Speakers voor kleine ruimte

Pagina: 1
Acties:

• SBanga1976
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-08-2023
Ben me de laatste tijd aan het orienteren voor de aanschaf van nieuwe speakers (5.1 of 5.0 opstelling). Het gedeelte van de ruimte waar dit moet komen te staan is 3,75 (l) 3,5 (b) meter.

De set wil ik gebruiken voor muziek, films en games (PS3). Op dit moment heb ik een Onkyo 605 receiver. Ik zit me af te vragen wat voor speakers hier het beste bij passen. Heb al een aantal beluisterd : Klipsch F2/F3, B&W 684/685 en de Monitor Audio RS6 en RS8. Dit zijn zuilspeakers waar ik toch vaak van te horen krijgen dat deze een beter geluid produceren dan zgn. boekenplank-luidsprekers. Echter kunnen de zuilspeakers weer te groot zijn voor de ruimte ivm geluidsvervorming.

Of er een (kleine) subwoofter bij komt weet ik nog niet. Woon namelijk in een bovenwoning met houten vloer. Ik heb de REL Quake beluisterd en deze was wat ingetogener dan de Klipsch SW10 die ik heb gehoord.

Wat kan ik in dit geval het beste doen: qua keuze van merk en type speakers?

Ik kan in ieder geval bij een audio-winkel mijn spullen receiver meenemen om de verschillende speakers uit te testen.

Verwijderd

Klipsch is gauw wat 'in your face', vooral in kleine ruimtes. Dat is hun achtergrond en gebaseerd op hun horn traditie.
In jouw kamer kunnen zuilspeakers geen kwaad, maar een stel mooie 2-weg monitor speakers doen 't waarschijnlijk minstens zo goed.
Afgezaagd advies: ga gewoon luisteren, en kies wat je goed vindt klinken...

Verwijderd

Jup, ik denk dat een paar goede 2 weg monitortjes perfect hun werk zullen doen. Ik zit ook in een kleine kamer en heb een goed paar b&w's V 201's. Klein maar spelen verdomd goed, wel jammer dat ze een impedantie hebben van 4 ohm.

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:52
Zeker, Ik hou zelf van sfeervolle zuilluidsprekers. Alleen op me kamertje van 2X4 kom ik met 2 BEOVOX 901 van 20W RMS een heel eind. Die kunnen harder dan in dat kleine kamertje dragelijk is

Verwijderd

Hier ook een kleine kamer.
En kan je vertellen als je veel muziek luister dat pilaren snel gaan overheersen kwa bass.
Met boekenplank speakers heb je daar minder last van, vooral als je ze op steunen zet komt de bass beter uit.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:18

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik vind dat wel een hele generaliserende stellige stelling hoor. Dat is toch ook een kwestie van positioneren, afstellen en wennen. Als het dán nog te overheersend is heb je toch de verkeerde (speaker)keuze gemaakt.

Life is not about specs, it is about joy!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-12 23:42
Eltax Monitor III?

Paar jaar geleden in What HiFi met 5 sterren bekroond, behoorlijk pittige luidsprekertjes (boekenplankjes)
Pagina: 1