[PHP] Rechten script - FTP

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn fotosite laat ik automatisch (eenmalig) thumbnails aanmaken door middel van een PHP script. Deze thumbnails kan ik vervolgens niet via de FTP bewerken.

Heel erg kort is de relevante code als volgt:
PHP:
1
2
3
mkdir($directory. '/thumbnails', 0775);
imagejpeg($image_p, $directory. '/thumbnails/' . $file, 70);
chmod($directory . '/thumbnails/' . $file, 0775);

Het werkt allemaal uitstekend, behalve het feit dat de map 'thumbnails' de attributes 755 krijgt (terwijl ik toch echt 775 opgeef) en ik via de FTP niets met de jpegs in deze map mag doen:
code:
1
2
Command:    DELE 0001.jpg
Response:   550 0001.jpg: Permission denied

De jpegs krijgen overigens wel gewoon met 775 attributes gemaakt. Als ik de laatste regel in de PHP code weg laat, krijgen de jpegs attribute 644.

Welke attributes moeten de map en de bestanden hebben als ze gewoon op de site weergegeven mogen worden EN ik ze met de FTP wil kunnen bewerken?

Ik heb de afbeeldingen en de map wel weer kunnen verwijderen via unlink en rmdir, maar om dit elke keer te doen is een beetje omslachtig. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Volgens mij moet je ze naar 777 chmodden als je ze vervolgens met de FTP wilt wijzigen, lijkt mij dat dat hem is omdat het de enige is met meer rechten dan 775 (geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChessSpider
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-08 19:01
Waarschijnlijk heb je externe hosting, en draait dus je FTP account en je PHP/Apache onder een andere gebruikersnaam. Daarom krijg je dat probleem met geen rechten hebben. Zoals gezegd, inderdada gewoon naar 777 CHMODden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:09

sanzut

It's always christmas time

Je Apache/PHP en FTP draaien onder verschillende gebruikersnamen.
IPV bovenstaande chmod zou je ook chown kunnen gebruiken. Chmod staat voor change mode, chown voor change owner. Meer info over chown op http://nl2.php.net/manual/en/function.chown.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

sanzut schreef op zondag 18 mei 2008 @ 23:05:
Je Apache/PHP en FTP draaien onder verschillende gebruikersnamen.
IPV bovenstaande chmod zou je ook chown kunnen gebruiken. Chmod staat voor change mode, chown voor change owner. Meer info over chown op http://nl2.php.net/manual/en/function.chown.php
Dat gaat volgens mij niet werken, daar moet de gebruiker superuser voor zijn en het lijkt mij sterk dat PHP als superuser draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:09

sanzut

It's always christmas time

Hmm ja inderdaad, daar had ik even overheen gelezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Vraag aan de hosting of ze chown zullen doen, zodat beide (FTP als Apache) onder zelfde user draaien.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Pagina: 1