Verwijderd

Topicstarter
Wie weet er een oplossing voor mijn probleem?

Ik heb verspreid over een groot aantal mappen een hele boel foto's staan. Ik heb pas alle foto's die ik op cd/r's, geheugenkaartjes, oude harde schijven en zelfs diskette's eens allemaal op mijn harde schijf gezet om ze eens allemaal uit te zoeken en te sorteren. Nu zit ik dus met ruim 19,7 GB aan foto's :(

Het mooiste lijkt me als ik die foto's via een programma allemaal in aprte mapjes kan zetten. Ik heb dat pas ook bij iemand gezien die dat zelf gedaan heeft. Maar dat is met zoveel foto's wel erg veel werk :?

Wat mijn idee is dus:

Map 2006->map Juni en daar alle foto's dus van juni 2006 in.

Weet iemand een programma die dat voor mij kan doen?

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

moet wel lukken met Adobe Photoshop Lightroom. Hierin kun je al je foto's importeren en vervolgens in de EXIF zoeken naar een bepaalde datum, die stop je dan netjes in een gewenst mapje weg. Sowieso een geniaal programma om collecties bij te houden en snelle bewerkingen te doen.

[ Voor 34% gewijzigd door Josh op 18-05-2008 23:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mwa...wel een programma van 250 euro. Is er ook een freeware programma die dat zou kunnen doen?

Ik heb wel Picasa, IrfanVieuw, Photoshop 6.0 (jaja...een oudje...maar werkt nog steeds erg fijn) en Paint Shop Pro 5 (nog zo'n heerlijk oudje).

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 00:00:
Mwa...wel een programma van 250 euro. Is er ook een freeware programma die dat zou kunnen doen?

Ik heb wel Picasa, IrfanVieuw, Photoshop 6.0 (jaja...een oudje...maar werkt nog steeds erg fijn) en Paint Shop Pro 5 (nog zo'n heerlijk oudje).
Probeer de trial? :P

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
of de 2.0 beta? (die liep toch nog he, voor ik hier erg hard voor *** sta ) :P

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 12:29

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik probeer het met de hand bij te houden op thema maar moet het ook nog eens optimaliseren. Het stikt van de "nog uitzoeken juni 2007" mapjes :(

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Verwijderd

ik gebruik altijd totalcommander, lekker makkelijk om snel bestanden te verplaatsen en kopieren. nog de oude norton commander look en feel. voor bestanden verplaatsen en kopieren kan ik echt niet met verkenner overweg dat werkt zo ongelooflijk slecht als je veel moet verplaatsen 8)7 .

trial versie kan je ook gratis downloaden ergens ;)

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De standaard zoek functie van windows. Sorteren op datum en in groepjes verplaatsen naar folders per maand /week enz.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:57

Zoefff

❤ 

Hoewel dit topic balanceert op het randje tussen FGW en CSA, toch maar een schopje naar FGW. In FGA hoort het in ieder geval niet thuis ;)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Of probeer Windows Live fotogallerij. Dan heb je meteen al je 'mapjes' en andere zoek/sorteer mogelijkheden. Ik zou trouwens de naam van de mapjes/fotos gewoon zo laten en werken met de eigenschappen van de fotos (exif).

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:51

JME

zeg maar Jamie

Welke methode je ook kiest, alles staat of valt met het antwoord op de grote basisvraag: zijn de foto's allemaal gemaakt met een camera die op de juiste datum stond ingesteld? En dan de vervolgvraag: heb je de foto's die intussen een nabewerking hebben gehad, weer opgeslagen inclusief de exif-info?
Is het antwoord op één van beide vragen nee, dan wens ik je bijzonder veel geduld toe. Is het antwoord tweemaal ja, dan kan ik je Lightroom echt van harte aanbevelen. Wereldprogramma! Tip: maak ook gebruik van de optie om keywords aan de metadata van je foto's toe te voegen, dat helpt je later enorm bij het terugzoeken van series.
Succes!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-01 04:14

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Zoek op *.JPG op de root map, details view aanzetten, op datum selecteren, en met SHIFT-CTRL de juiste reeksen selecteren, deze met CTRL-X & CTRL-V (sleur & pleur) in de juiste mappen plempen :)

Voor als het niet te automatiseren valt om de in de bovenstaande posts genoemde redenen.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:07

lier

MikroTik nerd

Het lijjkt mij dat dit redelijk eenvoudig te maken is...heeft de TS misschien wat ervaring met scipting/programmeren ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025

Ruudjah

2022

DIT BERICHT IS PREVENTIEF VERWIJDERD DOOR DE GEBRUIKER

[ Voor 104% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 23:56 ]

TweakBlog

Verwijderd

Volgens mij kan Picasa dit automatisch doen.

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:51

JME

zeg maar Jamie

Dat is een uitgebreide versie van wat ik bedoelde met het toevoegen van keywords aan de metadata van je foto 8)

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025

Ruudjah

2022

DIT BERICHT IS PREVENTIEF VERWIJDERD DOOR DE GEBRUIKER

[ Voor 94% gewijzigd door Ruudjah op 01-12-2009 23:56 ]

TweakBlog

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 08:23:
ik gebruik altijd totalcommander, lekker makkelijk om snel bestanden te verplaatsen en kopieren. nog de oude norton commander look en feel. voor bestanden verplaatsen en kopieren kan ik echt niet met verkenner overweg dat werkt zo ongelooflijk slecht als je veel moet verplaatsen 8)7 .

trial versie kan je ook gratis downloaden ergens ;)
en de multi rename tool van total commander in combinatie met exif plugin werkt dan perfect.
Voor eigen gebruik is de shareware gratis variant te vinden op http://www.ghisler.com/

je krijgt alleen een popup bij starten maar is verder functioneel volledig te gebruiken.

• avdl72
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Een andere zeer handige rename tool: http://www.1-4a.com/rename/

NL | BYD Atto3 | Bambu Lab X1C | SolarEdge | Homey Pro | Zendure SolarFlow 2400 AC | Panasonic multi split airco's

• bum
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-01 11:23

bum

Downloader Pro van Breezesys lijkt me wel een goeie. Niet gratis, maar ook niet heel duur met 30$.
Speciaal bedoeld om foto's te (re)organiseren.
Ik heb 'm zelf alleen nog in de trial gebruikt, inderdaad om al die foto's in een maandmapje te stoppen, exact wat jij ook wil doen. Werkt prima, ik ga 'm waarschijnlijk wel kopen.
Je kan 'm uitgebreid instellen: bestanden automatisch hernoemen, hoe de bestandsnaam eruit komt te zien, hoe de mappen aangemaakt worden etc.
http://www.breezesys.com/Downloader/index.htm

HP Zbook G8 | Synology DS1511+

• WybWyb
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-01 17:09
Adobe Bridge is ook een erg goed programma om je foto's te bewaren en te ordenen

MBPr 13" - iPhone Xr - iPad Pro 12.9 - Apple Watch 42mm - A7 III

Verwijderd

zelf ben ik bezig op nog een jaar foto's uit te zoeken en te plaatsen in mijn systeem.
Het systeem is alle originelen opslaan in een mappen structuur die begint met een jaartal en daarbinnen per dag dat ik foto's heb gemaakt een map:
2005
20050709
20071030
2006
20060301
20061225
om een idee te krijgen.
De naam van de foto wijzig ik voor alles in een bepaald formaat.
voorbeeld: 20080614-P001.jpg De P staat voor Panasonic, mijn laatste camera.
Van alle foto's heb ik een verkleinde versie die ik in een mappenstructuur zet gebaseerd op een thema.
voorbeelden: familie, natuur, sport, vakantie e.d. En binnen die thema's specifieke gebeurtenissen. (vb 20080512 promotiewedstrijd, 20080515 strandvolleybal) Omdat de foto's klein zijn en dus weinig schijfruimte innemen kunnen ze evt in meerdere thema's gezet worden.
Meestal heb je genoeg aan de kleinere variant, maar wil je een afdruk of verder verwerken dan zoek je eenvoudig het origineel.
Het werkt altijd en je bent onafhankelijk van nieuwe software.
Pagina: 1