Toon posts:

Overklok vraag.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ik heb net een nieuwe PC gekocht. Hier mijn specs:

Moederbord: Intel Bonetrail DX38BT (biosversie: BTX3810J.86A.1554.2008.0501.1628)
Processor: Intel Core 2 Quad Q6600 G0
Geheugen: 2GB DDR3 Corsair XMS3 1333Mhz
Videokaart: ASUS EAH3870 TOP
Cpu-koeler: ThermalTake V1 Koper

Nu zie ik in de BIOS dat mijn geheugen maar op 1066Mhz draait, terwijl het 1333Mhz aan moet kunnen. Nu weet ik dat die 1333Mhz Quad-pumped is, dus eigelijk 333Mhz FSB.

Volgens mij wordt mijn geheugen door mijn processor afgeremd... Dit heb ik volgens mij ergens gelezen dat de FSB van je CPU invloed heeft op je RAM.

Mijn Q6600 draait namelijk op 2,4Ghz (9x266). Deze wil ik overklokken naar 2,66Ghz, door de multiplier te veranderen naar 8, en mijn FSB op 333 te zetten.

Dit zou makkelijk moeten kunnen, maar als ik dit de BIOS heb aangepast, komt hij niet voorbij de POST. 8)7

Ik heb al gezocht op google, en overal kom ik tegen dat een Q6600 makkelijk die 2,66Ghz moet kunnen halen. Zelfs 3,6Ghz wordt er al mee gehaald!

Ik heb de vCore niet aangepast, die draait standaard op 1,250v
Verder heb ik de BIOS op default staan, behalve de Processor-override, waar ik de Multiplier en FSB heb ingesteld op 8 respectievelijk 333.

Wie o wie kan me helpen?

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

De ene proc is de adnere niet he? ;) Maar lees de faq maar even door over wat je moet doen. (PCI bus locken enso)

Frequently Asked Questions TCA

Iig suc6 :)

[ Voor 26% gewijzigd door jdm8 op 19-05-2008 21:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik kan mijn PCI bus niet locken, deze loopt standaard op iets van 33 mhz(correct me if im wrong). Ik heb de FAQ gelezen, maar hierin hebben ze het over de PCI bus, maar de PCI sloten van mijn bord gebruik ik niet, wel de PCI-Express x16. maargoed, in de BIOS kan ik iig niets locken aangaande PCI bus oid.

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:33

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

geheugen timings en voltage/cpu voltage al aangepast en al eens met de geheugen divider gespeelt?

[specs]

Verwijderd

Topicstarter
Nee... ik dacht mijn geheugen moet standaard al op 1333 kunnen draaien, en voltmodden ben ik een beetje angstig voor, gezien ik deze pc net 3 dagen heb :P

Maar is dat dan noodzakelijk om van 2,4 naar 2,66Ghz te gaan?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2008 21:51 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Nu zie ik in de BIOS dat mijn geheugen maar op 1066Mhz draait, terwijl het 1333Mhz aan moet kunnen. Nu weet ik dat die 1333Mhz Quad-pumped is, dus eigelijk 333Mhz FSB.
Beetje rare zin maar volgens mij denk je dat je geheugen quad-pumped is maar dat is het niet het is double data rate. Het verstuurd dus twee keer per kloktik data. Het aantal MHz van je geheugen is ook 533MHz, effectief dus 1066MHz. :)
Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 21:49:
Nee... ik dacht mijn geheugen moet standaard al op 1333 kunnen draaien, en voltmodden ben ik een beetje angstig voor, gezien ik deze pc net 3 dagen heb :P

Maar is dat dan noodzakelijk om van 2,4 naar 2,66Ghz te gaan?
Voltmodden is iets heel anders. ;)
Maar je kunt het voltage het beste op 1 waarde vast zetten als je het op AUTO laat dan gaan het als nog ophoog.

En waarschijnlijk kom je niet op 2,66GHz omdat je divider van je geheugen te hoog staat waardoor je geheugen een veel te hoge snelheid moet draaien. Waardoor de PC niet boot, stel dus eerst je geheugen op de laagst mogelijke snelheid in. Als je de CPU stabiel hebt gekregen kun je erna wel je RAM aanpakken. :)

[ Voor 50% gewijzigd door -The_Mask- op 19-05-2008 22:23 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Ik ga is ff kijken wat ik met de info kan... Ik hou jullie op de hoogte.

• Reg-Edit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-01-2024

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Nee idd zoals het masker al zegt; zet je voltages handmatig vast op een bepaalde waarde.

CPU
NB
SB

Kijk ook naar de specs van je RAM, als het dit geheugen is zou het respectief 1,5 volt nodig hebben om op 1333Mhz te kunnen draaien.
Zet dus ook dat voltage vast op een vaste waarde van 1,5 volt ;)

Dan ff restart om te kijken of alles nog goed gaat, is dat zo? dan ga je alleen je MP verlagen naar 8x.
Uiteraard weer restart om te kijken of je PC door de post komt en goed boot @ 8x MP.

d:)b

www.jaxxx.nl

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik heb nu het volgende gedaan in de BIOS:

bij Processor Overrides:

CPU Voltage Override op 1,2750v
Processor Multiplier Override op Manual gezet
Host Clock Frequency Override op Manual gezet
Processor multiplier op 8
Host Clock Frequency op 266

bij Memory Overrides:

Instelling veranderd naar Manual
Reference Frequency op 266
Memory Frequency op 1066
Memory Voltage op 1,54

Bij Bus Overrides heb ik niets aangepast.

ik zou hier nog de PCI Express burn-in Mode Percentage kunnen instellen, maar dat lijkt me niet nodig.
De PCI Bus Frequency staat vast op 33,33Mhz, dit kan ik niet veranderen.
De PCI latency staat (standaard) op 32
HPET = Disabled.

Dan heb ik verder nog de mogelijkheid Failsafe Watchdog aan of uit te zetten, deze staat nu aan.

Nu boot mijn pc prima, helemaal stabiel e.d. maar als ik in CPU-Z kijk, staat mijn multiplier toch nog op 9, tewijl ik deze handmatig op 8 heb ingesteld! 8)7

Mijn geheugen heeft volgens CPU-Z een devider van 1:2 (FSB:DRAM), en draait op 533,4Mhz
Mijn processor loopt volgens CPU-Z nu nog steeds op 2400Mhz (9x266).

Dit zou 8x266 moeten zijn... |:(

De instelling waar ik naartoe wil is dit:

Processor;
Processor multiplier op 8
Host Clock Frequency op 333

Memory;
Reference Frequency op 333
Memory Frequency op 1333

Zodat mijn geheugen ipv op 1066 op 1333 loopt. Het is DDR3 1333Mhz geheugen, dus dat moet makkelijk kunnen lijkt mij...

btw: voltage van NB of SB kan ik nergens in stellen...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2008 01:33 ]

• Reg-Edit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-01-2024

Reg-Edit

BMW Turbo Power !

Kan zijn dat je bios de MP niet kan aanpassen door een bug bv.
Probeer eens een andere bios en dan kijken of je MP wel goed werkt.
Want nu zet jij hem op 8x terwijl die in werkelijkheid op 9x blijft..

www.jaxxx.nl

Verwijderd

Topicstarter
Cheers _/-\o_ ga ik proberen... ;)

Verwijderd

Kijk dan ff met CPU-z naar je multiplier ;)
Sommige progjes lezen de MP niet goed uit...

Verwijderd

Topicstarter
@ Ramius23: Ik kijk met CPU-z naar de MP... :/ Deze zegt mij vrolijk dat de MP op 9 staat, terwijl deze in de BIOS handmatig op 8 staat.

@Reg-Edit: Ik heb het met 4 verschillende BIOS-versies geprobeerd (1157, 1507, 1521 en de huidige 1554) maar maakt geen verschil. Kan het iets van een jumper-setting zijn die mijn MP locked???

Ik heb iig niet stil gezeten, en heb het volgende bereikt:

bij Processor Overrides:

CPU Voltage Override op 1,2750v
Processor Multiplier Override op Manual gezet
Host Clock Frequency Override op Manual gezet
Processor multiplier op 9
Host Clock Frequency op 300

bij Memory Overrides:

Instelling veranderd naar Manual
Reference Frequency op 333
Memory Frequency op 1333
Memory Voltage op 1,54

Memory timings aangepast van 7-7-7-20 naar 9-9-9-24. Pas toen ik dit had aangepast, bootte mijn pc met Host Clock Frequency hoger dan 278...

Bij Bus Overrides:

PCI Express burn-in Mode Percentage op 101,25 gezet.

Mijn pc start nu netjes op, de processor draait nu op 2,7Ghz (9x300) @ 1,3750v
Het geheugen op 1200 Mhz @ 1,54v met timings 9-9-9-24

Ga ik nu benchmarks draaien, krijg ik al betere scores als voorheen met de standaardinstellingen (duh.. :X ) en alle benchmark-tests draaien zonder problemen.

Ga ik nu echter een spel spelen (GRAW2, COD4, CoH; andere heb ik nog niet getest) dan draait dit een minuut of 5 a 10 perfect, maar bevriest ineens de pc, en kan ik alleen nog 'hard' uitzetten. 7(8)7

Kan dit te maken hebben met de instelling van de PCI Express burn-in Mode Percentage? Deze heb ik nu op de laagst mogelijke waarde gezet.

Het is volgens mij niet dat ie ergens te warm wordt, mijn temps zijn:

Proc idle: 32c
Proc load: 46c
HDD: 29c
Temp van videokaart vind ik nergens terug... zijn hier nog goede programma'tjes voor om dit uit te lezen?

Iemand trouwens nog ideeen hoe ik de MP kan veranderen naar 8 ipv 9? BIOS-versie wijzigen helpt iig niet...

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 mei 2008 @ 17:00:

Temp van videokaart vind ik nergens terug... zijn hier nog goede programma'tjes voor om dit uit te lezen?
Rivatuner.

Wat voor voeding heb je eigenlijk?
Misschien kun je het voltage eens (voorzichtig) verhogen en kijken of het dan wel goed gaat?

[ Voor 29% gewijzigd door MuisM4t op 25-05-2008 17:11 ]

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:58

ricardo246

Life's what you make it!

Is de Q6600 (G0) niet gelocked op een multiplier van 9?
Ik krijg mijn MP van de Q6600 ook niet lager...........

Je PCI-Express --> vast op 100.
Vcpu = standaard (ik draai op 2,9 op standaard voltage (1.21V). 1.375V lijkt me veel......

Nog een vraagje: je FSB (CPU) is 300 (quad), en je laat je geheugen op 1200 draaien?
Waarom je geheugen niet op 300 draaien (= 600 dual channel = 1op 1 = lossere timings)
Of heb ik ergens verkeerd gerekend met DDR3?

[ Voor 31% gewijzigd door ricardo246 op 25-05-2008 22:09 ]

I have no special talent. I am only passionately curious.

Verwijderd

Topicstarter
@MuisM4t: Ik heb een PC Power & Cooling Silencer 750W Quad voeding. 8) Voltage verhogen gaat wel, maar zorgt niet voor meer stabiliteit... :?

Thanx voor Rivatuner! _/-\o_

Temp van videokaart is trouwens 36c idle, 52 load.

@ricardo246: Nu je het zegt: Me vCore staat niet op 1,375, maar op 1,275... typo..

Volgens mij is de Q6600 niet gelocked op 9, ik vindt genoeg forumposts van mensen die hun q6600(G0) op bijvoorbeeld 8x333 of 8x400 draaien...
Ik denk dat het misschien aan de BIOS ligt, of aan het moederbord. Ik vindt het bizar, aangezien ik toch best een aardig moederbord heb... Of ik doe gewoon iets verkeerd...

aangaande mijn geheugen; Met de FSB op 300 (1200), draait mijn geheugen (volgens mij) op 1200 Mhz. CPU-z geeft aan dat mijn DRAM frequency 600Mhz is. met FSB:DRAM 1:2.

De divider kan ik (volgens mij) niet veranderen, ik zou iig niet weten waar... Is dit een feature die je in de BIOS zou kunnen aanpassen? Bij mijn BIOS kom ik dit nergens tegen. Dus 1:1 wordt lastig... Ik heb me geheugen wel Dual Channel draaien, en de timings al aangepast van 7-7-7-20 naar 9-9-9-24.

De 'PCI Express burn-in Mode Percentage' kan ik niet op 100 zetten, aangezien de laagste waarde die ik kan kiezen 101,25 is. :/

Blijft wel kl*te dat ik niet gewoon die MP kan aanpassen. Ik heb het met 4 verschillende BIOS versies geprobeerd.
Met de 1157 en de 1507 is de MP niet te veranderen, met de 1521 kreeg ik last van instabiliteit (read: BSOD).
Met de nieuwste BIOS versie 1554 kan ik de MP wel aanpassen, maar wordt deze wijziging niet doorgevoerd (zie voorgaande posts).

Ik zou bijna me Q6600 verkopen, en een Q9450 of Q9300 halen, aangezien deze standaard op 1333 lopen. Maarja, moet ik weer me portemonnee trekken. |:(
Pagina: 1