Toon posts:

Impedantie 1kOhm aansluitbaar aan line-in 10kOhm?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Sony Home Theatre-system 5.1.
De 5 speakers krijgen allemaal 25 Watt en er is een cinch-kabel van het Home Theatre-system naar de actieve subwoofer.

Nu wil ik graag het signaal van deze actieve subwoofer splitten en doorsturen (middels weer een split zodat ik het linker-en recht kanaal voed) naar een aparte versterker waar twee bass shakers aan worden gehangen. Echter de uitgang van het Home Theatre-system heeft een impedantie van 1kOhm (en 2 Volt). Bij de versterker waar het signaal dus ook naar toe moet is aangegeven dat de line-in impedantie 10kOhm is (en max. 2,2 Volt).

Mijn vraag: kan ik dit signaal gewoon aansluiten? Of beschadig ik de boel dan onherroepelijk?

Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie antwoorden/tips!

mvg,
Gert

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Is geen probleem op zich, al heb je kans op een brakke verbinding vanwege de relatief hoge uitgangsimpedantie van de HT set en de relatief lage ingangsimpedantie van de subamp. Kabel zo kort mogelijk houden is een goeie tip.

Line out splitten is verder geen probleem.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle antwoord.

Nog even een paar vragen: 'brakke verbinding' bedoel je daarmee dat het signaal nauwelijks doorkomt en dat de amplifier mogelijkerwijze niet genoeg power heeft om de bass shakers naar behoren hun werk te laten doen?

En bestaat er zoiets als een 'impedantie-aanpasser' (ik verzin het maar hoor, ben niet echt technisch).

mvg,
Gert

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 12:58:
Nog even een paar vragen: 'brakke verbinding' bedoel je daarmee dat het signaal nauwelijks doorkomt en dat de amplifier mogelijkerwijze niet genoeg power heeft om de bass shakers naar behoren hun werk te laten doen?
Nee, dat betekend gewoon dat de kabel sneller verliezen zal hebben en meer beinvloed kan worden door storing. Die verliezen zullen vooral betrekking hebben op het hoog, dus voor je bass maakt dat minder uit. Voor de rest gewoon goed afgeschermde kabel gebruiken, dan moet dat geen probleem vormen.
En bestaat er zoiets als een 'impedantie-aanpasser' (ik verzin het maar hoor, ben niet echt technisch).
Dat wil je nu net niet hebben ;) De uitgang moet zo laag mogelijk zijn, ende ingang zo hoog mogelijk.

Verwijderd

Topicstarter
Oke. Wederom bedankt voor je snelle antwoord! Ik ga het maar gewoon proberen.
(En ik bedoelde natuurlijk dat ik het impedantie-verschil tussen die twee juist wilde vergroten, maarik begrijp dat dat niet kan).

Doet de dikte van de kabel er nog veel toe, of moet ik er vooral op letten dat deze goed afgeschermd is?

mvg,
Gert

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dikte maakt niet veel uit, afscherming is veel belangrijker. impedanties aanpassen kan helaas niet eenvoudig, je zult dan een buffertje moeten maken.

Aangezien je toch al basschakers gaat gebruiken denk ik niet dat het veel zal uitmaken kwalitatief ;)

[ Voor 26% gewijzigd door voodooless op 19-05-2008 13:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke. Nog even voor de zekerheid: Maakt het echt niet uit dat het vanaf het HomeTheater gesplistste kanaal naar twee verschillende versterkers gaat (de originele subwoofer en de apart aangeschafte amplifier voor de bass shakers) , met andere line in impedanties?

Zoals je merkt ben ik echt niet zo technischm dus je hulp wordt zeer gewaardeerd!

mvg,
Gert

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Kan prima :) En groeten hoeft niet!

[ Voor 78% gewijzigd door voodooless op 19-05-2008 16:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oeps. Sorry. Maar bedanken mag wel toch? Je hebt me vandaag geweldig geholpen! :-)
Pagina: 1