Toon posts:

AVM B1 Isdn kaart maakt geen verbinding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Op kantoor hebben wij een meervoudige isdn2 aansluiting. Deze aansluiting is aangesloten op een switch op kantoor en vandaar allemaal wandboxen waar onze telefoons en fax apparaat op is aangesloten.

Ik ben nu van plan om faxen via de server te laten verlopen, dit scheelt ons veel tijd bij het versturen van faxen en we kunnen alles overzichtelijk houden.

Ik heb een AVM B1 v4 isdn controller kaart gekocht en in de Server geinstalleerd. Alles gevolgd volgens de handleiding en Actfax geinstalleerd.

Nu heb ik mijn netnummer goed ingesteld, predial goed ingesteld (0 voor buitenlijnen) alleen als ik een fax probeer te versturen maakt hij geen kiestoon.

Ik heb de kabel van de isdn controller naar de poort waar eerst ons fysiek fax apparaat stond aangesloten en ik heb geen gehoor. Daarna heb ik allemaal andere poorten gebruikt maar dit werkt ook niet.

Windows server 2000 herkent wel de isdn controller onder netwerkkaarten, waar netjes ook AVM b1 etc staat.

Kan iemand mij vertellen wat ik het beste kan doen zodat ik precies kan weten waar het aan licht? Is er misschien een soort test waarbij ik kan zien of hij in ieder geval verbinding maakt?

Verwijderd

Topicstarter
Kick

Verwijderd

Topicstarter
Is er echt niet ieman die hier iets meer over weet?

Verwijderd

Topicstarter
Kick

Verwijderd

De eerste vraag die bij mij opkomt is: sluit je die ISDN kaart wel aan op een S0-bus of probeer je die op een analoge toestelpoort aan te sluiten? Dat laatste gaat natuurlijk nooit werken. Even zomin kan je die ISDN kaart aansluiten op een systeemtoestel poort. Je hebt echt een (geactiveerde) S0-bus nodig. Deze vind je soms als optie op systeemtoestellen of op speciale uitbreidingskaarten in je centrale. Ik raad je aan om een analoog fax-modem aan te schaffen en die aan te sluiten op de poort waar nu het fax apparaat op aangesloten is.

offtopic:
vroeger wist met het verschil tussen liggen en leggen niet, nu tussen ligt en licht. ;)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
(jarig!)
Verwijderd schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 11:53:
De eerste vraag die bij mij opkomt is: sluit je die ISDN kaart wel aan op een S0-bus of probeer je die op een analoge toestelpoort aan te sluiten? Dat laatste gaat natuurlijk nooit werken. Even zomin kan je die ISDN kaart aansluiten op een systeemtoestel poort. Je hebt echt een (geactiveerde) S0-bus nodig. Deze vind je soms als optie op systeemtoestellen of op speciale uitbreidingskaarten in je centrale. Ik raad je aan om een analoog fax-modem aan te schaffen en die aan te sluiten op de poort waar nu het fax apparaat op aangesloten is.

offtopic:
vroeger wist met het verschil tussen liggen en leggen niet, nu tussen ligt en licht. ;)
Daar lijkt het inderdaad op. Er bestaan geen ISDN switches, dus vermoedelijk bedoel je een ISDN splitter. Dat is een passief doosje, met 4-8 uitgangen. Maar dat lijkt me niet voor de hand liggend, meestal gaat een meervoudige ISDN lijn naar een centrale.

Wat staat er op die switch? (model/typenr)
Dan is snel genoeg te zien of het een centrale is of niet.

En had jullie vorige fax echt een ISDN interface? Meeste faxen hebben namelijk een normale analoge poort. Hang op die aansluiting (indien rj11) eens een normale thuistelefoon, als je kiestoon hebt is het dus idd een analoge lijn, vermoedelijk vanuit de centrale

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op zaterdag 31 mei 2008 @ 15:08:
[...]

Daar lijkt het inderdaad op. Er bestaan geen ISDN switches, dus vermoedelijk bedoel je een ISDN splitter. Dat is een passief doosje, met 4-8 uitgangen. Maar dat lijkt me niet voor de hand liggend, meestal gaat een meervoudige ISDN lijn naar een centrale.

Wat staat er op die switch? (model/typenr)
Dan is snel genoeg te zien of het een centrale is of niet.

En had jullie vorige fax echt een ISDN interface? Meeste faxen hebben namelijk een normale analoge poort. Hang op die aansluiting (indien rj11) eens een normale thuistelefoon, als je kiestoon hebt is het dus idd een analoge lijn, vermoedelijk vanuit de centrale
Het gaat inderdaad om een analoge lijn. Ik heb een analoog modem eraan gekoppeld en die werkt wel. Probleem met dit modem is dat ik sommige faxen niet kan ontvangen en versturen. Heb al gezocht op internet waar ik begrijp dat goedkopere analoge modems niet compatible zijn met sommmige fax apparaten.

Wat is nu mijn beste optie, AVM b1 op marktplaats zetten en een analoog intern modem kopen?

Of valt die AVM b1 op een manier nog te redden.

Graag suggesties SVP

-----

Ik heb namelijk gelezen op de FAQ van GFI Faxmaker dat hun een ISDN kaart aanraden ipv een modem...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2008 19:42 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
(jarig!)
Verwijderd schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 19:35:
[...]

Het gaat inderdaad om een analoge lijn. Ik heb een analoog modem eraan gekoppeld en die werkt wel. Probleem met dit modem is dat ik sommige faxen niet kan ontvangen en versturen. Heb al gezocht op internet waar ik begrijp dat goedkopere analoge modems niet compatible zijn met sommmige fax apparaten.

Wat is nu mijn beste optie, AVM b1 op marktplaats zetten en een analoog intern modem kopen?

Of valt die AVM b1 op een manier nog te redden.

Graag suggesties SVP

-----

Ik heb namelijk gelezen op de FAQ van GFI Faxmaker dat hun een ISDN kaart aanraden ipv een modem...
ISDN lijn leggen naar je ISDN kaart?

Of gewoon een analoge modem aansluiten. Lekker ouderwets, een seriele modem, minste kans op ellende (softwaremodems / usb modems is vaak kut met faxen).

Zelf goede ervaringen met US Robotics ( http://www.usr-emea.com/p...p?prod=hom-5668d&loc=bene )

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een losse, enkelvoudige ISDN1 (of 2, maakt niet uit) lijn nemen en daar je fax op hangen. Je kunt op een meervoudige ISDN lijn niet meer dan één apparaat hangen, en dat dient over het algemeen een telefooncentrale te zijn. In tegenstelling tot bij analoge telefonie zit er namelijk bij ISDN wél verschil tussen enkelvoudige en meervoudige aansluitingen.

Heb je geen ADSL verbinding? Dat kan ook alleen op enkelvoudige lijnen namelijk dus dan kun je die lijn daarvoor gebruiken. Wij hebben op kantoor ook de fax op de enkelvoudige analoge verder-alleen-voor-adsl-lijn zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door CyBeR op 04-06-2008 04:38 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
DJSmiley schreef op dinsdag 03 juni 2008 @ 22:32:
[...]

ISDN lijn leggen naar je ISDN kaart?

Of gewoon een analoge modem aansluiten. Lekker ouderwets, een seriele modem, minste kans op ellende (softwaremodems / usb modems is vaak kut met faxen).

Zelf goede ervaringen met US Robotics ( http://www.usr-emea.com/p...p?prod=hom-5668d&loc=bene )
Ik had eerst een externe seriele US Robotics 56k fax modem gekocht, alleen kreeg ik het probleem dat hij met sommige fax-machines geen verbinding maakte. Naar sommige nummers kon ik niks sturen of ontvangen. Had toen Windows Fax en Actfax geprobeerd.

Toen had ik begrepen dat dat kwam omdat het " een goedkoop fax modempjke " was.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 04:37:
Een losse, enkelvoudige ISDN1 (of 2, maakt niet uit) lijn nemen en daar je fax op hangen. Je kunt op een meervoudige ISDN lijn niet meer dan één apparaat hangen, en dat dient over het algemeen een telefooncentrale te zijn. In tegenstelling tot bij analoge telefonie zit er namelijk bij ISDN wél verschil tussen enkelvoudige en meervoudige aansluitingen.

Heb je geen ADSL verbinding? Dat kan ook alleen op enkelvoudige lijnen namelijk dus dan kun je die lijn daarvoor gebruiken. Wij hebben op kantoor ook de fax op de enkelvoudige analoge verder-alleen-voor-adsl-lijn zitten.
Wij hebben op de zaak dus een meervoudige ISDN 2 aansluiting. Hierop werkt het dus niet. (zoals jij al zegt)

Ook hebben wij een enkelvoudige alleen-voor-adsl lijn. Hier is ADSL en het alarmnet op aangesloten. Ik zou hem eventueel kunnen proberen daarop aan te sluiten alleen behoud ik mijn nummer niet, wat wel noodzakelijk is.

Zijn er misschien tips voor een analoog fax modem, niet te duur maar wel wat gewoon werkt met alle apparaten?

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je moet niet steeds vermelden dat je ISDN hebt want het heeft niets met jouw probleem te maken en het geeft alleen maar verwarring. Je zou eigenlijk een topic titel change moeten vragen aan een mod.

========= offtopic dus: ==========
Die meervoudige ISDN lijn is alleen de koppeling tussen jouw centrale (die je 'switch' noemt, dat is een term in de telecom wereld voor een telefooncentrale) en KPN. Een meervoudige ISDN-2 bundel is een groep van 2 of meer ISDN-2 lijnen die onder dezelfde nummer(s) bereikbaar is (zijn) en waarbij de KPN centrale de oproepen verdeelt over de aanwezige 4 of meer B kanalen. Eigenlijk is het een compromis tussen ISDN-30 en ISDN-2.

Het is iets speciaals en niet zomaar compatibel met een gewone ISDN-2 lijn. (iets met TEI toekenning dacht ik).
==============================

Jouw fax is aangesloten op een gewone ouderwetse analoge poort van jullie interne centrale, die zodanig geprogrammeert is dat alle oproepen naar een bepaald nummer naar die poort doorgeschakeld worden.

Fax oplossingen voor een server zijn er tientallen, inbouwkaarten of een extern faxmodem voor de serieele poort.

Verwijderd

Topicstarter
joopv schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 07:26:
Je moet niet steeds vermelden dat je ISDN hebt want het heeft niets met jouw probleem te maken en het geeft alleen maar verwarring. Je zou eigenlijk een topic titel change moeten vragen aan een mod.

========= offtopic dus: ==========
Die meervoudige ISDN lijn is alleen de koppeling tussen jouw centrale (die je 'switch' noemt, dat is een term in de telecom wereld voor een telefooncentrale) en KPN. Een meervoudige ISDN-2 bundel is een groep van 2 of meer ISDN-2 lijnen die onder dezelfde nummer(s) bereikbaar is (zijn) en waarbij de KPN centrale de oproepen verdeelt over de aanwezige 4 of meer B kanalen. Eigenlijk is het een compromis tussen ISDN-30 en ISDN-2.

Het is iets speciaals en niet zomaar compatibel met een gewone ISDN-2 lijn. (iets met TEI toekenning dacht ik).
==============================

Jouw fax is aangesloten op een gewone ouderwetse analoge poort van jullie interne centrale, die zodanig geprogrammeert is dat alle oproepen naar een bepaald nummer naar die poort doorgeschakeld worden.

Fax oplossingen voor een server zijn er tientallen, inbouwkaarten of een extern faxmodem voor de serieele poort.
Dan kom ik terug op de vraag wat voor extern faxmodem goed communiceert met alle fax machines aangezien de US ROBOTICS 56k fax modem die ik heb niet met alle apparaten werkt.

• luteijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12-2022
Misschien vindt de fax het niet leuk om eerst door het faxmodempje van digitaal naar analoog vervormd te worden, en dan in je telefooncentrale weer in een digitaal ISDN signaal gepropt te worden, om door KPN dan uiteindelijk weer naar een analoge fax gestuurd te worden (of bij eventuele klanten (die misschien wel VoIP of zo hebben) door nog wat hoepels gedwongen te worden). Wellicht dat een ander modem wel werkt, of de data-rate van je faxmodem hard beperken tot 9600 bps. (Ooit eens gehoord van een of andere PTTer dat ze officieel geen hogere data snelheden dan dat ondersteunen over een analoge lijn: werkt het wel sneller, dan heb je mazzel, zoniet, jammer joh. Geen idee of die maar wat kletste, dit inmiddels achterhaald is, of dat ik de klepel wel weet te hangen maar de klok niet heb horen luiden, maar wie weet helpt het.)

Redden van de ISDN kaart:
Heeft de telefooncentrale niet de mogelijkheid aan de binnenkant een S/T bus aan te maken? Wat is het merk, type daarvan, misschien dat iemand hier meer geluk heeft met googlen, of toevallig die centrale kent?

Overigens heb je natuurlijk ook nog kans dat je je kaart nu stuk gemaakt hebt door hem op 'zomaar' wat poortjes aan te sluiten, wie weet wat voor nare signalen waar hij niet op gemaakt / tegen beveiligd is, hij te verwerken heeft gehad.

P.

Verwijderd

Topicstarter
luteijn schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 09:43:
Misschien vindt de fax het niet leuk om eerst door het faxmodempje van digitaal naar analoog vervormd te worden, en dan in je telefooncentrale weer in een digitaal ISDN signaal gepropt te worden, om door KPN dan uiteindelijk weer naar een analoge fax gestuurd te worden (of bij eventuele klanten (die misschien wel VoIP of zo hebben) door nog wat hoepels gedwongen te worden). Wellicht dat een ander modem wel werkt, of de data-rate van je faxmodem hard beperken tot 9600 bps. (Ooit eens gehoord van een of andere PTTer dat ze officieel geen hogere data snelheden dan dat ondersteunen over een analoge lijn: werkt het wel sneller, dan heb je mazzel, zoniet, jammer joh. Geen idee of die maar wat kletste, dit inmiddels achterhaald is, of dat ik de klepel wel weet te hangen maar de klok niet heb horen luiden, maar wie weet helpt het.)

Redden van de ISDN kaart:
Heeft de telefooncentrale niet de mogelijkheid aan de binnenkant een S/T bus aan te maken? Wat is het merk, type daarvan, misschien dat iemand hier meer geluk heeft met googlen, of toevallig die centrale kent?

Overigens heb je natuurlijk ook nog kans dat je je kaart nu stuk gemaakt hebt door hem op 'zomaar' wat poortjes aan te sluiten, wie weet wat voor nare signalen waar hij niet op gemaakt / tegen beveiligd is, hij te verwerken heeft gehad.

P.
De telefooncentrale die er aan hangt is een Siemens Hicom 150E.

Ik kan heel weinig informatie op internet vinden, waarschijnlijk omdat het een verouderd model is.

Misschien dat iemand deze centrale kent?

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
luteijn schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 09:43:
Dit is inderdaad grotendeels een zwamverhaal.

Het complete telefoonnet is al minstens 25 jaar of nog langer volledig digitaal.
Het eerste wat er gebeurt als jij met je analoge telefoonlijntje een gesprek voert is dat jouw spraak omgezet wordt in een 64kbit datastroompje (8 bits, 8 kHz). En dat geld ook voor je telefoonmodem of faxapparaat.

Zowel modems als faxen werken met snelheden tot 28k8 . 33k6 en zelfs 56k(alleen downstream).

Die 9600bd is of was vroeger een formele uitspraak van PTT / KPN en had niks met de praktijk te maken, hooguit met juridische aansprakelijkheid. Is ondertussen allemaal achterhaald.

• luteijn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-12-2022
Wie beheert die telefooncentrale? Wellicht dat die persoon/afdeling/extene organisatie het beste aanspreekpunt voor vragen over het aansluiten van ISDN randapparatuur is.
Als je dat ding zelf moet beheren: beetje rondgegoogled, je kunt hier een manual downloaden:
http://www.quick-manuals....et=p_5019.html&lang=en-us

Dat kost je dan wel een paar duiten, dus als er al een support mannetje betaald wordt dat de boekjes gewoon op de plank heeft staan... Op die pagina staat wel de inhoudsopgave, hoofdstukken 8.27, 9.6, 10.6 zijn wellicht relevant.

Overigens heb je best kans dat er in die centrale dan een kaart met een S-bus interface moet komen. Maar wie weet, zit er al zoiets in.

--

Re: Het 9600 bps verhaal.
Het is ook al weer ergens in de vorige eeuw dat ik die telefoonknakker sprak, en hij kan het natuurlijk ook al weer veel eerder ooit eens gehoord hebben. Was verder een sympatieke gast, en mijn hippe 14k4 modem werkte destijds prima, ondanks zijn verhaal.

M.i. blijft het de moeite waard om eens goed te kijken naar de analoge fax die het dus wel doet met de 'bepaalde' tegenpartijen. Op welke snelheid stuurt die 'echte' fax de data?, en probeert het modem het sneller? Wie weet wat voor spullenboel er verder nog allemaal tussen hangt, verwachtend dat een fax niet sneller dan met 9600 of 14k4 verstuurd wordt.
Misschien is ook de sync-volgorde van het modem gewoon niet helemaal compatibel met alle faxmachines. Had je vroeger met inbellen ook weleens last van, modems langs elkaar heen aan het fluiten. Handleiding van analoge modem eens doorkijken om te zien of je hem strakker af kan stellen met de juiste init-string. Als hij alleen moet faxen, zijn er misschien data en voice functies die je kunt afzetten.

Toch jammer dat voor orders vaak echt een fax nodig is ipv een emailtje, ookal is de boodschap end-to-end op de computer, zonder papieren tussenstap.

P.

Verwijderd

Dan kom ik terug op de vraag wat voor extern faxmodem goed communiceert met alle fax machines aangezien de US ROBOTICS 56k fax modem die ik heb niet met alle apparaten werkt.
Ja, nu je het zegt heb ik op m'n werk ook dat soort incompatibiliteitsproblemen gehad toen we van Mac naar Windows fax-server overschakelde. Ik heb een paar faxmodems geprobeerd waarvan de USR het slechtst presteerde. Toen maar de oude modems van de Mac server gebruikt want die deden het tenslotte goed. Het zijn Global Village Teleport Platinum modems met een miniDIN stekker. Die heb ik er afgeknipt en er een DB9 aan gesoldeerd. Ik weet het typenummer niet uit m'n hoofd maar het is hoogst waarschijnlijk een model al 10 jaar niet meer te koop is. :) Daarnaast komt het ook met dit modem voor dat het naar enkele nummers onmogelijk is om te faxen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 21:48:
[...]
Ja, nu je het zegt heb ik op m'n werk ook dat soort incompatibiliteitsproblemen gehad toen we van Mac naar Windows fax-server overschakelde. Ik heb een paar faxmodems geprobeerd waarvan de USR het slechtst presteerde. Toen maar de oude modems van de Mac server gebruikt want die deden het tenslotte goed. Het zijn Global Village Teleport Platinum modems met een miniDIN stekker. Die heb ik er afgeknipt en er een DB9 aan gesoldeerd. Ik weet het typenummer niet uit m'n hoofd maar het is hoogst waarschijnlijk een model al 10 jaar niet meer te koop is. :) Daarnaast komt het ook met dit modem voor dat het naar enkele nummers onmogelijk is om te faxen.
Hmm, hij staat nog wel op de productpagina:
http://www.globalvillage.com/products/macmodems.html

Maar vroegah waren ze wel mooier trouwens.. Ik heb er hier nog meer dan een paar van gehad:

Afbeeldingslocatie: http://www.designtimeline.org/archive/uploads/000465/GV_modem.jpg

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, zo een fax modem is nergens meer te koop hier in Nederland. Ook zie ik mezelf niet zitten om die kabel te solderen.

Zijn er nog andere goede externe fax modems voor gebruik met Actfax of GFI Faxmaker icm Windows Server 2000/ Windows SBS 2003 ?

Ik heb al 1 van US Robotics geprobeerd maar die werkte niet met sommige fax apparaten.

Mijn dank is groot voor de oplossing ;)

Verwijderd

In de knowledgebase van GFI (even zoeken op "Recommended modems") staan een paar modems vermeld misschien kan je eens kijken of je daar wat van kan vinden? Er staat trouwens ook dat het gebruik van modems wordt afgeraden en die van US Robotics in het bijzonder. Misschien toch maar een extra ISDN2 lijntje?
Pagina: 1