• -FoX-
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Graag had ik begonnen met het modelleren van een huis in 3D met Cinema 4D. Dit hoeft echter nog lang niet fotorealistisch te zijn, maar het model op zich zou ik wel willen goed krijgen.

Hiermee bedoel ik dan het creëeren van de binnenmuren, maar ook aan de buitenkant ervoor zorgen dat alles er realistisch komt uit te zien.

Ik heb de tutorial van de haunted house van maxon al gevonden, maar dit is enkel de modellering van de buitenkant, en het is de binnenkant die me eigenlijk net meer interesseert.

Er zijn echter wel honderden mogelijke manieren om hieraan te beginnen. Heeft iemand hier wat nuttige tips bij? Eventueel een verwijzing naar een goede tutorial die je op weg helpt?

Alle nuttige tips zijn welkom!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-01 19:34
Ik maak meestal de muren gewoon met curves of in 3dsmax splines, dan die uittrekken en je hebt je muurtjes al staan :) Je kan ze dan in principe zelfs eerst nog in illustrator maken als je dat makkelijker vind.

[ Voor 28% gewijzigd door Schuey op 18-05-2008 13:40 ]

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

Wat ik heb gedaan was eerst een grondplan tekenen en aan de hand daarvan muren neer gaan zetten.
Maar muren maken is natuurlijk niet echt heel moeilijk (een box met eventueel een gat voor een deur/raam erin), toch?

Tenminste, ik ben zelf ook een 3Ds Max'er, maar in Cinema4D moet dat toch ook geen probleem zijn.

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Op zich niet zo heel moeilijk, maar er is ook nergens een goede tutorial te vinden. Je kan idd beginnen met splines en die extruden tot muren, ofwel aan de hand van een box en dan gaan knippen erin. Maar veel boolean operaties op je model zijn niet echt bevorderlijk voor een ordelijk model, lijkt me.

Verder wil ik dit model als basis gaan gebruiken voor verder te gaan verkennen (materialen, belichting, .. tot animaties).

• Schuey
Wie zegt er dat je boolean moet gaan gebruiken? Je hebt toch genoeg tools tot je beschikking. Daarnaast, je kan boolean wel gebruiken, moet je alleen soms je mesh weer wat opschonen. Sorry maar dit is zo basic, lijkt me echt niet dat je hier een uitgebreide tutorial over gaat vinden hoor, hoogstens over de belichting, als je geluk hebt.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Als ik jou was zou ik inderdaad gewoon beginnen met de tips hierboven. Zelf zou ik met splines het vloerplan (met dubbele muren, geen enkele lijntjes) uittekenen en dat omhoog trekken. Zet wel je grid aan!

Enne, ga eerst je huis opmeten! Een beetje nattevingerwerk volstaat niet... dan zeg je achteraf 'jeetje, is het plafond zo laag?' en dan ga je weer alles opnieuw uittekenen enzo. Doet 't in één keer gelijk goed.

Verdere valkuilen:
- je camera te hoog zetten waardoor het net een dwergenhuisje lijkt (ook binnen!)
- je camera-angle onrealistisch instellen waardoor dat te grote bankstel opeens héél goed in je woonkamer lijkt te passen
- een zon-licht aan je scene toevoegen terwijl het 4 uur 's nachts is. En maar niet begrijpen waarom het donker blijft. Na veel klikken snappen dat C4D dat automatisch aanpast op je locatie & tijd.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Dark Blue schreef op maandag 19 mei 2008 @ 14:21:
- een zon-licht aan je scene toevoegen terwijl het 4 uur 's nachts is. En maar niet begrijpen waarom het donker blijft. Na veel klikken snappen dat C4D dat automatisch aanpast op je locatie & tijd.
:D WTF!
Ik heb maar weinig gedaan met C4D maar die sunlight deed het nooit bij mij. Kan ook kloppen, want meestal speel ik er 's nachts mee :D :X 8)7 Dat verklaart natuurlijk ook waarom je die sun niet kunt verplaatsen; ik neem aan dat 'ie die positie dan ook bepaalt a.d.h.v. datum/tijd/locatie etc?

[ Voor 14% gewijzigd door RobIII op 19-05-2008 14:44 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• jenne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
RobIII schreef op maandag 19 mei 2008 @ 14:43:
[...]

:D WTF!
Ik heb maar weinig gedaan met C4D maar die sunlight deed het nooit bij mij. Kan ook kloppen, want meestal speel ik er 's nachts mee :D :X 8)7 Dat verklaart natuurlijk ook waarom je die sun niet kunt verplaatsen; ik neem aan dat 'ie die positie dan ook bepaalt a.d.h.v. datum/tijd/locatie etc?
Wat is dat ook voor onzin.. Dat zou betekenen dat je geen controle hebt over de belichting van je scene tenzei je gaat renderen wanneer het die tijd is. (lekker laat opblijven/vroeg eruit om je render aan te zetten |:( 8)7)

• -FoX-
  • Niet online

-FoX-

Carpe Diem!

Topicstarter
Dit zijn inderdaad al een aantal nuttige tips, het zonlicht probleempje vind ik wel hilarisch :) Is er nergens een optie om die settings te wijzigen? Of volstaat het om je PC tijd te herzetten? ;)

DarkBlue, ik heb inderdaad alle afmetingen op een plannetje staan, dus daar baseer ik me dan ook volledig op.

Wat ik me ook nog afvraag is op welke schaal je iets tekent. Naarmate je inzoomt kan je een micro huisje aan het tekenen zijn, maar je hebt het niet door omdat je op mm werkt ipv meters.. Op welke manier ga je hier best mee om?

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-01 22:59
Ik denk meer dat Dark_Blue bedoelde dat het juist wél kan.

Gewoon bij sunlight instellingen, tabje sun, en daar de gewenste tijd instellen. Je kunt trouwens elk moment van het jaar instellen, elk jaar dat er is, en de gewenste Latitude's en Longitudes.
En dat allemaal fysisch correct. ;)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

jenne schreef op maandag 19 mei 2008 @ 16:10:
[...]

Wat is dat ook voor onzin.. Dat zou betekenen dat je geen controle hebt over de belichting van je scene tenzei je gaat renderen wanneer het die tijd is.
Neehoor, je kunt het uitvinken. ;)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LKmXdZdT3NJD0VI6sCDvbNCO/full.jpg
Of gewoon de Sun Expression weghalen. Verandert de intensiteit van de lamp volgens mij niet, of heb ik het nu mis? :P

http://www2.asro.kuleuven.../tutorial/tips/ac2c4d.htm
Hier staat trouwens écht waarom de Sun bij het plaatsen donker is: je moet de timeline een eindje verder slepen, dan komt de zon op. Gek, ik dacht écht dat het altijd aan de tijd lag waarop ik modelde 8)7

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Schuey
-FoX- schreef op maandag 19 mei 2008 @ 19:08:

Wat ik me ook nog afvraag is op welke schaal je iets tekent. Naarmate je inzoomt kan je een micro huisje aan het tekenen zijn, maar je hebt het niet door omdat je op mm werkt ipv meters.. Op welke manier ga je hier best mee om?
op centimeters werken :P

[ Voor 30% gewijzigd door Schuey op 19-05-2008 22:09 ]

Verwijderd

ik teken meestal in een CAD programma de buitenste lijnen van de wanden uit en die dwg/dxf ik importeer ik dan in m'n 3D programma. Snap aanzetten op de vertexen van die lijnen en invullen met rechthoeken. Alles aan elkaar welden en omhoog extruden. Dan verticaal opdelen en die lijnen op hoogte van je ramen/deuren zetten. Her en der wat polygonen wegknippen en opvullen en klaar is je schil.

ik werk 1 op 1 in mm

• Cavorka
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03-2018

Cavorka

Internet Entrepreneur

Ik werk zelf altijd in generic units (in 3Ds Max), omdat mm of cm helemaal niets zegt in een 3D programma naar mijn mening, het zijn alleen maar de units die in de spinners staan, en dus niet interessant.

En het tekenen van al je wanden kan ook net zo makkelijk in je 3D programma doen lijkt me (Cinema heeft toch wel zoiets als splines?), daar is geen AutoCAD voor nodig.

Wat Kaasplank zegt mbt het extruden, slicen, polygonen connecten is wel een handige manier, dan heb je waarschijnlijk in een kwartiertje al een hoop gedaan, afhankelijk van hoe netjes je je splines plattegrond tekent.

the-blueprints.com - The largest free blueprint collection on the internet: 50000+ drawings.

Verwijderd

Cavorka schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 16:11:

En het tekenen van al je wanden kan ook net zo makkelijk in je 3D programma doen lijkt me (Cinema heeft toch wel zoiets als splines?), daar is geen AutoCAD voor nodig.
Dat zal ongetwijfeld kunnen ja :P
Ik ben van beroep een CAD tekenaar en als ik een woning in 3D zet dan heb ik de complete woning zelf al uitgewerkt in een CAD programma. Vandaar dus dat ik liever de wanden overtrek tot de buitenste lijnen in het programma wat ik ken :)
Pagina: 1