Promise SX4000 en Debian4 of Ubuntu 6.06LTS / Ubuntu 8.0.4

Pagina: 1
Acties:

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Gisteren begonnen met opruimen in mn rommel stapel. Resultaat een extra werkstation en een server. Nu is het werkstation niet spannend gewoon xp bakkie voor moeders.

Maar nu de server:

- P4 bordje met P4 2.40 / 533mhz processor
- 2 x 512MB mem

stukje lspci

- Ethernet controller: Intel Corporation 82543GC Gigabit Ethernet Controller (Copper) (rev 02)
- Mass storage controller: Promise Technology, Inc. PDC20575 (SATAII150 TX2plus) (rev 02)
- RAID bus controller: Promise Technology, Inc. PDC20621 (FastTrak S150 SX 4/FastTrak SX4000 lite) (rev 01)

Maar nu krijg ik die laatste niet aan de praat :-(

Heeft iemand een idee hoe ik een Promise SX4000 controller met 3 x 160GB in RAID5 (NTFS) aan de praat krijg onder Ubuntu TLS 8.04 ?

Google is niet echt mn vriend.

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-02 15:27

14ReD

Who is General Failure?

Heb je de Alternative install cd gebruikt? Of met de Live cd de dmraid geinstalleerd?

Overigens weet ik niet of die promise sx4000 hard of softraid is. dmraid is meer voor softraid als ik het goed heb. (kben ook voor het eerst bezig met ubuntu op een raid array te krijgen)

• raymonvdm
Ik heb niet de alternate cd gebruikt. Ik maag alleen gebruik van de Ubuntu 8.0.4 server cd.

Mijn doel is ook niet om ubuntu te installeren op de SX4000 array. Maar om Ubuntu geinstalleerd op een sata disk mijn raid array te laten zien.

apt-get install dmraid

reboot

no raid disks found

[ Voor 11% gewijzigd door raymonvdm op 20-05-2008 17:24 ]

Verwijderd

AFAIK is een SX4000 een fakeraid kaart, kan je de hd's wel zien als je de schijven in jbod zet(per hd)?
if yes, dan kan je de schijven makkelijker en veliger in mdadm tot een array bouwen.

Pros van software raid tov hardware raid.
- niet afhankelijk van 1 hardware kaart, je kan dus simpelweg de hd's overprikken in een andere pc, mdadm laten scannen naar raid disks en hij rebuild je array.
- Geen gekke drivers.

• 14ReD

14ReD

Who is General Failure?

Offtopic: Ik begrijp uberhaupt nooit het gezeur waarom veel mensen zo graag hardware raid willen. Die paar procenten cpu usage maakt tegenwoordig met de dualcores ook weinig uit. Vaak zijn ze aangesloten op een pci kaartje, want ook niet echt snel data kan doorgeven en het voordeel teniet doet. Maar ja, genoeg off topic geneuzel van mij.

Heb je die raid array wel al geformateerd onder windows? M.a.w. is de array wel zichtbaar onder windows?

Edit:

Probleem gevonden op het Ubuntu forum:
AFAIK, Promise didn't release the full driver sources, but just some parts of it. All the Linux driver for this board where relased precompiled only, for Redhat and SuSE only.

So, at least for the moment, we can't use this RAID adapter with Ubuntu at all.

Dat betekent dus of geen raid, of overstappen naar Redhad/SuSE.

[ Voor 30% gewijzigd door 14ReD op 21-05-2008 15:57 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

14ReD schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 15:54:
Offtopic: Ik begrijp uberhaupt nooit het gezeur waarom veel mensen zo graag hardware raid willen. Die paar procenten cpu usage maakt tegenwoordig met de dualcores ook weinig uit. Vaak zijn ze aangesloten op een pci kaartje, want ook niet echt snel data kan doorgeven en het voordeel teniet doet. Maar ja, genoeg off topic geneuzel van mij.
Hier even op inhakend, het gaat niet alleen om CPU ontlasting, maar ook om meer intelligentie die in de controller zit welke er voor zorgt dat de overall performance hoger is. Daar naast zal er nog intelligentie ingebouwd zijn voor extra fout controle en correctie met extra cache geheugen, wat je met software RAID zult missen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
de vraag is of zo'n "lite" kaart die functies wel heeft...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

catfish schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 18:18:
de vraag is of zo'n "lite" kaart die functies wel heeft...
Ik geloof dat de FastTrak S150 SX4 gebaseerd is op de kaart die TS heeft alleen zijn hier een aantal S-ATA converters opgezet om S-ATA hardeschijven te ondersteunen. In iedergeval heeft de FastTrak S150 SX4 weldegelijk een XOR engine, alleen heeft Promise toch nog de intelligentie in driver weten te stoppen. Een echt super kaart is het niet. Dit weet ik omdat toen de FastTrak S150 SX4 net op de markt was verschenen heb ik daar enigszins onderzoek naar gedaan, omdat ik hem had willen kopen. (uiteindelijk is het een RAIDcore BC4852 geworden geen XOR engine, maar velemalen sneller/beter dan de FastTrak S150 SX4).

Maar inderdaad de kaart van TS kan niet echt meekomen met bijvoorbeeld de Areca controllers of de betere Highpoint of b.v. Perc5/6 controllers om maar wat te noemen.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 21-05-2008 18:43 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• 14ReD

14ReD

Who is General Failure?

_Dune_ schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:52:
[...]

Hier even op inhakend, het gaat niet alleen om CPU ontlasting, maar ook om meer intelligentie die in de controller zit welke er voor zorgt dat de overall performance hoger is. Daar naast zal er nog intelligentie ingebouwd zijn voor extra fout controle en correctie met extra cache geheugen, wat je met software RAID zult missen.
Zal je dat verschil merken in een standaard pctje? Ik denk het niet. Daarbij heeft extra fout controle niet echt veel zin bij RAID 0 array die veel mensen gebruiken. Begrijp me overigens niet verkeerd. In de servers die ik op mijn werk beheer zou ik niet zonder echte reaid controller kunnen. Maar het nut van dure controllers voor thuis gebruik begrijp ik echt niet.

Verwijderd

_Dune_ schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 16:52:
[...]

Diezelfde intelligentie kan ook in software worden ingebouwd, en dat is precies wat er gebeurt bij drivers zoals geom_raid5 en ZFS.

Zou je 128MB van je RAM als buffercache inzetten, heb je hetzelfde effect als de buffer van je Areca. Alleen dan is je burst-speed nóg veel hoger, zoals te zien in Intel ICH9R benchmarks met write back ingeschakeld.

Waar Hardware RAID nog wel beter in is, is request reordering. Door I/O opdrachtjes te sorteren en op een optimale manier naar de HDD te sturen, kan nog best wat winst geboekt worden. Maar ik zelf zie meer potentie in software RAID. CPU belasting bij RAID0 en 1 (non-parity RAID) mag geen naam hebben die ligt nauwelijks hoger.

• raymonvdm
Mensen ik heb deze controller in het verleden gekocht voor mijn Windws Server. Het heeft hier ook een tijd in gewerkt en is in zijn geheel op een ubuntu bordje geprikt.

De discussie over welke kaart nu de beste is maakt voor mij niet meer uit.

Voorlopig zit er niet anders op dan de kaart verkopen. Of in mn werkstation stoppen om toch nog bij de data te kunnen. (WindowsXP)

• 14ReD

14ReD

Who is General Failure?

@Raymonvdm: lol Het werd inderdaad iets te off topic! Vervelend dat deze kaart niet onder Ubuntu aan de praat te krijgen is. Succes!
Pagina: 1