Toon posts:

[Raid]Kapot en wil nu bestanden redden.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey!
Sinds vanochtend is de pc van mijn ouders niet goed meer. Bij het opstarten komt er steeds een blauw scherm dat meld dat er naar virusen etc. en naar de harde schijven moet worden gekeken (alles wat blauw scherm kan veroorzaken heb ik al uitgezocht, de PC start iig niet meer op). Deze PC heeft twee Maxtor 120GB schijven in een Promise Fastrak TX2000 controller zitten. Nu vermoed ik dus dat 1 van de twee harde schijven brak is en problemen veroorzaakt. Nu wil ik dus de bestanden van de harde schijven redden. Ik heb nu de schijf gevonden die (denk ik) kapot is en heb dus ook degene gevonden die het nog wel doet en waar belangrijke documenten en fotos etc. opstaan. Deze heb ik nu even aan mijn eigen PC gehangen aangezien ik niet de schijf werkend krijg als ik deze in z'n eentje aansluit op de raid controller. Dan zegt de controller dat er een error is en kan ik niet verder booten.
Windows ziet nu de schijf en zegt ook dat deze nu goed geinstalleerd is. Maar als ik de schijf wil verkennen zegt hij dat de parameters onjuist zijn. Dat komt dan dus doordat hij in een Raid config zat (toch?)
Ik heb de Raid FAQ hier door gelezen en het programmatje R-Studio gedownload. Deze ziet nu de twee partitions. Maar als ik hier de data wil gaan "recoveren" zegt hij: "The selected disk does not contain any of supported file systems or it's file system is corrupted"
Ik weet dus nu niet meer wat ik moet doen. Ik durf niet nieuwe Raid configs aan te maken met de Fasttrak kaart in de oude PC omdat ik zeker wil weten dat hij dan niet alles weggooit. Ik wil dus nu in iig alle bestanden redden. Weet iemand hoe ik dit nu kan doen?
Ik heb niet zo veel ervaring met Raid systemen en weet niet zo goed hoe het werkt. De FAQ doorlezen heeft mij dus niet echt geholpen omdat ik vastloop met R-Studio.

Groetjes!

Verwijderd

Vermeld er ook even bij welke vorm van RAID je gebruikt maakt ... zelf gok ik op RAID0?

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, maar al sla je me dood :P Mijn broer heeft deze PC een tijd geleden in mekaar gezet uit wat oude spullen (Pentium 3) en ik weet niet zo goed hoe alles met Raid werkt. Geen ervaring mee verder. Is het nog mogelijk om dat nu te zien?

Als ik nu in het menu van de controller "Rebuild area probeer" zegt hij dat de drive "not applicable" is :S Als ik dan dus met de goede schijf alleen probeer te booten.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2008 20:29 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 20:22:
Sorry, maar al sla je me dood :P Mijn broer heeft deze PC een tijd geleden in mekaar gezet uit wat oude spullen (Pentium 3) en ik weet niet zo goed hoe alles met Raid werkt. Geen ervaring mee verder. Is het nog mogelijk om dat nu te zien?

Als ik nu in het menu van de controller "Rebuild area probeer" zegt hij dat de drive "not applicable" is :S Als ik dan dus met de goede schijf alleen probeer te booten.
Tja, zoek dan eerst uit hoe het geconfigged staat (zou je in de TX2000 bios moeten kunnen vinden als beide disks eraan hangen). Bij RAID 1 heb je nog kans dat je de dingen terug kunt halen, bij RAID 0 en een broken disk ben je alles kwijt (in dat geval kun je het beste je meest recente backup terugzetten op de singledisk, want er is dan niets meer te redden als die ene disk echt onleesbaar is).

In geval van RAID 1 zou je ook moeten kunnen booten van 1 enkele disk, gezien dat niet het geval is (en de parameter error die je krijgt) gok ik op RAID 0. Bouw die TX2000 eens in in een andere pc en kijk of je dan nog iets kunt redden als je vanaf een andere hdd boot.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu dus de Raid controller met de 2 HDD's in een andre pc gedaan en de drivers voor de raid controller geinstaleerd op de XP HDD. Als ik nu de PC opstart geeft hij aan dat de Raid controller met de twee HDD's functional is en start XP op vanaf de XP HDD maar in XP ziet hij de Raid controller dan wel maar niet de twee HDD's. Ik heb net ook geprobeerd om op die PC de twee HDDs op te starten met de XP die op een van die staat maar nadat ik dan de keuze krijg om te kiezen uit normaal op te starten, veilige modus etc. krijg ik weer een blauw scherm (zoals bij de oude PC).
Er is dus iets niet goed met die twee HDD's maar we hebben wel echt de bestanden nodig die daar nu nog op staan. :S

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 21:18:
Ik heb nu dus de Raid controller met de 2 HDD's in een andre pc gedaan en de drivers voor de raid controller geinstaleerd op de XP HDD. Als ik nu de PC opstart geeft hij aan dat de Raid controller met de twee HDD's functional is en start XP op vanaf de XP HDD maar in XP ziet hij de Raid controller dan wel maar niet de twee HDD's.
Waarschijnlijk zie je ook maar 1 hdd, gezien je van 2 hdds 1 array hebt gemaakt.

Zie je deze wel in diskmanagement?

Verwijderd

Topicstarter
mm, als een wonder ziet hij nu ineens de twee schijven en kan ik nu iig alle data veilig kopieren. Maar het is wel vreemd dat hij nu gewoon allebij de hds ziet en dat ze het ook gewoon doen en als ik deze dus gewoon wil booten ik een blauw scherm krijg.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat het OS dat erop staat corrupt is. Dan hoeft de hdd niet eens stuk te zijn.

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-02 15:27

14ReD

Who is General Failure?

Heb je misschien de drivers geupdate? Als dat verkeerd gaat kan daar het probleem liggen.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er 1 of een aantal sectoren op 1 HD stuk zijn. Dan hoeft het nog niet zo te zijn dat de hele array stuk is. Om dit te testen kan je een tooltje van de desbetreffende HD fabrikant downloaden en de HD's apart testen.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Ik vind de combo "belangrijke data redden" en de opmerking "Ik weet niet wat voor RAID config dit is" echt uiterst gevaarlijk (no offence).
Ik zou na het backuppen van de gegevens die RAID kaart er fijn uit halen en die schijven rechtstreeks op mobo aansluiten (of er een RAID1 array van maken)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Pagina: 1