netwerkschijf + draaloze verbinding

Pagina: 1
Acties:

• ExTaxi
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-03 21:39
Ik heb een draadloze internetverbinding en wil gewoon via een vaste kabel een netwerkschijf aansluiten.

Router zit op 192.168.1.1

Nu staat er in de handleiding dat als ik mijn netwerkschijf met een kabel aansluit dan ik mijn internet dan een vast IP-adres moet geven. De netwerkschijf heeft standaard IP 192.168.0.30 dus dan zou ik mijn draadloze verbinding op 192.168.0.10 moeten zetten met subnetmask 255.255.0.0.

Ik krijg het maar niet werkend.............

In mijn netwerkverbindingen staat dus mijn vaste LAN verbinding met de netwerkschijf gewoon op DHCP en mijne internet heb ik op 192.168.0.10 gezet met subnetmask 255.255.255.0

Iemand een idee?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Standaard heeft je netwerkschijf dus een ip adres 192.168.0.30 met een masker van 255.255.0.0. WIl je hem dus benaderen dan moet je je PC zich ook in dat netwerk zitten. Dus inderdaad het ip adres van je pc even vast zetten op 192.168.0.10 255.255.0.0.
Vervolgens kan je er vast bij met behulp van een browser of iets dergelijks. Als je er dan op ingelogd bent dan moet je het ip adres wijzigen naar een ip adres binnen je normale netwerk dus bijvoorbeeld 192.168.1.200 mask 255.255.255.0. Let goed op als je dit verpest moet je hem resetten naar de factory default.s
Als je dit gedaan hebt ben je de verbinding kwijt met je netwerkschijf dit klopt. Vervolgens zet je je PC weer op DHCP en dan zou je erbij moeten kunnen via het nieuwe ip adres.

• ExTaxi
Zodra ik mijn internet op 192.168.0.10 zet en mask 255.255.0.0 werkt internet niet meer. Of moet ik dan ook een gateway invullen?

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

dat niks meer werkt klopt dat gaan we later wel regelen.
  1. ip adres van je PC wijzigen naar iets in de reeks van je netwerkschijf (internet stuk)
  2. ip adres van je netwerkschijf wijzigen naar een ip adres in de reeks van je huidige ip reeks. Kies maar 192.168.1.200 met mask 255.255.255.0
  3. instellingen van je PC weer herstellen dus weer terug naar DHCP waarschijnlijk
  4. je schijf benaderen op 192.168.1.200 je internet werkt nu ook weer.

• ExTaxi
en bij welke stap moet ik de schijf mounten dan, want die optie kan ik niet aanklikken nu

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

geen idee ik probeer enkel dat ding bereikbaar te maken.

• ExTaxi
Niemand die dezelfde drive heeft en 'm ook gewoon via de kabel heeft aangesloten?

Conceptronics CH3WNAS

[ Voor 13% gewijzigd door ExTaxi op 22-05-2008 22:36 ]

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-03 16:32
zit software bij om hem te mounten. Tevens kan je er gewoon bij met je PC ook al is die draadloos aangesloten, daar zorgt je router voor. Je kan ook de DNS naam gebruiken ipv IP adres die je uit je router zou moeten kunnen halen.

Vervolgens kan je hem in de browser zo configureren als jij wilt.

• ExTaxi
Yippie, hij is NIET via de router aangesloten maar direct op de pc, dit omdat ik 'm niet draadloos wil gebruiken omdat 'ie te traag is dan en ik vaak grote hoeveelheden data heen en weer gooi

Verwijderd

Dus, Extaxi doet de volgende dingen.
a- kabel d'r in schoppen.
b- PC LAN kaart op 192.168.0.10/255.255.255.0 gooien
c- vanaf de PC ineens wél de schijf kunnen benaderen.
d- handleiding lezen over hoe je dat schijfje nu omdoopt tot 192.168.0.30/255.255.255.0
e- doen wat de handleiding zegt.

Als je de schijf nl in 192.168.0.30/16 laat hangen, en je PC op één interface 192.168.0.10/16 geeft enop een ander 192.168.1.x/24 dan kan ik je op een blaadje geven dat je PC gaat proberen naar 192.168.1.1 te gaan over je kabel (want bedrade verbindingen hebben een lagere routing cost dan wireless, zodat Windows XP automatisch de snellere verbinding neemt... ehlaas wel de foute in jouw geval)

voordat er iemand zo wijs is de schijf in je normale range te willen hangen: dat gaat niet, want je PC heeft 2 verbindingen: met je router en met je schijf. Die met je router, 192.168.1.*/24 moe tje dus NIET ook aan je vaste kabel willen hangen, dat gaat niet goed komen. De schijf kan dus prima in de range 192.168.0.*/24 blijven, maar mag NIET in 192.168.*.*/16 omdat dan alle verkeer naar je internet over je kabel probeert te gaan... datteniewerknie.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2008 16:51 ]

• ExTaxi
Verwijderd schreef op maandag 26 mei 2008 @ 16:48:
Dus, Extaxi doet de volgende dingen.
a- kabel d'r in schoppen.
b- PC LAN kaart op 192.168.0.10/255.255.255.0 gooien
c- vanaf de PC ineens wél de schijf kunnen benaderen.
daar gaat het al mis. Ik hoef dus de gateway niet in te vullen? Of moet die dan op 192.168.0.1 staan?
Stel dat ik 'm niet invul, dan kan ik niet pingen naar 192.168.0.30 Dus kan ik de schijf niet benaderen.

• Yippie
ExTaxi schreef op zondag 25 mei 2008 @ 16:50:
Yippie, hij is NIET via de router aangesloten maar direct op de pc, dit omdat ik 'm niet draadloos wil gebruiken omdat 'ie te traag is dan en ik vaak grote hoeveelheden data heen en weer gooi
Ik snap het niet, heb je hem nou rechtstreeks via UTP aan je 2de netwerkkaart van je pc aangesloten ?

Zo ja, wil je hem nu via je pc delen met de rest van je netwerk ?

Waarom niet via USB op je PC, en via UTP aan je router ?

Dan kan je grote bestanden snel overgooien, en is die toch beschikbaar via netwerk om te sharen/streamen etc.

• ExTaxi
Yippie schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 20:21:
[...]

Ik snap het niet, heb je hem nou rechtstreeks via UTP aan je 2de netwerkkaart van je pc aangesloten ?

Zo ja, wil je hem nu via je pc delen met de rest van je netwerk ?

Waarom niet via USB op je PC, en via UTP aan je router ?

Dan kan je grote bestanden snel overgooien, en is die toch beschikbaar via netwerk om te sharen/streamen etc.
Ik heb 'm op de onboard netwerkkaart aangesloten, de draadloze netwerkkaart zit verder ook in de pc.Router staat beneden, daar sluit ik 'm dus niet eens op aan.

Uhmmm sja....ik hoef 'm verder nog niet in het netwerk te benaderen......dus het zou ook gewoon met USB moeten kunnen zeg je...........hmmm dat kabeltje zit er niet standaard bij.

• Yippie
Vind het nog steeds wazig, maar ik begrijp je volgens mij.

Je hebt een router in de meterkast, pc is verbonden via Wifi met je router zodat je kan internetten etc.

Nu heb je deze NAS aangesloten via de UTP naar je UTP van je PC en krijg je geen verbinding ermee.
Dat komt omdat je NAS een IP moet krijgen van je PC, maar dan moet je wel weer DHCP draaien op je PC. Je kan hem ook handmatig configureren, maar dan moet je er wel eerst bij kunnen via de browser of telnet.
Als je hem nou eerst aan je router hangt, hem via het web configureert, opslaat, en dan eventueel aan je pc aansluit moet je een stuk verder komen. Hij moet te bereiken zijn op http://ch3wnas, anders even via je router uitzoeken welk IP die heeft uitgedeelt aan de NAS en het op IP proberen.

Kan je me vertellen wat je precies wilt bereiken ?

Verwijderd

Yippie schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 21:08:
Nu heb je deze NAS aangesloten via de UTP naar je UTP van je PC en krijg je geen verbinding ermee.
Precies, dat haalde ik er ook uit.
Dat komt omdat je NAS een IP moet krijgen van je PC,
? Dat hala ik nergens uit?

lees lees in google.. donders. Dat had ExTaxi d'r wel even bij mogen melden, dat ie een IP van hetnetwerk moet krijgen :)
Als je hem nou eerst aan je router hangt, hem via het web configureert, opslaat, en dan eventueel aan je pc aansluit moet je een stuk verder komen. Hij moet te bereiken zijn op http://ch3wnas, anders even via je router uitzoeken welk IP die heeft uitgedeelt aan de NAS en het op IP proberen.
in dit geval is dit helemaal correct. Als de NAS toch een vast IP heeft volgens de handleiding is mijn oplossing (ook/wel?) goed.
Je moet geen gateway invullen en geen DNS, gewoon IP en Subnetmask, trouwens, als je dat nog wilde weten. je wilt toch het internet niet op via die kabel?

• Yippie
Uit de handleiding zie ik dit:

By default, the server has a self-assigned IP address of
“192.168.0.30”. However, you can manually set up its
networking configuration in this field by selecting Disable in the
DHCP Client option.

Als er geen DHCP server is heeft die dus dat IP, en anders wat die toebedeeld krijgt.
Zoals TS het wil gebruiken (rechtstreeks op PC) moet het dus handmatig.

Lees de stappen goed door in de handleiding, vanaf pagina 12 ( link handleiding in Engels )

Let wel op dat je dus je vaste LAN moet bewerken op je PC en niet je Internet/Wifi netwerkverbinding.
Daarom ging het eerder mis.

[ Voor 10% gewijzigd door Yippie op 27-05-2008 21:45 . Reden: extra info ]

• ExTaxi
Vind het nog steeds wazig, maar ik begrijp je volgens mij.
Het enige wazige is, dat ik mijn netwerkschijf niet draadloos wil laten draaien omdat ik nogal vaak grote bestanden over en weer gooi en dat duurt me te lang draadloos, dus vandaag dat ik 'm met de kabel wil verbinden. Aangezien mijn router beneden staat dus gewoon direct een cross-cable tussen pc en NAS.
Je hebt een router in de meterkast, pc is verbonden via Wifi met je router zodat je kan internetten etc.
Correct!
Ik zie 'm wel degelijk in het tooltje wat er bij wordt geleverd maar ik kan 'm niet mounten.....de optie is niet aanklikbaar. Dat was 'ie wel toen ik 'm draadloos aansloot.
Dat komt omdat je NAS een IP moet krijgen van je PC, maar dan moet je wel weer DHCP draaien op je PC. Je kan hem ook handmatig configureren, maar dan moet je er wel eerst bij kunnen via de browser of telnet.

Kan je me vertellen wat je precies wilt bereiken ?
Wat ik wil bereiken is dat ik mijn schijf kan gebruiken? Meer niet.......

• Yippie
zie mijn vorige post, als je XP Pro hebt wil ik je zelfs via remote assistance assisteren.

• ExTaxi
Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 21:16:
in dit geval is dit helemaal correct. Als de NAS toch een vast IP heeft volgens de handleiding is mijn oplossing (ook/wel?) goed.
Je moet geen gateway invullen en geen DNS, gewoon IP en Subnetmask, trouwens, als je dat nog wilde weten. je wilt toch het internet niet op via die kabel?
De NAS heeft een vast IP inderdaad (die je daarna wel kan wijzigen) maar je zult eerst je draadloze internetverbinding aan moeten passen zodat 'ie die schijf ook vindt.

Als ik geen gateway invul dan zou ik ondanks dat toch direct als ik de schijf zit in de tool 'm moeten kunnen pingen op 192.168.0.30? Dat werkt dus niet.....

Overigens bedankt dat jullie een poging doe me te helpen! Waardeer ik!
Als het niet gaat lukken laat ik een vriend van me er bij komen......het enige lastige is dat IP-adress.

• ExTaxi
Yippie schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 21:41:
Lees de stappen goed door in de handleiding, vanaf pagina 12 ( link handleiding in Engels )

Let wel op dat je dus je vaste LAN moet bewerken op je PC en niet je Internet/Wifi netwerkverbinding.
Daarom ging het eerder mis.
In die handleiding staat op pagina 14 dat ik mijn Internet-verbinding moet aanpassen aan de NAS, dus niet de vaste kabelverbinding aanpassen ?

• Yippie
Ja dat klopt, maar men gaat uit van een andere opzet dan jij, namelijk dat je maar 1 netwerkverbinding hebt.

Jij hebt er 2, dus volg die handleiding, maar neem die stap dus niet letterlijk.
Neem bij die stap ipv je Internetverbinding, je vaste LAN verbinding, verder gewoon doorgaan zoals omschreven.

Laat je internetverbinding met rust, dan moet het lukken.
Snap nu waarom je vast loopt.

• ExTaxi
Ahaaaaaaaaa , kijk ik kan 'm nu al mounten inderdaad!

• Yippie
Zie je wel, de wonderen zijn de wereld nog niet uit 8)

Overigens heb ik hem zelf ook, en van die directe verbinding moet je geen wonderen verwachten qua snelheid. Voor die grote bestanden kan je beter een USB kabeltje bestellen.

Nog iets, omdat je hem niet via je router hebt aangesloten kan je hem nu niet van buitenaf bereiken.
( kan theoretisch wel, maar dan moet je gaan sleutelen in je router en je pc altijd aanlaten staan )

Op de website staat ook nieuwe firmware, als je handig bent kan je proberen die bij te werken.
Heb ik gelijk gedaan, dus ik weet niet wat het verschil is. Zal ongetwijfeld in een changelog of zo staan.

Veel plezier ermee.

[ Voor 18% gewijzigd door Yippie op 27-05-2008 22:16 . Reden: typo ]

• ExTaxi
Yippie schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 22:14:
Zie je wel, de wonderen zijn de wereld nog niet uit 8)

Overigens heb ik hem zelf ook, en van die directe verbinding moet je geen wonderen verwachten qua snelheid. Voor die grote bestanden kan je beter een USB kabeltje bestellen.

Nog iets, omdat je hem niet via je router hebt aangesloten kan je hem nu niet van buitenaf bereiken.
( kan theoretisch wel, maar dan moet je gaan sleutelen in je router en je pc altijd aanlaten staan )

Op de website staat ook nieuwe firmware, als je handig bent kan je proberen die bij te werken.
Heb ik gelijk gedaan, dus ik weet niet wat het verschil is. Zal ongetwijfeld in een changelog of zo staan.

Veel plezier ermee.
Ben nog even aan het knutselen omdat ie nu bij een filetransfer steeds de verbinding verbreekt en weer connect (aan/uit).

Zet je nu in de software van dat ding 'm op het statisch IP-adress, ja toch? Niet via DHCP.

• Yippie
Als je niet wat gaat veranderen aan de manier van aansluiten zou ik het niet veranderen.

Zoals ik al zei is het default IP 192.168.0.30 tenzij die via DHCP een IP toebedeeld krijgt ( hetgeen er zou gebeuren als je hem aan je router zou hangen )

Wat betreft de verbinding die wegvalt, loop de wizard door, zet de rechten goed ( via browser en als admin ingelogd ) en herstart hem als je klaar bent.

Je hoeft geen X-kabel te gebruiken, hij heeft Autosense etc.

[ Voor 30% gewijzigd door Yippie op 27-05-2008 22:26 ]

• ExTaxi
Een van de redenen waarom ik 'm niet draadloos aansloot is dit gedrag (aan/uit/aan/uit) en dat doet ie nu dus ook met de vaste kabel, grrrrr

Verder alles ingesteld in de wizard. Statisch IP, geen wireless......meer kan ik niet doen volgens mij. Of kan het in dat subnetmask zitten, dat ie daar in de knoop zit met het subnetmask van de internetverbinding.

• Yippie
Lijkt me niet aan het subnetmask liggen.

Hoe doe je die filetransfer ?

Gewoon mounten naar een letter, foldertje aanmaken en copy / paste ?
Hoe groot is het bestand ?

Controleer welke firmware die op draait.

Mijne draaide op 1.0 terwijl 1.4 of zo al uit is.
Misschien dat dat je problemen verhelpt.

• ExTaxi
Yippie schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 22:38:
Lijkt me niet aan het subnetmask liggen.

Hoe doe je die filetransfer ?

Gewoon mounten naar een letter, foldertje aanmaken en copy / paste ?
Hoe groot is het bestand ?

Controleer welke firmware die op draait.

Mijne draaide op 1.0 terwijl 1.4 of zo al uit is.
Misschien dat dat je problemen verhelpt.
Ik zal eerste even een firmware-upgrade doen, maar het zou zo ook moeten werken natuurlijk.
Ik sleep gewoon een mapje van C naar de NAS en dan gaat de verbinding staan te hikken.

• Yippie
Je hebt wel gelijk, maar die firmware updates ( inmiddels al 4 en hij is nog niet zo lang uit ) zullen niet voor niks uitgebracht worden.

Dat ding draait op Linux met EXT2 bestandsindeling, gaat niet helemaal lekker met Windows icm NTFS heb ik het idee. Heb zelf ook gekke dingetjes.

Een bestand die die zelf aanmaakt, autobackup bijv. kan ik vervolgens niet verwijderen.
Is een rechtenprobleem wat je niet kan corrigeren. Althans mij nog niet gelukt.

• ExTaxi
Yippie schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 22:46:
Je hebt wel gelijk, maar die firmware updates ( inmiddels al 4 en hij is nog niet zo lang uit ) zullen niet voor niks uitgebracht worden.

Dat ding draait op Linux met EXT2 bestandsindeling, gaat niet helemaal lekker met Windows icm NTFS heb ik het idee. Heb zelf ook gekke dingetjes.

Een bestand die die zelf aanmaakt, autobackup bijv. kan ik vervolgens niet verwijderen.
Is een rechtenprobleem wat je niet kan corrigeren. Althans mij nog niet gelukt.
Ook tijdens die firmware-update gaat verbinding nu aan/uit/aan/uit......doet wel gewoon zijn werk maar met hikjes dus....

• Yippie
Dat kan, hij moet opnieuw opgestart worden om de firmware in werking te laten treden enzo.

• ExTaxi
Yippie schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 22:50:
Dat kan, hij moet opnieuw opgestart worden om de firmware in werking te laten treden enzo.
Nee ik bedoel echt TIJDENS de update.....dan gaat in de statusbalk "een van de netwerkkabels is niet aangesloten" steeds aan/uit.

Hij is nu geupdate en is aan het opstarten

• Yippie
Zorg wel dat die niet en via UTP en via Wifi communiceert. Haal desnoods die settings eruit voor de Wifi verbinding in de NAS.

Misschien dat dat de oorzaak is.

• ExTaxi
Yippie! Hij lijkt goed te gaan nu!!

Mapje van 240 mb gaat zonder hick-ups! Dan kan ik vannacht eindelijk die duizenden foto's gaan overblazen.

HEEL hartelijk bedankt gozer!

• Yippie
Ben blij dat het goed is gekomen, wilde op een gegeven moment door me monitor naar je toe kruipen :+

Experimenteer eerst wel ( tip ) met de mogelijkheden. Zou zonde zijn als er wat met je belangrijke data zou gebeuren.

Weet niet hoe cruciaal je bestanden zijn, maar misschien moet je eens denken aan Raid1, als dan 1 schijf kapot gaat ben je niet alles kwijt.

Linksys heeft daar een leuk apparaatje voor, maar ik wacht persoonlijk op een GBIT versie als die ooit komt.

Ik bedoel dit is een leuk apparaat maar meer ook niet, dat is mijn mening.

• ExTaxi
Yippie schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 22:58:
Ben blij dat het goed is gekomen, wilde op een gegeven moment door me monitor naar je toe kruipen :+

Experimenteer eerst wel ( tip ) met de mogelijkheden. Zou zonde zijn als er wat met je belangrijke data zou gebeuren.

Weet niet hoe cruciaal je bestanden zijn, maar misschien moet je eens denken aan Raid1, als dan 1 schijf kapot gaat ben je niet alles kwijt.

Linksys heeft daar een leuk apparaatje voor, maar ik wacht persoonlijk op een GBIT versie als die ooit komt.

Ik bedoel dit is een leuk apparaat maar meer ook niet, dat is mijn mening.
Ik zit er over te denken om een gewone externe HDD er bij te kopen en die bij mijn ouders neer te zetten en eens in de maand ofzo de nieuwe bestanden overzetten.

Heb gekeken naar die oplossingen dat je 2 schijven in 1 apparaat hebt, maar dat vond ik veels te prijzig.

• Yippie
Is niet duurder dan wat je nu hebt alhoewel die zonder schijven is.
Linksys NAS200 Pricewatch

Schijven zijn nu toch goedkoper geworden, voordeel is dat die ook SATA schijven aankan.

Modellen met meer dan 2 schijven wordt het wel te gek idd, maar daar krijg je dan wel wat voor terug.
Hotswappable schijven, Intel proc, sneller data transfer etc.

Was een tip/suggestie bedoeld, btw leuke site :)

ps: je kan ook een andere USB schijf aansluiten via de front USB van de NAS.
Daar kan je dan backups naar wegschrijven of zo. Misschien een mogelijkheid.

[ Voor 10% gewijzigd door Yippie op 27-05-2008 23:29 ]

Pagina: 1