Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Baan voor 2 jaar in het buitenland - Fiscale auto trucs?

Pagina: 1
Acties:

• Galileo_Galilei
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-08 16:01
Het is een wat exotische vraag en ik zag hem ook niet eerder gesteld. Ik heb een baan gekregen waarbij ik 2 jaar lang door Europa heen ga trekken en om het half jaar in een ander land ga wonen. * Galileo_Galilei heeft er zin in!

Nu heb dus wel een luxe-probleem en dat is dat ik een auto kan importeren naar Nederland als ik klaar ben en dat ik die als huisraad kan meenemen. Dat scheelt BPM invoeren en op een nieuwe onzuinige auto scheelt dat nogal wat euri's. Nadeel; ik moet hem een half jaar hebben gehad en daarna mag ik hem een jaar niet verkopen.

Kent er iemand toevallig landen waar een mooie fiscale truc mee uit te halen is? In de komende twee jaar kom ik vanzelf een keer in een land te wonen waar de BPM (of het lokale equivalent) heel erg laag is of zelfs niet bestaat. Wat zijn de fiscaal goedkoopste landen? Is er een truc die veel gebruikt wordt om goedkoop aan een mooie auto te komen?

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-09 23:51

wouterve

Swinger of States

Een goede fiscale truc zou kunnen zijn: kijken in welk land de auto die je wilt hebben verkocht wordt voor de laagste netto catalogusprijs, dus zonder wat voor belasting dan ook. Dat is vervolgens het land waar je de order plaatst, maar niet het land waar je de auto registreert. Dat doe je in het meest fiscaal vriendelijke land dat je op je omzwervingen tegenkomt.

Het land met de laagste netto catalogusprijs zou best eens Nederland kunnen zijn, vanwege de hoge belastingen die we verder hebben. Het kan dan best eens heel voordelig zijn om de auto gewoon hier te kopen. Omdat je gedurende je tweejarige buitenlandverblijf geen ingezetene bent, hoef je de belastingen hier niet te betalen. Je kunt wel, totdat je de registratieformaliteiten in het meest voordelige land hebt geregeld, een tijdelijke (3 maanden) BN-kentekenregistratie aanvragen in Nederland. Hiervoor hoef je geen belasting te betalen; dit kenteken is bedoeld voor in het buitenland woonachtigen die hun nieuwe auto naar dat buitenland willen meenemen en daar willen invoeren, maar dat rijdend willen doen. Een dergelijk kenteken kun je aanvragen bij de Douane.

Verwijderd

wouterve schreef op maandag 19 mei 2008 @ 01:45:
Het land met de laagste netto catalogusprijs zou best eens Nederland kunnen zijn, vanwege de hoge belastingen die we verder hebben. Het kan dan best eens heel voordelig zijn om de auto gewoon hier te kopen.
Nadat je weg bent natuurlijk... anders lap je alnog BPM en BTW.
Ook even opletten: In Duitsland doen ze Euro import vanuit België... daar schijnen de auto's dus nog goedkoper te zijn dan in NL.Je kan ook gewoon een land op je omzwervingen aantippen en daar via euroimport een auto kopen. Dan heb je het belastingvoordeel van de BPM al te pakken en doet een ander alle moeite voor je. Want, alleen al zonder BPM scheelt het al zoveel dat je in vrijwel elk land dat geen vergelijkbare belasting kent alle ventuele verdere besparing niet meer opweegt tegen de moeite die je gaat moeten doen om een auto te importeren, de papierkraam die daarbij komt kijken, en het risico dat je de kar net geen 6 maanden voor je terugtrek naar NL te pakken krijgt, waardoor je alsnog BPM gaat moeten betalen (not funny!).
Omdat je gedurende je tweejarige buitenlandverblijf geen ingezetene bent, hoef je de belastingen hier niet te betalen. Je kunt wel, totdat je de registratieformaliteiten in het meest voordelige land hebt geregeld, een tijdelijke (3 maanden) BN-kentekenregistratie aanvragen in Nederland. Hiervoor hoef je geen belasting te betalen; dit kenteken is bedoeld voor in het buitenland woonachtigen die hun nieuwe auto naar dat buitenland willen meenemen en daar willen invoeren, maar dat rijdend willen doen. Een dergelijk kenteken kun je aanvragen bij de Douane.
Dit dus, of gewoon Euroimport naar het land met de laagste betaalprijs voor je gekozen voiture.
Voor 39000 euro heb je hier in DLD bijvoorbeeld een Peug 407 coupé met alle'accessoires en de v6 diesel. Kijk voor de gein gewoon eens bij euro-import handelaren in de landen waar je heen gaat en bereken zelf of het de moeite waard gata zijn het echt zelf te doen, of het lekker te laten doen. Vooral omdat je met de wetten in dat andere land waarschijnlijk niet heel bekend zult zijn, is het misschien wel tactisch een ander de moeite te laten doen ;)

• Galileo_Galilei
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-08 16:01
Euro import, ik heb even gezocht maar is dat een bedrijf? Ik zie euro import 4x4 en iets van sanitair, maar ik heb me laten vertellen dat een badkuip knap slecht rijdt ;)

euroimport.de en euroimport.nl zijn allebei placeholder domeinen.

Oh en dat BN kenteken daar kan ik wat mee! :D

Verwijderd

Euroimport is het importeren van dingen binnen europa. Veel autobedrijven doen aan euroimport om zo met belastingtruuks hun verkoopprijzen omlaag te halen. als je het woord "auto" toevoegt word je op Google overspeold met meer en minder relevante info.

Feitelijk doet zo'n autobedrijf dus precies wat jij hier voorstelt, alleen doen ze het een x aantal keer per jaar en weten ze dus waar ze de auto's moeten halen voor een goed prijsje, hebben ze regelmatig de papierwinkel beet (en kennen ze dus de haken en ogen) en zijn ze in staat het ding in het land waar jij het naartoe laat halen op kenteken te laten zetten.

kijk waar je heen gaat en zoek in de buurt een paar autohandelaren, vooral de merklozen willen nogal eens aan Euroimport doen. Doet er neimand aan euro import, vraag dan rustig bij een dealer waarom niemand dat doet. misschien hoor je wel "dat levert niets op hier" dan kon je wel eens in het goeie land zitten om een auto te kopen...