Wifi instabiel, te veel andere netwerken in omgeving?

Pagina: 1
Acties:

• thies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-03 11:26
Recent is thuis mijn wifi niet meer stabiel, verbinding wordt verbroken en is ook niet meer te vinden met 2 verschillende laptops of m'n telefoon. Het lijkt dus niet aan de client kant te liggen maar ook niet aan de wifi router (Zyxel 2602HW-D1A adsl routertje) zelf aangezien die ook niet klaagt.

Wat me opviel is dat de laatste paar weken er een aantal wlan's in de buurt zijn bijgekomen; totaal vind ik er nu 15. Kan het zijn dat dit een probleem is aangezien ik op die zyxel router maar uit 13 channels kan kiezen?

Verwijderd

eigenlijk worden bijna alle routers op hetzelfde kanaal uitgeleverd, bijna ongeacht merk. Dus schakel eens met je kanalen.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Het geeft natuurlijk interferentie als meerdere netwerken op dezelfde channel zitten. Sterker nog: zelfs naburige channels storen elkaar stevig. Vandaar dat vaak dezelfde channels gekozen worden (1,6,11), die liggen immers ruim genoeg uit elkaar.

In de praktijk zal je moeten teweten komen welke netwerken in je buurt zitten, op welke channel en hoe sterk het signaal daarvan is. Dat kan je teweten komen met diverse wireless monitoring tools.
Dan kan je zelf een channel gaan kiezen dat je zo min mogelijk stoort.

De problemen die je hebt zouden best wel eens door een nieuw AP in je buurt kunnen zijn!

• thies
the_stickie schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 19:42:
Het geeft natuurlijk interferentie als meerdere netwerken op dezelfde channel zitten. Sterker nog: zelfs naburige channels storen elkaar stevig. Vandaar dat vaak dezelfde channels gekozen worden (2,5,8,11), die liggen immers ruim genoeg uit elkaar.

In de praktijk zal je moeten teweten komen welke netwerken in je buurt zitten, op welke channel en hoe sterk het signaal daarvan is. Dat kan je teweten komen met diverse wireless monitoring tools.
Dan kan je zelf een channel gaan kiezen dat je zo min mogelijk stoort.

De problemen die je hebt zouden best wel eens door een nieuw AP in je buurt kunnen zijn!
ah thx! weet je met welke monitoring tools te zien is welke channels gebruikt worden?

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:52
Om interferentie uit te sluiten is het volgende grafiekje misschien handig :)
Afbeeldingslocatie: http://paradigma.pt/ja/slog/wp-content/uploads/80211-frequency-channel-map.JPG
thies schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 19:45:
[...]

ah thx! weet je met welke monitoring tools te zien is welke channels gebruikt worden?
NetStumbler? http://www.netstumbler.com/ :)

[ Voor 41% gewijzigd door ReZ1987 op 17-05-2008 19:47 ]

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

• thies
ReZ1987 schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 19:46:
Om interferentie uit te sluiten is het volgende grafiekje misschien handig :)
[afbeelding]

[...]

NetStumbler? http://www.netstumbler.com/ :)
Ah die plaat is erg handig. Hopen dat het channel #6 wat beter gaat:
Afbeeldingslocatie: http://rrm.net/wifi.png

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:52
thies schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 20:00:
[...]

Ah die plaat is erg handig. Hopen dat het channel #6 wat beter gaat:
[afbeelding]
Aan je screenshot te zien zal inderdaad je beste kans zijn om het kanaal op 6 te zetten. Dit omdat de vier sterkste access points op de kanalen 1 en 11 zitten :P .
* ReZ1987 is blij dat hij ergens woont met slechts 2 AP's in de buurt 8) (waarvan 2 van mijzelf :+ ) .

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

Verwijderd

ReZ1987 schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 20:16:
[...]

Aan je screenshot te zien zal inderdaad je beste kans zijn om het kanaal op 6 te zetten. Dit omdat de vier sterkste access points op de kanalen 1 en 11 zitten :P .
* ReZ1987 is blij dat hij ergens woont met slechts 2 AP's in de buurt 8) (waarvan 2 van mijzelf :+ ) .
Ik heb er 17 (!) in de buurt. Gelukkig heb ik nergens last van. Wel jammer dat die netstumbler niet elke kaart herkent/ondersteunt.

Verwijderd

Dat zijn inderdaad veel WLAN netwerken.

Wellicht toch een optie om in de huidige situatie de modem zo centraal mogelijk opstellen en richten van de antenne naar de pc's em testen op kanaal 6.. Als dit na een bepaalde periode geen uitkomst biedt, test dan nog eens op andere kanalen en anders zie ik geen alternatief met de huidige hardware opstelling.

Alternatief 1.
Dat zijn er inderdaad veel netwerken en wellicht zal een 802.11a standaard(eigen WLAN van de modem uitschakelen) een uitkomst zijn naast de wellicht allemaal 802.11b/g etc, standaard WLAN netwerken...
Zie bijvoorbeeld de ondersteunende produkten http://www.zyxelsupport.nl/z001.html
De performance hiervan is wel wat minder.

Alternatief 2.
Een ander alternatief is het gebruik maken van bijvoorbeeld PLA's(zie ook produktlijst), dus via het stroomnet.
Pagina: 1