Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Om een discussie in het topic "Wat verdient een ICTer gemiddeld" te voorkomen wil ik hier even mijn vraag/dilemma posten.

Momenteel werk ik als systeembeheerder voor een detacheringsbedrijf.
Na bij verschillende klanten gewerkt te hebben zit ik voor mijn gevoel bij deze klant echt op mijn plek. Een leuk bedrijf, leuke collega's, interessante werkzaamheden etc etc. Kortom ik heb het goed naar mijn zin. (Wat eerder nog niet was voorgekomen)

De klant waar ik momenteel zit heeft mij te kennen laten weten dat ze geinteresseert zijn in een overname. M.a.w. dat ik in vaste dienst kom voor hen. Mijn gevoel zegt ja, evenals mijn verstand.

Nu komt alleen het lastige. Het onderhandelen. Omdat ik absoluut niet van plan ben er op achteruit te gaan (vind mijn huidige salaris al minimaal) wil ik uiteraard goed kunnen onderhandelen.

Voor wat meer info en feiten zie http://gathering.tweakers...message/30092417#30092417

Ik moet wat zaken laten schieten die ik bij mijn huidige werkgever heb en bij de klant niet krijg/kan krijgen. Dit zal zich moeten vertalen in mijn (toekomstige) salaris.

1. Auto.
Ik rijdt momenteel een auto van de zaak en betaal €100 netto voor onbeperkte eigen km's. (Ik rijdt dus min of meer gratis)
Wanneer ik zou ingaan op het aanbod verlies ik dus mijn auto, moet vervolgens zelf een auto kopen, deze verzekeren, onderhouden etc etc.

Ik heb uitgerekend dat een auto mij netto tussen de €450 en €550 p.m. gaat kosten wanneer ik alle kosten bij elkaar ga optellen. Met mijn toekomstige km vergoeding gaat daar dan nog €190 van af. Ik leg dus een ruime €200 p.m. bij uit eigen zak.

Momenteel heb ook geen eigen auto, dus ik zou deze in een korte tijd aan moeten schaffen. Geldboom anyone?

2. Opleidingen.
Ik ben momenteel MCSA gecertificeerd en heb ik de mogelijkheid om mijn MCSE kostenloos te halen. Alle overige IT gerelateerde opleidingen gaan in overleg.
Per gehaalde module een loonsverhoging van €50 bruto p.m. Om mijn MCSE te halen zou ik nog 5 modules moeten halen, wat weer 250 scheelt in mijn bruto salaris.

Hoe vertalen deze 2 punten zich in een (verhoging) bruto salaris?

Het risico van nee zeggen is dat ik weer bij een nieuwe klant moet beginnen waar ik het misschien niet naar mijn zin. Tevens kan die klant overal in het land zitten (ik heb nu 20min reistijd)

Kortom, wat zijn deze punten waard? Ik vind het moeilijk om een keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:35
Ik zou iets minder vragen dan wat de detacheerder voorheen voor jou vroeg aan dat bedrijf.

bijv: detacheerder vroeg voorheen 4500 euro voor jou, waarvan jij 2800 kreeg, dan zou ik nu rond de 3500 gaan zitten. Is

PS: 1900 bruto is ERG weinig voor een ervaren systeembeheerder. Ik zou inzetten op 2500-3000 euro ongeveer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 14:07
Punt 1: Wat is er mis met OV? Wordt ie wel volledig vergoed door je nieuwe werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik zou zeker niet minder vragen, dan benadeel je jezelf. Schiet een paar honderd euro hoger in, het heet niets-voor-niets 'onderhandelen'. :Y) Meldt meteen dat je dat doet omdat je bij je huidige baas wat extra's hebt die je straks uit eigen zak moet betalen.

Je zit nu bij een detacheerder waar ze een X aantal euro's voor je betalen. Reken eens uit wat je nieuwe baas per maand voor je betaalt, dan schaam je je niet dat je hoger in schiet. :)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 16:28
Voor een leaseauto zou ik tussen de €500 en €700 (bruto) rekenen als je die bij je nieuwe werkgever niet krijgt (het is verkapt loon). Vooral als je daar ook een onbeperkte/buitenland tankpas bij hebt (wordt ook steeds meer waard deze dagen) zou ik nog wat meer rekenen.

Dus dan zou je als voorstel €2800 bruto in kunnen dienen en dan hopen dat je op ca. €2600 uit komt.

Niet gaan rekenen met het bedrag wat het bedrijf nu voor je neertelt als detacheringstarief want dat bedrag is vertekend doordat er bijv. allemaal risico's e.d. in mee zijn genomen.

Edit: €250 per dag is belachelijk weinig. Gemiddeld is ongeveer €60-€70 per uur (€500-600 per dag).

[ Voor 8% gewijzigd door Arnout op 19-05-2008 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
Silver7 schreef op maandag 19 mei 2008 @ 12:19:
Punt 1: Wat is er mis met OV? Wordt ie wel volledig vergoed door je nieuwe werk?
Ik woon in een dorpje met 5000 inw. OV is heel slecht geregeld en beschikbaar.
Je zit nu bij een detacheerder waar ze een X aantal euro's voor je betalen. Reken eens uit wat je nieuwe baas per maand voor je betaalt, dan schaam je je niet dat je hoger in schiet.
Gelukkig weet ik wat mijn uurloon is. :+ Momenteel zit ik op 1900 bruto, de klant betaald voor mij 39/uur

Maar wat me opvalt. De ene is beschaaft en zegt Schiet een paar honderd euro hoger in,
Een ander zegt Ik zou inzetten op 2500-3000 euro ongeveer..
Na de opmerking van hieronder wordt het een lastig verhaal...

Edit: Foutje in het uurloon gemaakt

[ Voor 6% gewijzigd door BP_LOZ op 19-05-2008 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
Arnout schreef op maandag 19 mei 2008 @ 12:27:
Voor een leaseauto zou ik tussen de €500 en €700 (bruto) rekenen als je die bij je nieuwe werkgever niet krijgt (het is verkapt loon). Vooral als je daar ook een onbeperkte/buitenland tankpas bij hebt (wordt ook steeds meer waard deze dagen) zou ik nog wat meer rekenen.

Dus dan zou je als voorstel €2800 bruto in kunnen dienen en dan hopen dat je op ca. €2600 uit komt.

Niet gaan rekenen met het bedrag wat het bedrijf nu voor je neertelt als detacheringstarief want dat bedrag is vertekend doordat er bijv. allemaal risico's e.d. in mee zijn genomen.
Dit is een zeer nuttig antwoord. Ik heb inderdaad een onbeperkte pas (enkel binnenland)

Ikzelf en menig ander verklaarde me voor gek toen ik de uitkomst van mijn rekensommetje bekeek en ook op dit bedrag uitkwam. Het is wel een kleine €1000 er bovenop, veel geld als je het mij vraagt. Vandaar jullie mening gevraagd.

[ Voor 3% gewijzigd door BP_LOZ op 19-05-2008 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Daarnaast bevind je je in een goede onderhandelingspositie; jij kan de keuze maken voor dit bedrijf maar als het geen goed aanbod is, hoef je er niet op in te gaan.
Dat maakt dat je redelijke eisen kunt stellen. Wees ook niet bang om het eerste bod af te wijzen; zij hebben interesse in jou en zullen niet snel opgeven (plus dat ze weten wat voor vlees ze in de kuip hebben). En je hebt de tijd mee; er is krapte op de markt.

Wel moet je rekening houden met het volgende: wanneer er contractuele zaken zijn over overname van personeel moet je goed opletten hoe je dit traject aanpakt. Meestal is het het beste om zelf aan te geven dat je weg wilt bij detacheerder X en niet dat de detacheerder erachter komt dat bedrijf Y je graag wil overnemen, want dan kan bedrijf Y misschien nog veel geld moeten betalen, wat het onderhandelen weer in de wielen kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
bvandepol schreef op maandag 19 mei 2008 @ 12:29:
[...]

Gelukkig weet ik wat mijn uurloon is. :+ Momenteel zit ik op 1900 bruto, de klant betaald voor mij ruim 250 per dag.
250 euro per dag ; dat is ongeveer 30 euro per uur ?!? Dat is wel heel erg weinig. :o Doe dat keer 20 en je nieuwe baas betaalt 5000 euro per maand voor je. :o

In wat voor branche werk je precies?
Maar wat me opvalt. De ene is beschaaft en zegt Schiet een paar honderd euro hoger in,
Een ander zegt Ik zou inzetten op 2500-3000 euro ongeveer..
Na de opmerking van hieronder wordt het een lastig verhaal...
Sowieso hoog inschieten, zakken kan altijd nog. Een overstap is het moment om meer salaris te krijgen, dus houd je niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
pven schreef op maandag 19 mei 2008 @ 12:41:
[...]
250 euro per dag ; dat is ongeveer 30 euro per uur ?!? Dat is wel heel erg weinig. :o Doe dat keer 20 en je nieuwe baas betaalt 5000 euro per maand voor je. :o
In wat voor branche werk je precies?
[...]
Excuses. Het uurloon ligt op 39 excl. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
Arnout schreef op maandag 19 mei 2008 @ 12:40:
Daarnaast bevind je je in een goede onderhandelingspositie; jij kan de keuze maken voor dit bedrijf maar als het geen goed aanbod is, hoef je er niet op in te gaan.
Dat maakt dat je redelijke eisen kunt stellen. Wees ook niet bang om het eerste bod af te wijzen; zij hebben interesse in jou en zullen niet snel opgeven (plus dat ze weten wat voor vlees ze in de kuip hebben). En je hebt de tijd mee; er is krapte op de markt.

Wel moet je rekening houden met het volgende: wanneer er contractuele zaken zijn over overname van personeel moet je goed opletten hoe je dit traject aanpakt. Meestal is het het beste om zelf aan te geven dat je weg wilt bij detacheerder X en niet dat de detacheerder erachter komt dat bedrijf Y je graag wil overnemen, want dan kan bedrijf Y misschien nog veel geld moeten betalen, wat het onderhandelen weer in de wielen kan rijden.
Ik weet dat na 6 maanden een boetevrije overname mogelijk is. Dit is contractueel vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 09:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Er zijn een aantal dingen die je je goed moet beseffen:

1 - Wanneer ze niet ingaan op je bod ben je niet werkeloos. Je hebt niks te verliezen.
2 - Er is blijkbaar geen boete clausule dus er zijn voor je opdrachtgever geen bijkomende kosten
3 - Je opdrachtgever krijgt iemand die al ingewerkt is en waarvan ze zeker weten dat deze in het team past en de werkzaamheden uit kan voeren
4 - Er hoeft geen duur solicitatie traject te worden doorlopen waarbij veel tijd en geld verloren gaat aan het selecteren van een goede kandidaat
5 - Ze hebben nu al zo'n E300 per dag voor je over (niet helemaal aangezien ze je neit hoeven betalen wanneer je op vakantie gaat of ziek wordt of eruit geflikkerd wordt)

Kortom, onderschat jezelf niet. Inzetten op 2500 tot 3000 is helemaal niet vreemd. Zorg er echter wel voor dat je alles kunt onderbouwen. Neem je huidige salaris en reken je extra's terug naar loon. Lease auto is toch wel zo'n 500 tot 700 bruto. Cursus budget is ook weer zo'n E50 tot E100 in de maand bruto.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:11
EDIT: ik lees net dat er een boetevrije overname mogelijk is. Check dat dit zwart op wit staat.

Dan kom je bij stap 2, de onderhandelingen met je nieuwe baas.

Tenslotte wat betreft je leaseauto:
- bereken wat deze je elke maand netto kost: (1) bijtelling, (2) eventuele eigen bijdragen voor prive gebruik/extra kilometers/duurdere auto en (3) kosten die niet voor je worden betaald zoals soms de brandstof in het buitenland
- bereken hoeveel kilometers je gaat maken
- bereken wat een eigen auto je zou kosten: (1) afschrijving, (2) rentelasten, (3) houdershapsbelasting, (4) verzekering o.b.v. all-risk, (5) ondrehoud, reparaties, slijtagematerialen en APK en (6) brandstof

Dan heb je het netto verschil. Maak daar een bruto-bedrag van, bruto is ongeveer 1.8 a 2x netto.
Tel dat op bij je loon.

[ Voor 49% gewijzigd door t_captain op 19-05-2008 13:16 . Reden: Relatiebeding/boeteclausule n.v.t. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Janoz schreef op maandag 19 mei 2008 @ 13:12:
Er zijn een aantal dingen die je je goed moet beseffen:

1 - Wanneer ze niet ingaan op je bod ben je niet werkeloos. Je hebt niks te verliezen.
2 - Er is blijkbaar geen boete clausule dus er zijn voor je opdrachtgever geen bijkomende kosten
3 - Je opdrachtgever krijgt iemand die al ingewerkt is en waarvan ze zeker weten dat deze in het team past en de werkzaamheden uit kan voeren
4 - Er hoeft geen duur solicitatie traject te worden doorlopen waarbij veel tijd en geld verloren gaat aan het selecteren van een goede kandidaat
5 - Ze hebben nu al zo'n E300 per dag voor je over (niet helemaal aangezien ze je neit hoeven betalen wanneer je op vakantie gaat of ziek wordt of eruit geflikkerd wordt)
Omgekeerd moet je ook goed beseffen
7 - De baas verliest zijn flexibiliteit
8 - De baas kan zijn werknemer niet meer inwisselen voor een ander wanneer er een nieuw project is.

Maw vaak wordt gekozen voor detachering met opzet en is men bereid daar extra voor te betalen. Als je denkt gelijk te kunnen inzetten als wat de detacheerder vraagt, wat belet de baas om niet weer voor een detacheerder te kiezen.

---edit---
En dan de onzin van de auto, de baas gaat gewoon de kilometers vergoeden, maw je woont x kilometer ver weg, dan krijg je 190 km. Hoef je verder niet meer te rijden enkel van thuis naar werk, waarom zou de baas voor meer betalen? Lijkt me een beetje vreemd dat de baas zo nodig extra dient te financieren vanwege het ontbreken van een auto noch de benzine die dit je extra gaat kosten.

[ Voor 14% gewijzigd door n4m3l355 op 19-05-2008 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

n4m3l355 schreef op maandag 19 mei 2008 @ 13:36:
[...]

Omgekeerd moet je ook goed beseffen
7 - De baas verliest zijn flexibiliteit
8 - De baas kan zijn werknemer niet meer inwisselen voor een ander wanneer er een nieuw project is.
Maw vaak wordt gekozen voor detachering met opzet en is men bereid daar extra voor te betalen. Als je denkt gelijk te kunnen inzetten als wat de detacheerder vraagt, wat belet de baas om niet weer voor een detacheerder te kiezen.
Voor detacheerders wordt vaak gekozen omdat men er ook weer snel vanaf kan. Dit kan zijn omdat de gedetacheerde niet bevalt of omdat er geen werk meer voor is. In de startpost staat echter:
De klant waar ik momenteel zit heeft mij te kennen laten weten dat ze geinteresseert zijn in een overname.
Kortom. Gedetacheerde bevalt en de nieuwe baas verwacht dat hij ook nog wel genoeg werk zal hebben. Hoewel je punten kloppen gaan ze in dit geval niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
[...]

En dan de onzin van de auto, de baas gaat gewoon de kilometers vergoeden, maw je woont x kilometer ver weg, dan krijg je 190 km. Hoef je verder niet meer te rijden enkel van thuis naar werk, waarom zou de baas voor meer betalen? Lijkt me een beetje vreemd dat de baas zo nodig extra dient te financieren vanwege het ontbreken van een auto noch de benzine die dit je extra gaat kosten.
Een leaseauto is verkapt loon dus het zou stom zijn dat niet als zodanig te beschouwen. Een leaseauto vergelijken met 190km reiskostenvergoeding is onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Echter indien je voor een flinke salaris verhoging gaat om wat voor redenen gaat is de kans groot dat de werkgever dan voor een detacheerder blijft kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
n4m3l355 schreef op maandag 19 mei 2008 @ 13:46:
Echter indien je voor een flinke salaris verhoging gaat om wat voor redenen gaat is de kans groot dat de werkgever dan voor een detacheerder blijft kiezen.
Juist, en daarom ga je daarover onderhandelen zodat je er samen uitkomt. Dat kan ook nog namelijk.

En het is nog leuk ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Arnout op 19-05-2008 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het punt is dat die financiering nu wel gebeurt. Zal dat in de nieuwe situatie niet gebeuren dan gaat TS er op achteruit.

Er is gewoon een plaatje met primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Aan alles is een prijskaartje te hangen en dat alles bij elkaar opgeteld zijn uiteindelijk je total benefits. Dat zijn de bedragen die je met elkaar moet vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Laatst online: 12-06 00:33
Ik zou in je onderhandelingen ook gaan voor een contract met minimale proeftijd. Je hebt nu immers zekerheid van een baan (onbepaalde tijd contract)? Proeftijd is overbodig omdat beide partijen elkaar al goed kennen.

Wat betreft het salaris: 1900 is bar weinig voor wat je doet.

Maar je uurtarief is 39 euro. Dus je nieuw baas is nu al bereid om 6240 voor je te betalen. MAAR besef dat jou werkgever ongeveer jou salaris kwijt is aan sociale premies, studie, vakantie geld en andere arbeidsvoorwaarden.

Dus zeg pak hem beet 3000 is de absolute max die je kan vragen van je nieuwe werkgever.

Jou 1900 + 250 (voor die nog te halen examens) + 700 voor je lease auto = 2850 euro.

Als je het mij vraagt ben je knetter gek als je voor minder dan 2500 bij je nieuwe werkgever gaat werken. Je wilt het doen om er op vooruit te gaan. En iedereen die roept dat je wel een heel grote sprong maakt.. Ga is goed nadenken over je huidige werkgever? Die betaalt echt idioot weinig voor jou werkzaamheden en ervaringsjaren. Is die 5 jaar ervaring van jou werkelijk 5 jaar ervaring voltijd NA je studie?

Je nieuwe werkgever wil je graag overnemen omdat het een geweldige kosten besparing voor ze gaat opleveren. Besef dat goed en graai ook voldoende van die besparing mee zodat je ook de komende jaren goed verdient.

[ Voor 8% gewijzigd door The - DDD op 19-05-2008 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
The - DDD schreef op maandag 19 mei 2008 @ 14:05:
Ik zou in je onderhandelingen ook gaan voor een contract met minimale proeftijd. Je hebt nu immers zekerheid van een baan (onbepaalde tijd contract)? Proeftijd is overbodig omdat beide partijen elkaar al goed kennen.

Wat betreft het salaris: 1900 is bar weinig voor wat je doet.

Maar je uurtarief is 39 euro. Dus je nieuw baas is nu al bereid om 6240 voor je te betalen. MAAR besef dat jou werkgever ongeveer jou salaris kwijt is aan sociale premies, studie, vakantie geld en andere arbeidsvoorwaarden.

Dus zeg pak hem beet 3000 is de absolute max die je kan vragen van je nieuwe werkgever.

Jou 1900 + 250 (voor die nog te halen examens) + 700 voor je lease auto = 2850 euro.

Als je het mij vraagt ben je knetter gek als je voor minder dan 2500 bij je nieuwe werkgever gaat werken. Je wilt het doen om er op vooruit te gaan. En iedereen die roept dat je wel een heel grote sprong maakt.. Ga is goed nadenken over je huidige werkgever? Die betaalt echt idioot weinig voor jou werkzaamheden en ervaringsjaren. Is die 5 jaar ervaring van jou werkelijk 5 jaar ervaring voltijd NA je studie?

Je nieuwe werkgever wil je graag overnemen omdat het een geweldige kosten besparing voor ze gaat opleveren. Besef dat goed en graai ook voldoende van die besparing mee zodat je ook de komende jaren goed verdient.
Die 5 jaar is inderdaad na mijn studie. Stages etc reken ik niet mee. Ik ben wat sterke argumenten tegengekomen die ik zeker ga meenemen in mijn onderhandelingen. Op dit gebied heb ik weinig tot geen ervaring en ben blij ze op deze manier te kunnen vergaren.

Het moeilijkste is om secundaire arbeidsvoorwaarden te vertalen naar een extra-brutobedrag indien je deze arbeidsvoorwaarden moet gaan missen bij je nieuwe werkgever.

Geen kosten aan je auto (buiten die luttele 100 voor eigen km's) zijn omgerekend toch vrij prijzig. Koop of ga maar eens leasen en bekijk wat je dit per maand gaat kosten. 700 zit je dus blijkbaar zo aan.

Het moeten missen van opleidingen, de vrijheid van het detacheren en de zekerheid die daarbij komen spelen een grote rol bij het maken van mijn beslissing.

Maar het feit dat het bedrijf ZELF aangeeft geinteresseert te zijn is goed. Ook de reden waarom je daar zit is belangrijk. Zit je echt op een project, of vul je een functie full-time in. In mijn geval wel dus.

Dit zijn sterke punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-09 15:26

RagaBaSH

Huttenbouwer

Waar je ondermeer ook naar kan kijken zijn de volgende zaken:
  1. Zorgkosten tegemoedkoming (heeft je opdrachtgever een collectief afgesloten / krijg je een netto bijdrage?)
  2. Pensioenregeling (wie betaalt hoeveel, en kan je over de afgelopen 5 jaar opgebouwde pensioen mee/overgenomen worden?)
  3. reiskostenvergoeding. Als je je auto moet inleveren, krijg je dan een reiskostenvergoeding? en is die op basis van km's gereden met de auto of obv OV?
  4. Relatie/concurrentiebeding (dit zit ongetwijfeld anders als bij een detacheerder, hou daar rekening mee!)
  5. Groeiprofiel. Goed, je kan nu €2500-3000 vragen en krijgen, maar wat voor groeimogelijkheden (in salaris en functie) kan je dan de komende 3-7 jaar tegemoet zien komen?
  6. Vakantiedagen. Hoeveel heb je er en hoe wordt omgegaan met vakantiedagen opnemen? (ten opzichte van de detacheerder)
  7. tijd voor opleidingen / opleidingskosten. Moet je om je opleidingskosten vergoed te krijgen een bepaalde tijd in dienst blijven? (bij mijn werkgever iig wel). En moet je voor de dagen dat je met je opleiding bezig bent vrije dagen inzetten, of gaat dit betaald?
Dit zijn allemaal zaken waar ik in mijn contract(onderhandelingen) goed op heb gelet, want vaak kunnen deze dingen je leven/werk zuurder maken dan een hoog bruto salaris.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
bvandepol schreef op maandag 19 mei 2008 @ 14:31:
[...]

Koop of ga maar eens leasen en bekijk wat je dit per maand gaat kosten. 700 zit je dus blijkbaar zo aan.
Autorijden is duur, maar 700 is wel vrij veel.
Een leasebedrag is meestal berekend op meer kilometers dan je zelf zult rijden (typisch 30 a 40.000), bevat een dure all-risk verzekering voor zakelijk gebruik (prive betaal je al gauw minder vanwege de no-claim korting) en tenslotte de marge voor de leasemaatschappij.

Indicatief: je rijdt voor ongeveer 550 euro per maand 20.000 km/jaar in een jonge tweedehands auto uit de eenvoudige middenklasse.

Dan ga ik uit van: nieuwprijs van 22.000, 3 a 4 jaar oud bij aanschaf, 4 jaar rijden en daarna voor 6.000 verkopen. Bandstofverbruik 1:13 benzine, all-risk verzekering en genoeg reservering voor onderhoud en banden. Dezelfde auto nieuw zou je ongeveer 675 euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
t_captain schreef op maandag 19 mei 2008 @ 16:33:
[...]

Begin allinea:
Autorijden is duur, maar 700 is wel vrij veel...

Eind allinea:
Dezelfde auto nieuw zou je ongeveer 675 euro kosten.
???

[ Voor 7% gewijzigd door BP_LOZ op 19-05-2008 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Maakt niet uit, gewoon het marktconforme bedrag rekenen wat je nu ook krijgt is reeel. Zet in op een net loon, tel daar de leasekosten gewoon bij op (dat is gewoon verkapt loon, doet er weinig toe of je het nu op gaat maken ja/nee), cursusbudgetten en nog wat meer van dat grut. Tel daar nog wat bij op voor je onderhandelingsmarge en je bent er. Als ze nu 6K ex BTW in de maand neertellen, dan zit er behoorlijk wat marge in je onderhandelingsruimte, ookal komen er werkgeverslasten bij.

Baadt het niet, dan schaadt het niet: gewoon proberen. Te verliezen heb je niks, dus ga voor het maximaal haalbare. Als het te hoog is, dan hoor je het vanzelf (standaard dus, dat heet onderhandelen :P ) en zie waar je uitkomt. Bevalt het? Doen. Zo niet? Jammer dan, je zit nu ook prima

[ Voor 10% gewijzigd door neographikal op 19-05-2008 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

[...]

Een leasebedrag is meestal berekend op meer kilometers dan je zelf zult rijden (typisch 30 a 40.000), bevat een dure all-risk verzekering voor zakelijk gebruik (prive betaal je al gauw minder vanwege de no-claim korting) en tenslotte de marge voor de leasemaatschappij.

Indicatief: je rijdt voor ongeveer 550 euro per maand 20.000 km/jaar in een jonge tweedehands auto uit de eenvoudige middenklasse.

Dan ga ik uit van: nieuwprijs van 22.000, 3 a 4 jaar oud bij aanschaf, 4 jaar rijden en daarna voor 6.000 verkopen. Bandstofverbruik 1:13 benzine, all-risk verzekering en genoeg reservering voor onderhoud en banden. Dezelfde auto nieuw zou je ongeveer 675 euro kosten.
Het punt is dat je met de leaseauto dezelfde voordelen geniet als een eigen auto die die dure all-risk verzekering heeft. Verder staat tegenover de marge die de leasemij neemt ook nog de korting die de leasemij door groot inkopen kan afdwingen. Punt is dat de werkgever uiteindelijk zo rond de E700 betaalt voor die auto (zoek maar op op een willekeurige lease site en kijk dan wel naar de prijs incl brandstof).

Je zou natuurlijk ook naar het bijtel bedrag kunnen kijken (tegenwoordig 25% van de catalogus waarde). Dat is immers de hoeveelheid die de belasting dienst toekent. Maar dat moet je natuurlijk alleen doen wanneer het hoger uitvalt dan het eerste geval. Voor je eigen onderhandelingspositie moet je natuurlijk de meest gunstigste (maar wel realistische) uitgangspunten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
bvandepol schreef op maandag 19 mei 2008 @ 12:29:
[...]
Gelukkig weet ik wat mijn uurloon is. :+ Momenteel zit ik op 1900 bruto, de klant betaald voor mij 39/uur
Houd er ook rekening mee dat het verschil tussen die 39/uur en jouw uurloon niet alleen winst is voor de detacheerder. Een deel gaat ook op aan werkgeverspremies, en dat deel komt straks bij je nieuwe werkgever te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Ter illustratie... Ik werk ook bij een detacheerder.

Pas op vrijdag middag, de laatste 4 uur van 40 uur werken is boekwinst voor mijn werkgever. Moet je wel rekening houden met overhead. Maar dan nog...

Wat ik begrepen heb werk ik minimaal 60 procent van mijn tijd om de kosten te betalen die mijn werkgever aan mij heeft/maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
^ je moet niet alles geloven wat ze zeggen. Of je uurtarief is erg laag of je werkgever heeft een dikke managementlaag rondlopen. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
The - DDD schreef op maandag 19 mei 2008 @ 19:32:
Ter illustratie... Ik werk ook bij een detacheerder.

Pas op vrijdag middag, de laatste 4 uur van 40 uur werken is boekwinst voor mijn werkgever. Moet je wel rekening houden met overhead. Maar dan nog...

Wat ik begrepen heb werk ik minimaal 60 procent van mijn tijd om de kosten te betalen die mijn werkgever aan mij heeft/maakt.
Ik geloof best wel dat een werkgever een hoeveelheid belasting moet betalen voor zijn werknemers, maar 60%. |:( + die 42% die ikzelf nogeens belast wordt.. 25% voor je auto.. Tel het maar eens bij elkaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Ach, zolang er kantoren op A locaties staan van grote detacheerders gaat het wel goed met de winst. En "de laatste 4 uur" is toch 10% winst, lijkt me aardig wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
RemcoDelft schreef op maandag 19 mei 2008 @ 19:14:
[...]

Houd er ook rekening mee dat het verschil tussen die 39/uur en jouw uurloon niet alleen winst is voor de detacheerder. Een deel gaat ook op aan werkgeverspremies, en dat deel komt straks bij je nieuwe werkgever te liggen.
Die werkgeverspremies (WW/WIA/WGA) schijnen wel wel mee te vallen, in de orde van 10% van de loonsom dacht ik. Denk vooral aan de volgende kosten die het verschil tussen uurtarief en uurloon maken:

- overhead van de detacheerders organisatie (die wordt na een overstap natuurlijk uitgespaard, maar aan de andere kant heeft je nieuwe werkgever ook kosten voor salarisadministratie, secretariaat en management).
- niet-facturabele uren (vakantie/ATV/ziekte/cursus/bankzitten). Je uurtarief wordt niet voor alle uren in een maand betaald maar slechts voor de gewerkte uren. Dat zijn er gemiddeld 70 a 75% van het totaal. Daardoor stijgt je uurtarief al gauw met 35% t.o.v. van je uurloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het inzetten in de zin van
- ik wil graag blijven maar
a) ik heb een auto en geen geld voor een nieuwe te kopen
b) ik heb nu een vaste baan en moet straks hier opnieuw komen zitten (dus geen proeftijd etc. maar direcgt vast contract)
c) ik heb 5 jaar leergeld betaald dus nu over de brug komen want jullie willen me
a+b+c = goed bod neerleggen en geen handje klap gaan spelen want klusnr n+1 staat al te wachten bij huidige baas (in mijn mooie auto)

Bod aanhoren, even zeggen dat je er over denkt (met een betrekkelijk gezicht)
Dag erop zeggen dat je het net wat mager vindt en er 250 euro opzetten + 5 vakantiedagen + ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 09:45:
Ik zou het inzetten in de zin van
- ik wil graag blijven maar
a) ik heb een auto en geen geld voor een nieuwe te kopen
b) ik heb nu een vaste baan en moet straks hier opnieuw komen zitten (dus geen proeftijd etc. maar direcgt vast contract)
c) ik heb 5 jaar leergeld betaald dus nu over de brug komen want jullie willen me
a+b+c = goed bod neerleggen en geen handje klap gaan spelen want klusnr n+1 staat al te wachten bij huidige baas (in mijn mooie auto)

Bod aanhoren, even zeggen dat je er over denkt (met een betrekkelijk gezicht)
Dag erop zeggen dat je het net wat mager vindt en er 250 euro opzetten + 5 vakantiedagen + ..
Zal ik de baas dan spelen

a) hier heb je een km vergoeding. Dit is standaard voor iedereen binnen dit bedrijf
b) Het is standaard dat iedereen binnen dit bedrijf 1 maand proeftijd loopt behalve voor projectleiders
c) Het loon zal marktconform betaald worden. En als je bij je huidige baas wilt blijven tegen je huidige loon geen probleem.

Extra vakantiedagen is ook niet mogelijk dit valt niet binnen het standaard contract.

Dit zijn allemaal leuke ideeen die enkel opgaan voor kleine bedrijven. Bedrijven maken niet graag uitzonderingen.
Het enigste waar je mee kan schermen is c, je hebt x aantal jaar werk-ervaring, je verdient dit + auto-vergoeding en je wilt minimaal 250 euro vooruitgaan. En dan mag je hopen dat dit enigzins redelijk is.

[ Voor 3% gewijzigd door n4m3l355 op 20-05-2008 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
Arnout schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 08:42:
Ach, zolang er kantoren op A locaties staan van grote detacheerders gaat het wel goed met de winst. En "de laatste 4 uur" is toch 10% winst, lijkt me aardig wat.
Precies ik had het ook over pure winst waar niks geen kosten meer af gaan.

Toch netjes als je het mij vraagt 10 procent schone kant en klare, niks meer van af te halen winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
bvandepol schreef op maandag 19 mei 2008 @ 22:02:
[...]

Ik geloof best wel dat een werkgever een hoeveelheid belasting moet betalen voor zijn werknemers, maar 60%. |:( + die 42% die ikzelf nogeens belast wordt.. 25% voor je auto.. Tel het maar eens bij elkaar op.
Mijn salaris, administratief personeel, management. Lease auto's voor mij en management. Verlof, werkgevers premies over het hele zooitje.

Het is niet enkel mijn salaris, mijn auto en mijn werkgeverslasten. Al het ondersteunende personeel krijg ik ook nog op mijn nek. Wat te denken van reserveringen? Verzekeringen? Investeringen? Overnames? Moet ook allemaal betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
n4m3l355 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 09:55:
[...]

Zal ik de baas dan spelen

a) hier heb je een km vergoeding. Dit is standaard voor iedereen binnen dit bedrijf
b) Het is standaard dat iedereen binnen dit bedrijf 1 maand proeftijd loopt behalve voor projectleiders
c) Het loon zal marktconform betaald worden. En als je bij je huidige baas wilt blijven tegen je huidige loon geen probleem.

Extra vakantiedagen is ook niet mogelijk dit valt niet binnen het standaard contract.

Dit zijn allemaal leuke ideeen die enkel opgaan voor kleine bedrijven. Bedrijven maken niet graag uitzonderingen.
Het enigste waar je mee kan schermen is c, je hebt x aantal jaar werk-ervaring, je verdient dit + auto-vergoeding en je wilt minimaal 250 euro vooruitgaan. En dan mag je hopen dat dit enigzins redelijk is.
Valt iets van te zeggen, maar de rollen zijn iets anders. Ik vervul hier een fulltime functie. Ik doe in mijn eentje het systeembeheer voor 15 servers en 250 workstations. Het is dus niet dat ik voor een "projectje" ingehuurd ben, maar het bedrijf zocht iemand die eventueel zou willen/kunnen blijven.

Dan erbij; ik heb niet gevraagd mag ik blijven, het bedrijf geeft aan. We willen je houden. Als dat zo is, dan kun je best wel wat eisen/wensen stellen vind ik. Ik verwacht niet voor een ton per jaar op de loonlijst te komen, absoluut niet.

Maar wat de kern van dit topic is: hoe vertalen secundaire arbeidsvoorwaarden zich in een verhoging van een bruto salaris. Ik heb aangegeven wat ik momenteel verdien en wat voor secundaire voorwaarden heb. Mocht ik de overstap kunnen en willen maken moet ik dus rekening houden aan het missen van een onbepaalde tijd contract, het bedrijf zal me een jaarcontract o.i.d. aanbieden. Ik moet een lease-auto missen, met onbeperkte eigen km's voor een eigen bijdrage van E100 per maand. Ik zal zelf vervoer moeten regelen, dus een auto aanschaffen. Alle opleidingen die ik nog kan en mag doen, plus de vrijheid van het detacheren.

Bij vrijheid van detacheren denk ik aan niet gebonden zitten aan een bedrijf, bevalt het niet, dan kan ik aangeven graag op een andere locatie te willen werken. Met redelijke argumenten wordt dit altijd gedaan bij ons. Plus je kijkt met het detacheren in verschillende "keukens" wat je ervaring en manier van werken alleen maar ten goede zal komen.

Dit alles is een sommetje wat gaat bepalen: moet je het wel of niet doen?
Doe je het wel: wat ga ik erop achteruit en hoe compenseer ik dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
Ik zou simpelweg openkaart spelen wat je huidige voorwaardes zijn en dat je hier niet op wilt inleveren. Daarintegen de tankpas is wel een lastige en daar zou ik als werkgever niet op ingaan, eveneens dat je nu een auto dient te kopen. Neem in gedachte dat je daar dus ook een toelage krijgt op je loon, maw loon+700 euro van de auto, als je die 700 euro vertaald een eigen auto zou je na 1 jaar al een leuk auto´tje kunnen kopen.
Dan de ruimte om cursussen te volgen zou ik hetzelfde aangeven, dat je een onbeperkt of bv 6000 euro per jaar om trainingen te volgen tegen een afkoop van 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 23:09
Of kijk eens in het "Wat verdient een ICT'er gemiddeld" topic. Als je daarnaar kijkt lijkt mij met jou ervaring 2500 euro erg redelijk, misschien zelf 2750 voorstellen, en als je het dan over 2600 eens kan worden dan heb je het goed voor elkaar, en zit je inderdaad op een verhoging van 700 euro die je auto vertegenwoordigd :)

En met zo'n loosverhoging kun je ook prima overwegen om een paar duizend euro te lenen om een auto aan te schaffen mocht dat nodig zijn.

Interresant topic trouwens, ik ben zelf ook gedetacheerd, ik kan hier nog wel wat tips uithalen voor het geval ik in dezelfde situatie terecht kom.

[ Voor 30% gewijzigd door hypz op 20-05-2008 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
hypz schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 12:35:
Of kijk eens in het "Wat verdient een ICT'er gemiddeld" topic. Als je daarnaar kijkt lijkt mij met jou ervaring 2500 euro erg redelijk, misschien zelf 2750 voorstellen, en als je het dan over 2600 eens kan worden dan heb je het goed voor elkaar, en zit je inderdaad op een verhoging van 700 euro die je auto vertegenwoordigd :)
Klopt, maar hoe vertaal je de rest? Je praat nu enkel over de auto.
Of wordt ik te gretig? $$ 8) $$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Joh, probeer het gewoon. Nee heb je, ja kun je krijgen. Ze zijn tevreden en je kost op dit moment klauwen geld. Je hebt gewoon marge :) Maak een leuk plaatje, zorg dat je het kunt onderbouwen en zie wat ze zeggen. Zakken is makkelijker dan jezelf achteraf omhoog praten. Gaan ze er niet op in, ook geen man overboord, je hebt een goede baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
bvandepol schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 12:42:
[...]

Klopt, maar hoe vertaal je de rest? Je praat nu enkel over de auto.
De rest is niet zomaar in geld uit te drukken en hangt af van wat voor waarde je er zelf aan toekent. Wij kunnen niet voor jou bepalen wat de waarde is van een vaste baan in plaats van detachering, of het feit dat je zelf een auto zult moeten kopen en of je daar wel of niet een lening voor afsluit, of dat je helemaal geen auto koopt... En zo kan ik nog wel even doorgaan. Lastiger wordt het bijvoorbeeld om de waarde te bepalen van een paar extra vakantiedagen of "doorgroeimogelijkheden".

Dat moet je toch zelf gaan afwegen. Ik heb vooral gereageerd op het leaseauto gedeelte omdat dat mijns inziens een inkopper is omdat het relatief makkelijk naar extra bruto salaris te vertalen is en w.m.b. het grootste gedeelte van de verhoging is.

Zet het voor jezelf eens op papier, alle voordelen en nadelen (huidige baan en nieuwe baan, primair en secundair) en bepaal voor jezelf de waarde daarvan.

[ Voor 12% gewijzigd door Arnout op 20-05-2008 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anders leg de 'problemen' neer bij degene die je gevraagd heeft.

Beste Klaas,

HIer een mailtje in reactie op jullie vraag of ik wil blijven.
Graag!! ik vind het een tof bedrijf blablablabla

Maar: ik heb jaren een salaris gekregen onder de maat en zou dit binnen ons bedrijf komend jaar aankaarten. Ik heb een auto van de zaak en moet toch op mijn werk komen, fietsen is me te ver en ik heb even geen spaarpot van 10K staan voor een tweedehands (<> nieuwe lease) auto.
Ik wil mezelf blijven ontwikkelen en heb een pot van 6k per jaar waaruit ik cursussen mag doen.
+ nog wat dingetje.

Wil je je vraag eens omzetten in een concreet voorstel zodat ik appels met appels kan vergelijken en hopelijk de overstap kan maken naar mijn eigen stekkie binnen jullie fantastische bedrijf.

mvg bvandepol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

bvandepol, als ik jou was zou ik ook gewoon hoog inzetten. Nee heb je, ja kan je krijgen. Daarbij komt, het is een openingsbod en het is niet zo dat je gelijk weggestuurd wordt door "Klaas" (copyright: luap1982 :)) als jij een bedrag noemt wat hij te hoog vind. Hij zal daar gewoon weer een bod tegenover zetten waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
Momenteel wordt er een contract opgesteld, wat volgende week wordt doorgenomen. Zodra ik wat feiten heb zal ik wat info posten. Nogmaals bedankt voor het meedenken en de toch wel handige tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
1e aanbod mogen ontvangen. Even ter vergelijking:

Huidig : (H)
Toekomst: (T)

(H)Functie: Systeem- netwerkbeheerder
(T)Functie: System Engineer

(H)Laptop: Nee
(T)Laptop: Nee

(H)Vakantiegeld: Ja
(T)Vakantiegeld: Ja, 8% maandelijks verrekend bij salaris

(H)Vakantiedagen: 25
(T)Vakantiedagen: 24

(H)13/14e maand of winstuitkering: Nee
(T)13/14e maand of winstuitkering: Nee

(H)GSM: Nee
(T)GSM: Ja, geen prive gebruik :+

(H)Leaseauto: Ja, onbeperte eigen km's voor 100 netto
(T)Leaseauto: Nee, maandelijkse netto vergoeding van 150 netto

(H)Werkweek: 40uur
(T)Werkweek: 40uur

(H)Pensioenregeling: Ja
(T)Pensioenregeling: Ja (50/50%)

(H)Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Mogelijkheden om 70-284, 70-293, 70-294, 70-297 en 70-298 te doen. (Momenteel 70-294 aan het studeren)
(H)Andere secundaire arbeidsvoorwaarden: Studiemogelijkheden

(H)Land: NL
(T)Land: NL

(H)Salaris: 1900 bruto. (net geen 1200 netto)
(H)Salaris: 2500 bruto. Let wel, dit is incl vakantiegeld (1771,28 netto als ik loonwijzer.nl mag geloven.)

Morgen heb ik een gesprek bij mijn huidige werkgever. Wat zeggen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
bvandepol schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 14:57:
(H)Salaris: 2500 bruto. Let wel, dit is incl vakantiegeld (1771,28 netto als ik loonwijzer.nl mag geloven.)

2500 euro bruto denk ik dat je netto ietsjes lager zal uitvallen maar niet veel. (is 2300 ex vakantiegeld)
Verder op zich niet slecht 400 euro vooruit voor het inleveren van een auto + een vergoeding van 150 euro. En niet te vergeten een vergoeding 50/50 voor je pensioen.
Ik zou even pushen voor bv 2650 de 2e keer wie weet trekken ze het nog wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Salaris per maand incl vakantiegeld moet je terugrekenen naar een salaris zonder vakantiegeld; dat is gangbaar. Vakantiegeld is namelijk geen onderdeel van je salaris maar wordt over je salaris uitgekeerd. Maakt wel verschil: dan is het dus 2315 bruto. Dan is het aan de lage kant. Maar het is een aanbod, je zou gemotiveerd kunnen aangeven waarom je het te laag vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:46

Hmm loon wijzer klopt niet helemaal.!!!

Ik verdien 2186 Bruto houd daar neto ongeveer 1700 aan over 8)7

Daarnaast ben ik afgelopen December 14e :) In dienst getreden bj dit bedrijf. Ik was gedetacheerd, Overstap was wel wat touw getrek. aangezien mijn oude werkgever mij niet kwijt wilde. Maar hij wilde ook niet mij meer betalen. Dus was voor hem water bij de wijn!!

Mij in een detavast traject doen. Of ik stap uit met 1 maand opzeg termijn en in gaat bij dit bedrijf als nog in dienst...

Ze hebben dus voor deta vast gekozen..

Anyway ik ben bijna 700 Euro opgeschoten.

Niet bij berekend hierboven is winstuitkering, en me 8% vak geld wat niet met mijn huidige salaris wordt verrekend en de 13e maand :+ Dat is wat ik bij me oude werkgever niet heb gekregen. Ik ben zo'n inc de winst uitkerin dat 8% van je jaar salaris is = maand salaris toch zo'n 700 vooruit gegaan :) per maand

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
1e aanbod mogen ontvangen. Even ter vergelijking:

Huidig : (H)
Toekomst: (T)

(H)Functie: Systeem- netwerkbeheerder
(T)Functie: System Engineer

(H)Vakantiegeld: Ja
(T)Vakantiegeld: Ja, 8% maandelijks verrekend bij salaris

(H)Leaseauto: Ja, onbeperte eigen km's voor 100 netto
(T)Leaseauto: Nee, maandelijkse netto vergoeding van 150 netto

Je krijgt een aantrekkelijke loonstijging waarvoor je je auto inlevert. Wel even dat vakantiegeld gelijktrekken.

Nu: 1900 + 8% vakantiegeld = 2050 inclusief vakantiegeld.
Aanbod: 2500 inclusief vakantiegeld.

Dus ontvang je bruto 450 euro voor je auto. Netto ruim 250 per maand.
Bovendien bespaar je:
- bijtelling -- obv cataloguswaarde, eigen bijdrage voor privegebruik en tarief IB:
( (25% * cataloguswaarde) - 1200 ) * tarief inkomstenbelasting / 12
- eigen bijdrage (100 euro netto p/m)

Als ik uitga van 42% belastingtarief en een auto van 20.000 euro cataloguswaarde, bijtellingspercentage regulier (25%), kost jouw leaseauto je 133 euro aan bijtelling + 100 eigen bijdrage = 233 euro netto.
Tel daarbij op de 250 euro netto loonstijging en dan heb je 480 euro om een auto van te rijden. Is niet superveel, maar moet lukken. De vraag is of jij het de moeite waard vindt.

Edit: met de reiskostenvergoeding erbij (en verder ongewijzigde getallen) is het maandelijkse verschil dus 630 euro. Daarvan kun je wel heel wat auto rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door t_captain op 27-05-2008 19:07 . Reden: Ai caramba, de reiskostenvergoeding vergeten ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik zou die loonstijging nou niet bepaald gebruiken om de auto van te bekostingen :P Het komt erop neer dat je qua loon erop vooruit gaat, maar je er netto geen bal mee opschiet door de verlaging van je reiskostenvergoeding.

Beter bod! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
Eerst even afwachten wat ik morgen te horen krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Je moet inderdaad niet vergeten dat je wel meer gaat verdienen, maar dat je dus wel een eigen auto moet gaan rijden. Als je er dan netto amper op vooruit gaat moet je oppassen.

Bovendien gaf iemand eerder in het topic al een heel goed punt aan, namelijk het groeipad. Bij een detacheerder kun je echt geweldig snel stijgen (en dan heb ik het niet eens over financiel, maar meer over ontwikkeling). Als je op klus X jezelf goed laat zien, krijg jij die interessante klus Y en die "sukkel" die precies zijn 40 uur maakt en voor de rest niets toevoegd wederom saaie klus Z.... Hoe groot is het bedrijf waar je in dienst wilt treden, blijft het uitdagend?

Ik zit zelf ook bij een detacheerder, en heb rond de 2400 + auto... Als (met de nadruk op als) ik in de toekomst ooit weg zou gaan en bij een bedrijf in vaste dienst zou gaan (zonder auto), zou dat bedrijf echt reuze interessant moeten zijn, wellicht een grote overheidsinstelling (4*9 rulez) en ik zou daar zeker 1000 euro bruto meer willen verdienen. Een beetje auto (je wilt na een lease-auto nu eenmaal niet in een gare bak van 8 jaar oud gaan rijden) kost je toch zo op zijn minst 400 netto (en dan rij je alsnog 2e-hands, nieuw ga je niet redden daarmee), en je wil natuurlijk ook een beetje meer gaan verdienen als je hopped....

Voor een detacheerder is overstappen naar een "normaal" bedrijf altijd een beetje lastig, want je moet daar (meestal) toch de luxe van een nieuwe auto voor inleveren, zeker in het begin van je carriere.. Mooiste is natuurlijk dat grote bedrijf om de hoek en je auto mogen meenemen, maar sprookjes bestaan niet :+

In jouw situatie lijkt het aanbod op dit moment niet meer in te houden dan het behouden van je huidige situatie qua netto salaris (of wellicht een lichte verhoging).. Kan wel handig zijn als je binnenkort voor een hypotheek gaat overigens.... Ik zou aansturen richting de 2700 euro (excl. vak. geld), pas dan ga je er echt een beetje op voorruit... (vergeet bijv. niet dat je ook je exams + boeken zelf moet gaan betalen)....

PS,
Groot voordeel van eigen auto is overigens wel dat je van die bijtelling afbent, zou mij 250 euro netto schelen per maand :(

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 27-05-2008 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
FreakNL schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 23:16:
PS,
Groot voordeel van eigen auto is overigens wel dat je van die bijtelling afbent, zou mij 250 euro netto schelen per maand :(
En niet te vergeten dat je loon inkort waar tzt je pensioen over berekent wordt. Dus die 750 euro of hoeveel je op je loon inkort voor een auto loop je over x jaar mis. Tevens is een auto leuk van de zaak als je veel kilometers maakt, maar fiscaal zal het nooit gunstig zijn als het enkel huis-kantoor verkeer is, tenzij je kantoor ver weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
Bovendien gaf iemand eerder in het topic al een heel goed punt aan, namelijk het groeipad. Bij een detacheerder kun je echt geweldig snel stijgen (en dan heb ik het niet eens over financiel, maar meer over ontwikkeling). Als je op klus X jezelf goed laat zien, krijg jij die interessante klus Y en die "sukkel" die precies zijn 40 uur maakt en voor de rest niets toevoegd wederom saaie klus Z.... Hoe groot is het bedrijf waar je in dienst wilt treden, blijft het uitdagend?
Het groeipad is inderdaad ook belangrijk, ik heb nu een geluk dat ik bij de klant een flink traject met hoop ik een hele sterke leercurve. Het hele serverpark (15st) moet van 2000 naar 2008, SQL moet van 2000 naar 2005, clients moeten van XP naar Vista, Kerio mail naar Exchange, Kerio firewall naar Cisco's, we gaan virtualiseren op blades, alle huidige machines moeten eruit en vervangen worden (200st) en de lijst gaat zo nog wel even door.
Ik zit zelf ook bij een detacheerder, en heb rond de 2400 + auto... Als (met de nadruk op als) ik in de toekomst ooit weg zou gaan en bij een bedrijf in vaste dienst zou gaan (zonder auto), zou dat bedrijf echt reuze interessant moeten zijn, wellicht een grote overheidsinstelling (4*9 rulez) en ik zou daar zeker 1000 euro bruto meer willen verdienen. Een beetje auto (je wilt na een lease-auto nu eenmaal niet in een gare bak van 8 jaar oud gaan rijden) kost je toch zo op zijn minst 400 netto (en dan rij je alsnog 2e-hands, nieuw ga je niet redden daarmee), en je wil natuurlijk ook een beetje meer gaan verdienen als je hopped....
Auto rijden is tegenwoordig schandalig duur. De laatste keer dat ik zelf getanked heb was voor 1.32/l en dat was benzine. Als ik een vergelijkbare auto zelf moet aanschaffen, blijven rijden en onderhouden, dan kom ik op een slordige 600 a 700 per maand uit. Op basis van dezelfde km's.
Stel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Golf 5 1.9 TDI trendline 3d
Aanschaf nieuw                             €25600
Aanschaf 2e hands (2005, 150000 km's):     €13000
Afschrijving per jaar                      €4200
Afschrijving per maand                     €350

Verbruik 1/15 gem
Brandstof 1.40/l (koffiedik kijken?)
Brandstof p/m op basis van 20000km/jaar    €155
Verzekering p/m: (wa+volledig casco)       €81
Wegenbelasting p/kw:                       €245

Tel op:
Afschrijving                               €350
Brandstof                                  €155
Verzekering                                €81 
Wegenbelasting                             €61
                                           -------- + 
Totaal                                     €647
Netto onkosten vergoeding                  €155
                                           -------- -
Netto                                      €492
Reservering onderhoud                      €75
                                           -------- + 
Het slordige totaal van                    €576
Benodigde loonsverhoging                   €817 
                                           Op basis van 41.85% belasing

Alleen het dekken van de auto zal al een loonsverhoging van €817 moeten zijn om "kiet" te spelen.
Als je het zo eens uitrekend, dan schrik je wat autorijden kost. En dit is gebaseerd op "maar" een Golf 5 met een cataloguswaarde van net 25k.
Heeft iemand zin om uit te rekenen wat een Touareg V10 TDI kost 8) of een Audi S5 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Klopt hoor, wat betreft de auto, het doet echt zeer (zowel financiel als emotioneel ;) om een detacheerder te verlaten voor een "gewoon bedrijf", wat dat betreft...

Klus ziet er overigens wel interessant uit, maar ik zou er niet aan moeten denken om dat alleen te moeten doen eigenlijk. Is er niet gewoon de mogelijkheid om bij de detacheerder in dienst te blijven, en dan langere tijd aan de klant verbonden te blijven? Als beide partijen tevreden zijn... Jij bent overigens de 3e partij daarin, en jij mag wel wat loonsverhoging krijgen... Met jouw ervaring zou de detacheerder eigenlijk gewoon het loon wat het bedrijf wil geven moeten matchen en de auto daar als extra bij moeten smijten.... 2350 + auto is echt niet teveel gevraagd voor jou ervaring/opleidingen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
FreakNL schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 10:47:
Klopt hoor, wat betreft de auto, het doet echt zeer (zowel financiel als emotioneel ;) om een detacheerder te verlaten voor een "gewoon bedrijf", wat dat betreft...

Klus ziet er overigens wel interessant uit, maar ik zou er niet aan moeten denken om dat alleen te moeten doen eigenlijk.
Het is inderdaad een leuke klus voor iemand alleen. We zitten met 5 man totaal, 2 part-time devvers, 1 assistant, 1 dba en 1 engineer. Dus het is vrij taai, maar niet onmogelijk en heel leerzaam. Ik denk dat het goed op mijn CV zal staan.
Is er niet gewoon de mogelijkheid om bij de detacheerder in dienst te blijven, en dan langere tijd aan de klant verbonden te blijven? Als beide partijen tevreden zijn... Jij bent overigens de 3e partij daarin, en jij mag wel wat loonsverhoging krijgen... Met jouw ervaring zou de detacheerder eigenlijk gewoon het loon wat het bedrijf wil geven moeten matchen en de auto daar als extra bij moeten smijten.... 2350 + auto is echt niet teveel gevraagd voor jou ervaring/opleidingen....
Daar is niet concreet over gesproken, maar ik heb vernomen dat verdergaan op basis van detachering gewoonweg te duur is. Dan erbij, mijn functie is een vacature, dus moet ingevuld worden.

Ik ben een nu een half jaar bezig met de voorbereidingen op het traject. Dit over laten nemen door iemand anders is zeer lastig. Dit omdat er veel in het koppie zit en weinig op papier. Het feit dat er toch iemand moet komen en dat er nu al heel veel door mij gedaan is geeft me een goed gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
Tegenbod van huidige werkgever: (detacheerder) 300 erbij per maand.
Nu scheelt het bruto nog maar 115 + dat ik mijn auto moet gaan missen.
Keuze lijkt gemaakt! O-)
Lekker blijven detacheren. Ik heb overigens ook wat afspraken kunnen maken over de "kwaliteit" en afstand van het volgende project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Dat ligt eraan, leg dit bod voor aan de klantorganisatie. Kijk wat ze doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
bvandepol schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:22:
Tegenbod van huidige werkgever: (detacheerder) 300 erbij per maand.
Nu scheelt het bruto nog maar 185 + dat ik mijn auto moet gaan missen.
Keuze lijkt gemaakt! O-)
Lekker blijven detacheren. Ik heb overigens ook wat afspraken kunnen maken over de "kwaliteit" en afstand van het volgende project.
Proficiat, ijzersterk tegenbod ;)

Nu is inderdaad je keuze:
2200+vakantiegeld+leaseauto
vs.
2315+vakantiegeld+reiskostenvergoeding

Waarmee het netto verschil onder de 400 euro is gekomen. Voor dat geld rij je zelf niet veel auto, dus als de auto je iets waard is dan lijkt de keuze me duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
neographikal schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 13:25:
Dat ligt eraan, leg dit bod voor aan de klantorganisatie. Kijk wat ze doen :)
Misschien te vroeg een keuze gemaakt.. De klant was niet bepaald blij over het feit dat er een tegenbod was. De detacheerder heeft met de klant afgesproken dat er na 6 maanden een boetevrije overname mogelijk is. Op het moment dat de klant wil hier gebruik van wil maken, lopen ze tegen een loonsverhoging aan die van de detacheerder afkomstig is.
Waarschijnlijk om zo een verlenging van het project af te dwingen, of juist om mij te helpen of te benadelen in mijn positie/onderhandelingen.

Best een vies spelletje wat mijn werkgever speelt met de klant als je het mij vraagt.

Er komt dus een overleg tussen mijn manager/directie en PZ (allen klantzijde). Ik hoor maandag wat ze willen doen. I.i.g is al toegezegd dat het salaris excl vakantiegeld gaat worden, dus zowieso al 8% erbij. Maandag hoor ik de overige voorwaarden (ik ga er vanuit dat die er zijn, gaat het niet door, dan had ik dit vandaag gehoord. Als dit de voorwaarden zijn waar het bij blijft, dan zou er geen overleg nodig zijn) Toch 8)7

Ik ben overigens helemaal eerlijk gebleven, open kaart gespeeld naar beide partijen en al zeker geen bluf gebuikt. Geef gewoon je baas en de klant ieder het uiteinde van hetzelfde touw, kijk wie het hardst kan trekken. Meer hoeft blijkbaar niet. (Buiten je best doen zodat men het touw ook wil aangrijpen) :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
bvandepol schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 17:17:
[...]

Misschien te vroeg een keuze gemaakt.. De klant was niet bepaald blij over het feit dat er een tegenbod was. De detacheerder heeft met de klant afgesproken dat er na 6 maanden een boetevrije overname mogelijk is. Op het moment dat de klant wil hier gebruik van wil maken, lopen ze tegen een loonsverhoging aan die van de detacheerder afkomstig is.
Waarschijnlijk om zo een verlenging van het project af te dwingen, of juist om mij te helpen of te benadelen in mijn positie/onderhandelingen.

Best een vies spelletje wat mijn werkgever speelt met de klant als je het mij vraagt.
Boetevrije overname betreft een vrijstelling van het relatiebeding. Bedrijven die veel personeel inhuren van een detacheerder spreken vaak voorwaarden af, waaronder men de gedetacheerde werknemer kan overnemen. Na 6 maanden boetevrij is een goed voorbeeld van zo'n raamcontract.

Deze afspraken betreffen echter alleen het relatiebeding; het kan natuurlijk niet zo zijn dat jouw detacheeerder zijn werknemers geen loonsverhoging meer mag geven in het kader van een raamcontract met de klant. Dat zou imho pas echt vies zijn t.o.v. de werknemers die buiten hun invloed geen loonsverhoging krijgen..

De detacheerder staat volledig in zijn recht om jou een loonsverhoging te geven. Natuurlijk is de klant nu boos, zij moeten immers met meer over de brug komen.

Als het goed is ben jij de lachende derde, met twee werkgevers die tegen elkaar opbieden :)

Maar zorg wel dat je iedereen recht in de ogen kunt kijken. Wees open en eerlijk, pas erg op met het wekken van valse verwachtingen. Laat niemand geloven dat ze een (mondelinge) deal hebben als je dat zelf nog niet zeker weet.
De belangrijkste vraag is uiteindelijk niet wie er een beetje meer of minder biedt, in elk geval ga je fors vooruit. Wat nu belangrijk wordt: wat wil jij het liefst? Waar zie jij een betere of leukere toekomst voor jezelf?
Vorm die mening en ga daar dan ook vierkant achter staan. Dan kan op het eind van deze rit niemand jou kwalijk nemen dat je een opportunist bent zonder loyaliteit. Je hebt gewoon een weloverwogen keuze gemaakt tussen twee werkgevers en daar is een winnaar en een verliezer uit gekomen (zoals dat wel vaker gebeurt met sollicitanten); dan mag jij van hun verwachten dat ze jouw keuze respecteren en dan kun je als vrienden uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
t_captain schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 18:51:
[...]
Maar zorg wel dat je iedereen recht in de ogen kunt kijken. Wees open en eerlijk, pas erg op met het wekken van valse verwachtingen. Laat niemand geloven dat ze een (mondelinge) deal hebben als je dat zelf nog niet zeker weet.
De belangrijkste vraag is uiteindelijk niet wie er een beetje meer of minder biedt, in elk geval ga je fors vooruit. Wat nu belangrijk wordt: wat wil jij het liefst? Waar zie jij een betere of leukere toekomst voor jezelf?
Vorm die mening en ga daar dan ook vierkant achter staan. Dan kan op het eind van deze rit niemand jou kwalijk nemen dat je een opportunist bent zonder loyaliteit. Je hebt gewoon een weloverwogen keuze gemaakt tussen twee werkgevers en daar is een winnaar en een verliezer uit gekomen (zoals dat wel vaker gebeurt met sollicitanten); dan mag jij van hun verwachten dat ze jouw keuze respecteren en dan kun je als vrienden uit elkaar.
Uiteraard! Ik gaf in een eerdere post al aan dat ik naar beide partijen open ben geweest. Niets toegezegd en ook verteld dat ik op een bod van de andere partij wacht voordat ik een keuze maak. Geen bluf wat betreft salarisssen en geen absurde eisen stellen.

Je bent (als het goed is) een lange tijd verbonden aan elkaar baas<->werknemer. Eerlijkheid is dan wel zo belangrijk!

Maar... Welke keuze ik ook maak, iedere keuze heeft zijn voor-en nadelen. Vergelijk detacheren met een vaste werkplek. Er is van beide iets van te zeggen.

Toch doet dit me ook wel goed B-) 2 partijen die staan te springen om je in dienst te nemen. Toch ook wel een blijk van waardering (al is het op een wat vreemde manier).

[ Voor 26% gewijzigd door BP_LOZ op 30-05-2008 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

bvandepol schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 17:17:
[...]

Ben ik het niet echt mee eens, de detacheerder wil jou blijkbaar graag houden, daar mogen ze dus best een poging voor doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BP_LOZ
Nou, we zijn er helemaal uit.
Ik heb gekozen voor de klant, we zijn op 2600 bruto + een maandelijke vergoeding van 155 netto gekomen. Vakantiegeld 8% wordt maandelijks uitgekeerd. Prima denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Netjes; gefeliciteerd! :)

Pagina: 1