Ik heb twee weken geleden een server gekocht en hier Windows 2003 opgezet. Deze heb ik geformatteerd, tegen de zin van mijn collega in, met "quick format". Het ging om een compleet nieuwe server met 2x80GB HDD's.Als u ervoor kiest een normale formattering uit te voeren voor een volume, worden de bestanden van het te formatteren volume verwijderd en wordt de vaste schijf gescand op beschadigde sectoren. De scan voor beschadigde sectoren neemt de meeste tijd in beslag bij het formatteren van een volume.
Als u de optie voor snelformattering kiest, worden de bestanden van de partitie verwijderd, maar wordt de schijf niet gescand op beschadigde sectoren. Gebruik deze optie alleen als uw vaste schijf al eerder is geformatteerd en u zeker weet dat de schijf niet is beschadigd.
Als u Windows XP hebt geïnstalleerd op een partitie die is geformatteerd met de optie voor snelformattering, kunt u uw schijf controleren met de opdracht chkdsk /r nadat de installatie van Windows XP is voltooid.
Echter gister bleek ineens de server gecrashed te zijn. Een .dll-bestand kon niet meer worden geladen. De complete server bleek read-only zijn geworden (o.a. in Rescue Modus Win2003) en de "Repair" functie van de installer gaf permissie-foutmeldingen.
Hierop heb ik nog een chkdsk /r geprobeerd, maar deze liep vast op 72%. Hier heb ik 45 minuten op gewacht en er gebeurde niets. Ik heb toen een nieuwe installatie gedaan in combinatie met een full format, maar dit ging supertraag en duurde anderhalf uur. Vervolgens was de installatie compleet en draaide de server nog steeds erg traag en liep vast.
Toen de conclusie dat de harde schijf defect was.
Een herinstallatie met 2x80GB nieuwe spare hardeschijven verliep vervolgens perfect. Hier heb ik weer gekozen voor een quick format, vanwege tijdgebrek. Vervolgens draaide de server weer uitstekend.
Hierbij mijn vragen:
In mijn ogen is het enige verschil dat met een Format dat de data wordt hetschreven en de huidige data wordt verwijderd? Bij nieuwe harde schijven heeft een "full format" toch 0,0% zin?
Een harde schijf binenn 2 weken kapot? Die gaan toch juist door veel gebruik kapot?
Hoort een full format 1,5 uur te duren op een 80GB HDD? Of zou dit door een defect komen van die eerste harde schijven?