Bottleneck voor HD-video

Pagina: 1
Acties:

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01 10:55

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Mijn HTPC heeft erg veel moeite met het afspelen van hoge-resolutie HD-video: een onregelmatige diashow ;) 704x400 H.264 speelt bijvoobeeld wel goed af, maar 1280x720 H.264 weer niet.

Er zijn verschillende manier om dit op te lossen, op mijn normale pc (= sneller) kijken is een optie, re-encoden of wachten op SD release ook, maar eigenlijk wil ik gewoon dat het 'gewoon werkt' zonder gedoe.

Hardware upgraden dan maar lijkt mij, echter is mijn HTPC in mijn ogen 'zo slecht nog niet'. Lijkt mij zeker genoeg omdat het scherm dat hij aanstuurt een gewone 4:3 TV is op PAL resolutie (720x576, en nog geen behoefte om dat te upgraden ;)). HD content heeft gezien mijn 'scherm' dus ook weinig/geen meerwaarde voor mij, echter worden sommige series die ik kijk (steeds meer) enkel nog maar op HD verspreid. vandaar dat het nu echt een issue wordt.

Specs:

Moederbord: Asrock K7S41
CPU: AMD XP-M 2800 (16*133 = 2133 MHz, 266 MHz FSB, 512 KB L2 cache)
RAM: 512 MB Kingston HyperX, PC3200, 400 MHz
DVD: Plextor PX-130A
VGA: Ati Radeon 9200 128MB AGP
Sound: M-Audio Revolution 7.1
HD: Seagate Baracuda IV PATA 80GB (maar speel meestal vanaf netwerk)
Scherm: 4:3 TV @ 720x576 op composiet TV-out (verder geen 'normale' monitor)

Heb nog geprobeerd met andere CPU liggen met hogere FSB: AMD Sempron 2800+ (12*166 = 2000 MHz, 333MHz FSB, 256 KB L2 cache), daarmee boekte ik echter niet een merkbaar verschil.

Ik weet even niet waar de bottleneck ligt. Is het de videokaart, of is het het hele systeem (standaard mATX moederbord dus upgraden is mogenlijk)? Ik wil er natuurlijk zo min mogelijk aan uitgeven :P maar de oplossing moet opzich wel onder zowel linux als windows werken.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01 11:31

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

CoreAVC geprobeerd als decoder?

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:27
512MB geheugen vind ik persoonlijk erg krap, maar denk niet dat dat det punt is.
Je kan er een videokaart in stoppen die hardwarematig je video decode. Een ATi HD2600 bijv. Let wel, je moet dan wel een videoprogramma gebruiken wat daadwerkelijk je GPU gebruikt ipv je CPU. Videolan en Windows Media Player Classic Homecinema Edition doen dit beiden (mits je de goede codec gebruikt).

En anders je CPU upgraden aangezien die je video decoding voor z'n rekening neemt.

Just my 0,02 :)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het ligt aan je processor in combinatie met software. Ik weet dat Famoso 720P vloeiend heeft draaien op een Athlon XP 2500+ met CoreAVC en (volgens mij) KMplayer.

Vertel dus eens wat meer over de gebruikte software :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:36

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Zorg iig dat je mobile op volledige snelheid draait (en niet teruggeclockt is).

(704*400 is btw nog geen HD materiaal..)

Om je computer te ontlasten kun je CoreAVC en MPC proberen.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01 10:55

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Gizz schreef op maandag 19 mei 2008 @ 09:56:
Het ligt aan je processor in combinatie met software. Ik weet dat Famoso 720P vloeiend heeft draaien op een Athlon XP 2500+ met CoreAVC en (volgens mij) KMplayer.

Vertel dus eens wat meer over de gebruikte software :)
Software is momenteel WinXP met Media Player Classic, CCCP codec pack, en MPlayer (command line versie) voor wat niet afspeelt.
Sypher schreef op maandag 19 mei 2008 @ 09:56:
512MB geheugen vind ik persoonlijk erg krap, maar denk niet dat dat det punt is.

Je kan er een videokaart in stoppen die hardwarematig je video decode. Een ATi HD2600 bijv. Let wel, je moet dan wel een videoprogramma gebruiken wat daadwerkelijk je GPU gebruikt ipv je CPU. Videolan en Windows Media Player Classic Homecinema Edition doen dit beiden (mits je de goede codec gebruikt).

En anders je CPU upgraden aangezien die je video decoding voor z'n rekening neemt.
Een veel snellere CPU zit er niet in met dit moederbord (S-A), die upgraden betekent meteen een ander moederbord, dan waarschijnlijk dus ook ander geheugen, en als er geen AGP slot op zit ook een andere videokaart.

Een andere videokaart met hardwarematige video decoding, is dat inmiddels al algemeen ondersteund door verschillende stukken software met verschillende codecs (en ook linux)? De oplossing moet nl. wel 'altijd' werken.

Ik weet verder niet wat voor hardware Famoso precies heeft, of mijn systeem specifiek beter of slechter is (m.n. de videokaart, mijn R9200 is gebouwd op de R200 core (zelfs als de Radeon 8500), die is dus wel degelijk 'ouder' dan de rest van het systeem). Ik dacht echter dat bij het weergeven van video dit voor elke niet-specifiek-GPU-decoding videokaart gelijk was.
Michael Knight schreef op maandag 19 mei 2008 @ 10:01:
Zorg iig dat je mobile op volledige snelheid draait (en niet teruggeclockt is).
S-A SpeedStep werkt niet op desktop-moederborden, hij draait dus inderdaad altijd op volle snelheid. Hij wordt ook netjes herkend door de (geupdate) bios, dus daar zit het probleem vermoed ik niet.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Empie schreef op maandag 19 mei 2008 @ 10:17:
Ik weet verder niet wat voor hardware Famoso precies heeft
Athlon XP 2500+, 1 GB ram en een ati 9600 pro. Alleen de processor heeft in dit geval invloed op het decoden van video.

Zou in jouw geval eens proberen om zo'n alles in één codecpack eraf te gooien en alleen eens CoreAVC te gebruiken.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1