Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XL 2003] zoekfunctie voor het spitsen van cellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Helaas kan ik de titel niet fixen. Spitsen moet splitsen zijn.

Een beetje kromme titel. Ik wil gebruikers importeren in een 2003 AD. Hiervoor heb ik een Excel (NL versie) rekenblad met daarin o.a. een veld waarin de volledige naam van de gebruiker staat.
Deze volledige naam wil ik splitsen in extra kolommen: voornaam, tussenvoegsel en achternaam.
Stel de volledige naam is "Erik van den Berg" dan moet "Eric" in de kolom voornaam, "van den" in de kolom tussenvoegsel en "Berg" in de kolom achternaam.
Ik dacht zelf iets van een zoekfunctie te gebruiken waar ik de voornaam zoek in de cel vanaf links totdat ik een spatie tegenkom en het resultaat moet dan de voornaam zijn. Zo ook voor de achternaam zoeken vanaf rechts totdat je een spatie tegenkomt en dat is dan de achternaam. En misschien alles vanaf links na de spatie totdat je de laatste spatie tegenkomt en dat moeten dan de tussenvoegsels zijn.
Ik ben absoluut een leek op dit gebied. Cellen samenvoegen lukt nog aardig maar hoe ik dit op moet lossen. Geen idee. Ik heb gekeken naar de VIND functie maar ik raak al snel het spoor kwijt. Bestaat een dergelijke functie binnen Excel en is deze redelijk simpel te gebruiken.
Misschien dat iemand me op weg kan helpen en me een hoop dom typewerk kan besparen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hoeveel regels? Als je er nog weinig kaas van hebt gegeten kan je eenvoudig beginnen: alles splitsen op spatie; dan alleen "van de", "van den", etc. samenvoegen (makkelijkst: met een ascii tekst editor en een csv bestand, niet in Excel). Kijk wat er overblijft met meer dan drie kolommen; als het er veel zijn kan je die ook weer gaan samenvoegen, als een paar doe je ze met de hand.

Of nog makkelijker: best kans dat er een bronbestand bestaat waar al is gesplitst. Vraag daarnaar :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om plm. 400 regels. Hoe splits ik het beste op spatie. Als ik de tussenvoegsels later samen moet voegen lijkt me dat geen probleem.In een asci editor zoeken naar spatie en deze vervangen door een komma en dan importeren in Excel kan niet want dan ga ik de mist in met enkele en dubbele tussenvoegsels.
Een dergelijk bronbestand is er niet.

Ik zie dat ik een heel eind kom met het zoeken op spatie. Bedankt voor de tip.

Oke de import is gelukt.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2008 00:35 ]

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2008 @ 23:14:
In een asci editor zoeken naar spatie en deze vervangen door een komma en dan importeren in Excel kan niet want dan ga ik de mist in met enkele en dubbele tussenvoegsels.
De meeste standaardgevallen gaan denk ik wel lukken, maar dubbele achternamen kunnen een probleem opleveren. Met OOo kun je met FIND in een string een substring zoeken, zoals een spatie. Met LEFT, RIGHT en MID kun je dan voor-, achternaam en tussenvoegsels knippen. Het wordt misschien wel een beetje beunen om de dubbele tussenvoegsels eruit te halen, maar met een hulpkolom(men) met daarin posities van spaties zou het wel moeten lukken. Of je gaat gewoon uit van een tussenvoegsel, zoals F_J_K zei, en doet de paar losse met de hand.
Ik weet 99% zeker dat de functies hetzelfde zijn in Excel, maar dat is iig de hoek waarin je het moet zoeken.

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gekeken naar die MID functie. Deze zit i.d.d. ook in Excel. Hier ga ik nog mee spelen. Lijkt me erg handig voor nog komende import zaken. Bedankt voor de input.