[Excel] Automatisch Datum / Tijd auto. invullen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Matched: datum, excel, nu
Ik wil heel simpel een soort Log boekje in Excel aanmaken. Met nadruk op simpel.
1e Kolom heb ik een Pull Down menu ingemaakt en op het moment dat daar iets is geselecteerd moeten de datum en tijd automatisch in worden gevult.

Datum is tot daar en toe, maar die tijd is belangrijk.

Ik heb mij suf lopen zoeken in de functies van Excel, maar kom er nog niet uit.
Iemand die hier misschien wat meer van af weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 13:06

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Matched: datum
=VANDAAG()

bovenstaand kan je dan in combo doen met IF of ELSE, waardoor je bepaalde vakken kan uitsluiten :)

dit is wel alleen voor de datum van vandaag ;)

[ Voor 88% gewijzigd door KatirZan op 19-05-2008 15:06 ]

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamalan
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-02-2015

Zamalan

Whine Connaisseur

Matched: datum, nu
de functie voor datum & tijd = nu()

Je zult wel een functie moeten maken die enkel de waarde van het veld kopieert naar je log want als je de nu() functie houdt dan zal die iedere keer geupdate worden.

[ Voor 70% gewijzigd door Zamalan op 19-05-2008 15:08 ]

MSI GX660 --- i5 460M /// 4GB DDR3 /// Mobility Radeon HD5870 /// 1920x1080 /// 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Geen matches

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad wil je niet vandaag() of nu() gebruiken. Dat zijn IMHO - zeker in Word - de meest onzinnige gevaarlijke functies in MS Office voor iedereen buiten een marketingafdeling :+

Je ontkomt niet aan een macrootje die de huidige datum/tijd eenmalig neerzet. Het hoe en wat lijkt me, zeker als je spiekt bij macro-opnemen, triviaal.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Matched: datum, excel, nu
Ben ik zo dom geweest om hem daar neer te zetten 8)7
F_J_K schreef op maandag 19 mei 2008 @ 15:38:
Inderdaad wil je niet vandaag() of nu() gebruiken. Dat zijn IMHO - zeker in Word - de meest onzinnige gevaarlijke functies in MS Office voor iedereen buiten een marketingafdeling :+

Je ontkomt niet aan een macrootje die de huidige datum/tijd eenmalig neerzet. Het hoe en wat lijkt me, zeker als je spiekt bij macro-opnemen, triviaal.
Dit moet via een Macro en kan niet zoals hierboven beschreven staat met een IF statement?
Alleen de IF statements van Excel zijn 8)7

Macro opnemen was inderdaad een leuke, maar als je dit als uitput krijgt dan heb je er volgens mij nog niet zoveel aan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Sub Test()
'
' Test Macro
' De macro is opgenomen op 19-5-2008 door  .
'

'
    Range("B2").Select
    ActiveCell.FormulaR1C1 = "=NOW()"
    Range("B3").Select
End Sub

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2008 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-edit- S*** was niet bedoeld als topic kick of what so ever, maar als uitbreiding van bestaande post

Een IF statement met een volg acties is volgens mij inderdaad niet mogelijk zonder gebruik te maken van Visual Basic.
Alleen nu heb ik te weinig kennis van VB om dit zo maar even uit mijn mouw te schudden.

Zou je het met AutoIT doen en vast met elk programmeer taal dan heb je meestal het volgende:
IF A1 = "" Then
;do nothing
Else
<vul datum in bij B1>
EndIF

Maar ik heb geen flauw idee hoe ik dit in VB voor elkaar moet krijgen. Kan iemand mij misschien de juiste functies of commando's misschien vertellen dat ik iets wat verder kom dan met mijn Trial and Error methode?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2008 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Normalitair maak je voor dit soort dingen gebruik van het worksheet_change() event (zie F1-->gebeurtenissen van het worksheetobject) De gewijzigde cel krijg je mee in de variabele target.

Met target.column krijg je columnummer van de gewijzigde cel, met target.row de rij. Je checkt of de gewijzigdecolumn idd de 1e is, en zo ja, wijzig je column 2 op dezelfde rij dmv cells(rij,kolom)=now().

offtopic:
IF A1 = "" Then
;do nothing
Else
<vul datum in bij B1>
EndIF

Hij blijft mooi :) Wat dacht je van:

If A1<>"" then
'doe je ding
End If

[ Voor 20% gewijzigd door Lustucru op 20-05-2008 00:42 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lustucru schreef op maandag 19 mei 2008 @ 20:41:
Normalitair maak je voor dit soort dingen gebruik van het worksheet_change() event (zie F1-->gebeurtenissen van het worksheetobject) De gewijzigde cel krijg je mee in de variabele target.

Met target.column krijg je columnummer van de gewijzigde cel, met target.row de rij. Je checkt of de gewijzigdecolumn idd de 1e is, en zo ja, wijzig je column 2 op dezelfde rij dmv cells(rij,kolom)=now().

[...]

Hij blijft mooi :) Wat dacht je van:
code:
1
2
3
If A1<>"" then
   'doe je ding
End If
Ok, maar als dit in VB code moet en ik wil dit op alle A1 cellen gaan zetten.
Hoe krijg ik die waarde dan variabel?

Met andere woorden ik selecteer d.m.v. een pull down lijst in de Cel A1 een waarde, op het moment van selecteren moet automatisch in Cel A2 de datum ingevuld worden en in Cel A3 de tijd.

Ik naam dat ik niet 100.000 IF statements onder elkaar hoef te zetten met elke A1, A2, A3, etc in te vullen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Geen matches
Daar zijn loopjes (FOR) voor uit gevonden. Werkt net zoals in AutoIt (en elke andere taal). Je krijgt van het event een Target terug, waarvan je het adres kunt gebruiken, het makkelijkst met Target.Offset(). Select en ActiveCell zijn trouwens twee functies die je vooral niet wilt gebruiken. Het is misschien handig om, voor je iets probeert te bouwen, je de basics van VBA eigen te maken als je iets wilt automatiseren. Pak een tutorial of twee en ook de inhoudsopgave van F11 ==> F1 langslopen kan leerzaam zijn als je eenmaal de basics van 'programmeren' kent.

Niet dat we de code niet kunnen oplepelen, maar daar heb je helemaal niets aan omdat je het dan niet kunt supporten, onderhouden, uitbreiden, etc.

[ Voor 16% gewijzigd door F_J_K op 20-05-2008 08:33 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1