DIT BERICHT IS PREVENTIEF VERWIJDERD DOOR DE GEBRUIKER
[ Voor 99% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 23:10 ]
De financiering hiervan is nog lang niet rond. En er zal geen spa de grond in gaan voordat dat het geval is. Waarom zou je zoveel investeren in een gebied dat misschien over 50 jaar onderwater staat bijvoorbeeld.Ruudjah schreef op maandag 19 mei 2008 @ 00:51:
Als eerste is er de ZuidasDok. Een gebied van 1200 meter wordt meerlagig ondertunneld om ruimte te maken voor de A10 en de metro/trein verbindingen naar Schiphol en Utrecht/Flevoland.
Klopt, het is namelijk veel goedkoper en beter voor het milieu als mensen met de trein gaan op dat soort afstanden maar dan moeten de voorzieningen ook goed zijn. Ik geloof dat er straks 6 keer per uur een trein gaat rijden in beide richtingen, dat is dus om de 10 minuten.Het kabinet Balkenende IV heeft fiat gegeven om de sporen te verdubbelen tussen Amsterdam en lelystad, in ieder geval tot Almere centrum.
Ik denk dat het in eerste instantie vooral de drukte in Schiphol meer zal spreiden.Ten derde is er de komst van de nieuwe passgiersterminal op Schiphol aan de westkant, onder badhoevedorp (3D filmpje). Dit verhoogt de stroom passagiers van en naar Amsterdam[..]
Ontvlechten is interessant maar het heeft meer prioriteit om eerst trajecten als de NZL uit te rollen. Dus ik denk niet dat heel veel prioriteit zal krijgen tov de andere lopende projecten.Het vijfde item is de ontvlechting en automatisering van het metronetwerk van Amsterdam.
Er zal flink wat voor nodig zijn om eerst het vertrouwen van de consument weer terug te winnen na de crash met die bussen een tijd geleden.Verder wordt in de meeste Europese steden al met automatische metro stellen gewerkt. Hierbij wordt de bestuurder vervangen door elektronica. Doordat er geen menselijke factor is, kan de veiligheid omhoog, de frequentie omhoog (door weggesneden personeelskosten) en de punctualiteit omhoog. Het bovengenoemde document noemt een bedrag van 60-70 miljoen euro om dit te realiseren, door alle aanpassingen die nodig zijn.
Beproeft concept, alle kosten zijn bekend en het werkt.In alle (officiele) documenten, rapporten en websites die ik heb doorgeploegd, wordt overal uitgegaan van conventionele rail infrastructuur. Dus twee rails met daarop wagons en locomotieven met metalen wielen.
Het ís ook een constante factor. Metrotoestellen of treinen zijn helaas geen auto's die de eerste 3 jaar APK-vrij kunnen rijden, die hebben gewoon periodiek een controle is. Ze worden zelfs gecontrolleerd als ze net uit de fabriek komen.Ten tweede valt me op dat er hoge kosten zijn verbonden aan het onderhoud van dergelijk netwerken, die door de verschillende bronnen wordt aangenomen als constante factor die er nu eenmaal is.
Er is volgens mij nog steeds geen duidelijk blok gemaakt om dit neer te gaan zetten. Tevens was er een organisatie die 'een rondje randstad' neer heeft gezet maar er is nog geen duidelijke followup, de techniek is inmiddels bekend.Één zo een oplossing is MagLev. Bekijk dit filmpje eens. Hier wordt dus aangegeven dat de aanleg van een magneetzweeftrein goedkoper is dan een conventionele railverbinding.
De meeste studies die er zijn beschouwen de maglev als duur en lastig te implementeren. Je kan er bijvoorbeeld geen bestaand materieel over laten rijden. Ik weet niet of je wel eens Transport Tycoon hebt gespeeld, dan begrijp je vast wel wat ik bedoel met de problematiek rond het upgraden van bestaand spoor naar maglev.• Waarom kom ik nergens tegen in de studies dat er naar een maglev alternatief is gekeken?
De media bericht toch over alle zaken? Stuur je bevindingen eens naar netwerk, die kunnen er vast een leuke uitzending van maken.• Waarom is de media niet gealarmeerd hierover? Waarom ben ik niet gealarmeerd via de media?
De partij van RandstadRapid bijvoorbeeld wil het alleenrecht van 50 jaar exploitatie. Tevens willen ze ook dat ze allemaal vergunning krijgen voor de bouw en niet alleen van het traject zelf, maar ook stations, parkeergarages, winkels etc. Het is dus de vraag of je 1 partij het alleenrecht moet geven op een toekomstig transportnetwerk.• Er is een alternatief voor huidige spoor-problemen (onderhoud, punctualiteit, capacitiet etc). Die waarschijnlijk goedkoper is dan de nu gebruikte techniek, zeker op langere termijn. Wat let ons het gebruik van dezen?
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Ruudjah schreef op maandag 19 mei 2008 @ 00:51:
mods, please SG-> OV
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ook de maglev kent onderhoudskosten, ik ben er niet bekend of deze significant lager zijn, gezien dat dit een van de eerste trajecten is denk ik van niet.Ruudjah schreef op maandag 19 mei 2008 @ 03:46:
Die constante factor is anders als je maglev erin betrekt. Dat is dan ook mijn kritiekpunt: Die constante kosten die worden iedere keer erbij gepakt als argument. Maar dat argument staat niet op het moment dat er een maglev netwerk word neergelegd. Ze zeggen: "vanwege onderhoudskosten is dit en dit niet haalbaar". Ja, als je conventioneel materiaal gebruikt. Niet als je maglev in je overwegingnen meeneemt.
Die punctualiteit ligt voornamelijk aan het spoor en niet zozeer aan het materieel. We weten nog niet wat blaadjes doen met een maglevbaan tijdens de hollandse herfst, misschien geven die nog wel meer storingen.Nou, we weten dat we er maximaal zo'n beetje 90% punctualiteit eruit kunnen persen, als we écht ons best doen en het in de herfst niet al te hard waait. Het werkt niet altijd, sterker nog, het werkt heel vaak niet.
Dan schrijf je dus het plan dat nu is neergelegd af. Dat vind ik aan de ene kant jammer, want het bood wel de mogelijkheid om nu eens echt het vervoersprobleem op te lossen, dan maar wat minder vrije transportmarkt.Nee, ik denk dat het huidige model van beheerder/exploitanten erg goed is. Alle beheer in een non-profit organisatie, exploitatie in profit organisaties. Dat model moeten we handhaven vind ik, het blijkt nu redelijk goed te werken.
Nee, het HSL is ook deels aangelegd om het voor de forens op bijvoorbeeld het traject Amsterdam<>Rotterdam de reistijd te verkorten, waar je nu dik een uur over doet kost straks nog maar 40 minuten.Natuurlijk niet. De HSL is er voor internationale reizen, de RR voor regionale reizen. Complementair, niet vervangend.
Begrijp me goed, ik ben ook niet 'tegen' maglev of vernieuwing echter dien je het wel realistisch te benaderen. Men is soms al 10 jaar bezig om überhaupt het traject te bepalen voor een nieuwe snelweg of spoorlijn, hoe makkelijk gaat het dan zijn denk je om een compleet nieuw ontvlochten netwerk op te zetten? De bestaande routes zitten meestal al bomvol. Daar leg je niet zomaar een nieuwe lijn naast, zeker in stedelijk gebied (randstad).Ja, maar het punt is nu dat de NZlijn 100% ontvlochten is. De problematiek bestaat dus niet, waar jij het over hebt. In Transport Tycoon los je dit ook op door een nieuw, ontvlochten netwerk te bouwen, en vervolgens langzaamaan alles te vervangen naar het nieuwe netwerk. Het is een ultieme kans om juist over te stappen op nieuwe technologie!
Ik neem maar even aan dat je vv bedoeltRuudjah schreef op maandag 19 mei 2008 @ 00:51:
mods, please SG-> OV
Zolang je alleen maar een kort lijntje aanlegt zijn de belangrijkste argumenten (tijd en geld) al niet meer relevant (je lijn moet 100 jaar liggen voordat je de investering eruit hebt en je wint 20 seconden op een enkele reisRuudjah schreef op maandag 19 mei 2008 @ 07:15:
Waarom dan niet? Kom dan eens met argumenten? Want de argumenten vóór Maglev zijn er , en ze zijn hard en duidelijk.
Wat voor een conventioneel spoor? De kwaliteit van de sporen in Nederland is velen maler beter dan in China, zo ook de methodes om het te onderhouden.Ruudjah schreef op maandag 19 mei 2008 @ 06:05:
In China heeft men het erover dat de onderhoudskosten van een maglev baan in het niet vallen tov de kosten van een conventioneel spoor. Dat is de bestaande maglev lijn in Peking naar het vliegveld.
Testomgeving != praktijk. Ik had het ook over de specifieke Hollandse herfst.Misschien. Maar de kans is groter van niet, aangezien de techniek compleet anders is. Beter gezegd: die kans is nagenoeg uitgesloten. Testen in Duitsland, Japan en de VS wijzen uit dat dit geen issue is, althans niet in de testomgevingen.
Omdat het onrealistisch is:Je laat mijn punt naast je liggen. En mijn punt is: er wordt nu een nieuwe, onvlochten lijn gebouwd welke prima met maglev gedaan gkan worden. De NZlijn. Maar het lijkt erop alsof maglev niet eens overwogen wordt.
Zelfde verhaal, je bent 10 jaar te laat.True, als je opeens in heel NL maglev wil dan loop je tegen dergelijke problemen aan. Maar bekijk nu eens een interresanter geval, dat is de SAAL. Het spoor wordt hier verdubbeld (blijkbaar is er toch ruimte voor). Als die ruimte er toch blijkbaar wel is, en we smijten er al miljoenen tegenaan, dan kunnen we toch beter overgaan op nieuwe technologie?
Het duurt altijd even voordat de techniek daadwerkeiljk zo goedkoop is, 10 jaar geleden was deze waarschijnlijk te duur en dus kon deze niet worden begroot en dan is het einde verhaal.In Transport Tycoon kan je, en dit gebeurd ook, een tweede (andersoortige) lijn naast de huidige bouwen. Later kat je de oude lijn dan om. Is er een studie naar de haalbaarheid van een nieuw, dubbel maglev spoor naast de SAAL lijn te leggen gedaan? Nee. En dat stoort me. Zeker als het alternatief (maglev) in theorie veel goedkoper is.
De energievoorziening bij maglev is toch wat kritischer dan bij een HSL, het is toch wel vervelend als je in een bocht zit met 500 km/u en de spanning valt weg, dan mogen er wel accu's in de trein zitten maar dat geeft toch nog een flinke klap (en misschien schade). Natuurlijk zullen er veel overeenkomsten zijn verder.Over het goedkoper zijn: dit lijkt me dan ook volstrekt logisch. Kijk nu wat nodig is om een HSL te bouwen:
[lijst]
Alleen een betonnen vloer en een traject met flauwe bochten is voor een maglev nodig. Een veiligheidssysteem zit er al ingebouwd, bovenleidingen zijn irrelevant, en de energievoorziening kan op de depots heel makkelijk geregeld worden, zelfs een 220V plug met (hoog) amperage is al voldoende.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Niet erg geloofwaardig allemaal als ik eerlijk ben. Zo'n filmpje zal ook vast gemaakt zijn over de Betuwelijn, de HSL en de Joint Strike Fighter. Eerst zien, dan geloven. Als het werkelijk zo goed en goedkoop is dan vind ik het wel erg vreemd dat nog bijna nergens zo'n baan ligt. Wat zijn de niet genoemde nadelen?Ruudjah schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 17:20:
• Sinds het geclaimd word in dit filmpje
• Sinds AMT dit claimt op hun website:
Een container gaat misschien nog inderdaad maar een wagon vol met olie, zand, grind, kolen of wat dan ook is te zwaar voor een magneetzweefbaan. Het kost onevenredig veel kracht om zo'n zware last te laten zweven. Geen optie dus.[...]
Maglev is juist zeer geschikt voor goederenvervoer. Heb je dat filmpje al eens bekeken? Ik denk het niet. Daar wordt dus aangegeven dat je een container simpel op een onderstel plaatst, net als we nu doen. Daarnaast is maglev juist beter geschikt voor goederenvervoer! Immers: de geluidsoverlast is niet aanwezig. 's nachts kunnen die maglev treinen dus prima goederen vervoeren als er geen passagiers rijden. Verder komen dan alle andere maglev voordelen weer de kop op steken: energiezuiniger, goedkoper, geen fijnstof, etc.
[ Voor 23% gewijzigd door argro op 20-05-2008 18:08 ]
Rapport Bereikbaarheidsstrategie Noord Nederland: "De behoefte aan een internationale aansluiting manifesteert zich vooral ten aanzien van het goederenvervoer. Een magneetzweefbaan draagt daar niet aan bij."Ruudjah schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 18:08:
Waar haal je die informatie vandaan? Heb je een bron/link? Voor zover geclaimd word door (meerdere) maglev leveranciers, kan het namelijk prima alle soorten goederen vervoeren.
Daarnaast, als dat inderdaad het geval is, dan zou dat het type goederen limiteren, inderdaad. Maar vergeet niet dat er nog een hele hoop goederen typen overblijven, en dat de capaciteit beperkt is. Het zou best kunnen dat met de typen goederen die vervoerd kunnen worden met maglev je al aan de maximum capaciteit zit. Hier heb ik alleen geen studie/info over.
[ Voor 14% gewijzigd door argro op 20-05-2008 18:17 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
We are shaping the future
Over de afsluitdijk lijkt me veel tijdsverlies. Ik denk dat bijv. Hoorn niet veel baat heeft (of de rest niet veel baat aan Hoorn) aan een station hiervoor. Daarnaast is kostentechnisch gezien het traject naar Hamburg doortrekken erg aantrekkelijk.Alex) schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 21:38:
Zeer interessant onderwerp dit, ik ben zelf een grote voorstander van magneetzweeftreintechnologie. (Lingo, iemand?)
Een traject wat ik persoonlijk wel zie zitten, is een traject tussen Amsterdam, Leeuwarden, Groningen en dan door naar Hamburg. De route die ik me voorstel loopt over de Afsluitdijk, als dit met maglev zou worden uitgevoerd, zou het mooi uitkomen om de route door te trekken naar Schiphol. Op die manier wordt de luchthaven snel toegankelijk voor Hamburgers, Groningers, Leeuwardenaren en Amsterdammers.
Ook wordt het voor bedrijven in de regio Groningen/Leeuwarden makkelijker om een buitenlandse partner uit te nodigen, aangezien diegene makkelijk vanaf Schiphol meteen de trein naar Groningen kan nemen, zonder 2x over te moeten stappen, of de auto/taxi te nemen.
De trajecten die Ruudjah beschrijft zijn ook erg interessant, zeker SAAL, aangezien dat de komende jaren nog zeker behoorlijk zal groeien.
If it aint fixed, it's broken.
Edit: het desbetreffende artikelAMT Featured in Dutch Publication de Volkskrant
In the Economie section of the Wednesday, September 19 edition of de Volkskrant, a major newspaper in the Netherlands with a circulation of approximately 280,000, AMT was profiled as a low-cost solution to many of the traffic and congestion problems in Amsterdam and throughout the Netherlands.
Amsterdam is one of the many global projects identified by AMT as well suited for its technology. AMT is currently considering a project linking Schiphol and Lelystad airports. More information about AMT's current and future project plans can be furnished upon request.
[ Voor 8% gewijzigd door Alex) op 21-05-2008 21:58 ]
De technologie was niet het belangrijkste argument. Belangrijkste argument is dat een dergelijk stuk infrastructuur het gestelde probleem (economische positie) niet oplost. Het Noorden heeft geen bereikbaarheidsprobleem, dus een extra stuk infrastructuur is dan ook niet de oplossing. Gericht investeren in groeisectoren biedt meer kansen (momenteel energie, water, recreatie en agrarisch)
[...]
Waarschijnlijk gebaseerd op andere maglev technologie dan AMT's technologie.
Dat is een groot nadeel, omdat je spoorlijnen bij calamiteiten kunt omleiden. Dat kan niet wanneer er een compleet andere soort infra ligt. Een boemel kan ook op de HSL rijden en vice versa, wanneer dat nodig mocht zijn. Ofwel: ook een HSL en Betuwelijn hebben een toegevoegde waarde voor het netwerk, ookal wordt door de gebruikers (NS en anderen) ontvlochten in de dienstregeling (wat dus iets anders is als de infra zelf).
[...]
Mjah, de NS wil ook ontvlechten. Lijkt me dus niet echt een argument, behalve dan dat je aan een 'fixed' ontvlechting zit. Maar of dat nu een groot nadeel is...
Ik zeg niet dat het niet inzichtelijk te maken is, sterker nog, de wetgever heeft hier een prima instrument voor gemaakt (milieu-effectrapportage, afgekort m.e.r.). Er zijn alleen wel de nodige unknowns (bij de Zuiderzeelijn had men het over diverse soorten straling etc.). Het kan zijn dat dat allemaal niet zo erg is, maar op dit moment weten we het bij gebruik op grote schaal niet. (neemt niet weg dat we het, zoals al gezegd is, natuurlijk wel kunnen uitzoeken).
[...]
Pertinente onzin. De milieu effecten zijn prima te overzien. Het is 100% inzichtelijk wat het gebruik van de energie is, en het is 100% inzichtelijk wat de constructie voor effecten heeft. Ik zou niet weten wat er dan niet inzichtelijk is?
Dat denk ik niet, wanneer er ook in materieel geïnvesteerd moet worden, terwijl het modernere materieel van de NS makkelijk snelheden van rond de 180 tot 200 km/u aan kan. De extra toegevoegde waarde van maglev wordt dan relatief steeds minder, omdat de snelheid van het conventionele materieel omhoog kan (wanneer de infrastructuur – seinen, wissels, overwegen - daarop is afgesteld).
[...]
Waarschijnlijk weer gebaseerd op andere maglev technologie dan die van AMT.
Dit riekt meer naar calimerogedrag dan naar inhoud: zij zijn groot en ik is klein en dat is niet eerlijk. Vergeet niet dat er al een compleet spoorwegnet ligt. Dat is een ijzersterk argument, omdat je dan met veel minder kosten het netwerk completer kunt maken. Een separaat lijntje dat marginaal sneller gaat en waarbij een of ander bedrijf zegt aan te kunnen tonen dat ze alles rond kunnen krijgen heeft die toegevoegde waarde niet.
[...]
Nee, ik denk dat het eerder andersom is. De lobby van de conventionele spoorbedrijven is gewoon groot. Duurder? Nee, goedkoper. Milieu onbekend? Onzin! Zeer inzichtelijk allemaal. Geen uitwisseling mogelijk? Vergeten we voor het gemak het ontvlechtings argument even.
Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat
Dat kan de komende, lange tijd helemaal niet.Goverman schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 10:56:
[...]
Dat is een groot nadeel, omdat je spoorlijnen bij calamiteiten kunt omleiden. Dat kan niet wanneer er een compleet andere soort infra ligt. Een boemel kan ook op de HSL rijden en vice versa, wanneer dat nodig mocht zijn. Ofwel: ook een HSL en Betuwelijn hebben een toegevoegde waarde voor het netwerk, ookal wordt door de gebruikers (NS en anderen) ontvlochten in de dienstregeling (wat dus iets anders is als de infra zelf).
Allemaal gebouwd voor 160 km/u, voor de toelating moet echt 178 km/u worden gereden.Dat denk ik niet, wanneer er ook in materieel geïnvesteerd moet worden, terwijl het modernere materieel van de NS makkelijk snelheden van rond de 180 tot 200 km/u aan kan.
Beetje raar argument, is het bewezen dat dat daadwerkelijk vaker gebeurt bij hogere snelheden? Ik vermoed dat in theorie wel zo kan zijn (of beter: de gevolgen zijn groter), maar dat het in de praktijk juist zelden voorkomt.Ruudjah schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 00:15:
• Veiligheid. Een conventionele trein die >160KM/uur gaat ontspoort makkelijker
Naadloos spoor bestaat daarom ook niet.• Onderhoud. Door de naadloze sporen krijg je op hete dagen dat sporen vervormen, wat verder weer nadelig is voor de veiligheid
Je hebt het hier over een metrolijn. Veel stations, korte ritten tussen ieder station, veel treinen snel achter elkaar. Dat is heel wat anders dan de testbanen in Duitsland en Japan, en de baan in Shanghai. Die laatste baan is 30 kilometer lang, met een station aan het begin en een station op het einde. Je stapt in, de trein trekt op, vliegt over de baan, remt weer af, klaar. Een shuttlesysteem dus, en niet echt te vergelijken met een metro, zelfs al is het maar één metrolijn.Ruudjah schreef op maandag 19 mei 2008 @ 00:51:
Als de aanlgekosten en onderhoudskosten lager zijn dan een conventioneel spoor, waar hebben we het in vredesnaam over bij de Noord/Zuid lijn? Dan is het toch helemaal geen isue meer om voor maglev technologie te kiezen?
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Een simpele storm kan al voldoende zijn om het zweefsysteem van de MagLev te ontregelen. Over de Transrapid heb ik geen cijfers, maar de Japanse MagLev ligt geregeld stil als het te hard waait (>85 km/h) omdat de trein dan niet meer veilig op de baan gehouden kan worden.Ruudjah schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 00:25:
[...]
Dit is simpelweg onmogelijk bij een maglev systeem. Misschien dat er andere typen ontsporingen gaan gebeuren, maar hier is nog niets over bekend/nooit voorgekomen.
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Precies wat ik zeg: die techniek bieden ze zelf alleen aan voor shuttle-diensten met weinig stations en veel ruimte. Niet voor metro-diensten. Hun eigen raming is voor drie stations, vier treinen. Aan negen stations, iedere twee minuten een trein hangt een heel ander kostenplaatje. Als ze dat al willen / kunnen leveren.Ruudjah schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 00:43:
[...]
Over de kosten: AMT heeft een andere techniek. Daardoor zijn de kosten lager dan andere systemen.
Ook dat is precies wat ik bedoel. De capaciteit is zo laag omdat ze niet meer treinen kunnen laten rijden. Zo veel treinen als de NZ-lijn nodig heeft is nog NOOIT getest, en zelfs nog niet eens theoretisch aangeboden door AMT of anderen. Dat de capaciteit in principe hoger is, is erg mooi, maar in de praktijk is dat nog niet zo. Nogmaals, met de nadruk op nog dus.Verder vraag ik me dan af hoeveel treinstellen ze hebben op die lijn. Als je er maar één op zet, geen wonder dat de capaciteit dan beperkt is. In principe is de capaciteit namelijk hoger dan een conventioneel spoor, omdat je treinstellen dichter achter elkaar kan plaatsen (vanwege sneller optrekken/remmen).
Ik bedoelde ook in vergelijking met die $20mio, niet in vergelijking met conventioneel transport. Een MagLev-nz-lijn zal meer dan $20mio / km kosten omdat die tunnels nog altijd nodig zijn. En in dit geval is alleen het baan-gedeelte al meer dan dat omdat die $20mio uit gaat van minder capaciteit en minder stations.Die tunnels hoeven er helemaal niet 'bijkomen'. Die tunnels heb je namelijk ook nodig met een conventioneel systeem.
Vanwege de punten die ik noemde: capaciteit, kosten, nog niet ver genoeg uitgeteste techniek, nog niet voldoende zekerheid over praktisch, 24/7 gebruik.Dan vraag ik me af waarom je dat zegt. Kostenargument? Capaciteitsargument?
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq