p5a-b + harddisk == geen goed id??

Pagina: 1
Acties:

• thrax
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06-2025
Ok. Ik heb hier dus een k6-2 500 op een asus p5a-b moederbord. Daaraan heb ik een harddisk geknoopt. Dit is een 4,3 Gig seagate of zo. Anywayz, op mn andere computer haalt dit ding transfers van ongeveer 13 a 15 meg per seconde. (hdparm met linux.) Maar op die p5a-b aangesloten gaat ie niet harder van 4 a 5 meg per seconde. Ook met hdparm getest. Bios parms staan goed volgens mij.

Btw heb ik ook een andere hd geprobeerd, een ibm, en die geeft hetzelfde resultaat. Langzame tranfers op die p5a-b, snel op een p2b-d. Ultravaag.

Ik snap er reet van gvd. Iemand een id? Dit ding moet gewoon harder kunnen...

"Ore wa bakemono? Che, ore wa akuma da!"

• B.A. Baracus
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

B.A. Baracus

Fool!

ide-drivers installed? u-dma aan in bios en in windoze?

• Dualdude
  • Laatst online: 18-06 23:18
Seagate HD's en linux geven vaak problemen. Ik heb ervaring met Seagate 6,4 en 8,4 en een 20 GB. 6,4 en 8,4 zelf gehad (Snel omgeruild voor Maxtor HD's) en een kameraad van mij heeft een 8,4 en een 20. Ze zijn heel erg traag. Het formatteren van een 8,4 Seagate (E-IDE) duurt langer dan een 13 en 20 GB maxtor samen. So my advice get rid of the seagate disk en koop een Maxtor of een IBM DTLA disk.

• thrax
Ik heb het ook al eens geprobeerd met een 30 gig ibm, maar dat leverde hetzelfde resultaat. De ibm heeft een tranfer van 20 Meg op een p2b-d en iets van 3 a 4 op dat p5a-b moederbord.

Bios settings staan goed. Het gekke is dat de harddisken ook langzaam gaan als ik ze aansluit op een promise kaartje op de p5a. Het promise kaartje plus de hd's op een p2b-d gaat prima.

Volgens mij staan alle jumper settings goed. (Gewoon volgens het boekje Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif )

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:00
kan het me niet voorstellen maar het lijkt me dat iets anders in jouw systeem de bottleneck is en niet het moederbord
proccesor zou wel waarschijnlijk klinken in dit geval maar ik haal met mijn 500 mhz amd op een p5a ( dus de atx versie ) ook snelle tijden en zoveel verschilt dat bordje niet van de p5a-b ( heb ik nl ook gehad )
ik zou inderdaad eens kijken of je alles wel goed hebt ingesteld ( op beide systemen )
en wat is het andere systeem dan weten wij mischien ook wat meer !

.

• thrax
Hmz, alle jumpers staan goed. Ik heb al ff wat andere settings geprobeerd, nu draait ie op 105 Mhz bus ipv van 100Mhz, maar dat maakt niet uit.

De harddisk is een 4,3 Gig seagate, maar ik heb het ook geprobeerd met een 30 Gig ibm. Beide schijven zijn snel op een k6-233 met een asus tx97 moederbord en ook op een asus p2b-d moederbord met twee p3-600 procs.

De ibm haalt +/- 20 MB/sec en de seagate 14 a 15 meg per seconde. Alleen op die p5a-b aangesloten halen beide schijven niet meer dan 4 a 5 mb/sec.

Ik heb ook nog geprobeerd om de schijven aan te sluiten via een promise kaartje, maar dit maakt vreemd genoeg geen verschil.

Bios is 1010, de nieuwste van de asus site, maar met de oude 1008 deed ie het ook niet goed.

Instellingen zijn 105 * 5.5 met 2.2 Volt. (Amd k6-500) IO voltage is 3.5 volt. Dit is gewoon standaard. Harddisk is gewoon master op ide kanaal 0, bios herkent hem als ultra dma.

Harddisk en cdrom zitten op een apart ide kanaal, ik gebruikt gewone ide kabels.

Amd k6-233 heeft 160 MB geheugen, k6-500 heeft 128 MB en p3-600 heeft 256 Mb.

In de k6-500 zit verder weinig, eigenlijk alleen maar een videokaart en een netwerkkaart(beide pci). AGP slot is dus onbenut.

De praktische netwerksnelheid is dus sneller dan de harde schijf Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/frown.gif

Pagina: 1