[Ubuntu] Standaard iso + remote installeren via bijv. PXE

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlBundy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 03:10
Bij mijn werkgever is er om Windows werkstations te installeren de mogelijkheid om dit remote te doen, met een gestandaardiseerde Windows-installatie, zodat er een standaard werkplek wordt uitgerold.

Nu hebben de medewerkers bij ons de vrijheid om zelf hun OS te kiezen, naast Mac-gebruikers hebben we ook Linux-gebruikers (nu OpenSuSe) en willen we voor deze laatste groep eenvoudig een standaardimage beschikbaar stellen die alle tools bevat die men nodig heeft voor hun werk, zodat het installeren van een Linux-werkstation net zo eenvoudig en snel kan als een Windows-machine. Die image moet dan ook via een vorm van RIS (liefst een open source oplossing) te installeren zijn. De bedoeling is dat we dit met Ubuntu gaan doen, en als dit goed gaat worden alle nieuwe Linux-werkstations van Ubuntu voorzien.

Het probleem is dat er, in tegenstelling tot het op grote schaal deployen van Windows, er heel moeilijk informatie te vinden is over het deployen van een Linux-oplossing. Ik kan aardig Google'en, maar het is erg moeilijk om hierover geschikte informatie te vinden.

Heeft iemand een idee naar wat voor pakketten ik moet kijken en hoe ik ervoor kan zorgen dat ik een Linux-image over het netwerk geboot krijg? Is er ergens goede documentatie over het customiseren van een Ubuntu ISO om uit te rollen over meerdere werkstations?

En wat ik nog belangrijker vind: zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en dus weten wat de best practices zijn, wat de valkuilen zijn en waar nog meer op gelet dient te worden?

Alvast bedankt voor de reacties!

***** Excellent cron job. Will run again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:08

Neo

Hier heb je wel iets aan denk ik

http://wiki.koeln.ccc.de/index.php/Ubuntu_PXE_Install
http://www.howtoforge.com/ubuntu_pxe_install_server

[ Voor 16% gewijzigd door Neo op 19-05-2008 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Over PXE netbooten moet best het een en ander te vinden zijn volgensmij. Die maken trouwens voorzover ik weet nooit gebruik van ISOs, maar van speciale netboot images en package repositories.

Een unattended, scripted installer voor Debian is FAI, misschien kun je daar wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlBundy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 03:10
Ik ga die dingen eens doorlezen, en dan kijk ik of ik er iets mee kan. Hartstikke bedankt!

***** Excellent cron job. Will run again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08 09:23
Ik kwam net deze blog post tegen over het installeren van Debian of Ubuntu zonder dat je zelf de installatie vragen handmaitg hoeft te beantwoorden. Misschien ook wat voor jou.