Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Access connectie werkt niet via netwerk [VB6 applicatie]

Pagina: 1
Acties:

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-11 19:36
Hallo,

Ik stel deze vraag voor de vader van mijn vriendin. Hij heeft een VB6 applicatie gebouwd met een Access97 database op de achtergrond. We ondervinden nu een probleem dat lijkt op het volgende:

Hi!
I have a program in Delphi + Access 2003 database. The main PC share a folder FOLDER1 with the application and a subfolder DATA1 where is the data.mdb. When the main computer run the program, connect to database and appear the data.ldb, but if another computer try to start the program and connect database locks until the main computer close, but if the first to connect is the "client-computer", the main computer connect ok. If the .ldb is created by the main computer nothing can "access" to the .ldb to open the database.
Why?

Het OS is Vista met Microsoft JetEngine 3.5.

We hebben twee laptops die via een crosscable zijn verbonden. Op beide laptops staat de applicatie, op laptop 1 staat de mdb database.

Als we op laptop 1 (de laptop met de database) de applicatie starten, gaat alles goed. Er wordt in de map van de database een .ldb bestand aangemaakt waarin staat dat de gebruiker van laptop 1 is ingelogd. Proberen we dan de applicatie te starten op laptop 2, dan opent de applicatie, maar kan hij geen connectie maken met de database op laptop 1 (hij geeft geen melding, maar start niet door). Sluit ik de applicatie op laptop 1, dan start de applicatie op laptop 2 direct door. Wanneer de applicatie op laptop 2 actief is (dus met database connectie), kan ik de applicatie wél zonder problemen starten op laptop 1!? Sluit ik hem dan op laptop 2 en start hem opnieuw, dus terwijl de applicatie nog actief is op laptop 1, dan werkt hij wel gewoon op laptop 2 (hij kan dan dus wel gewoon connectie met de database krijgen). De .ldb file is dan nl. nog aanwezig en bevat dan ook nog beide gebruikers...

We snappen hier niet veel van. Vanuit beide laptops hebben we volledige rechten op de share / locatie waar de database staat.

Het lijkt erop dat laptop 2 het .ldb bestand niet kan muteren. Aanmaken kan wel en verwijderen ook, maar muteren niet zolang de applicatie op laptop 1 actief is.

Ik zie in het .ldb bestand twee gebruikers: die van laptop 1 en die van laptop 2.
Als beide gebruikers in het .ldb bestand aanwezig zijn, werkt de applicatie en dus de db connectie gewoon probleemloos tegelijkertijd op beide machines. Is de gebruiker van laptop 1 aanwezig in het bestand, dus de applicatie is actief op laptop 1, dan lukt het niet om gebruiker 2 erbij te krijgen...zoals hierboven beschreven. Andersom lukt wel; gebruiker 2 is aanwezig, gebruiker 1 wordt toegevoegd.

Heeft één van jullie een idee hoe dit kan? Waarom lukt het vanuit de ene kant wel en vanuit de andere kant niet om tegelijkertijd gebruik te maken van de database?
Ik heb al uren zitten zoeken, maar alle mogelijke oplossingen gaan ervan uit dat iets helemaal niet werkt. In ons geval werkt het dus wel om tegelijk te werken, maar is de opstart volgorde nogal cruciaal. De vraag is echter waarom...

Iemand hier een verklaring voor?

• Serpie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-07-2023
Ik heb even gezocht naar de beschrijving van je probleem en vond deze link:
http://forums.microsoft.c...x?PostID=1259708&SiteID=1

lijkt erg op jouw probleem en ziet er uit als een bug in vista, de workaround staat er ook wellicht kun je die even proberen.

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-11 19:36
Serpie, bedankt!
De registry wijziging die daarin wordt besproken bood de oplossing; heb het op laptop 1 aangepast en nu werkt het.