens niet verplicht om 2 dezelfde banden op 1 as te hebben. Wel moet het de zelfde maat en idd radiaal banden zijn.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AkroBatik schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 00:22:
[...]

Ceat = pirelli, en er is veel slechtere meuk te koop. Het is trouwens niet verplicht om 2 dezelfde banden op 1 as te hebben. Wel moet het de zelfde maat en idd radiaal banden zijn.
Sterker nog, volgens de APK-eisen van de RDW moet de karkasstructuur gelijkwaardig zijn. Dus 2 V-type banden en niet 1 H-type en een V-type (snelheidscategorie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:34
Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 00:28:
[...]
Sterker nog, volgens de APK-eisen van de RDW moet de karkasstructuur gelijkwaardig zijn. Dus 2 V-type banden en niet 1 H-type en een V-type (snelheidscategorie).
Wat heeft karkasstructuur met de snelheidscategorie te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
kmf schreef op maandag 19 mei 2008 @ 23:20:
[...]

Er is idd maar 1000km op gereden :)
Ik heb een van mijn voorbanden lek gereden toen mijn auto (en dus ook de nog originele banden) toch al 12.000km gereden had. Op aanraden van de bandenman heb ik mijn achterbanden naar voor gezet en dan vanachter de nog goede band samen met een nieuwe.
Nu zit ik op zo'n 41.000km en nog last ervan gehad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:04

Reptile209

- gers -

[sarcasme]
Yoshi: Ja, want het enige dat je voorbanden doen is je motorkap van de grond afhouden. Sturen, aandrijving en remmen/noodstops gebeurt allemaal op je ruitenwissers, niet op je voorbanden :+
[/]

Ik zou (met allen hierboven) zeggen dat als de andere voorband nog helemaal OK is, je alleen de stukke met eenzelfde moet vervangen en klaar.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 00:41
1000km is voor een band niets, je kan gewoon 1 band vervangen. Maat en profiel type maakt voor de APK niets uit.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
Reptile209 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 07:13:
[sarcasme]
Yoshi: Ja, want het enige dat je voorbanden doen is je motorkap van de grond afhouden. Sturen, aandrijving en remmen/noodstops gebeurt allemaal op je ruitenwissers, niet op je voorbanden :+
[/]
Dat klopt niet, sturen doe je natuurlijk niet met je ruitenwissers maar met je achterwielen en als je achterwielaandrijving hebt dan gebeurt dat ook niet op je ruitenwissers maar ook op je achterwielen. Aangezien je in feite stuurt met je achterwielen en met je voorwielen enkel de rijrichting corrigeert moet je altijd de beste banden achter plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02:22
kwiebus schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 07:41:
[...]
Dat klopt niet, sturen doe je natuurlijk niet met je ruitenwissers maar met je achterwielen en als je achterwielaandrijving hebt dan gebeurt dat ook niet op je ruitenwissers maar ook op je achterwielen. Aangezien je in feite stuurt met je achterwielen en met je voorwielen enkel de rijrichting corrigeert moet je altijd de beste banden achter plaatsen.
Ook met voorwielaandrijving wil je je beste banden achter hebben. Heel simpel is het zo dat de banden met het minste grip de neiging hebben om naar voren te willen komen, als je dus een keertje te hard door de bocht gaat of echt hard moet remmen (zonder ABS dan natuurlijk ;) ) willen de banden met de minste grip naar voren. Als je dus de beste grip achter hebt blijft je voorkant de goede kant op wijzen en zul je zodra je de snelheid er een beetje uit hebt weer controle hebben. Als je voor je beste banden hebt zitten komt je achterkant je dus voorbij en probeer dan maar eens de controle terug te krijgen :P

Verder voor TS, gewoon eenzelfde band halen en vervangen. Met 1000 km is ie amper gesleten. Alleen de eerste tijd ff wat voorzichtiger rijden, maar dat moet je altijd met nieuwe banden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
redwing schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 12:27:
[...]

Ook met voorwielaandrijving wil je je beste banden achter hebben.
Waarom leg je mij dat uit, dat gaf ik toch aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Helaas zijn er nog altijd garages die aanraden om de slechte banden achter te zetten. Toen ik mijn auto kocht twee weken terug zat er nog weinig profiel op de voorbanden en zaten achter een stel nieuwe die nog weinig gereden hadden: "Joh, die wissel je gewoon om, kan je nog duizenden kilometers mee rijden als ze achter zitten".
Ik laat de nieuwe banden mooi achter zitten, rijd nog met die gare voorbanden tot de volgende kleine beurt en gooi er dan mooi nieuwe onder. Mijn ervaring met grip verliezen op de voorbanden is simpelweg stoppen met gasgeven, krijg je de controle zo weer terug.

Verder maakt het bij de APK ook niet uit of je gelijke banden links en rechts hebt zitten. Als beide banden nog voldoende profiel hebben en geen gevaarlijke beschadigingen of uitdrogingsverschijnselen hebben komen ze gewoon door de keuring, ongeacht of er nou 10.000km verschil tussen die dingen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02:22
kwiebus schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 13:13:
[...]

Waarom leg je mij dat uit, dat gaf ik toch aan?
Was ook meer als aanvulling op jouw verhaal bedoelt (srry dat dat er niet wat duidelijker stond :) ) Maar jij had het nu over achterwielaandrijving en er zijn heel veel mensen die OF denken dat je de beste banden op de aangedreven wielen moet zetten, OF dat je de beste banden voor moet zetten.
_JGC_ schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 15:30:
Verder maakt het bij de APK ook niet uit of je gelijke banden links en rechts hebt zitten. Als beide banden nog voldoende profiel hebben en geen gevaarlijke beschadigingen of uitdrogingsverschijnselen hebben komen ze gewoon door de keuring, ongeacht of er nou 10.000km verschil tussen die dingen zit.
Klopt, mijn huidige auto is toen ik hem kocht APK goedgekeurd met 4 verschillende banden (4 merken, verschillende profieldieptes, wel allemaal binnen APK norm)

[ Voor 37% gewijzigd door redwing op 21-05-2008 08:56 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kwiebus schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 07:41:
[...]

Bullshit, sturen doe je natuurlijk niet met de achterwielen.
Dat de beste banden achter moeten is omdat een achterwielslip lastig te corrigeren is en veel sneller tot een onhoudbare schuiver leidt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een autobus is het zo:
vooraan 2 identiek dezelfde banden
achteraan: banden 3&4 moeten hetzelfde profiel, afmeting, zelfde karkas, diepte van de groeven mag klein beetje verschillen, mag herbezoold zijn. Voor banden 5&6 geldt hetzelfde. Enkel is het zo dat banden 3-4 ten opzichte van banden 5-6 een ander profiel mogen hebben (en omgekeerd).
Bij auto ga ik er dus vanuit dat het profiel wel hetzelfde zal moeten zijn op de achteras. Als het verschil niet te groot is zou ik er gewoon een nieuwe band opsteken (rekening houdende dat normaal bij elke onderhoudsbeurt je banden 1 plaats opschuiven en je reservewiel ook gebruikt wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook als je al een tijdje rijdt kan je best 1 nieuwe band monteren. Zolang er niet 1 maar helemaal kaal is natuurlijk.

En beste banden achter is wat voor te zeggen, je wilt natuurlijk dat je achterwielen grip houden zodat je niet overstuurt, maargoed in het geval van een noodstop wil je op je voorbanden ook puik profiel hebben, en je wilt ook gewoon niet ondersturen. Je moet dus gewoon 4 goede banden hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
ik heb inmiddels m'n banden al vervangen. Het moest uiteindelijk toch in een paar. Omdat die model banden van m'n reservewiel niet meer gemaakt worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
Verwijderd schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 00:16:
[...]

Bullshit, sturen doe je natuurlijk niet met de achterwielen.
Dat de beste banden achter moeten is omdat een achterwielslip lastig te corrigeren is en veel sneller tot een onhoudbare schuiver leidt.....
Ok dus het volgende is bullshit?

http://www.amt.nl/web/Equ...den-voor-of-achter2-1.htm

Het lijkt mij toch dat de auto de richting uit gaat die de achterwielen uit willen dus de achterwielen sturen de auto in een bepaalde richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

als toevoeging op kwiebus, zeker bij een voorwiel aangedreven auto, als je daar je achterkant 'verliest'
Door bijv. aqua planning dan kan je het gewoon shaken... Als je met je voorwielen grip verliest schuif je in principe alleen maar rechtdoor en door simpelweg gas terug te nemen komt de grip wel weer terug in 9 v/d 10 gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kwiebus schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 12:11:

Het lijkt mij toch dat de auto de richting uit gaat die de achterwielen uit willen dus de achterwielen sturen de auto in een bepaalde richting?
Hahaha, wat een grap! Ja natuurlijk is dat bullshit.

"De auto stuurt met de achterwielen en men corrigeert de rijrichting met de voorwielen."

Sturen is het 'corrigeren van de rijrichting'. Echter, een eigenschap van de natuurkundige wereld is dat een object met een bepaalde snelheid altijd een rechte lijn zal proberen te volgen, en er is een kracht nodig om hem van die lijn af te laten wijken. Dat die achterbanden toevallig in de juiste richting staan om die natuurkundige eigenschap te ondersteunen wil niet zeggen dat ze de auto sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-08 15:31
kmf schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 11:36:
ik heb inmiddels m'n banden al vervangen. Het moest uiteindelijk toch in een paar. Omdat die model banden van m'n reservewiel niet meer gemaakt worden...
En het model van de andere goede voorband kon je toch nog wel vinden?
Waarom dan 2 banden?

Anyway, ik leg altijd 4 dezelfde banden.
In België moet je zoiezo dezelfde banden op 1 as hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kwiebus schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 12:11:
[...]

Sturen is het voertuig door het verdraaien van een paar wielen in de gewenste richting brengen.
Slippen is geen sturen .(begin nu niet over driften)

Bullshit dus. (over het sturen, ik betwist niet dat achterwielen belangrijk zijn)

PS, de auto gaat de ANDERE kant op als de achterwielen slippen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2008 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Engineer Stewie schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 22:25:
[...]

Waarom dan 2 banden?

In Nederland niet.
Zelfde maat en soort profiel volstaat.
Mijn auto is vorig jaar goedgekeurd met 4 verschillende merken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
Verwijderd schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 12:35:
[...]

Hahaha, wat een grap! Ja natuurlijk is dat bullshit.

"De auto stuurt met de achterwielen en men corrigeert de rijrichting met de voorwielen."

Sturen is het 'corrigeren van de rijrichting'. Echter, een eigenschap van de natuurkundige wereld is dat een object met een bepaalde snelheid altijd een rechte lijn zal proberen te volgen, en er is een kracht nodig om hem van die lijn af te laten wijken. Dat die achterbanden toevallig in de juiste richting staan om die natuurkundige eigenschap te ondersteunen wil niet zeggen dat ze de auto sturen.
Mij is geleerd op school dat de beste banden achter moeten ivm uitbreken van de achterkant.

We kregen een filmpje te zien waar ze de beste banden aan de voorkant hadden gedaan en de slechte achter, de auto brak meteen uit op de natte baan, en vloog uit de bocht. Op de droge baan viel het mee, maar nog was de grip niet optimaal.

Toen de beste banden achter gezet en de slechtste voor, de auto bleef bestuurbaar op de natte baan, maar gleed wel iets. Hij brak niet uit en vloog in beide gevallen niet uit de bocht.

Het is ook zo dat op de achterkant het minste gewicht staat, dus die worden minder hard op het wegdek geduwt. meer grip aan de achterkant is dus wel makkelijker.

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• injectie
  • Laatst online: 07-02-2024
Engineer Stewie schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 22:25:
[...]

Waarom dan 2 banden?

Ik leg in principe ook 4 banden op mijn auto. maar dat komt doordat ik zeer regelmatig voor achter wissel. Zodat de slijtage rondom gelijk blijft.

Voor de APK moeten de banden op 1 as Van dezelfde karkasstructuur zijn. DWZ diagonaal of radiaal banden. Behalve als er 1 thuiskomer is gemonteerd. Dan mag de karkasstructuur weer wel afwijken.
En de banden moeten ongeveer dezelfde afrolomtrek hebben.
VB 225-45-17 verschlt nog geen 0,1% in afrolomtrek ten opzichte van 195-65-15. Dit mag dus gewoon op 1 as zitten.

TeamBVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MexxT schreef op zondag 01 juni 2008 @ 23:46:
[...]

Mij is geleerd op school dat de beste banden achter moeten ivm uitbreken van de achterkant.

We kregen een filmpje te zien waar ze de beste banden aan de voorkant hadden gedaan en de slechte achter, de auto brak meteen uit op de natte baan, en vloog uit de bocht. Op de droge baan viel het mee, maar nog was de grip niet optimaal.

Toen de beste banden achter gezet en de slechtste voor, de auto bleef bestuurbaar op de natte baan, maar gleed wel iets. Hij brak niet uit en vloog in beide gevallen niet uit de bocht.
En zo is het. De reden dat je de beste banden achter moet hebben is grip. Als je remt en je verliest je grip achter, dan wil de achterkant harder dan de voorkant (die wel remt). Dat gaat goed zolang je rechtuit gaat, maar als je een bocht maakt dan glijdt de achterkant de voorkant voorbij.
Dus: de beste banden achter. Onafhankelijk of je voor- of achterwielaandrijving hebt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:06
ff tussendoor, je moet gewoon op alle velgen goede banden hebben. Anders kom je sowieso op de koffie.

En 2 dezelfde is wel aan te raden. Je moet zelf maar kiezen of je de eventuele gevolgen accepteert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:11

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb de laatste tijd wat ervaring met goede en slechte banden op verschillende assen. Mijn huidige voorbanden zijn duidelijk minder dan de achterbanden. Vorig jaar had ik ze andersom gemonteerd zitten (dus goed voor, slecht achter). Het effect was van dat laatste dat bij regen de auto (een RWD-auto) bij elke rotonde of enigzins scherpe bocht uitbrak. Leuk om te spelen, maar echt ontspannen rijdt het niet. Nu zitten ze dus andersom, en heb ik bij iets te enthousiast rijden last van onderstuur (en dat bij een BMW :X), maar dan moet ik het wel vrij bont maken. Dus zeker bij een RWD-auto hou ik voortaan aan dat de beste banden achter moeten liggen.

Wat betreft op de as, de APK-eisen in Nederland zijn dat de banden hetzelfde type karkas moeten hebben. Maar ik zou sowieso zoveel mogelijk dezelfde type banden blijven monteren. Verschillende merken of modellen hebben verschillende hoeveelheden grip en rolweerstand, waardoor de auto naar 1 kant kan gaan trekken. Dat rijdt niet fijn en geen onregelmatige slijtage op de banden. Daarnaast kan de auto gaan zoeken bij hard remmen (dus niet recht en stabiel blijven).

En het is een open deur, maar bij het vervangen van de banden moet je nooit bezuinigen. De banden zijn het enige contact tussen auto en weg en beïnvloeden per definitie direct het rijgedrag.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deepbass909 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 11:00:
Ik heb de laatste tijd wat ervaring met goede en slechte banden op verschillende assen. Mijn huidige voorbanden zijn duidelijk minder dan de achterbanden. Vorig jaar had ik ze andersom gemonteerd zitten (dus goed voor, slecht achter). Het effect was van dat laatste dat bij regen de auto (een RWD-auto) bij elke rotonde of enigzins scherpe bocht uitbrak. Leuk om te spelen, maar echt ontspannen rijdt het niet. Nu zitten ze dus andersom, en heb ik bij iets te enthousiast rijden last van onderstuur (en dat bij een BMW :X), maar dan moet ik het wel vrij bont maken. Dus zeker bij een RWD-auto hou ik voortaan aan dat de beste banden achter moeten liggen.

Wat betreft op de as, de APK-eisen in Nederland zijn dat de banden hetzelfde type karkas moeten hebben. Maar ik zou sowieso zoveel mogelijk dezelfde type banden blijven monteren. Verschillende merken of modellen hebben verschillende hoeveelheden grip en rolweerstand, waardoor de auto naar 1 kant kan gaan trekken. Dat rijdt niet fijn en geen onregelmatige slijtage op de banden. Daarnaast kan de auto gaan zoeken bij hard remmen (dus niet recht en stabiel blijven).

En het is een open deur, maar bij het vervangen van de banden moet je nooit bezuinigen. De banden zijn het enige contact tussen auto en weg en beïnvloeden per definitie direct het rijgedrag.
Als je die conclusie zelf al trekt, waarom leg je dan ook geen nieuwe banden onder je auto als er 2 duidelijk zo slecht zijn? Daarbij zijn BMW's gewoon onderstuurd hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op maandag 02 juni 2008 @ 08:51:
ff tussendoor, je moet gewoon op alle velgen goede banden hebben. Anders kom je sowieso op de koffie.

En 2 dezelfde is wel aan te raden. Je moet zelf maar kiezen of je de eventuele gevolgen accepteert
Geweldige tip, waren we nog niet achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Leut schreef op maandag 19 mei 2008 @ 23:15: Echter, let wel dat deze identiek moet zijn aan de andere zijde; dit is nu eenmaal zo verplicht.
Om even met een relevante ervaring deze te begraven:

Vanmiddag kreeg ik bij een stop bij een benzinestation langs de A32 in Friesland te maken met een verkeerscontrole. Het was niet echt druk, dus nog wat gebabbeld naast de controle 100% OK uiteraard, zowel administratief als technisch - het was per slot van rekening een leuke spontane dame in uniform :+

Ze complimenteerde me nog op m'n banden aangezien in de laatste APK als aantekening stond dat sommige uiterlijk bij de volgende APK vervangen moesten worden. Dat was dus een paar maanden terug al gebeurd, maar wegens kapotte band (verhaal al elders hier verteld) was een van de vier twee weken terug alweer vervangen. Ik heb dus expliciet gevraagd of het niet erg was dat ze niet 100% hetzelfde waren. Zij bevestigde wat hier al gezegd was: zolang karkasstructuur gelijk is en groefdiepte vergelijkbaar is, is het prima :)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1