[netwerk] DHCP server kent geen wireless ip toe

Pagina: 1
Acties:

• pruimenpit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 21:39
Mijn netwerk bestaat uit de Speedtouch 780 modem, waarop de DHCP server is uitgeschakeld.
Aan de speedtouch zitten meerdere computers aangesloten, waaronder 1 server met DHCP server ingesteld.

Als ik nu met een laptop verbinding wil maken via het draadloos toegangspunt van de speedtouch, dan krijgt de laptop geen IP.

Het lijkt erop alsof het draadloos toegangspunt van de speedtouch de dhcp server niet ziet, terwijl de andere computers die met kabel aangesloten zijn op de speedtouch wél een IP krijgen.

Ik heb al meerdere laptops geprobeerd, een iPhone en de PS3.
Geen van allen krijgt een IP toegewezen.

Weet iemand iets meer van die verrekte speedtouch modems? Het menu van die dingen is namelijk zwaar onoverzichtelijk... :? danku

Verwijderd

Vista op de laptop ?
Werkt het als je de laptop wired aansluit ?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat is toch logisch? Je DHCP server zit in een apart deel van je netwerk, waar het AP van het modem niet mee verbonden is. Wat jij verwacht is dat het modem ook een IP adres gaat opvragen voor de draadloze apparaten, en zo werkt dat natuurlijk niet.

Je zult de DHCP-server van je modem moeten aanzetten, of een apart AP aan de server moeten koppelen. Heeft niets met onduidelijke menu's in de Speedtouch te maken, maar alles met een incorrecte opzet van je netwerk ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• pruimenpit
Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 22:26:
Vista op de laptop ?
Werkt het als je de laptop wired aansluit ?
Er zit een laptop met vista tussen, en 1 met XP.
Als ik de laptop wired aansluit op de speedtouch, dan werkt het gewoon, net zoals de andere computers.

• pruimenpit
gambieter schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 22:29:
Dat is toch logisch? Je DHCP server zit in een apart deel van je netwerk, waar het AP van het modem niet mee verbonden is. Wat jij verwacht is dat het modem ook een IP adres gaat opvragen voor de draadloze apparaten, en zo werkt dat natuurlijk niet.

Je zult de DHCP-server van je modem moeten aanzetten, of een apart AP aan de server moeten koppelen. Heeft niets met onduidelijke menu's in de Speedtouch te maken, maar alles met een incorrecte opzet van je netwerk ;)
Ik wil eigenlijk het 'wireless gedeelte' van de speedtouch gewoon gebruiken als standalone accespoint... De speedtouch zorgt gewoon alleen voor het internet in het netwerk. :P

En ik heb 2 servers in me netwerk die verzorgen de rest: Een Homeserver (backups), een een andere waar al het internet verkeer doorheen gaat, deze bevat een NAT router en firewall en on-demand virusscanner.

Of is het verstandig om gewoon een wireless accespoint te kopen, en alles in de speedtouch uit te zetten?

Zo ziet het er nu uit:

SPEEDTOUCH
------ | ------
Server met routing
------ | ------
Gigabit switch
----/------------|--------------\
5 Pc's homeserver ps3

Nu moet ik alleen nog iets wirelessachtigs hebben voor me laptops :P

[ Voor 30% gewijzigd door pruimenpit op 17-05-2008 22:41 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Niekiodjdj schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 22:34:
Ik wil eigenlijk het 'wireless gedeelte' van de speedtouch gewoon gebruiken als standalone accespoint... De speedtouch zorgt gewoon alleen voor het internet in het netwerk. :P
En dat kan dus niet op deze manier, je zult dan toch je netwerk moeten herinrichten. Wil je perse dat alle apparaten via de server internetten? Zo niet, zet dan je server parallel aan de andere PCs en laat de Speedtouch DHCP server spelen :) .
SPEEDTOUCH
------ | ------
Server met routing
|
Gigabit switch
-/--------|----------\
5 Pc's homeserver ps3
Die NAT firewall heeft je Speedtouch ook, en die virusscan zou ik me niet teveel van voorstellen, gewoon een virusscanner op al je PCs zetten. Verder dus alles in parallel:

code:
1
2
3
4
5
        SPEEDTOUCH-------------wlan access laptops
             | 
       Gigabit switch
----/--------|---------\------|
5 Pc's   homeserver   ps3     Server2

[ Voor 33% gewijzigd door gambieter op 17-05-2008 22:47 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• pruimenpit
gambieter schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 22:38:
[...]

En dat kan dus niet op deze manier, je zult dan toch je netwerk moeten herinrichten. Wil je perse dat alle apparaten via de server internetten? Zo niet, zet dan je server parallel aan de andere PCs en laat de Speedtouch DHCP server spelen :) .
Alle pc's moeten internetten via de server, omdat ik zo maar 1 firewall nodig heb, en maar 1 virusscanner. De pc's kunnen zo optimaler werken. ;)

Maar ik koop gewoon een los accespoint, zet deze aan me switch, en alles is opgelost... toch? :o

PS: weet je toevallig een goede accespoint? :+

[ Voor 4% gewijzigd door pruimenpit op 17-05-2008 22:46 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Niekiodjdj schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 22:44:
Alle pc's moeten internetten via de server, omdat ik zo maar 1 firewall nodig heb, en maar 1 virusscanner. De pc's kunnen zo optimaler werken. ;)
Sorry, maar daar hou je jezelf voor de gek. Je werkstations moeten nog steeds hun eigen virusscanner hebben, want externe files kunnen besmet zijn. Verder wil je ook uitgaand verkeer controleren, want als er eenmaal spyware of virus binnen is gekomen, dan worden alle verbindingen naar buiten gewoon toegestaan. Oftewel: allemaal een virusscanner geven, en ik zou ook een firewall overwegen.
Maar ik koop gewoon een los accespoint, zet deze aan me switch, en alles is opgelost... toch? :o
Je WLAN probleem is dan opgelost. Je beveiliging echter niet...
PS: weet je toevallig een goede accespoint? :+
Zeker, maar dat mag je zelf gaan oplossen. GoT is er niet voor "welke moet ik kopen" topics. Zelf aan de slag dus. :)

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 17-05-2008 22:51 ]

• pruimenpit
[quote
code:
1
2
3
4
5
        SPEEDTOUCH-------------wlan access laptops
             | 
       Gigabit switch
----/--------|---------\------|
5 Pc's   homeserver   ps3     Server2

[/quote]

Daarmee is me server2 wel overbodig geworden neem ik aan 8)7
Ik ben namelijk echt zo'n persoon die alles gecontroleerd moet doen, vandaar de dhcp server, de routing etc. :P

Maar bedankt voor je tip, ik probeer het wel ff, kwestie van kabels switchen... :+

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Niekiodjdj schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 22:51:
Daarmee is me server2 wel overbodig geworden neem ik aan 8)7
valt wel mee. Ik heb ook twee servers, eentje voor de mail/web/ftp die altijd aan staat, en een servertje voor downloads die alleen aangaat als ik wat wil hebben, en die fungeert als backup.
Maar bedankt voor je tip, ik probeer het wel ff, kwestie van kabels switchen... :+
Succes.

Pagina: 1