[Leds] Wisselende stroombron aansluiten op leds

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 22:51

JdM

Humbled

Topicstarter
Na een flinke zoektocht ben ik vele formules tegen gekomen en allerhande uitspraken zoals gelijkrichters, spanningsvallen enz. 8)7
Ik ben dus een complete noob op elektrogebied (tenminste als het over zwakstroom gaat) maar ik wil toch iets gefixed hebben.
Het volgende heb ik (het is voor mijn enduro-motor):

Ik heb een lichtspoel op mijn motor die een wisselende stroom afgeeft van tussen de 0 en de 12 volt (volgas).
Ik heb een led-achterlicht met drie draden:

Zwart (massa O-) )
Geel> remlicht
Rood> gewoon licht

Als ik een starthulp aansluit op het gewone ledlicht dan gaan de leds branden.
Als ik een starthulp aansluit op het remlicht gaan de leds ook branden :D
Maar als ik de leds aansluit op mijn lichtspoel dan doen ze dus helemaal niks....(mijn koplamp, gloeilamp, doet het wel)
Ik ben er al achter dat er "iets" moet gebeuren, maar wat moet ik nou doen om het zaakje werkend te krijgen? Natuurlijk het liefst zo dat het makkelijk te maken is en makkelijk uit te leggen.
Ik weet dus helemaal niets over de waarden van de leds, over spanning of stroom of weerstand.....
Ik weet eigenlijk alleen dat ik wisselstroom heb van mijn lichtspoel en dat de leds het doen als ik ze aansluit op een starthulp...
Heeft iemand tijd over om mij eens flink bij te spijkeren? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

okej, zoek 4 diodes en soldeer dit inelkaar
Afbeeldingslocatie: http://www.diracdelta.co.uk/science/source/b/r/bridge%20rectifier/image002.jpg
DC in moet DC out zijn trouwens :P

een brug gelijkrichter tovert van AC --> DC
een ledje is ook een diode en heeft dus gelijkstroom nodig om goed te werken :)

wat ik wel vreemd vind is dat er geen gelijkstroom aanwezig is, je motor heeft toch een accu? of niet?

[ Voor 22% gewijzigd door AtomicShockwave op 18-05-2008 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
AtomicShockwave schreef op zondag 18 mei 2008 @ 20:24:
okej, zoek 4 diodes en soldeer dit inelkaar
[afbeelding]
DC in moet DC out zijn trouwens :P

een brug gelijkrichter tovert van AC --> DC
een ledje is ook een diode en heeft dus gelijkstroom nodig om goed te werken :)

wat ik wel vreemd vind is dat er geen gelijkstroom aanwezig is, je motor heeft toch een accu? of niet?
Dus aan de AC-in kant de plus van mijn spoel en de massa en dan aan de DC out kant de plus naar mijn verlichting en de massa?

Wat voor diodes, of maakt dat niet uit?
En zal mijn gloeilamp dan ook nog gewoon werken, want dan sluit ik die diodes natuurlijk direct na de lichtspoel aan :)

Ow, en mijn motor heeft geen accu nee. Ik heb een omgebouwde crossmotor en daar zit natuurlijk zo min mogelijk op ;)

[ Voor 6% gewijzigd door JdM op 18-05-2008 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
JdM schreef op zondag 18 mei 2008 @ 18:56:
Ik heb een lichtspoel op mijn motor die een wisselende stroom afgeeft van tussen de 0 en de 12 volt (volgas).
Een wissel spanning.

Als je een led op wisselspanning wilt aansluiten moet je ze op de normale manier aansluiten. Maar dan met een diode anti parallel over de led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

JdM schreef op zondag 18 mei 2008 @ 20:33:
[...]

Dus aan de AC-in kant de plus van mijn spoel en de massa en dan aan de DC out kant de plus naar mijn verlichting en de massa?

Wat voor diodes, of maakt dat niet uit?
En zal mijn gloeilamp dan ook nog gewoon werken, want dan sluit ik die diodes natuurlijk direct na de lichtspoel aan :)

Ow, en mijn motor heeft geen accu nee. Ik heb een omgebouwde crossmotor en daar zit natuurlijk zo min mogelijk op ;)
ik zou iig niet te kleine diodes nemen als je ook nog een flinke gloeilamp aansluit, maar het moet gewoon werken ja. Vergeet niet dat een LED maar in 1 richting werkt, dus get it right :)
bovendien hoef je niet eens te solderen want er bestaan kant en klare bridge rectifiers, die zien er zo uit.
Afbeeldingslocatie: http://www.global-b2b-network.com/direct/dbimage/50297998/Square_Bridge_Rectifier.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

we gaan een diode voor een diode zetten :?

led = light emiting diode
je kan hem er zo aanhangen met een weerstand

of je hebt wel gewoon gelijkspanning en je hebt hem de eerste keer gewoon verkeerd om aangesloten gehad

het is allemaal ee beetej karig .. hoe heb ej hem aangesloten op je lichtspoel en hoe ziet het eruit ?

[ Voor 48% gewijzigd door Fish op 18-05-2008 22:34 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skevdude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:11
Mooi niet dus, want er wordt een AC(=wissel) spanning opgewekt en geen DC spanning. Een LED werkt alleen op een DC spanning. De bruggelijkrichter maakt van AC een DC spanning (niet helemaal waar, maar goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hoezo werkt een led alleen maar op dc ?

Een led geeft licht als er stroom doorheen loopt, en niet als hij spert ..

je moet alleen rekening houden met de maximale sperspaning. met 12v is dat niet zo gauw een probleem. en ja niet teveel en niet teweing stroom (duh)

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 18-05-2008 22:36 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Bij mijn Yamaha DT zit het normale achterlicht (via de lichtschakelaar) samen met de koplamp op de lichtspoel, en het remlicht zit op de accu. Als dit bij jou ook zo is (geweest) zul je misschien bedrading aan moeten passen na het verwijderen van de accu. In sommige gevallen is de accu overigens onderdeel van de spanningsregeling en zal je wellicht meer aanpassingen moeten verrichten.

Wat je kunt controleren:
- Hang een gewone lamp of multimeter aan de bedrading voor je achterlicht om te checken of er überhaupt spanning op staat.
- Als je de mogelijkheid hebt, check dan even tussen welke spanningen de achterlamp het doet. Als de LEDS bijvoorbeeld onder een bepaald voltage niet (zichtbaar) meer branden, kan het zijn dat bij een stationair draaiende motor de lichtspoel onvoldoende spanning levert.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 21:24

oshiro

Chill, dude.

[b][message=30090947,noline]realart schreef op zondag 18 mei 2008 @ 23:48[/message]:
Bij mijn Yamaha DT zit het normale achterlicht (via de lichtschakelaar) samen met de koplamp op de lichtspoel, en het remlicht zit op de accu. Als dit bij jou ook zo is (geweest) zul je misschien bedrading aan moeten passen na het verwijderen van de accu. In sommige gevallen is de accu overigens onderdeel van de spanningsregeling en zal je wellicht meer aanpassingen moeten verrichten.

Wat je kunt controleren:
- Hang een gewone lamp of multimeter aan de bedrading voor je achterlicht om te checken of er überhaupt spanning op staat.
- Als je de mogelijkheid hebt, check dan even tussen welke spanningen de achterlamp het doet. Als de LEDS bijvoorbeeld onder een bepaald voltage niet (zichtbaar) meer branden, kan het zijn dat bij een stationair draaiende motor de lichtspoel onvoldoende spanning levert.
Hij heeft een crossmotor, die normaal zonder accu komt, omgebouwd tot straatfiets/enduromotor door er verlichting en alle andere spullen erop te maken. Het licht zit dan direct aangesloten op de lichtspoel (waarschijnlijk heeft hij ook geen snelheidsmeter en gebruikt ie daarvoor een fietsteller ;) )
en die lichtspoel geeft inderdaad wisselspanning. Er moet dus een gelijkrichter voor :P

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• planB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-09 20:10
Hij kan natuurlijk ook 2 leds antiparallel aansluiten (1 voor iedere fase), dan heeft hij geen gelijkrichter nodig:

Afbeeldingslocatie: http://img340.imageshack.us/img340/8166/ledonacrl9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
oshiro schreef op maandag 19 mei 2008 @ 02:01:
[...]

Hij heeft een crossmotor, die normaal zonder accu komt, omgebouwd tot straatfiets/enduromotor door er verlichting en alle andere spullen erop te maken. Het licht zit dan direct aangesloten op de lichtspoel (waarschijnlijk heeft hij ook geen snelheidsmeter en gebruikt ie daarvoor een fietsteller ;) )
en die lichtspoel geeft inderdaad wisselspanning. Er moet dus een gelijkrichter voor :P
Juist, zo is het (behalve dan dat ik die motor niet zelf heb omgebouwd maar hem zo gekocht heb. En het feit dat ik een fietscomputer zou hebben klopt ook niet, nog geen tijd voor gehad om die erop te zetten :P)

Ik heb dus geen accu, ook nooit gehad.
Ik had een gloeilamp als koplamp (nu nog)
Ik had een gloeilamp als achterlicht en remlicht (nu een rijtje leds in een aftermarket kentekenplaathouder)

Ik hoef geen rekening te houden met plus en min en of ik het goed heb aangesloten, de led-unit komt vanaf de fabriek al met de juiste bedrading:
zwart> massa
geel> achterlicht
rood> remlicht

Als ik op zwart een min hang en op respectievelijk geel en rood een plus van 12 volt gaan ook de bijbehorende leds gewoon branden.
Als ik de lichtspoel aansluit op mijn bedrading dan doet nu alleen mijn koplamp het nog maar.
Ik ga even een tekening in elkaar zetten, die zal ik straks posten.
Tot zover bedankt al voor de info, er moet dus inderdaad nog wat tussen begrijp ik al. Nu moeten de heren kenners het samen nog even eens worden denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

haha er valt niet veel eens te worden, want niemand heeft ongelijk :) ik zou voor de gelijkrichter gaan omdat je dan niet aan je al op 12v afgestemde achterlicht hoeft te komen, paar kabelschoentjes en hup dat ding ertussen. Het gaat alleen puur nog om wat het eenvoudigste is. En dat kun je het beste zelf beoordelen.

Ik weet trouwens niet of je ontstekingsspoel van diezelfde spoel komt, want daar moet je wel van afblijven. Ik weet verders ook niet veel van motoren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Als het AC is hoeft er niks tussen en moet het gewoon zo werken, gezien LEDs al diodes zijn. Als hij niet brandt

- is er te weinig spanning
- is het alsnog DC en heb je hem verkeerd om aangesloten

[/samenvattings-modus]

Pak een multimeter en loop deze twee punten na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Oké, het is wel degelijk wisselspanning. Ik heb niets verkeerd om aangesloten, dat is onmogelijk omdat het gewoon kleur op kleur is.

Ik heb hieronder even een tekening gemaakt van de situatie zoals deze nu is.
Ik begrijp ergens dat een led pas gaat branden als er een bepaalde stroom doorheen loopt, deze is dus wisselend bij mij bij stationair is het 2 volt ofzo en bij volgas is het 12 volt.
Dat betekend dus eigenlijk dat de leds dan pas willen gaan branden als ik volgas rijd?
Dat betekend dan dat ook mijn remlicht pas wil werken als ik volgas rijd? 8)7
Lijkt me duidelijk dat dat nooit de bedoeling kan zijn 8)
Toen het "vroeger" aangesloten zat met enkel gloeilampen zag je bij stationair draaien mijn remlicht gewoon maar heel erg zwak en mijn achterlicht nóg zwakker, maar dat boeit me niet. Je zag het allemaal wel goed als ik aan het rijden was en wat toeren draaide, het zaakje ging immers steeds feller branden. Nu met mijn led achterlicht is er dus helemaal niemand meer thuis ;(

tekeningetje:

Afbeeldingslocatie: http://hosting05.imagecross.com/image-hosting-00/6235bedrading-CR250.JPG

LET OP: de tekening geeft aan dat de koplamp in serie staat met het achterlicht. Deze staat gewoon parallel, foutje in mijn tekening gemaakt........ |:(

[ Voor 6% gewijzigd door JdM op 19-05-2008 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Laatst online: 29-09 15:23
Je hebt de koplamp in serie met je achterlicht, dat is niet de bedoeling, die moeten parallel staan. En zoals eerder gemeld, je moet de spanning gelijkrichten voor je leds óf ze antiparrallel aansluiten, maar dat is niet te doen aangezien het een kant en klare module is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Thijsch schreef op maandag 19 mei 2008 @ 12:48:
Je hebt de koplamp in serie met je achterlicht, dat is niet de bedoeling, die moeten parallel staan. En zoals eerder gemeld, je moet de spanning gelijkrichten voor je leds óf ze antiparrallel aansluiten, maar dat is niet te doen aangezien het een kant en klare module is.
Sorry, koplamp staat niet in serie. Is een foutje in de tekening :$ (alhoewel je zelf wel begrijpt dat een gloeilamp al nooit 3 aansluitpunten heeft ;) )
Het verhaal dat ik mijn spanning moet gelijkrichten vind ik prima, maar wat moet ik dan aanschaffen en hoe sluit ik wat aan? Dat is nou juist net wat ik probeer te achterhalen :)

[ Voor 22% gewijzigd door JdM op 19-05-2008 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Alleen gelijkrichten heeft geen enkele zin, de LEDs doen het gelijkrichten al omdat het diodes zijn. Echter, ze zullen flikkeren dus wat je wilt doen is een gelijkrichter met condensator erachter neerzetten die het geheel afvlakt. Als de maximumspanning 12V is en toerenafhankelijk dan zul je misschien een te lage spanning hebben voor de LEDs, ik gok dat ze in die unit een paar LEDs achter elkaar hebben gezet, als je er drie achter elkaar zet heb je al gauw ~5V nodig om ze überhaupt aan te krijgen.

Staat er op je lichtmaakledunit niet wat de minimumspanning is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
ssj3gohan schreef op maandag 19 mei 2008 @ 14:03:
[...]

Staat er op je lichtmaakledunit niet wat de minimumspanning is?
:N

Laat ik eens aannemen dat de leds zullen branden vanaf 9 volt (bij 12 volt branden ze in elk geval prima, maar ik wil even wat lager inzetten je zal zo zien waarom)
Als ze vanaf 9 volt branden, is het dan niet mogelijk om een soort van klein accutje te maken voor die leds die de energie opslaat? Kan ik dan dit accu-tje niet gewoon opladen met de stroom die uit mijn lichtspoel komt? Ik denk hieraan omdat een led volgens mij maar heel weinig stroom verbruikt en ik dus met een mini-accu voldoende capaciteit moet kunnen hebben om zo nu en dan eens mijn remlicht te laten branden.
Dat remlicht is ook het belangrijkste, als mijn gewone verlichting het niet doet lig ik daar niet zo wakker van ik rijd nooit in het donker en een remlicht is dan ook een stuk belangrijker.

Een condensator slaat toch energie op? Is het dan niet mogelijk dat ik iets van een condensator maak die continu 9 volt opslaat en de energiebuffer heeft van laten we zeggen 10 seconden remlicht? En die dan ook nog eens in een mum van tijd steeds opgeladen wordt?
Moet ik dan een overloop maken voor overtollige energie die van mijn lichtspoel komt als de condensator vol zit? Of is dit een raar/dom/slecht/duur/belachelijk/onmogelijk idee? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

als je spoel niet meer maakt dan 12V dan zal er ook niet meer in je condensator gaan. en dan heb je nog gelijkrichtverliezen enzo.

Maarre, probeer het gewoon eens, want in de tijd dat deze discussie duurt had je het al lang kunnen proberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ehm, de makkelijkste optie is sowieso om gewoon

een accu aan te sluiten?

Maar tweakers proberen altijd alles op de moeilijkste manier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
ssj3gohan schreef op maandag 19 mei 2008 @ 15:25:
Ehm, de makkelijkste optie is sowieso om gewoon

een accu aan te sluiten?

Ik hou er inderdaad van om zelf bezig te zijn met uitproberen enzo, uiteindelijk kost het veel meer tijd, ben ik nu een nerd? B) :D

Ik ben al op conrad aan het kijken voor een accu, kan ik dus zomaar een 12V loodaccu nemen, maakt het vermogen nog wat uit?
Kan ik een beveiliging maken voor het geval dat de spanning boven de 12 Volt zou uitkomen? Kan ik een Loodaccu dus gewoon opladen met de wisselspanning van mijn lichtspoel?

Wat een fun *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
AtomicShockwave schreef op maandag 19 mei 2008 @ 15:19:
als je spoel niet meer maakt dan 12V dan zal er ook niet meer in je condensator gaan. en dan heb je nog gelijkrichtverliezen enzo.

Maarre, probeer het gewoon eens, want in de tijd dat deze discussie duurt had je het al lang kunnen proberen :P
Ja, leuk "probeer het gewoon eens" en straks of mijn spoel doorfikken of mijn leds kapot......
Spoel is een prijzig ding en die unit kostte ook 35 euro, dus ik ga even op safe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

JdM schreef op maandag 19 mei 2008 @ 15:50:
[...]

Ik hou er inderdaad van om zelf bezig te zijn met uitproberen enzo, uiteindelijk kost het veel meer tijd, ben ik nu een nerd? B) :D

Ik ben al op conrad aan het kijken voor een accu, kan ik dus zomaar een 12V loodaccu nemen, maakt het vermogen nog wat uit?
Kan ik een beveiliging maken voor het geval dat de spanning boven de 12 Volt zou uitkomen? Kan ik een Loodaccu dus gewoon opladen met de wisselspanning van mijn lichtspoel?

Wat een fun *O*
Je zult zelf echt flink moeten gaan doorlezen met een paar hints van tweakers. Om je vragen te beantwoorden: Het vermogen maakt niet uit maar je kunt hem niet met wisselspanning opladen. Om een 12V loodaccu op te laden heb je een spanning >12V (typisch 16.5V voor gelaccu's) nodig. Gelijkspanning dus.

En ja, elektronica is erg veel fun, zeker in het begin wanneer je alles nog moet leren en voor het eerst werkend krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
ssj3gohan schreef op maandag 19 mei 2008 @ 16:05:
[...]

Je zult zelf echt flink moeten gaan doorlezen met een paar hints van tweakers. Om je vragen te beantwoorden: Het vermogen maakt niet uit maar je kunt hem niet met wisselspanning opladen. Om een 12V loodaccu op te laden heb je een spanning >12V (typisch 16.5V voor gelaccu's) nodig. Gelijkspanning dus.

En ja, elektronica is erg veel fun, zeker in het begin wanneer je alles nog moet leren en voor het eerst werkend krijgt :)
Nou dan begrijp ik niet waarom je straks vertelde dat de makkelijkste optie is om gewoon een accu aan te sluiten.... zo makkelijk is dat dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Om op zeker te gaan heb je nodig:
- een volt metertje nodig.
- Specs led unit.

Een (simpel) multimeter kost tegenwoordig niet zoveel meer.

[ Voor 3% gewijzigd door leuk_he op 19-05-2008 17:38 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Als je wat bijspijkering nodig hebt is dit een leuke site:

Wisselstroom generator

gelijkstroom generator

Mooie heldere java applets imo. Om wat meer nut aan de discussie te geven. :)

En hier een plaatje van wat een gelijkrichtbrug doet.
Afbeeldingslocatie: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/ietron/rectbr4.gif
Afbeeldingslocatie: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/ietron/rectbr5.gif
het zigzag-tekentje is de load op de + en -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

JdM schreef op maandag 19 mei 2008 @ 16:22:
[...]

Nou dan begrijp ik niet waarom je straks vertelde dat de makkelijkste optie is om gewoon een accu aan te sluiten.... zo makkelijk is dat dus niet?
De accu opladen zul je dan dus NIET met je motor doen, maar apart. Wees gerust, zon ledlicht kan uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuren lopen op een accu, hoef je maar af en toe op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

ssj3gohan schreef op maandag 19 mei 2008 @ 15:25:
[.......]

ssj3gohan schreef op maandag 19 mei 2008 @ 18:14:
[...]

De accu opladen zul je dan dus NIET met je motor doen, maar apart. Wees gerust, zon ledlicht kan uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuren lopen op een accu, hoef je maar af en toe op te laden.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
ssj3gohan schreef op maandag 19 mei 2008 @ 18:14:
[...]

Maar dat wil ik niet :'( ik ben een eigenwijze tweakert, ik wil iets maken waarmee ik wisselstroom kan omzetten naar gelijkstroom. Het idee daarvan heb ik nu, vier diodes in een bepaalde opstelling does the trick. Nu nog de waarden van deze diodes weten.
Verder wil ik deze gelijkstroom gebruiken om mijn leds te kunnen laten branden, zonder dat ze doorbranden door teveel stroom (of spanning, wat is het nou? 8)7 )
Als deze gelijkstroom nou eens mooi gelijk gemaakt kan worden met een voltage van 9 volt (daar branden die leds ook wel op, via een accu of batterij die oplaadbaar is dan ben ik er toch? Zo moeilijk kan het allemaal niet zijn...

Ik wil dus geen losse accu die ik apart moet opladen :( :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ok doe dan zoeits

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fishbowl/got/brommerled.gif
(led een beetje grof aangenomen 20 mA / 2 Volt. verdient wat herbereking op de weerstand)
Hoe groter je de condensator maakt des te te langer blijft je led nabranden :)

meerrauh

wat wil je nou ????????
....

Als deze gelijkstroom nou eens mooi gelijk gemaakt kan worden met een voltage van 9 volt (daar branden die leds ook wel op, via een accu of batterij die oplaadbaar is dan ben ik er toch? Zo moeilijk kan het allemaal niet zijn...

Ik wil dus geen losse accu die ik apart moet opladen
wel of geen accu

[ Voor 104% gewijzigd door Fish op 19-05-2008 21:47 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
fish schreef op maandag 19 mei 2008 @ 20:47:
ok doe dan zoeits

[afbeelding]
(led een beetje grof aangenomen 20 mA / 2 Volt. verdient wat herbereking op de weerstand)

meerrauh

wat wil je nou ????????

[...]

wel of geen accu
Ik wil best een accu, maar dat hoeft dus niet als ik die leds ook zo kan aansturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
ssj3gohan schreef op maandag 19 mei 2008 @ 16:05:
Om een 12V loodaccu op te laden heb je een spanning >12V (typisch 16.5V voor gelaccu's) nodig.
16,5V ?? Ben je gek ofzo :o 8)7

13,8V maximaal! anders gaat je accu koken en kan hij ontploffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ach, 16.5, 13.8, allemaal om het even... 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door mux op 19-05-2008 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ThinkPadd schreef op maandag 19 mei 2008 @ 21:15:
[...]

16,5V ?? Ben je gek ofzo :o 8)7

13,8V maximaal! anders gaat je accu koken en kan hij ontploffen
lulkoek,
13,8 volt is gewoon een onbelaste spanning

Stap naar buiten start je auto, en meet je accuspanning .. die zal rond de 14,5 volt liggen
16,5 is een tikkie veel (voor eel loodaccu)

ik kan me voorstellen dat een gelaccu wat meer kan hebben, maar gevoelsmatig blijft het hoog

(maar hoe verwacht je een accu op te laden met een lagere spanning dan hij zelfd biedt :> )
:>

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 19-05-2008 21:46 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Als spanning van lichtspoel niet gelijk blijft, dan is spanningsregelaar aan te raden. Doe maar 5V regelaar. Dat is veel ruimte tussen 12V tot 7V, terwijl andere kant altijd 5V is.
Omdat led maar 20mA trekt, is met 7805 geen extra koeling nodig. Wel superfelle nemen, anders is het zo weinig licht.

Mocht er veel te veel leds aan zitten, dan is een stroomregelaar iets beter. Deze zal onafhankelijk van spanning, toch nog altijd op 20mA houden voor alle leds. Het maakt verder niks uit, zolang de spanning van lichtspoel niet onder totale led spanning valt. (per rode led in serie is 1,6V)
Kan je doen met één LM317T.

Twee keuzes voor stabiel led licht. Beiden hebben wel AC-DC ervoor nodig met bruggelijkrichter én een flinke elco van 40V/4700 uF of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
MrDummy schreef op maandag 19 mei 2008 @ 21:48:
Als spanning van lichtspoel niet gelijk blijft, dan is spanningsregelaar aan te raden. Doe maar 5V regelaar. Dat is veel ruimte tussen 12V tot 7V, terwijl andere kant altijd 5V is.
Omdat led maar 20mA trekt, is met 7805 geen extra koeling nodig. Wel superfelle nemen, anders is het zo weinig licht.

Mocht er veel te veel leds aan zitten, dan is een stroomregelaar iets beter. Deze zal onafhankelijk van spanning, toch nog altijd op 20mA houden voor alle leds. Het maakt verder niks uit, zolang de spanning van lichtspoel niet onder totale led spanning valt. (per rode led in serie is 1,6V)
Kan je doen met één LM317T.

Twee keuzes voor stabiel led licht. Beiden hebben wel AC-DC ervoor nodig met bruggelijkrichter én een flinke elco van 40V/4700 uF of hoger.
Die stroomregelaar klinkt erg goed *O*

Wat heb ik dan allemaal nodig?
Nogmaals, ik wil best begrijpen wat er gebeurd, ik wil ook veel zelf doen, maar ik kan heel weinig met de manier waarop je het hierboven aan me verteld. Zulke manieren van uitleg staat internet helaas al vol mee en ik snap daar maar weinig van.... :(
Wil je het eens voor me op een rijtje zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

http://users.pandora.be/davshomepage/current-source.htm

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/davshomepage/bitmaps/curreg.jpg
je neemt mijn tekening, en je laat de 7805+weerstand weg die vervang je met bovenstaand

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 19-05-2008 23:34 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Hmm oké, ik ben wat aan het meten en proberen geweest en ik heb 4 leds gevonden om eens voor de fun te proberen of ik van AC> DC kan maken en dat is gelukt :Y

Ik heb gemeten op mijn lichtspoel en er komt vol gas maximaal 11,5 volt uit ofzo..... en dan heb ik hem echt helemaal volgas (in de praktijk tijdens het rijden komt dat wel voor, maar sporadisch)
Op meer voorkomende toerentallen zit ik eerder aan een volt of 7/8.

Nu heb ik met die leds een DC van ongeveer 10V bij volgas.

Ik zal best wel wat dingen fout doen, maar het onderstaande schema is dan zoals ik het begrijp.
Ik mis alleen nog de waardes die ik in moet vullen bij de verschillende vraagtekens.....

Afbeeldingslocatie: http://hosting05.imagecross.com/image-hosting-01/2272SchemaCR.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is trouwens nog steeds niet duidelijk of er al een stroombegrenzing in je led-unit zit. Zijn het alleen losse ledjes of ook nog meer componenten die erin zitten? Dan zul je even moeten, ehm, tweaken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
ssj3gohan schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 14:29:
Het is trouwens nog steeds niet duidelijk of er al een stroombegrenzing in je led-unit zit. Zijn het alleen losse ledjes of ook nog meer componenten die erin zitten? Dan zul je even moeten, ehm, tweaken ;)
Ik heb niet in de gaten gehad dat dat nog een issue was O-)
Heb wel in de led-unit gekeken en er zitten 8 leds in, op het printje zitten nog wel een paar zwarte componentjes en een paar weerstandjes...dat is alles wat ik heb gezien.
Het is overigens wel zo, dat het gewone licht en het remlicht door dezelfde leds wordt aangegeven. Tijdens het remmen branden de leds gewoon feller, ik weet niet of dat je wat zegt over stroombegrenzing misschien? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Maak maar foto van led unit. Als ie voor motor is ontworpen, dan zit er regeling in.

En noob tekening/foto schema:
Afbeeldingslocatie: http://mrdummy.net/zooi/got/lm317t.png

Zo wordt ie aangesloten. De weerstand (*) moet je zelf uitrekenen, zie link paar posts terug bij lm317t schema. (foto elco is supercap, maar hier neem je gewoon elco van paar duizend microfarad.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:29
En opletten dat je de 317 niet aan zijn schroefoogje aan je chassis hangt, maar isoleert. De uitgangsspanning van de 317 staat daarop, en zonder isolatie aan de ground = kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Inderdaad. De chassis van motor is nog op wisselstroom, en hier heb je te maken met gelijkgerichte gedeelte. Dat mag dus niet samen aan chassis gemonteerd worden. Beter alles in waterdichte plastic behuizing plaatsen zodat het geisoleerd blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerbro
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Oeps, bericht niet goed gelezen, hier stond onzin

[ Voor 91% gewijzigd door jerbro op 20-05-2008 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

MrDummy schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 15:26:
Maak maar foto van led unit. Als ie voor motor is ontworpen, dan zit er regeling in.

En noob tekening/foto schema:
[afbeelding]

Zo wordt ie aangesloten. De weerstand (*) moet je zelf uitrekenen, zie link paar posts terug bij lm317t schema. (foto elco is supercap, maar hier neem je gewoon elco van paar duizend microfarad.)
dit ving ik nou serieus een supermooi noobschema.

maar let op dat een elco een plus en min heeft die je beter niet verkeerd om kan doen

dit is de belangrijkste tekst over de weerstand
Current adjustment:
Now we know the needed input voltages but still don't have a constant output current. For this we gone abuse the voltage regulator. We place a resistor in series with the LM317 and the output device (ex. a led) and connect the adj pin over the resistor. Because the LM317 will regulate the voltage on the adj input allways to 1.25V, we become a constant current through the resistor and connected device
How it works: Over the resistor there is always a voltage present of 1.25V
This means when the current decrease, normaly the voltage over the resistor will be lower also but what happens now: the regulator lets increase his output voltage to adjust a constant voltage over the resistor of 1.2V
So we can calculate with ohms law what resistor is needed to get a specific current.

R = U / I

R = 1.25V / I

Example: We will supply 3 lumileds 1W power rated in serie with a 12V battery. The nominal current for the leds is 0,35A We can find the proper resistor value with the formula above:

R = 1.25V / I

R = 1.25V /0,35A = 3.57 ohm

Thus we need a resistor of 3.57 ohm but will not find one with this value. To solve this problem take a value that's higher. Here in the example we will take one of 3,9 ohm.
The real current will be then I = U / R = 1,25V / 3.9ohm = 0,32A what not will be a problem (it extends the lifetime of the leds)

Power rating of the resistor:
It's easy because:
P = U * I

P = 1,25 * 0.32A = 0.4W
In real we take a resistor with a 10% higher power rating: here we find 1/2 Watt.

[ Voor 56% gewijzigd door Fish op 21-05-2008 19:46 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Die weerstand kan ik denk ik gewoon meten met een multimeter als ik de leds aansluit op een dc stroombron waar ze gewoon mee willen werken toch?

Ik ga binnenkort eens aan het bestellen en dan bakken/braden :P
Foto's kunnen op verzoek eventueel gemaakt worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee. je koopt de leds en je vraagt/zoekt (vantevoren) uit hoeveel mA ze normaliter op horen te draaien

en die gooi je in bovenstaande formule(s)

en tuurlijk picccccccccczzzzzzzzzzzz !!!!!!!!111111111 one one eleven .....

Desnoods post je de specs met je berekeningen en dan evalueren we ze even samen met je

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
fish schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 20:12:
nee. je koopt de leds en je vraagt/zoekt (vantevoren) uit hoeveel mA ze normaliter op horen te draaien

en die gooi je in bovenstaande formule(s)

en tuurlijk picccccccccczzzzzzzzzzzz !!!!!!!!111111111 one one eleven .....

Desnoods post je de specs met je berekeningen en dan evalueren we ze even samen met je
Dar zal dus niet gaan, want zoals je ongetwijfeld gelezen hebt is die lichtunit een voorgefabriceerd ding. Ik kan dus helemaal niks met eigen ledjes of ik moet de print gaan gebruiken die er nu in zit en alle leds en dergelijke eraf slopen..... maar of dat nou weer helemaal slim is om te doen.

Er staat niets op de led-unit en ik kan ook onmogelijk aan de specificaties komen. Heb daar nu al een hele tijd naar gezocht namelijk :/

Ik kwam op conrad trouwens dit bouwpakketje tegen, dit lijkt er verdacht veel op :)
universele spanningsomvormer
Hmm link werkt
Afbeeldingslocatie: http://images.conrad.com/m/1000_1999/1100/1150/1159/115967_BB_00_FB.EPS.jpg Plaatje ook :P ;)

[ Voor 45% gewijzigd door JdM op 23-05-2008 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Conrad link kun je niet rechtsreeks aanwijzen doen vanwege sessie.
Maar als je op pagina goed kijkt, zie je ook speciale pagelink button (3e link van onder bij de productafbeelding denk ik). Neem die.

Anders bestelnummer laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

is idd de spanningsregelaar zoals we hem hebben voorgesteld

ik had stiekem gemist dat het om een kant en klare unit ging die op normaal 12 volt werkt.
onze schema's gaan uit van een losse led. en geen led met spul ervoor

dus als je geen intenties hebt om die lichtunt open te maken. stel ik puur de gelijkrichter met die condensator erachter voor.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
fish schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 21:59:
is idd de spanningsregelaar zoals we hem hebben voorgesteld

ik had stiekem gemist dat het om een kant en klare unit ging die op normaal 12 volt werkt.
onze schema's gaan uit van een losse led. en geen led met spul ervoor

dus als je geen intenties hebt om die lichtunt open te maken. stel ik puur de gelijkrichter met die condensator erachter voor.
Nou heb ik eens goed naar de unit gekeken en het is zelfs zo dat hij niet eens open te maken is... Dat hebben ze waarschijnlijk gedaan omdat er anders toch alleen maar modder en blub in kan komen. Dus al zou ik hem open willen maken, dan kan het niet eens :N

Om het handeltje nog maar eens goed duidelijk te maken, voor ik dingen ga proberen die gewoon niet lukken hier nog een keer mijn wensen en mijn info:

Ik heb een lichtspoel met een wisselende stroomafgifte van 0-12V AC
Ik heb een gloeilamp, een ledlicht, en een rem ledlicht
Ik wil de gloeilamp aansluiten zodat hij samen met de leds brandt
Ik wil ook het remlicht gewoon aansluiten zodat dat gaat branden als ik op mijn rem ga staan 8)

Als ik nu dat bouwpakketje van conrad aansluit op mijn lichtspoel en daarna de rest van mijn draadboom aanstuur
Zoals hieronder, alleen heb ik dan geen AC ingang maar, maar een DC ingang dus :)
Dan moet het werken volgens jullie *O*
(let op, die gloeilamp staat gewoon parallel en niet in serie in werkelijkheid ;) )

Afbeeldingslocatie: http://hosting05.imagecross.com/image-hosting-00/6235bedrading-CR250.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dit is hoe ik het zou doen:

De led module op dat Conrad printje aansluiten, en het normale gloeilampje direct op de lichtspoel.

Het conrad printje kan waarschijnlijk maar een specifieke stroom aan, en als je dan je normale gloeilamp daar ook nog op aansluit wordt je regelaar erg heet (en kan kapot gaan). De regelaar is ook niet echt nodig, omdat de lamp standaard ook direct op de lichtspoel zit (het maakt voor een gloeilamp ook niet echt uit of je hem op AC of op DC laat branden).

Afbeeldingslocatie: http://xs127.xs.to/xs127/08216/6235bedrading-cr250870.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 24 mei 2008 @ 19:27:
Dit is hoe ik het zou doen:

De led module op dat Conrad printje aansluiten, en het normale gloeilampje direct op de lichtspoel.

Het conrad printje kan waarschijnlijk maar een specifieke stroom aan, en als je dan je normale gloeilamp daar ook nog op aansluit wordt je regelaar erg heet (en kan kapot gaan). De regelaar is ook niet echt nodig, omdat de lamp standaard ook direct op de lichtspoel zit (het maakt voor een gloeilamp ook niet echt uit of je hem op AC of op DC laat branden).

[afbeelding]
Nja is duidelijk, denk dat ik mijn draadboom dan maar ga aanpassen.
Ik wil toch met 1 knop mijn koplamp/achterlicht kunnen aan/uitzetten en mijn remschakelaar moet het altijd doen natuurlijk. Maar dat is het probleem niet, ik frommel wel een nwe draadboom, heb degene die er nu op zit ook zelf gemaakt 8)

Als ik eraan begin zal ik eens wat foto's posten :Y

Nu kwam ik op circuitsonline een schema tegen voor een allesetende led, is dit ook iets dat ik er gewoon voor kan zetten? Of snap ik het nou weer niet helemaal? O-)
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/104

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000104.gif

[ Voor 11% gewijzigd door JdM op 25-05-2008 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Kun je inderdaad ook toepassen. Is wel een slim schema, want hij maakt gebruik van de min of meer constante waarde van de spanning over LED + diode als stuurspanning op de gate. De FET zal daardoor (uiteraard binnen z'n fysieke grenzen) altijd het te veel aan spanning opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

JdM schreef op zondag 25 mei 2008 @ 15:21:
Nu kwam ik op circuitsonline een schema tegen voor een allesetende led, is dit ook iets dat ik er gewoon voor kan zetten? Of snap ik het nou weer niet helemaal? O-)
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/104

[afbeelding]
2 dingen die ik me afvraag bij het schema van de allesetende LED:
- Waarom de diode? LED = Light Emitting Diode, dus wat is de reden om er nog een diode achter te hangen?
- Moet je nou voor elke afzonderlijke LED deze schakeling zetten? Dan heb je nogal wat werk en kosten aan een achterlicht, afgezien van de grootte die het dan ook krijgt. Of kun je meerdere LEDs aan één FET hangen? Dan zou het namelijk wel een handige oplossing zijn denk ik :D

[ Voor 10% gewijzigd door real[B]art op 28-05-2008 19:51 ]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De diode dient om de schakeling ook geschikt te maken voor AC. Een diode heeft doorgaans een hogere toelaatbare sperspannig dan een LED. Voor alleen DC mag je hem weglaten.
Meerdere LED's aan één FET hangen kan zonder meer, mits de max. toegestane stroom door die FET niet wordt overschreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
Even een update:

Ik heb het bouwpakketje van Conrad gebruikt en aangesloten. Helaas is het nu nog zo dat de leds meegaan met het toerental van mijn motor, dat is eigenlijk niet helemaal de bedoeling.... ik wil graag een continu brandende led :'(

Is het mogelijk om met de spanningsregelaar die ik nu gemaakt heb een 9volt blokbatterij op te laden? Dus kan ik er gewoon een oplaadbare batterij tussen hangen of loop ik dan het risico dat die batterij een keer ploft ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Misschien met een redelijk grote elco ertussen?

Bij brommers zie je dat ook, als de brommer dan stil staat, dan brand het licht ook zwakker, en knippert het soms ook een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Welke bouwpakket?

Enige wat ik weet is dat LM317T stroomregeling echt onafhankelijk werkt tov motor toerental. De stroom bepaalt de sterkte van LED en dat zorgt LM317T ervoor dat het stabiel blijft bij elke toerental.

En om remlicht te stimuleren kun je andere weerstand ertussen zetten, voor dubbel zoveel stroom bijvoorbeeld (40mA) zodat het zichtbaar feller brandt. Of andersom, opzettelijk lagere 10 mA voor normaal, en 20mA tijdens remmen. Dat is al fel genoeg bij superheldere leds.

Verder als je die schakeling gebruikt, die wellicht op spanning werkt, beter een spanningsregelaar ervoor zetten die uitgang op 5 V zet. Dan speelt motor toerental ook geen rol omdat 5 V daarachter gelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
ThinkPadd schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 19:22:
Misschien met een redelijk grote elco ertussen?

Bij brommers zie je dat ook, als de brommer dan stil staat, dan brand het licht ook zwakker, en knippert het soms ook een beetje.
Ik vind het prima, wil er best een elco tussen zetten. Welke waarde? Ik heb er de ballen verstand van O-) ben al blij dat ik het tot zo ver werkend heb gekregen.
Waarbij ik in de veronderstelling was dat dat Conrad ding al voor een constant brandende led zou gaan zorgen, maar niet dus....

@MrDummy: Dit bouwpakket ;)

[ Voor 6% gewijzigd door JdM op 05-06-2008 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:38
Waarom niet gewoon onderstaande gebruiken?
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30

Heb je ook geen gedonder met het uitrekenen/bepalen van componenten.

(Die website staan trouwens wel meer handige schema's op, ook wel voor die lm317)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
warcow schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 19:31:
Waarom niet gewoon onderstaande gebruiken?
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30

Heb je ook geen gedonder met het uitrekenen/bepalen van componenten.

(Die website staan trouwens wel meer handige schema's op, ook wel voor die lm317)
Ja eh, geen idee. Ik heb al meerdere malen aangegeven dat ik het niet weet, omdat ik er geen verstand van heb. Ik heb gedaan wat me wordt aangeraden, maar ben niet helemaal van plan om 5 verschillende ideeën te gaan uitvoeren. Ik wil gewoon een werkend led achterlicht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Ik bedoelde het ook niet verkeerd. Vroeg me meer af waarom anderen niet met zo'n 78xx kwamen, aangezien dat volgens mij de meer standaard oplossing is. (er zal vast een reden voor zijn...)

Hoe dan ook zal beide vast goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
warcow schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 19:52:
Ik bedoelde het ook niet verkeerd. Vroeg me meer af waarom anderen niet met zo'n 78xx kwamen, aangezien dat volgens mij de meer standaard oplossing is. (er zal vast een reden voor zijn...)

Hoe dan ook zal beide vast goed werken.
Nee, ik bedoelde het ook niet zo, ik ben blij met elke hulp. Nu ik het terug lees zou jet anders kunnen oppakken jah... maar ik wil aangeven dat ik het niet meer kan volgen, want wat werkt er nu wel en wat niet....
Ik wacht nog even op het elco antwoord, weet jij me te vertellen dan of ik met die LM317 schakeling die ik van dat Conad ding gemaakt heb of ik daar een batterij mee kan opladen, of weet jij dat ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Aangezien je de stroom niet kunt bepalen is het mogelijk dat de schakeling van conrad (had hem al eerder gezien) of:
1. Teveel stroom levert waardoor de batterij te snel oplaadt.
2. Teveel stroom gaat leveren waardoor de schakeling (lm317) te heet kan raken.

Misschien staat er hierover iets geschreven. (batterij'en laden is zowiezo iets wat voorzichtig moet gebeuren)
Mooie van die conrad is dus wel dat je met een potmetertje het voltage kan afstellen, waardoor je hem later ook nog voor andere dingen kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
warcow schreef op donderdag 05 juni 2008 @ 20:06:
Aangezien je de stroom niet kunt bepalen is het mogelijk dat de schakeling van conrad (had hem al eerder gezien) of:
1. Teveel stroom levert waardoor de batterij te snel oplaadt.
2. Teveel stroom gaat leveren waardoor de schakeling (lm317) te heet kan raken.

Misschien staat er hierover iets geschreven. (batterij'en laden is zowiezo iets wat voorzichtig moet gebeuren)
Mooie van die conrad is dus wel dat je met een potmetertje het voltage kan afstellen, waardoor je hem later ook nog voor andere dingen kan gebruiken.
Om even duidelijkheid te verschaffen, die stroom kan ik dus regelen met dat potmetertje.
Stel nou dat ik die potmeter zo afstel dat die spanningsregelaar nooit meer stroom levert dan 9 Volt, dan ben ik er toch, of niet?
Meeste van de tijd zal er een lagere stroom zijn omdat mijn motor nooit continu volgas draait.
Zal op deze manier die batterij dan niet gewoon steeds een beetje worden bijgeladen als ik rijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Eenheid stroom = ampères, eenheid spanning = volts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Dit is GEEN constante stroom bron maar een constante Spannings bron (V blijft constant op ingestelde waarde).

Je kunt dit wel aanpassen door:
Soldeer P1,C3,C4 en C5 uit de schakeling
Gebruik het eiland van P1 dat het dichtst bij de plus zit als plus draad
Verander R1 van 270ohm naar 68ohm (als ik het goed heb zou dit een stoom van ongeveer 20mA moeten veroorzaken)

Met 20ma kun je prima een 9V blok accu opladen en kunnen leds ook allemaal aan.

Als je de weerstand van R1 lager maakt wordt de stroom groter, een 9V blok accu moet je met niet meer dan 60mA opladen dus zorg dat de stroom nooit groter wordt.

P.S als je de stroom groter maakt zorg dan dat R1 deze stroom zeker aankan.

Success

[ Voor 5% gewijzigd door theuser op 06-06-2008 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Topicstarter
No offense ook hier weer, maar ik kan hier dus echt niets mee. Welke schakeling bedoel jij?
Wat bedoel je met het eiland van P1?

Ik ben echt niet onwelwillend om iets te proberen, maar dit is als NooB echt niet te begrijpen, sorry 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
@JdM
De schakeling die je zelf hebt zie je post van "donderdag 05 juni 2008 19:28 @MrDummy: Dit bouwpakket ;)".

De potmeter P1 heeft 3 aansluit pinnen (eilanden van koper op de soldeer zijde) , 2 zitten aan de min, die moet je dus niet hebben, de derde die in afstand het dichtste bij de (voormalige) plus zit en via R1 aan de (voormalige) plus dus wel.

Als je een led module voor 12V gebruikt en de spanning van je generator komt niet boven de 13,5V heb je in principe helemaal geen stroom of spannings regelaar nodig en geeft alleen onnodig verlies.
In dit geval probeer eens de led modulle direct over C2 aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Van
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-02-2023
Als je dit nou eens als basis neemt...
De vraag is dan: hoe werkt jouw LED achterlicht? Staan de diodes in serie, of parallel?
Als ze parallel staan krijgen ze allemaal 12V (i.p.v 6, die in de schakelink staat), dus weerstand 2x zo groot: 470 Ohm - bij voorkeur ELKE LED een weerstand, omdat er nogal wat stroom gaat lopen. Anders een "zware" (1, of 2 Watt - even doorrekenen) weerstand nemen.

Staan ze in serie, dan denk ik, dat je de hele meuk zo inplaats van je achterlicht en remlicht aan kunt sluiten - probeer het anders met een paar losse LEDjes - kost geen drol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

The Van schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 17:20:
Staan ze in serie, dan denk ik, dat je de hele meuk zo inplaats van je achterlicht en remlicht aan kunt sluiten - probeer het anders met een paar losse LEDjes - kost geen drol
Ook in serie is weerstand nog steeds nodig. Ook al is totale spanningsval bijna of over 12 V... dan nog is weerstand nodig. Het zijn geen lampen, en zonder weerstand zal ene led iets feller branden dan andere, en kan er langzame kettingreactie ontstaan: alle diodes gaan dan stuk. De regel is standaard: bij led moet een weerstand of iets aanwezig zijn voor de stroombegrenzing. Klaar.

Maar als je goed leest, heeft motor dynamo geen constante spanning. De TS wil niet dat ie in lichtsterkte toeneemt als motor sneller loopt. Dus er moet stroombegrenzing komen, zodat de probleem opgelost is. Spanning regelaar is ook goed, maar dan moet er wel weerstand tussen komen. Gelukkig is weerstandswaarde vast ingesteld voor juiste stroom en dat werkt ook.

[ Voor 21% gewijzigd door MrDummy op 06-06-2008 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:46
Als de led-unit gemaakt is om op 12 volt te werken zal deze uiteraard op een lagere spanning (lager toerental) minder fel branden. De oplossing is dan dus een constante 12 Volt bron welke te realiseren is door gebruik te maken van een boost converter (Een boost converter kan een DC ingangsspanning omhoog transformeren).

De uitwerking hiervan is dus een diodebrug met een elco erachter om een redelijk stabiele spanning van 2-12 volt te krijgen. Deze spanning voeren we dan aan de boost converter welke hier een nette 12 volt van maakt. Deze 12 volt gaat dan naar de led-unit toe, al dien niet met een voorschakelweerstand (waarschijnlijk zit deze al wel in de led-unit).

[ Voor 35% gewijzigd door Xqlusive op 09-06-2008 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

kun je als je de capaciteit van je condensators vergroot niet het "minder fel" bij laag toerental tot een acceptabel niveau brengen?

of gewoon een gloeilamp achterlicht zoeken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:46
AtomicShockwave schreef op maandag 09 juni 2008 @ 17:52:
kun je als je de capaciteit van je condensators vergroot niet het "minder fel" bij laag toerental tot een acceptabel niveau brengen?

Niet mogelijk, het verhogen van de capaciteit zorgt er alleen voor dat je langer op dezelfde spanning kan blijven werken. Dit zorgt er dus niet voor dat je LED's feller branden, enkel langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

AtomicShockwave schreef op maandag 09 juni 2008 @ 17:52:

Beide zullen alsnog minder fel branden bij laag toerental, het wordt geen haar beter van.
Condansator heeft laag energieopslag (misschien met goldcaps of superelco's) waardoor het toch nog zwakker begint te branden als energie alweer eruit is. Hoe meer leds, hoe sneller het zwakker brandt bij laag toerental. Het vangt wel de spanningswisselingen op zodat het niet meteen zwak brandt maar langzaamaan. Maar feller wordt het zeker niet, ook niet minder fel maken. Alsof elco voor meer spanning kan zorgen.... dat kan niet.

Gewoon stroombegrenzing maken op 20mA (of spanningsregelaar op 5 of 7 volt, maar die kan uitvallen of knipperen bij te weinig spanning) en dan zit je vrijwel altijd goed.
Pagina: 1