Toon posts:

[SBS2003] Fileserver+MSAccess bestand=lockup

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een klein netwerk van 7 pc's gekoppeld aan 1 Pc met SBS2003 R2 met SP2. De server dient als domain controller voor de roaming profiles die in gebruik zijn, als fileserver en er draait ook WSUS op met SQL Express 2005.

De cliënts zijn allemaal xp sp2.

Het netwerk bevat alleen statische IP's, DNS draait ook op de DC uiteraard. Alles werkt gewoon normaal en snel, van aanmelden profielen tot aan bestanden openen uit de gedeelde map. (voornamelijk word documenten, excel bestanden) Daarmee ook geen problemen. De share word door middel van een logonscript gemapt in elk profiel.

Nu heb ik ook een hele kleine access database van net 4,5MB en die kan ik niet openen over mijn share. Access kan ik minstens 20-30minuten laten laden voordat de database in beeld komt, dit treed op met normale domain users, ze hebben overigens gewoon lees en schrijf rechten.

Probeer ik de database te openen via een user met administrator rechten, dan lukt dit meestal wel gewoon snel, maar altijd slechts 1 keer. Zodra ik de database sluit en bijv 2 minuten later weer wil openen kan ik ook gewoon 30 minuten wachten. Soms loopt zelfs gewoon de server vast (niet meer remote te benaderen)(pingen kan nog wel, gebeurt gewoon snel, maar is ook alleen mogelijk als ik dat doe via een lokale account op een van de clientpc's aangezien de roamingprofiles ook allemaal niet meer reageren)

Ik weet dat access zowieso een van de meest afschuwelijke databases zijn, maar dat is niet mijn keuze geweest en mag ook niet veranderen. Het heeft eerst wel gewerkt, maar er is niks aan de server veranderd in de tussentijd. Ook een backup image terugplaatsen zelfs van weken terug werkt niet.

Als ik de database lokaal op een cliënt draai, dus bijv vanaf een usb stick dan doet ie het wel gewoon. Hij is ook niet corrupt o.i.d.

Google'en geeft alleen resultaten over problemen met grote databases en de geboden oplossingen werken ook niet. De meest gevonden is de database splitsen, daar loopt het netwerk ook plat op tijdens het splitsen...

Volledige rechten geven maakt ook geen verschil. Share niet mappen ook niet(je gaat van alles proberen) Firewall uit ook niet. Sharen vanaf een cliënt werkt ook niet met rechten erbij via de DC. Ook een share buiten de DC om met volledige rechten voor de iedereen groep doet het netwerk vastlopen. Virusscanner staat op on-demand die gaat er ook niet overheen.

In de eventviewer vind ik ook geen vreemde meldingen. Het moet toch gewoon mogelijk zo'n klein access databaseje te sharen?

Verwijderd

Topicstarter
update: wanneer het hele netwerk 'volloopt', 'vastloopt' wat het ook is, is het zelfs op een user met admin rechten ook niet meer mogelijk om zelfs maar het proces van ms access af te sluiten (access 2003) zelfs met process explorer of unlocker gaat het niet. Afmelden kan ook niet meer, enige optie is een harde reset. Zelfde geld voor de server, zodra een mdb is geopend is ie alleen uit te krijgen met de powerswitch of een reset. Hij lijkt wel te beginnen met afsluiten maar dat is zelfs na 40 minuten wachten nog niet gebeurd.

Om nog maar even uit te sluiten dat de db niet te groot is... wat me zowieso onmogelijk lijkt in die 4,5MB, maakte ik gewoon een lege db aan in access, en zelfs als ik die open over lan zit alles vast...

edit: doh, daarom miste ik dus mijn edit knop, was niet ingelogd. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2008 10:12 ]

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Wat gebeurt er als je andere access-bestand opent?
(gewoon een lege database-bestaandje aanmaken en opslaan op share)

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:32
Weet je zeker dat je virusscanner niet van invloed is? Zet m anders gewoon helemaal uit. Welke virusscanner is het trouwens.

Server monitoren? geheugen, open files, processor activiteit.

Verwijderd

Topicstarter
@Silver7, zoals in mijn updatepost vermeld; geeft hetzelfde resultaat.

@_H_G_ virusscanner staat op on demand, maar ook helemaal uit maakt geen verschil. Eset Nod32 Business Edition.

Wat betreft performance logs etc, daar is ook niks aparts aan, zie het gebruik niet hoger worden als ik een mdb open, hoewel alles vrij snel na het openen stopt met reageren.
In computermanagement kan ik ook de sessie van de gebruiker die de db opent niet meer afzetten. Ik zie wel dat bij open files de db er ook tussen staat.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2008 10:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog ideeën? :'(

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien zou je SMB signing uit kunnen zetten, dat zie ik hierboven niet terugkomen :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Gedaan, maar maakt ook geen verschil helaas.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 15:49:
Gedaan, maar maakt ook geen verschil helaas.
Heb je wel gereboot erna?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Ja.
Misschien dat een herinstallatie dan maar moet.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2008 16:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik weer. Ik heb inmiddels de server volledig herinstalleerd. Verse installatie van windows zonder oude instellingen over te nemen. Alle gebruikers e.d. opnieuw aangemaakt. Alle cliënts ook opnieuw geinstalleerd, en nog steeds doen access databases het niet. Alleen nu doen ze het ook lokaal niet meer zoals ze voorheen nog wel deden. :'(

Ik begin nu echt wanhopig te worden. Wat kan er in hemelsnaam verkeerd staan dat ik geen access databases kan gebruiken binnen een domein?

edit: de profielen waarin ik een mdb probeer te openen geven ook een melding dat uitgestelde schrijfbewerkingen zijn mislukt nadat ik een mdb heb geprobeerd. Verder kan ik zoals voorheen niet afmelden of zelfs maar msaccess.exe beëindigen, ook niet met tools als unlocker, process explorer.exe, geforceerd afsluiten met shutdown.exe lukt ook niet. enige oplossing is een harde reset; idem met de server.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2008 14:36 ]

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:26

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

- gebeurd dit ook als je als enigste user op de server werkt? (lage belasting)
- is er een mogelijkheid om met een andere netwerkkaart te testen?
- is er een mogelijkheid om een client met crosskabel aan te sluiten? (switch uitsluiten)

Die schrijfbewerking mislukt melding is LanMan oid als source toch? Heb ik hier wel eens gehad, netwerkkaarten vervangen was toen de oplossing voor mij.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• _H_G_
Over welke versie access hebben we het dan? Welke office update? En.. Is ie legaal? ;)

Al geprobeerd met openoffice ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
- Het gebeurd ook als ik de enige user ben op de server.
- Ik zal het eens proberen met een andere netwerkkaart, hoewel alle andere dingen op de server wel gewoon goed gaan; zolang er maar geen access word gebruikt :p
- Met een crosslink kabel al een keer geprobeerd, maar maakte geen verschil.
- Access 2003, legaal als onderdeel van Office 2003 Proffessional pakket bij elke pc. Alle updates en servicepacks voor office aanwezig, evenals voor de xp's op de clients als de server.
- ik weet niet of OpenOffice ook Access bestanden kan openen, maar ik zal eens gaan zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2008 15:11 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

<GROTE GOK> :)

Ik denk dat het iets te maken heeft met dat Access een <databasefilenaam>.ldb probeert aan te maken na dat je het accessbestand probeert te openen. Kan het zo zijn dat je dit op 1 of andere manier blokkeert?

Nog even een paar vragen:

1. Lukt het alleen niet met 1 Access MDB bestand of ook met een gloednieuwe?
2. Wat geeft de Eventviewer voor meldingen?

[ Voor 25% gewijzigd door Falcon op 11-06-2008 15:25 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:24
Ik heb het vermoeden dat jouw Access bestanden beschadigd zijn. Zomaar enige tips die je wellicht op weg helpen:

Maak je gebruik van een Access workgroup bestand ? Het zou kunnen zijn dat dit bestand corrupt is en dat je het opnieuw moet opbouwen. Zorg dat iedereen lid is van dit workgroup bestand.

Voer eens een repair en vervolgens een decompile uit op alle bestanden die deel uitmaken van de Access applicatie (zie http://www.granite.ab.ca/access/decompile.htm).

Als het voorgaande niet heeft geholpen kun je proberen of je alle objecten uit de Access bestanden naar een nieuw bestand kunt exporteren. Vervolgens die nieuwe bestand gebruiken.

Succes

Hans van Zijl

Verwijderd

Topicstarter
Het lukt met geen enkel access bestand, al maak ik een leeg bestand en probeer ik dat vervolgens te openen. Ik denk dus ook niet dat er beschadigde bestanden zijn.

De eventviewer geeft alleen maar: {Uitgestelde schrijfbewerkingen zijn mislukt} Kan niet alle gegevens voor het bestand \Device\LanmanRedirector opslaan. De gegevens zijn verloren gegaan. Deze fout kan zijn veroorzaakt door een fout in de computerhardware of netwerkverbinding. Probeer het bestand ergens anders op te slaan. Die komt na ongeveer een minuutje wanneer de server ook begint/is vastgelopen; hij is althans niet meer remote te benaderen. Die melding krijg ik overigens nooit als ik andere dingen doe over het netwerk. Word documenten openen etc. Alle data van de roaming profiles gaat uiteraard ook via de server en daar gaat ook niks mee mis.

Ik heb even gekeken en ze maken idd gebruik van een workgroup bestand. De verwijzing daarin gaat naar C:\Documents and Settings\%username%\Application Data\Microsoft\Access\System.mdw
Ik zal eens kijken of ik daar iets mee kan aangezien die naar de roaming profile map zou moeten verwijzen omdat ik application data redirect.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als je een nieuwe database aanmaakt en daarna gelijk even naar tools/extra-> opties -> algemeen -> standaard database pad.. waar verwijst deze naar?

Verwijderd

Topicstarter
C:\Documents and Settings\%username%\Mijn documenten\

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Je hebt het ook geprobeert met een gebruiker zonder zwervend profiel?

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist geprobeerd met normaal profiel, zelfde resultaat.

Als ik een lokaal profiel gebruik, én een mdb open vanaf de lokal harde schijf of een usb-drive/stick doen ze het wel.
Een lokaal profiel zoals bijv de lokal administrator en dan van het netwerk openen en hij zit weer vast.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2008 16:27 ]

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Zit hier iets nuttigs in? Word ook over Access gesproken. (even doorscrollen tot onderin, dan kun je de reacties lezen)

http://www.experts-exchan...Directory/Q_23097823.html

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Heb je caching nog aanstaan op die shares misschien?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 16:17:
Zojuist geprobeerd met normaal profiel, zelfde resultaat.

Als ik een lokaal profiel gebruik, én een mdb open vanaf de lokal harde schijf of een usb-drive/stick doen ze het wel.
Een lokaal profiel zoals bijv de lokal administrator en dan van het netwerk openen en hij zit weer vast.
Open het MDB bestand eens lokaal en ga dan naar de locatie van de default database locatie. Verander dit in bijvoorbeeld c: en plaats deze mdb waar je dat in gewijzigd hebt naar de netwerklocatie en probeer deze te openen.

Graag zou ik trouwens even de exacte rechten op die share willen zien.

We gaan vrolijk verder :)

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Mag ik misschien vragen waarom je niet meer reageert? Is het al opgelost?

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik weer. Het is nog niet opgelost. Ik heb de default locatie gewijzigd, dit had ook geen effect.
De rechten op de share zijn op share niveau voor de groep authenticated users, change en read.
en op security niveau voor dezelfde groep: read&execute, list folder contents, read, write.
Ik heb het ook al geprobeerd met modify en full control, maar resultaat daarmee is ook hetzelfde.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

herhaling ;)
alt-92 schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 19:53:
Heb je caching nog aanstaan op die shares misschien?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Nee, staat op alle shares uit.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 13:18:
Ben ik weer. Het is nog niet opgelost. Ik heb de default locatie gewijzigd, dit had ook geen effect.
De rechten op de share zijn op share niveau voor de groep authenticated users, change en read.
en op security niveau voor dezelfde groep: read&execute, list folder contents, read, write.
Ik heb het ook al geprobeerd met modify en full control, maar resultaat daarmee is ook hetzelfde.
Als je inlogt met de desktop user op de file server, kan je dan wel het bestand openen?

Verwijderd

Topicstarter
Dat zal ik eens proberen, ik moet dan eerst access erop gaan installeren.

edit: of bedoel je inloggen met een lokale user (non-domain), en dan met een domain user inloggen als ik de fileserver probeer te benaderen? Want dat werkt in ieder geval niet.

draaiend vanaf de fileserver kan ik ze gewoon openen. Ook met domainuser accounts.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2008 14:17 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 14:04:
Dat zal ik eens proberen, ik moet dan eerst access erop gaan installeren.

edit: of bedoel je inloggen met een lokale user (non-domain), en dan met een domain user inloggen als ik de fileserver probeer te benaderen? Want dat werkt in ieder geval niet.

draaiend vanaf de fileserver kan ik ze gewoon openen. Ook met domainuser accounts.
Ik bedoel dus inloggen met een domaingebruiker op de server zelf en daarna het access bestand openen van de zelfde share als je zou doen als je op een werkstation zit.

Dus: \\server\share en niet d:\map die geshared is

Mocht dit wel WEL werken, dan is er geen rechten probleem ala de gebruiker. Als dit niet werkt ben ik benieuwt naar de eventlog.

Verwijderd

Topicstarter
Dat lukt gewoon.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als je het Access bestand opstart zie je dan wel een <mdbnaam>.ldb aangemaakt worden? Wanneer het zeg maar fout gaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Falcon op 13-06-2008 14:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die staat er.

• sh4d0wman

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Gebruik je meerdere netwerkkaarten in deze server of gaat alles maar over 1 kaart?

Verwijderd

Topicstarter
Alles gaat over 1 kaart.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Die LDB file hoe groot wordt die?

Verwijderd

Topicstarter
Die is 0kb. En dat blijft ie ook als ik hem wat langer aan laat staan.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Dan zit daar toch een probleem...met een lege db wordt deze al 1kb...

Probeer hem eens te openen op de volgende manier.

1. Start Access
2. Bestand openen -> kies het bestand
3. Kies nu bij openen voor Exclusief openen. (dan wordt er namelijk geen ldb aangemaakt)

Werkt dit wel?

[ Voor 61% gewijzigd door Falcon op 13-06-2008 15:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja! Dat doet ie gewoon. Dan opent het gewoon binnen een seconde. En het werkt ook meerdere malen.
Ik snap niet wat er dan fout zou kunnen staan dat er geen ldb kan worden gemaakt, of in ieder geval niet goed word aangemaakt.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2008 15:22 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Lijkt toch iets met een rechten probleem te zijn. En dan alleen je share rechten en dan die van gesharede map.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Post eens een screenie van de rechten van die map als je wilt? En ook de geavanceerde rechten.

sorry had een edit kunnen zijn. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Falcon op 13-06-2008 15:24 ]

• _H_G_
volgens Introduction to .ldb files in Access 2000 heb je ook create/delete rechten nodig, maar je gaf aan dat je die al had.

[ Voor 31% gewijzigd door _H_G_ op 13-06-2008 15:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
http://imageupload.com/out.php/i128495_1.JPG
http://imageupload.com/out.php/i128496_2.JPG

De overige rechten voor system, administrator en creator/owner zijn full control.
Ik heb alle authenticated users ook al een geprobeerd full control te geven, maar dat werkte ook niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2008 15:54 ]

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Vink delete subfolders and files eens aan en probeer het nog eens

Zijn dit trouwens rechten van de gesharede map of van het access bestand?

[ Voor 59% gewijzigd door Falcon op 13-06-2008 15:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij liep vast, maar dat had ik al verwacht aangezien het met full control ook niet ging. De server liep nu weliswaar niet vast, maar na het restarten van de client kon ik hem ook niet meer openen via exclusief openen in access. Dat lukt wel na een herstart van de server, en daarna ook nog eens de client. Voordat de server was herstart stond ook dat 0kb ldb bestand er nog.

De rechten zijn van de gesharede map. Ze zijn identiek voor het bestand. Inherited. Ik heb ook al eens geprobeerd voor een mdb bestand zelf rechten in te stellen maar ook dat gaf toen geen resultaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2008 16:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een nieuwe week, zelfde probleem :P
Ik heb wat zitten googlen op het vastlopen op dat ldb bestand maar daar word ik ook niet veel wijzer van.
Het kon bijv aan file-screening liggen, maar dat heb ik helemaal niet aanstaan.
Nog ideeën in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Wat misschien ook helpt. De system.mdw die in de application data folder van een user staat die probeert een db te openen maakt ook een ldb aan van 0kb.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juni 2008 @ 11:27:
Wat misschien ook helpt. De system.mdw die in de application data folder van een user staat die probeert een db te openen maakt ook een ldb aan van 0kb.
Is op zich logisch want de system.mdw verzorgt de rechten binnen in de MDB naar de LDB toe.

LDB staat voor Lock Data Base. Hier in staan de regels van de records waar een gebruiker in zit. Zodat niet een andere gebruiker er op het zelfde moment iets in kan wijzigen.

Verder ben ik echt out-of-idea's ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 15:52:
Ik heb alle authenticated users ook al een geprobeerd full control te geven, maar dat werkte ook niet.
Op zowel de share als het foldertje op de schijf, de groep Everyone FC geven en nog eens kijken, heb je dat geprobeerd? Het zou, als het idd een rechtenkwestie is, misschien zo kunnen zijn dat om wat voor vage reden dan ook het process zich niet als de gebruiker kenbaar maakt en daar op blijft hangen?

Draaien op de server services onder een account anders dan System? Dat zou, gezien het feit dat het nergens meer ana kan liggen, misschien ook een hint kunnen zijn.
Als je eem MS supportcontract hebt wordt het tijd om je creditcard te trekken en ze te gaan bellen denk ik.
Pagina: 1