Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er tevreden over het beeld van mijn 37PX80. Alleen de letters van de ondertiteling en van sommige tekstkoppen zoals bijv. RTL4 ze gebruikt zijn erg rafelig. Ik mis dan ook stukjes van de letters.
Corkels zIjn niet rond, maar bestaan uit horizontale plakjes, lijnen op een voetbalveld zijn niet scherp maar rafelig...
Gek is datik er het meest last van heb als ik via de Samsung decoder van Casema kijk. Als ik het signaal analoog heb, is het een stuk minder.
Hebben anderen dat ook, wat is de oplossing? Het is erg jammer zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 08:54

Bergen

Spellingscontroleur

Klinkt als slechte deinterlacing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ligt dat aan de tv of aan de decoder? (ik heb geen flauw benul)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Aan de tv. Het beeld komt interlaced binnen en moet ook interlaced naar de tv worden gestuurd. Met een normale (crt) tv heb je dan een prima beeld, want die bouwen het beeld nu eenmaal interlaced op. Een lcd tv (of een monitor, of plasma, whatever, iets met pixels iig) werkt niet met interlacing, die bouwen het beeld progressive op, dus moet een deinterlacer toegepast worden. De ene tv is daar beter in dan de andere... Sommige tv's doen zelfs helemaal niet aan deinterlacing.

Tip voor wie een tv koopt in de winkel: vraag of RTL-Z ervoor mag. Onderin heb je altijd die balk waar de koersen voorbij scrollen. Aan die scroller kun je de kwaliteit van de deinterlacer aflezen, dus of de letters wazig worden, of blokkerig, of mooi duidelijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1111482555.jpg

Sommige apparaten hebben overigens wel een ingebouwde deinterlacer. Een goed voorbeeld hiervan is de Panasonic DVD-S100 (een DVD-speler), met de dure (en érg goede) Faroudja deinterlacer chip. Deze zit ook in sommige LCD en plasma tv's. Dat merk je overigens ook wel in de prijs. Die chip zat vroeger alleen in professionele apparatuur en dringt nu door in consumentenprodukten. Bovenstaande Panasonic DVD-speler kost ongeveer 300 euro. Maar dan heb je ook wat. ;)

Hier vind je meer informatie over deinterlacing: http://www.100fps.com/

[edit]
Heb even een stukje video gecaptured van CNBC. Dit is het origineel (afgeknipt, 720x576 is te groot voor het forum):

Afbeeldingslocatie: http://www2.gerbs.net/images/tweakers.net/2008/05/raw.jpg

En zo zou een goede tv het moeten deinterlacen:

Afbeeldingslocatie: http://www2.gerbs.net/images/tweakers.net/2008/05/deint.jpg

Sommige deinterlacers (als je ze zo kunt noemen) blenden de fields echter, wat ook gebeurd is in het screenshot van RTL-Z wat ik hierboven postte:

Afbeeldingslocatie: http://www2.gerbs.net/images/tweakers.net/2008/05/blend.jpg

En sommige schrappen gewoon de helft van de fields en kopieren de oneven fields naar de even fields (of andersom). Eigenlijk gooi je daarbij de helft van de details gewoon weg. Ik vermoed dat jouw tv dat ook doet, want je had het over rafels en 'plakjes' bij cirkels. De scroller staat hierdoor wel stil, maar de letters zijn kartelig. Let ook op de rand van zijn shirt:

Afbeeldingslocatie: http://www2.gerbs.net/images/tweakers.net/2008/05/copy.jpg

Maar kopieren en blenden ziet er natuurlijk niet uit. Een goede deinterlacer zoekt in het frame waar de beweging zit, corrigeert dat en stilstaande delen laat hij intact.

[ Voor 55% gewijzigd door Bergen op 19-05-2008 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hert onderste plaatje klopt het meest met hetgeen ik zie. Een schuine opbouw die uit plakjes bestaat, letters (niet alleen rond maar ook rechte delen) bestaan ook uit plakjes.

Overigens heb ik een plasma tv, maakt dat ook nog wat uit?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2008 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Nee niet echt... Als de resolutie maar hoog genoeg is. Het tv-signaal komt binnen als MPEG2 stream van 720x576. Dat kan voor 4:3 worden geschaald naar 768x576 of voor 16:9 breedbeeld naar 1024x576. Dat zijn niet echt hoge resoluties toch? Ik ken de gangbare resoluties van plasma tv's niet, maar een gemiddelde plasma tv zou dat makkelijk moeten kunnen halen, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik het lek boven heb. De instelling van mijn Samsung decoder nader bekeken en in de media van Composiet/RGB naar Composiet gezet. Ik zag direct verbetering, ondertiteling is nu strak en ik zie geen rafels meer. Ik hou het nog even in de gaten, maar ik denk dat het opgelost is. Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 13:42:
Ik denk dat ik het lek boven heb. De instelling van mijn Samsung decoder nader bekeken en in de media van Composiet/RGB naar Composiet gezet. Ik zag direct verbetering, ondertiteling is nu strak en ik zie geen rafels meer. Ik hou het nog even in de gaten, maar ik denk dat het opgelost is. Dank voor het meedenken!
Dan kan het zijn dat je de decoder op de verkeerde scartingang hebt zitten. Als je hem dan op RGB instelt terwijl de scartaansluiting dit niet ondersteund ziet het er slecht uit, zet je hem op composiet only ziet het er beter uit. Maar wanneer je hem op een RGB scart zet en ook op RGB instelt zal het beeld nog beter moeten zijn.

I, for one, like Roman numerals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dat checken. Mijn Samsung Casema modem heeft 2 scart aansluitingen. Ik hou je op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-08 23:29
Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2008 @ 18:19:
Ik ga dat checken. Mijn Samsung Casema modem heeft 2 scart aansluitingen. Ik hou je op de hoogte!
Je zal eerder een andere scart-ingang in je tv meoten kiezen. Mijn tv (CRT 32") heeft 2 scartingangen.
1 composiet voor de wii en 1 RGB voor de decoder. Beeld is echt strakker op RGB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-08-2024
Dit is een belangrijke rede voor mij om nog maar even naar crt te kijken, alle lcd's hebben dat in meer of mindere mate, hoe duurder hoe minder. Native(progn) signaal aanbieden of terug gaan naar crt zal het volledig oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Same here, mijn crt gaat voorlopig nog niet de deur uit. In combinatie met digitale televisie is het beeld haarscherp, mij hoor je niet klagen. Alleen bij gedownloade HD afleveringen van tv-series (zoals Battlestar Galactica) zou ik wel willen dat ik een groot HD-scherm had. Maar ach, die kan ik ook prima op mijn 22 inch widescreen monitor kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk deinterlacing deftig uitgelegd! Was ik al heeeel lang mezelf aan het afvragen hoe het juist zat...
bedankt voor alle info makkers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de aansluitingen veranderd, en wat blijkt: haarscherp beeld. Van mijn klachten is niets meer over: geen plakjes, maar zuivere lijnen. Snelle beelden (voetballen / tennis ed: de bal is en blijft rond en geen vertraging zoals bij LCD) Wat een prachtbeeld!
Dank voor de input iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 mei 2008 @ 13:58:
Ik heb de aansluitingen veranderd, en wat blijkt: haarscherp beeld. Van mijn klachten is niets meer over: geen plakjes, maar zuivere lijnen. Snelle beelden (voetballen / tennis ed: de bal is en blijft rond en geen vertraging zoals bij LCD) Wat een prachtbeeld!
Dank voor de input iedereen!
Wat heb je precies veranderd dan? Want ik heb dit probleem ook met mijn samsung le40a656 icm met digitale tv van upc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-rikootje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-12-2019
Bergen schreef op zondag 18 mei 2008 @ 23:31:
Aan de tv. Het beeld komt interlaced binnen en moet ook interlaced naar de tv worden gestuurd. Met een normale (crt) tv heb je dan een prima beeld, want die bouwen het beeld nu eenmaal interlaced op. Een lcd tv (of een monitor, of plasma, whatever, iets met pixels iig) werkt niet met interlacing, die bouwen het beeld progressive op, dus moet een deinterlacer toegepast worden. De ene tv is daar beter in dan de andere... Sommige tv's doen zelfs helemaal niet aan deinterlacing.

[afbeelding]

Sommige apparaten hebben overigens wel een ingebouwde deinterlacer. Een goed voorbeeld hiervan is de Panasonic DVD-S100 (een DVD-speler), met de dure (en érg goede) Faroudja deinterlacer chip. Deze zit ook in sommige LCD en plasma tv's. Dat merk je overigens ook wel in de prijs. Die chip zat vroeger alleen in professionele apparatuur en dringt nu door in consumentenprodukten. Bovenstaande Panasonic DVD-speler kost ongeveer 300 euro. Maar dan heb je ook wat. ;)
deinterlaced de hd-digicorder van telenet eigenlijk ?

schijnt dat je de HD digcorder kan omzetten in 720p, klopt dit? dus hoeven al die interlaced uitzendingen niet meer gedeinterlaced te worden door de televisie, klopt dit?

[ Voor 6% gewijzigd door E-rikootje op 05-06-2008 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-rikootje
iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Als je de uitzending kunt omzetten naar 720p, dan klopt dat inderdaad. Kan het ook? Even in de handleiding kijken toch? 10 seconden googlen (naar "telenet hd digicorder handleiding") levert al de handleiding voor het apparaat op. Had je zelf ook kunnen vinden.

Om het even voor je voor te kauwen: hier moet je zijn, vraag 5 aanklikken, etc. In het hoofdstuk over instellingen zie ik inderdaad wat staan over het instellen wat voor tv je hebt, dus ik denk dat je gelijk hebt over dat 720p-gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-rikootje
oei excuseer, merci alvast!

blijkt dat de decorder dus toch in 720p kan uitzenden naar de televisie
Pagina: 1