[Cooling] Lucht door gaatjes heen.

Pagina: 1
Acties:

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-10-2025
Ik zit met een cosmetisch probleem met de planning van de bouw van een case. Ik wil een outtake "grill" maken door gewoon 24 gaatjes (in een mooi patroon) in het MDF (+- 15mm) te boren en er een fan onder te hangen, er is mij vertelt dat dit dus niet kan, omdat de lucht er niet zo makkelijk doorheen gaat. Maar daar had ik dit op bedacht:

Afbeeldingslocatie: http://img388.imageshack.us/img388/182/kist8vd0.png

Afbeeldingslocatie: http://img228.imageshack.us/img228/9918/kist9xm5.png

Afbeeldingslocatie: http://img177.imageshack.us/img177/1027/kist10za5.png

Je ziet een fan, met daarboven een "vakje" en daarboven de buitenste MDF plaat met de gaatjes erin. Het idee is dat de lucht lekker kan verplaatsen en daarna pas door de gaatjes heengaat, net zoals dat bij intake ook kan. Hier werken we alleen met bovendruk ipv onderdruk.
Ik vroeg me wel af of dit wel gaat werken, met oog op ongeveer 70-80% rendement van die fan. (100% is dan gewoon een lelijke fangrill).
Iemand ervaring?

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 11:40
kort gzecht denk ik niet dat dit zal werken.

De gaatjes kunnen maar xx/l per minuut doorlaten door meet afstand te nemen zal de hoeveel heid lucht die verplaatst zal worden niet toe nemen.

Wat wel mogelijk is dat fan wat beter gaat werken doordat deze niet direct tegen de case aan blaast maar.. weet niet precies hoe ik het moet verworden....

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:33

Onbekend

...

Volgens mij is het rendement nog lager.

Elk gaatje heeft een rand waar wrijving ontstaat. De lucht gaat dan moeilijker er doorheen.
Als je de oppervlakte van die gaatjes zou verdubbelen, dan is de wrijving minder dan de helft omdat je minder "rand" hebt.

Het idee dat de lucht in het blauwe gedeelte weer samen kan komen is wel leuk bedacht, maar het moet uiteindelijk toch door die gaatjes heen.

Verder kan ik je niet veel informatie geven over de doorstroming van de lucht omdat dat echt van allerlei factoren afhankelijk is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Milosonator
To_Tall schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 23:32:
kort gzecht denk ik niet dat dit zal werken.

De gaatjes kunnen maar xx/l per minuut doorlaten door meet afstand te nemen zal de hoeveel heid lucht die verplaatst zal worden niet toe nemen.

Wat wel mogelijk is dat fan wat beter gaat werken doordat deze niet direct tegen de case aan blaast maar.. weet niet precies hoe ik het moet verworden....
Ja ik weet wel een beetje wat je bedoelt, maar het gaat hier om low-end cooling, ik dacht een 120mm fan, met dat bakje ervoor, denk aan 30-40mm afstand tussen de fan en de gaatjes, kan ik niet uitrekenen hoeveel weerstand de gaatjes opleveren, en dat tegenover de kracht van de fan zetten?

Voor de gaatjes had ik een diameter van 7mm in gedachte (zo groot als een potlood)

[ Voor 5% gewijzigd door Milosonator op 17-05-2008 23:37 ]

Verwijderd

Denk dat je dan nog beter voor indirecte airflow kunt gaan.
Dan zie je de fan helemaal niet, deze manier met van die gaatjes gaat niet werken.
Komt mis wel wat airflow vanaf, maar heeeel erg minimaal, zoals boven al staat.
Elk gaat geeft weerstand... En zekers als je zo weinig gaatjes maakt als op tekening....

• Heineken01
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:33
Je kan natuurlijk even een heel goedkoop stukje hout kopen en testen wat het resultaat is voordat je je case gaat verpesten.

Drank is altijd sneller op dan je denkt...

• Milosonator
Heineken01 schreef op zondag 18 mei 2008 @ 11:10:
Je kan natuurlijk even een heel goedkoop stukje hout kopen en testen wat het resultaat is voordat je je case gaat verpesten.
Dat is een goed plan, dat lijkt me de beste oplossing. Dan kan ik altijd nog kijken of ik het voldoende vind, en eventueel iets anders bedenken.

Pagina: 1