Toon posts:

[Windows-2003] Keyboard-aansluiting vereist reboot!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De server blijft altijd functioneren, echter is het niet mogelijk om een reeds opgestartte Windows 2003 machine via PS/2 een toetsenbord/muis aan te sluiten en die laten werken zonder te rebooten. Dus als we in het datacenter zijn en we sluiten het toetsenbord en de muis aan op een Windows 2003 server via PS/2 (geen USB dus) moeten we eerst de server rebooten voordat we die toetsenbord en muis kunnen gebruiken.

Je kunt natuurlijk altijd de laptop meenemen en via RDP werken, echter wanneer de server niet via RDP bereikt kan worden zul je altijd USB-toetsenbord en USB-muis moeten gebruiken, anders is een reboot vereist.

Dit is toch geen werkbare oplossing? Als ik bij het datacentrum ben, wil ik niet verplicht een 2003-server moeten rebooten.

Ik heb voornamelijk Linux-ervaring, echter schrok ik nogal van het feit dat een 2003-server een reboot nodig heeft, voordat hij een PS/2 keyboard en muis herkent.

Kan iemand dit bevestigen en/of ontkrachten?

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-02 09:28
klopt, zover ik weet is ps/2 niet plug and play, en heb zelfs gehoord dat het kwaad kan om als een machine draait een ps/2 apparaat in of uit te pluggen... wordt toch echt usb dan...

• sontax
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
.

[ Voor 98% gewijzigd door sontax op 23-10-2022 10:14 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En vanuit de server gezien is dit normaal, hij is opgestart zonder keyboard. PS/2 is inderdaad niet hot-pluggable, en het wordt zelfs afgeraden om PS/2 apparaten zomaar in te pluggen.
Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 18:14:
Dit is toch geen werkbare oplossing? Als ik bij het datacentrum ben, wil ik niet verplicht een 2003-server moeten rebooten.
Dan moet je dus je hardware updaten naar moderne standaarden, oftewel USB. Je bent ook helemaal niet verplicht om een PS/2 tobo en muis te gebruiken. Je redenering is dan ook een beetje vreemd, alsof het ingesteld is om jou tegen te werken :? .
sontax schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 18:18:
Mischien een usb to ps2 aansluiting iets?
Gebruik ik ook in me pc omdat daar de ps2 aansluitingen kapot zijn en via usb naar ps2 werkt het perfect.
Die werken lang niet altijd als het gaat om hardware detectie. Beter is om gewoon een echt USB-toetsenbord te gebruiken, die dingen kosten geen drol meer tegenwoordig.

[ Voor 24% gewijzigd door gambieter op 17-05-2008 18:22 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 18:21:
Dan moet je dus je hardware updaten naar moderne standaarden, oftewel USB. Je bent ook helemaal niet verplicht om een PS/2 tobo en muis te gebruiken. Je redenering is dan ook een beetje vreemd, alsof het ingesteld is om jou tegen te werken :? .
Nu zeg je dat ik onterecht kritiek lever op Windows 2003.

Ik heb veel ervaring met Linux en daar is PS/2 wel gewoon plug and play. Ik had ook verwacht dat dit ook bij Windows 2003 gewoon het geval zou zijn. Dit blijkt dus niet het geval te zijn.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

PS/2 Keyboard/Mouse Not Recognized When Plugged Into Running Computer

Windows 2000 deed 't in ieder geval wel.

PS: een werkzame oplossing noemen ze ook wel een KVM switch.

Die dingen zijn uitermate geschikt voor datacenters, en (oh joy) ze zijn er ook nog eens in KVMoverIP :)

[ Voor 31% gewijzigd door alt-92 op 17-05-2008 19:33 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ik ken ze inderdaad. Die dingen kostten 2 jaar geleden toen ik er naar keek, nog € 2000,- voor een 8-poorts KVM-over-IP.

Daarbij woon ik op 5 minuten van het datacentrum en gebruiken slechts klanten van ons Windows 2003. Ik denk niet dat ze allemaal bereid zijn om € 25,- per maand extra te gaan betalen voor KVM-over-IP.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nou, dan hang je er een non-ip doehetzelf KVM switch van drie tientjes aan.

Die kosten heb je er met twee reboots ook weer uit.

Je bent bedrijfsmatig met hosting bezig, dan is dat toch wel verstandig.
Pluspunt van je KVM in het datacenter is ook nog eens dat je in geval van nood even een keyboard van iemand anders kan lenen, hoef je niet 15 minuten te verspillen (of erger) aan het heen en weer fietsen omdat je per ongeluk je ps/2 ramplank onder je snelbinders van je fiets laat kletteren ;)

[ Voor 58% gewijzigd door alt-92 op 17-05-2008 19:49 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Gewoon een usb toetsenboard/mouse mee, of zoals alt-92 al zegt een goedkope kvm switch. Vervelende van de oude kvm switches is wel dat die kabels best dik en onhandig zijn. Nieuwe IP kvm switches alleen ethernet kabeltje, en voilla. Kijk uit met van die kleine laptop usb keyboardjes.. Daar zit rechtsboven aan (waar normaal de "del"knop zit) een power button.. Die wil je dus niet indrukken op een draaiende server.. Het ding gaat gruwelijk down. Je hoeft nieteens ingelogged te zijn....

Verwijderd

Ik vermoed zomaar dat die server nog geen USB-aansluiting heeft, anders is dat idd. de makkelijkste oplossing. (of desnoods een USB-kaartje erin).
ChaosZ0ne schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 18:16:
klopt, zover ik weet is ps/2 niet plug and play, en heb zelfs gehoord dat het kwaad kan om als een machine draait een ps/2 apparaat in of uit te pluggen... wordt toch echt usb dan...
Bij oude systemen, > 10 jaar oud in mijn geval, kan dat inderdaad kwaad ja, was ik toen al achter gekomen :{ Maar bij recente systemen schijnt het geen kwaad meer te kunnen (alhoewel ik dat voor de zekerheid niet meer zal gaan uitproberen :+ )

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 19:14:
Nu zeg je dat ik onterecht kritiek lever op Windows 2003.
Nee, ik zeg dat je redenering nogal krom is.
Ik heb veel ervaring met Linux en daar is PS/2 wel gewoon plug and play. Ik had ook verwacht dat dit ook bij Windows 2003 gewoon het geval zou zijn. Dit blijkt dus niet het geval te zijn.
Hoe weet je dat het niet aan de hardware ligt? Op dezelfde server al Linux gehad en daar werkte het wel? Een server moet beveiligd zijn, en het kan zelfs goed zijn om niet zomaar alle nieuwe hardware te accepteren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

gambieter schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 21:35:
Hoe weet je dat het niet aan de hardware ligt?
Simpel: hardware detectie bij reboots.
Als er geen ps/2 device zit aangesloten wordt de i8042prt driver niet opgestart.
Waarom zou je ook resources in beslag nemen als dat niet nodig is? :)
Aangezien USB keyboards als HID device helemaal hotpluggable zijn is dat niet zo vreemd toch?

Maar goed, dat kun je dus beinvloeden door via sc de driverservice altijd te laten lopen en met de eerder genoemde registry key uit het artikel kun je ervoor zorgen dat je inderdaad headless kan draaien op een Windows 2003 server (doe ik hier thuis ook namelijk, het werkt dus wel).

De meest nette oplossing in een datacenter is natuurlijk gewoon een KVM switch gebruiken, zodat je niet telkens aan de achterkant van je rack alles open hoeft te schroeven.
Voordeur open, keyboard in KVM pluggen en gaan met die banaan.

Verwijderd

Ben niet zo thuis in datacenters, maar gebruikt zo'n KVM-switch geen rackspace, en dus extra maandelijkse huurkosten?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2008 @ 01:22:
Ben niet zo thuis in datacenters, maar gebruikt zo'n KVM-switch geen rackspace, en dus extra maandelijkse huurkosten?
Meestal kan je de kvm switch in de achterkant van de kast zetten. ( tenminste zo doen wij het).

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
of je gebruikt ilo (als je een HP server hebt) kun je ook mooi remote control over IP doen. je moet er alleen wel een license voor kopen.

scheelt je rackspace en je hebt KVMoverIP

A wise man's life is based around fuck you

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23
Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 19:14:Ik heb veel ervaring met Linux en daar is PS/2 wel gewoon plug and play. Ik had ook verwacht dat dit ook bij Windows 2003 gewoon het geval zou zijn. Dit blijkt dus niet het geval te zijn.
PS/2 is per definitie niet PnP, dat het op sommige systemen toevallig onder Linux wel werkt is wat anders. Normaal wordt IRQ12 gereserveerd voor PS/2, indien er geen PS/2 apparaten aanhangen bij het booten is dat interrupt gewoon beschikbaar en wordt uitgedeeld aan andere apparaten.

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-02 10:07
Je kunt bij het booten van een server toch al meteen het keyboard en de muis inprikken?

Als je dan naar huis gaat haal je hem eruit. Bij een volgend bezoek prik je hetzelfde keyboard weer in, en dan doet ie het gewoon.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

hstuivenberg schreef op zondag 18 mei 2008 @ 11:53:
Je kunt bij het booten van een server toch al meteen het keyboard en de muis inprikken?

Als je dan naar huis gaat haal je hem eruit. Bij een volgend bezoek prik je hetzelfde keyboard weer in, en dan doet ie het gewoon.
Ja, da's een mooie oplossing voor één server, maar niet voor een paar dozijn servers in een datacenter

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• hstuivenberg
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-02 10:07
Brahiewahiewa schreef op zondag 18 mei 2008 @ 13:32:
[...]
Ja, da's een mooie oplossing voor één server, maar niet voor een paar dozijn servers in een datacenter
Als je er een paar dozijn hebt, koop je een KVM zoals hierboven al gezegd.
Soms besparen mensen echt op de verkeerde zaken....

Verwijderd

Topicstarter
Voor 50 klanten van dedicated servers per server € 25,00 per maand voor KVM-over-IP neer te leggen, is zonde, zoals ik al eerder heb gezegd.

Dergelijke extra kosten voor slechts KVM-over-IP kunnen wij niet rekenen in de markt waarin we zitten. Daarbij zitten wij op 10 minuten van het datacentrum (Grafix, Rotterdam) en betalen klanten gewoon volle tarief indien ze een probleem met hun servers hebben.

Ik kom alleen net deze http://www.ahead-it.be/sh...x.asp?cat=rack&NR=KVM1631 tegen. Dit is zeker een interessant ding voor eigen gebruik! De prijzen zijn aanzienlijk lager geworden.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:30
Anders kijk je eens op de 2e hands markt.. ik heb onlangs nog een 16 poorts ip kvm switch verkocht voor 200€
Pagina: 1