TU/e netwerk zonder apart inloggen

Pagina: 1
Acties:

• radem205
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02-2022
Ha,

Op de TU EIndhoven krijgt men toegang tot het draadloos netwerk middels de inloggegevens in Windows (S-nummer en wachtwoord). Nu vind ik het zwaar irritant om telkens op dit account te moeten inloggen om op het draadloos netwerk te komen van de TU.
Het netwerk maakt gebruik van de Beveiligde EAP (GTE CyberTrust Global Root).

Weet iemand of het mogelijk is om in je reguliere account binnen Windows het zo in te stellen dat het draadloos netwerk op de TU gaat werken? (ik kan namelijk nergens apart mijn S-nummer en wachtwoord invoeren)

Alvast bedankt!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:07
Ik begrijp em niet helemaal geloof ik. Je hebt een loginaccount van de TU, zodra je hierop inlogt ben je meteen geauthentificeerd voor gebruik van het WLAN (ik neem aan op basis van een user certificaat).

Moet je nu nog eens apart inloggen als je aangemeld bent met die TU account (S-nummer zoals jij dat noemt)? Zo ja, waar?

Of wil je toegang tot het netwerk onder een andere account dan die van de TU? In dat geval geef ik je weinig kans, normaliter is dit niet toegestaan om alle logische redenen of zelfs technisch niet mogelijk. Grote WLAN's maken gebruik van een RADIUS server en je maakt verbinding aan de hand van een certificaat die uitgedeeld wordt aan de user. Je TU account zal dat certificaat hebben maar elke andere account niet.

Maar eerst maar eens duidelijkheid scheppen in je verhaal aub. ;)

• radem205
The Realone schreef op maandag 19 mei 2008 @ 11:34:
Ik begrijp em niet helemaal geloof ik. Je hebt een loginaccount van de TU, zodra je hierop inlogt ben je meteen geauthentificeerd voor gebruik van het WLAN (ik neem aan op basis van een user certificaat).

Moet je nu nog eens apart inloggen als je aangemeld bent met die TU account (S-nummer zoals jij dat noemt)? Zo ja, waar?

Of wil je toegang tot het netwerk onder een andere account dan die van de TU? In dat geval geef ik je weinig kans, normaliter is dit niet toegestaan om alle logische redenen of zelfs technisch niet mogelijk. Grote WLAN's maken gebruik van een RADIUS server en je maakt verbinding aan de hand van een certificaat die uitgedeeld wordt aan de user. Je TU account zal dat certificaat hebben maar elke andere account niet.

Maar eerst maar eens duidelijkheid scheppen in je verhaal aub. ;)
Excuses voor de onduidelijkheden, maar het gaat er inderdaad om dat ik toegang kan krijgen tot het draadloos netwerk via een ander account dan die van de TU, dus via mijn eigen persoonlijke account in Windows XP. Maar je geeft mij dus weinig kans van slagen?

• The Realone
Jep, die account zal ten eerste geen certificaat hebben en ten tweede is deze niet opgenomen in het domein aldaar wat zoveel wil zeggen dat je per definitie geen toegang hebt tot netwerkbronnen al zou je verbinding kunnen krijgen met dat draadloze netwerk. Dus geen internet, geen netwerkshares, geen printers enzovoorts.

Een speciale reden dat je met een andere account op het netwerk wil daar? Over het algemeen is er altijd wel een mouw aan te passen, al dan niet in overleg met de netwerkbeheerder.

• radem205
The Realone schreef op maandag 19 mei 2008 @ 11:44:
Jep, die account zal ten eerste geen certificaat hebben en ten tweede is deze niet opgenomen in het domein aldaar wat zoveel wil zeggen dat je per definitie geen toegang hebt tot netwerkbronnen al zou je verbinding kunnen krijgen met dat draadloze netwerk. Dus geen internet, geen netwerkshares, geen printers enzovoorts.

Een speciale reden dat je met een andere account op het netwerk wil daar? Over het algemeen is er altijd wel een mouw aan te passen, al dan niet in overleg met de netwerkbeheerder.
Ik gebruik al jaren mijn persoonlijke account in Windows XP, waardoor het soms vrij irritant is om via een ander account te moeten inloggen om (alleen) op internet te kunnen op de TU/e.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

radem205 schreef op maandag 19 mei 2008 @ 11:46:
Ik gebruik al jaren mijn persoonlijke account in Windows XP, waardoor het soms vrij irritant is om via een ander account te moeten inloggen om (alleen) op internet te kunnen op de TU/e.
Tja, life sucks sometimes. Maar je begrijpt hopelijk wel dat de beveiliging van het TU/e netwerk zich niet gaat aanpassen aan dit soort kleine dingen die voor elke gebruiker anders zijn? Het antwoord is simpel, nee, het kan niet. :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• _-_bram_-_
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:28
Als je nu alleen nog maar die andere account gebruikt en alle instellingen van je 'persoonlijke' account overbrengt naar die andere account...

• The Realone
gambieter schreef op maandag 19 mei 2008 @ 11:49:
[...]

Tja, life sucks sometimes. Maar je begrijpt hopelijk wel dat de beveiliging van het TU/e netwerk zich niet gaat aanpassen aan dit soort kleine dingen die voor elke gebruiker anders zijn? Het antwoord is simpel, nee, het kan niet. :)
Wellicht is het dan wel handig als die account in de lokale admin-groep gehangen wordt.

Computer Management > Local Users and Groups > Groups > Administrator --> TU account toevoegen. Kan een hoop frustratie schelen. ;)

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het kan zeker wel; met mijn MacBook kan ik zonder problemen verbinden met het wireless netwerk, zonder in te loggen op 'het domein'. Het enige wat ik moest doen was het aanpassen van mijn computernaam (moet gelijk zijn aan je s-nummer) en dat certificaat importeren (ging redelijk automatisch).

Bovenstaande werkt dus voor OS X, maar ik weet niet waarom dat met XP niet zou kunnen.

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• radem205
flat schreef op maandag 19 mei 2008 @ 11:56:
Het kan zeker wel; met mijn MacBook kan ik zonder problemen verbinden met het wireless netwerk, zonder in te loggen op 'het domein'. Het enige wat ik moest doen was het aanpassen van mijn computernaam (moet gelijk zijn aan je s-nummer) en dat certificaat importeren (ging redelijk automatisch).

Bovenstaande werkt dus voor OS X, maar ik weet niet waarom dat met XP niet zou kunnen.
Hoe kan je het certificaat importeren? En waar moet je je wachtwoord van de TU invullen dan?

• The Realone
flat schreef op maandag 19 mei 2008 @ 11:56:

Dat zou betekenen dat ze daar enkel met een computer certificaat werken, geen user. En dat zou dan weer niet verklaren waarom radem205 met zijn eigen account niet op het netwerk kan.

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
radem205 schreef op maandag 19 mei 2008 @ 12:04:
[...]

Hoe kan je het certificaat importeren? En waar moet je je wachtwoord van de TU invullen dan?
Twee seconden zoeken: https://ai5.wtb.tue.nl/do...icedesk/default.php?id=59

Lees vooral de een-na-laatste alinea.

[ Voor 11% gewijzigd door flat op 19-05-2008 12:52 ]

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Pagina: 1