Na een flinke zoektocht ben ik vele formules tegen gekomen en allerhande uitspraken zoals gelijkrichters, spanningsvallen enz.
Ik ben dus een complete noob op elektrogebied (tenminste als het over zwakstroom gaat) maar ik wil toch iets gefixed hebben.
Het volgende heb ik (het is voor mijn enduro-motor):
Ik heb een lichtspoel op mijn motor die een wisselende stroom afgeeft van tussen de 0 en de 12 volt (volgas).
Ik heb een led-achterlicht met drie draden:
Zwart (massa
)
Geel> remlicht
Rood> gewoon licht
Als ik een starthulp aansluit op het gewone ledlicht dan gaan de leds branden.
Als ik een starthulp aansluit op het remlicht gaan de leds ook branden
Maar als ik de leds aansluit op mijn lichtspoel dan doen ze dus helemaal niks....(mijn koplamp, gloeilamp, doet het wel)
Ik ben er al achter dat er "iets" moet gebeuren, maar wat moet ik nou doen om het zaakje werkend te krijgen? Natuurlijk het liefst zo dat het makkelijk te maken is en makkelijk uit te leggen.
Ik weet dus helemaal niets over de waarden van de leds, over spanning of stroom of weerstand.....
Ik weet eigenlijk alleen dat ik wisselstroom heb van mijn lichtspoel en dat de leds het doen als ik ze aansluit op een starthulp...
Heeft iemand tijd over om mij eens flink bij te spijkeren?

Ik ben dus een complete noob op elektrogebied (tenminste als het over zwakstroom gaat) maar ik wil toch iets gefixed hebben.
Het volgende heb ik (het is voor mijn enduro-motor):
Ik heb een lichtspoel op mijn motor die een wisselende stroom afgeeft van tussen de 0 en de 12 volt (volgas).
Ik heb een led-achterlicht met drie draden:
Zwart (massa

Geel> remlicht
Rood> gewoon licht
Als ik een starthulp aansluit op het gewone ledlicht dan gaan de leds branden.
Als ik een starthulp aansluit op het remlicht gaan de leds ook branden
Maar als ik de leds aansluit op mijn lichtspoel dan doen ze dus helemaal niks....(mijn koplamp, gloeilamp, doet het wel)
Ik ben er al achter dat er "iets" moet gebeuren, maar wat moet ik nou doen om het zaakje werkend te krijgen? Natuurlijk het liefst zo dat het makkelijk te maken is en makkelijk uit te leggen.
Ik weet dus helemaal niets over de waarden van de leds, over spanning of stroom of weerstand.....
Ik weet eigenlijk alleen dat ik wisselstroom heb van mijn lichtspoel en dat de leds het doen als ik ze aansluit op een starthulp...
Heeft iemand tijd over om mij eens flink bij te spijkeren?