HD stuk, wel of geen garantie?

Pagina: 1
Acties:

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:26

sjirafje

No inspirational quotes here

Topicstarter
Situatie uitleg:
Ik heb op 15-06-06 een externe hardeschijf gekocht bij de MyCom in Eindhoven. Het betreft een Digiconnect 250GB schijf. Helaas begint deze hardeschijf de laatste tijd beangstigende *klunk* geluiden te maken.

Bij aanschaf van de schijf in de winkel heb ik geïnformeerd naar de garantie. Er werd mij toen verteld dat er 2 jaar garantie op zat omdat er een WD schijf in zit.

Ik heb zojuist gebeld met het service nummer van MyCom, en heb verteld dat mijn schijf de laatste tijd die geluidjes maakt. De persoon die ik aan de lijn had zei dat het er wel erg op lijkt dat mijn schijf aan het overlijden is en rade mij aan om een back-up van de schijf te maken. Toen ik hem vroeg of dit onder de garantie viel werd mij verteld dat ik maar 1 jaar garantie had. Waarop ik reageerde dat mij in de winkel iets anders was gezegd.

Helaas staat er niets op de bon over garantie. Op de site hebben ze het ook over 1 jaar garantie.

Nu is mijn vraag wat moet ik doen? Ik zou toch graag zien dat mijn schijf gerepareerd of vervangen wordt en heb daar naar mijn idee ook recht op omdat mij bij aanschaf dit ook gezegd werd.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Verwijderd

Je hebt dan garantie via de fabrikant, kortom op de site van de fabrikant een RMA aanmaken en de hd opsturen, dan heb je zo weer een nieuwe in huis.

Verwijderd

edit:
Niet gelezen enzo

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2008 18:01 ]

Verwijderd

WD heeft een heel goede RMA service. Kijk eens hier of je nog garantie hebt.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:40
Als er daadwerkelijk een WD schijf inzit kan je WD support bellen en aangeven wat er aan de hand is. dan kunnen zij jou support geven.

Daarnaast kan je aan my com uitleggen dat het product niet redelijkewijs zijn einddaqtum heeft berijkt volgens mij mag je er van uitgaan dat een harde schijf gemiddeld 4 jaar mee gaan. Maar dat wordt een ja nee spelletje zeker als er schade op de behuizing zit....

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:50

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

^^ Eerste jaar via de winkel, daarna via WD support :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
Gewoon RMA formulier van WD invullen op de site, verstuur instructies volgen en een paar dagen later heb je een nieuwe HD voor iets van 7 euro verzendkosten ofzo. Eventueel kan je WD eerst een nieuwe disk laten sturen zodat je je data 1:1 over kan zetten. In theorie zou je via MyCom een nieuwe disk moeten kunnen krijgen maar dat is IMO meer gedoe dan het waard is.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dan zal de TS eerst moeten kijken of er echt een WD inzit, en of dit geen OEM schijf is, daar zat geen jarenlange garantie op. Het is namelijk een Digiconnect behuizing.

Aangaande de 1 of 2 jaar garantie, het zal heel moeilijk zijn om te bewijzen dat je 2 jaar garantie hebt als dat nergens op papier staat.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:37
sjirafje schreef op maandag 19 mei 2008 @ 17:59:Er werd mij toen verteld dat er 2 jaar garantie op zat omdat er een WD schijf in zit.
Dat WD op hun retail schijven 2 jaar garantie geven wil niet zeggen dat dat voor elke WD schijf geldt. Best kans dat het een oem versie is met maar één jaar garantie, of waarbij je als klant zelf geen garantie kunt claimen maar dit via de procutleverancier moet doen.

Verwijderd

In een digiconnect case zit voor zo ver ik weet een WD OEM schijf, maar niet met bijzondere garantie voorwaarden. Dat betekent dus voor jou 2 jaar garantie op de schijf. Gewoon open schroeven, zitten toch geen stikkertjes oid op. Je kan op de WD site op serienummer tot op de dag exact zien hoe lang de garantie is.

@ hierboven

de disken in deze cases zijn gewoon de disken die MyCom ook in de winkel verkoopt, die hebben gewoon 2 jaar garantie.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2008 18:18 ]

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:05
Als een fabrikant zegt dat er op een schijf 2 jaar garantie zit, dan dient de winkel die garantietermein over te nemen. Dat geldt voor alle eigenschappen van het product. Als de fabrikant zegt dat het een SATA schijf is, dan is de winkelier ervoor verantwoordelijk dat de schijf ook daadwerkelijk aan de SATA specificaties voldoet. Anders had hij hem niet in zijn assortiment moeten opnemen.

Bij veel winkels zie je dat ook terug in de algemene voorwaarden. In die van de Blokker staat het er bijvoorbeeld erg mooi in. De vraag is alleen of je deze ruzie met Mycom aan wilt gaan. Uit ervaring weet ik dat ze lak hebben aan alles behalve hun kassalade, dus...

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Heb de casing open geschroefd (geen zegeltjes ofzo verbroken) en er zit inderdaad een WD schijf in.

Serienummer ingevoerd op de warrantycheck van WD levert het volgende op:
WCAL78424652 ‡ WD2500JBRTL2 Out of Limited Warranty 4/14/2008†

en:
By default, the warranty date is calculated from the manufacture date. However, if you have proof of purchase, we can update the warranty to calculate it from the purchase date. If you feel that the warranty date needs to be updated from the purchase date, please follow the instructions below.

1. Send us an email from this link:
http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/ask.php
2. Put in "Update warranty" in the subject line.
3. Attach a picture or a scanned copy of your purchase receipt (jpg, jpeg, or gif formats only, max 500KB)
4. Send the email.

Once we receive the email, we will verify the information and update the warranty accordingly. You will receive a response from us about the status of your email.
Maar helaas staat er op de bon een Digiconnect schijf van 250 GB vermeld en geen WD.

Ik heb de schijf destijds gekocht in een speciale actie (opening van zoveelste winkel ofzo)

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Verwijderd

Ik zou eigenlijk denken dat dat ding gewoon als OEM verkocht is en vervolgens door Digiconnect is ingebouwd in één of ander extern behuizinkje. Eigenlijk is dat precies dezelfde situatie als harde schijven die OEM worden verkocht door WD aan een pc-bakker als HP of Packard Bell. Op die schijven zit ook maar één jaar garantie, de rest dien je (tegen een forse bijbetaling) nog aanvullend bij HP of PB bij te kopen.

Verwijderd

Nijn schreef op maandag 19 mei 2008 @ 18:23:
Als een fabrikant zegt dat er op een schijf 2 jaar garantie zit, dan dient de winkel die garantietermein over te nemen.
Dit is niet waar. Elk fabrikant kan zijn eigen regels opstellen mbt garantie. Vaak hebben ze hun eigen dienst die na de winkelgarantie de service op zich nemen.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:46
Kijk eens rechtsboven op het label van de schijf, staat daar iets van 'Re-Certified' toevallig? :)

• Nijn
Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 21:01:
[...]

Dit is niet waar. Elk fabrikant kan zijn eigen regels opstellen mbt garantie. Vaak hebben ze hun eigen dienst die na de winkelgarantie de service op zich nemen.
Dat zouden de winkels wel willen ja. Gelukkig komen wat winkels willen en wat winkels moeten niet overeen. (Hoewel ze je graag het tegendeel proberen te bewijzen). De winkelier is het aanspreekpunt (en verantwoordelijk) bij fabrieksgarantie. Daarnaast geldt er in dit geval ook nog wettelijke garantie. Echter, dat is minder intressant omdat bij wettelijke garantie na 6 maanden de bewijslast aan de kant van de koper ligt. (Jij moet bewijzen dat het niet jouw schuld is). Bovendien kan bij wettelijke garantie gevraagd worden om mee te betalen als de reparatie (of vervanging) levensduurverlengend is.

Feitelijk is het zo dat de winkelier zich op de hoogte dient te stellen van de uitspraken (incl. fabrieksgarantie) die een fabrikant (vorige verkoper) doet over zijn product. Als de winkelier niet akkoord gaat met die uitspraken kan hij er altijd voor kiezen om een product niet in het assortiment op te nemen of duidelijke beperkingen op te leggen.
Fabrieksgarantie

Dit is het bewijs dat u vaak met stempel van de winkelier en de datum van aanschaf, type product, van de winkelier meekrijgt met de mededeling het bewijs en de kassabon goed te bewaren. Deze fabrieksgarantie is een extra garantie boven op uw wettelijke garantie.

Een fabrikant kan bepaalde beperkingen stellen aan zijn garantie. Ook kan de fabrieksgarantie uitgebreider zijn dan de wettelijke garantie.

U heeft als koper van een product te maken met de winkelier en niet met de fabrikant.

De winkelier heeft te maken met de wettelijke garantie en de fabrieksgarantie.

De fabrieksgarantie mag uw wettelijke garantie niet inperken. Het kan dus zijn dat er in uw garantiebewijs staat dat de het product kosteloos wordt gerepareerd door de fabrikant. Dat houdt niet in dat u geen recht meer heeft om een ander exemplaar te vragen. De winkelier moet in een dergelijk geval gehoor geven aan uw wettelijke rechten. Indien de winkelier hierdoor een probleem heeft dan zal hij dit zelf op moeten lossen met de fabrikant.
Of zoals Blokker het mooi verwoord:
Artikel 9 - Garantie algemeen
Blokker B.V. geeft op haar producten 1 jaar garantie, tenzij de consument kan aantonen dat door de producent van het product een langere periode wordt aangeboden door middel van het garantiebewijs van de producent.
De consument kan bij alle vestigingen van Blokker B.V. in land van aankoop voor garantie terecht.
De garantietermijn vangt aan op het moment van aankoop. De originele kassabon dient als garantiebewijs. Zonder overlegging van de originele kassabon heeft de consument geen recht op garantie.
Zie ook Artikel 18 | BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 2

[ Voor 18% gewijzigd door Nijn op 20-05-2008 02:15 ]

Verwijderd

Tuurlijk is de winkel als aanspreekpunt. Maar het gaat dan ook over de kosten die dan gemaakt moeten worden als het via de winkel gaat. Een fabrikant kan bijvoorbeeld besluiten om de HD gelijk naar de klant op te sturen, zonder inname oude HD. (zie Logitech) Gaat het via de winkel, dan kost het voor 3 partijen extra tijd, namelijk klant, winkelier en de fabrikant.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Hoe het ook zit, je hebt dus geen garantie meer via de winkel en ook niet meer via de fabrikant.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-01 23:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

sjirafje schreef op maandag 19 mei 2008 @ 18:24:
Heb de casing open geschroefd (geen zegeltjes ofzo verbroken) en er zit inderdaad een WD schijf in.

Serienummer ingevoerd op de warrantycheck van WD levert het volgende op:
WCAL78424652 ‡ WD2500JBRTL2 Out of Limited Warranty 4/14/2008†

en:
[...]
Maar helaas staat er op de bon een Digiconnect schijf van 250 GB vermeld en geen WD.

Ik heb de schijf destijds gekocht in een speciale actie (opening van zoveelste winkel ofzo)
Ik zou gewoon proberen om de bon van de Digiconnect case te scannen en daarmee de garantie termijn verlengen.
Je zal de enige niet zijn die in deze situatie zit.
Misschien doet men er niet moeilijk over, en misschien ook niet omdat je maar 5 weken na het verstrijken van de garantie met een probleem komt.
Niet geschoten is altijd mis -- en anders bij MyCom informeren, die hebben je destijds verteld dat je 2 jaar garantie hebt, mogen zij je ook uitleggen hoe je dat nu mag regelen.
HugoBoss1985 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 11:30:
Hoe het ook zit, je hebt dus geen garantie meer via de winkel en ook niet meer via de fabrikant.
Dat heeft hij wel, hij kan het alleen niet echt bewijzen aangezien hij een bon heeft waar niet specifiek die HD opstaat.
Maar zoals ik al zei; ik denk dat ze daar niet moeilijk over doen.

[ Voor 16% gewijzigd door remco_k op 20-05-2008 11:38 ]

Alles kan stuk.

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-01 10:06

Nic

Vrij

De WD2500JB kost nieuw op dit moment 45 euro... De vraag is natuurlijk ook hoeveel moeite je daarvoor allemaal wilt doen.
http://tweakers.net/pricewatch/cat/50?keyword=WD2500

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
dsltv schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 11:43:
De WD2500JB kost nieuw op dit moment 45 euro... De vraag is natuurlijk ook hoeveel moeite je daarvoor allemaal wilt doen.
http://tweakers.net/pricewatch/cat/50?keyword=WD2500
Tsjah dat is een goede vraag. Mij idee was dat op termijn die schijf overbodig zou worden. Maar dat is hij op dit moment nog niet. En inclusief verzendkosten zou het toch 60 euro worden voor een nieuwe schijf. En dat is toch 60 euro die ik ook aan andere dingen had kunnen uitgeven.

Ik heb overigens met veel pijn en moeite de schijf gebackupped op een andere pc, dus de date is veilig gesteld.

Ik heb de bon en de schijf samen ingescand, en dat naar WD gestuurd. Misschien dat ze het zo accepteren.

• stylezzz
dominator schreef op maandag 19 mei 2008 @ 22:27:
Kijk eens rechtsboven op het label van de schijf, staat daar iets van 'Re-Certified' toevallig? :)
Ik quote mezelf even, TS heb je mijn post gezien? ;)

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
dominator schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 18:46:
[...]

Ik quote mezelf even, TS heb je mijn post gezien? ;)
Sorry, had ik even overheen gelezen. Maar zo te zien staat er geen "Re-Certified" op het label.

Ik heb de schijf ingescand. Mocht het geen kwaad kunnen en jullie er iets aan hebben dan kan ik deze wel even online zetten.

• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07-2025
Je hebt gewoon 2 jaar garantie, de contractuele garantie mag namelijk niets afdoen van de wettelijke. En die schrijft in heel de Europese Unie 2 jaar voor.
Het is trouwens ook de verkoper die daarvoor verantwoordelijk is, hij mag je niet doorsturen naar de producent.

• stylezzz
sjirafje schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 19:01:
[...]

Ik heb de schijf ingescand. Mocht het geen kwaad kunnen en jullie er iets aan hebben dan kan ik deze wel even online zetten.
Doe es... ben benieuwd... :)

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter

• stylezzz
Vaag, inderdaad een OEM schijf waarvan een stuk garantie is afgekocht. Vraag me af wat mycom hiermee doet.

• Nijn
Alfredo schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 19:11:
Je hebt gewoon 2 jaar garantie, de contractuele garantie mag namelijk niets afdoen van de wettelijke. En die schrijft in heel de Europese Unie 2 jaar voor.
Het is trouwens ook de verkoper die daarvoor verantwoordelijk is, hij mag je niet doorsturen naar de producent.
Volgens mij kom jij uit België...

Waar jij het over hebt is een Europeze richtlijn, die Nederland niet letter voor letter heeft overgenomen. In plaats daarvan kijken we hier naar de te verwachten levensduur. Omdat die nog niet over is mag de TS reparatie of vervanging verlangen van de winkelier. Echter, als die reparatie of vervanging levensduurverlengend is, mag de winkelier verlangen dat de TS een evenredig deel meebetaald.

Bovendien is het bij wettelijke garantie na de eerste 6 maanden altijd zo dat de koper moet aantonen dat het defect een fabrieksfout is en dus niet door hem/haar veroorzaakt is. Je zult begrijpen dat dat met een HDD niet echt makkelijk is.

• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07-2025
Ik kom inderdaad uit België.

De verwachte levensduur is toch subjectief? Mijn harde schijf gaat nu zo'n 5 jaar mee, wilt dat dan zeggen dat ik ook minstens 5 jaar garantie kan verwachten?

http://www.eccbelgium.be/...s_detail.asp?h=10&nID=356

Volgens dit artikel zou het in Nederland dus steeds meer dan twee jaar moeten zijn.

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
dominator schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 21:32:
Vaag, inderdaad een OEM schijf waarvan een stuk garantie is afgekocht. Vraag me af wat mycom hiermee doet.
Ik snap niet helemaal wat je hier mee bedoelt: Vaag, inderdaad een OEM schijf waarvan een stuk garantie is afgekocht.
Waaraan kun je zien dat het een oem schijf betreft?

En het lijkt er naar mijn idee op dat er inderdaad 2 jaar garantie op de schijf heeft gezeten. Als je kijkt naar de datum waarop de garantie volgend WD is afgelopen (14 april 2008) en de productie datum (3 maart 2006) dan zit daar 2 jaar en een paar dagen tussen.

• stylezzz
"Normale" schijven van WD hebben 3 jaar garantie, sommige partijen kiezen er echter voor om deze periode in te korten (naar 2 zoals in dit geval, of soms ook 1 jaar) om zo een financieel voordeeltje te behalen.

• Nijn
Alfredo schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 23:04:
De verwachte levensduur is toch subjectief? Mijn harde schijf gaat nu zo'n 5 jaar mee, wilt dat dan zeggen dat ik ook minstens 5 jaar garantie kan verwachten?
Het valt best wel vast te stellen hoe lang een product mee zou moeten gaan. Allereerst doen fabrikanten daar redelijk duidelijke uitspraken over. Dat is natuurlijk de belangrijkste bron van informatie. Daarnaast kun je ook gewoon een redelijke schatting maken. Het komt in ieder geval niet op de dag aan. Daarnaast heeft de consumentenbond ook een heel redelijke lijst met te verwachten levensduren.

Het systeem zit in weze heel logisch in elkaar, maar breekt wel met het traditionele idee van garantie.

Als ik een Sony top-TV koop, dan mag ik best verwachten dat die minstens 7 jaar mee gaat. Gaat hij dat niet, dan kan dat 2 dingen betekenen. Of ik heb iets fout gedaan, of er was al iets mis toen ik het apparaat kocht. Als ik bewijs dat ik het niet geweest ben, dan moet er wel al iets mis geweest zijn voordat ik het kocht. In Nederland is de winkelier hier dan ook gewoon aansprakelijk voor. Tenslotte heeft hij een ondeugdelijk product verkocht.

Natuurlijk zijn er grensen aan. Dat wordt grotendeels bepaald door de mate waarin de levensduur van mijn TV verlengd wordt. Als de hele TV vervangen wordt na 5 jaar, dan kan ik er vanuit gaan dat ik niet over 2 jaar een nieuwe hoef te kopen. Aangezien ik door die reparatie langer plezier heb van mijn TV, is het niet onredelijk dat ik daar wat voor betaal. Er wordt dan dus gekeken hoe lang die verlenging is. In dit geval had ik nog 2 jaar "plezier" over, ik krijg een nieuwe TV met 7 jaar, dus ik heb 5 jaar extra. Dan betaal ik dus ongeveer 5/7e mee.

Aangezien het dichter bij het einde van de levensduur steeds minder intressant wordt om de TV te laten repareren, is een exact getal voor de levensduur ook niet zo essentieel.

Dat is ongeveer het verhaal. Ik verwacht dat het een goed beeld van het systeem geeft. Een tot op de letter exacte weergave is het niet, dus... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Nijn op 22-05-2008 00:16 ]

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Ik heb inmiddels reactie van WD:
Dear Sjirafje,

The warranty is updated.

Sincerely,
Angela K.
Western Digital Service and Support
http://support.wdc.com
En bij de warranty check:
WCAL78424652 WD2500JBRTL2 In Limited Warranty 7/15/2008†
Dus ik ga de garantie kwestie wel gewoon met WD oplossen. Netjes van WD dus.

En Mycom; 't is in elk geval slordig dat ze me bij aankoop vertelden dat ik 2 jaar garantie had, terwijl dat nu blijkt niet zo was. En ze hadden ook kunnen aanbieden of ze wat voor me konden regelen, of in elk geval kijken of er wat mogelijk was. (als ik de garantie van de schijf kan laten bijwerken bij WD dan moeten zij dat toch ook kunnen :+ ) Maargoed, ik stond zelf ook niet echt sterk.

Verwijderd

Netjes afgehandeld van WD

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:50

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

sjirafje schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 17:01:
Ik heb inmiddels reactie van WD:

[...]

En bij de warranty check:

[...]

Dus ik ga de garantie kwestie wel gewoon met WD oplossen. Netjes van WD dus.

En Mycom; 't is in elk geval slordig dat ze me bij aankoop vertelden dat ik 2 jaar garantie had, terwijl dat nu blijkt niet zo was. En ze hadden ook kunnen aanbieden of ze wat voor me konden regelen, of in elk geval kijken of er wat mogelijk was. (als ik de garantie van de schijf kan laten bijwerken bij WD dan moeten zij dat toch ook kunnen :+ ) Maargoed, ik stond zelf ook niet echt sterk.
Zo, dat si wel heel netjes van ze.. chapeau! d:)b

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1