[XP] Schijf herkenings probleem, IDE/SATA adapter HDD

Pagina: 1
Acties:

• dacreator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-07-2021
Ik heb 1 Sata schijf 160Gb met XP als boot schijf (aangesloten met sata kabel), met daar naast een (oude) 120Gb IDE data schijf samen met een (oude) IDE dvd brander (aangesloten met een IDE kabel). De Brander staat als Master de schijf als Slave.

Dit werkt goed, echter wil ik die 2de HDD nu aansluiten met een Adapter van IDE naar Sata.
Alles volgens de instructie aangesloten, dit valt ook uit te lezen in de Bios.
channel 0 - Nec dvd brander (IDE kanaal)
channel 1 - 160gb (master) (sata)
channel 1 - 120gb (slave). (sata)

Met als boot schijf de 160 gb.

Xp start op komt bij de hardware detectie en blijft daar hangen (zoeken), Dacht dus dat het een conflict zou geven met een bestaande installatie (je weet maar nooit). Dus ik de XP cd erin, en kijk of de schijf tijdens een installatie wordt herkend. Zelfde probleem ... hij blijft hangen bij de Hardware detectie. :?

Sluit ik vervolgens mijn DVD brander aan op Sata met behulp van die Adapter, werkt het wel.

Hij pakt dus die schijf niet(als aangesloten als Sata), maar wordt wel netjes weergegeven in de Bios. :?

Mobo -Gigabyte GA-MA69GM-S2H
CPU - DualCore AMD Athlon 64 X2, 2800 MHz (14 x 200) 5400+
Geheugen -2 GB (DDR2-800 DDR2 SDRAM)

1 HDD 160 GB Sata WD
1 HDD 120 GB IDE WD
1 DVD brander Nec 3540 IDE

[ Voor 0% gewijzigd door dacreator op 19-05-2008 22:18 . Reden: typo o oh oh o ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Opzich ken ik deze IDE <> S-ATA converters niet, maar kan het zo zijn dat je op de IDE hardeschijf nog de MA, SL, CS jumper hebt zitten, zo ja kijk dan even wat hij doet zonder deze jumper. S-ATA kent namelijk geen Master of Slave.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• dacreator
Hij hoort volgens de handleiding op Master te zitten, echter de jumper heeft daar net als op Slave,Cable Select, of Single (zonder jumper) geen effect. Heb al diverse fora's erop na gelezen, maar een soort probleem als ik heb niet gevonden.
Ik krijg het idee dat de schijf helemaal leeg moet zijn voor je hem kunt plaatsen naast de Sata schijf. Als een nieuwe schijf dus. Want in de Bios staat hij gewoon goed weergegeven.

• hFresh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-03-2025
Mijn vraag is of je er enige winst mee pakt om een IDE schijf te converten naar SATA.
Lijkt me niet dat deze schijf dan sneller zal worden.
Maar als iets dergelijks bestaat zou het natuurlijk gewoon moeten werken.
:P

• dacreator
hFresh schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 21:30:
Mijn vraag is of je er enige winst mee pakt om een IDE schijf te converten naar SATA.
Lijkt me niet dat deze schijf dan sneller zal worden.
Maar als iets dergelijks bestaat zou het natuurlijk gewoon moeten werken.
:P
Wel degelijk, want hij zat samen met de brander op de IDE kabel. De data tranfer zal dan wel wat sneller zijn. Niet dat dat iets uitmaakt, maar ik wilde van die vreselijke(IDE) kabels af en een sata dvd brander kost ongeveer netzoveel als deze converter :9 En een HDD niet nl.

• dacreator
Update:
Als ik de brander niet aansluit, en alleen de HDD via Sata laat draaien. Werkt het naar behoren.
De brander/IDE werkt dus tegen, (op master en slave) :? Logica ??

Verwijderd

dacreator schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 21:08:
Update:
Als ik de brander niet aansluit, en alleen de HDD via Sata laat draaien. Werkt het naar behoren.
De brander/IDE werkt dus tegen, (op master en slave) :? Logica ??
Wissel de ide kabels om op het moederbord en zorg er daarmee voor dat de EERSTE schijf de bootdisk is. Omdat, als je de dvd-aansluit, de bootdisk niet meer de eerste schijf is werkt het niet.
Alleen MS-WIndows kan niet van een andere schijf dan C: booten, of moet daar toch wel minimaal iets van de bootloader hebben, andere besturingssystemen hebben daar geen probleem mee.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2008 07:15 ]

Pagina: 1