[Vista] Programma als Administrator uitvoeren.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjongen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-02-2015
Ik wil een aantal programma's permanent als Administrator uitgevoerd hebben.
Als ik bij eigenschappen > Compatibiliteit kijk, dan zou ik daar in moeten kunnen stellen dat het programma als administrator uitgevoerd moet worden.

Maaaar.... dat checkboxje is niet aanklikbaar :|

Ik ben als enige gebruiker (als administrator) aangemeld en UAC staat uitgeschakeld.

Any recommendations?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
rjongen schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 16:51:
<snip>
Ik ben als enige gebruiker (als administrator) aangemeld
Euh, nu heb ik geen Vista bij de hand (en er ook nog maar zelden naar gekeken) maar... het lijkt mij dat dat checkboxje niet beschikbaar is omdat je als administrator aangemeld bent?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ja, lijkt mij ook. Als je al administrator bent, zal ieder programma worden uitgevoerd als administrator. Denk ik nu zo vreemd, of zit er bij jou een kronkel? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Als UAC is uitgeschakeld dan start elk programma automatisch met administratieve rechten (het onderscheid is er dus niet meer) indien je in de administrators groep zit, verder is het totaal niet aan te raden UAC uit te schakelen.

[ Voor 26% gewijzigd door TaraWij op 17-05-2008 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

TaraWij schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 17:13:
Als UAC is uitgeschakeld dan start elk programma automatisch met administratieve rechten (het onderscheid is er dus niet meer) indien je in de administrators groep zit, verder is het totaal niet aan te raden UAC uit te schakelen.
UAC is het meest irritante aan heel Vista, ik schakel het altijd DIRECT uit. Je hoeft nog net geen toestemming te vragen om naar de WC te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Exorcist schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 17:40:
[...]

UAC is het meest irritante aan heel Vista, ik schakel het altijd DIRECT uit. Je hoeft nog net geen toestemming te vragen om naar de WC te gaan
Ah jah... Weer zo iemand die niet van verandering houd?

Ik heb hier 4 pc's met Vista, en ik krijg amper tot geen UAC popups, dus gij doet iets fout.

Blijf van bepaalde directories af en, schrijf niet naar die plekken en alles is in orde.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Snake schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 17:48:
[...]

Ik heb hier 4 pc's met Vista, en ik krijg amper tot geen UAC popups, dus gij doet iets fout.

Blijf van bepaalde directories af en, schrijf niet naar die plekken en alles is in orde.
Natuurlijk. Verandering van spijs doet eten, maar bij elke scheet die je laat een pop-up venster dat me laat weten of ik toch écht zeker weet wat ik doe? Dank je de koek-koek, maar ik ben geavanceerd genoeg om zelf te bepalen of ik iets wil installeren of niet.

Voor Jan met de Pet leuk, niet voor de geavanceerde techneut. Jij doet waarschijnlijk ook niet zoveel bijzoders, ergo, minder pop-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-07 13:54
Snake schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 17:48:
[...]

Tot zover ik al met vista heb gewerkt, moet je dit iedere keer doen als je een programma wil opstarten of iets installeren...

dus ik heb geen idee wat jij doet met je PC maar hij overdrijft echt niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

rjongen schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 16:51:
Als ik bij eigenschappen > Compatibiliteit kijk, dan zou ik daar in moeten kunnen stellen dat het programma als administrator uitgevoerd moet worden.

Maaaar.... dat checkboxje is niet aanklikbaar :|

Ik ben als enige gebruiker (als administrator) aangemeld en UAC staat uitgeschakeld.

Any recommendations?
Er zijn twee mogelijkheden om die RunAs in te schakelen.

De eerste heb je al gevonden, en die staat inderdaad uit als je óf UAC botweg uitzet, óf UAC via group policies (als je de juiste Vista versie tenminste hebt) silent laat elevaten.

De tweede zit onder de Shortcut tab:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vpYPg2BPZFJRPx9Sb0TdWcTs/full.png

Dus nee, er is niet echt iets bijzonders aan de hand.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-07 21:12

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik dank alt-92 voor deze bondige uitleg. Deze Vista-n00b had het even nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 317506

Hallo,

Kan dit ook in XP??
In Vista kun je inderdaad selecteren om het programma/bestand te openen als administrator maar kan dit ook in Windows XP???

mvg
Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ja.
maar ik raad je aan om dat toch echt even zelf goed na te kijken, want die manier is niet anders dan in Vista.
Dat je het vraagt doet me al denken dat je het zelf nog niet gecontroleerd of opgezocht hebt ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 317506

Het is wel anders dan in Vista.
In Vista heb je de optie om ''als administrator uitvoeren'' standaard te selecteren. (via rechtermuisknop programma -- eigenschappen -- snelkoppeling tabblad -- geavanceerd).
In XP is dit anders. Je kan hier wel iets selecteren maar dit werkt dan niet.

dus ja, ik heb het zeker wel uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
In Windows XP is het net zoals dat je in Windows Vista en hoger UAC uit zet, je voert alles uit onder de rechten die jouw account heeft. Ben je dus administrator dan heeft elk programma dat jij uitvoert alle rechten van een administrator.

Zelf zou ik er niet aan denken UAC uit te zetten, een programma dat administratie rechten nodig heeft moet dat in mijn mening vragen, dan heb je er controle over. Stel, je download een programma dat normaal geen administratie rechten nodig heeft (iets simpel dus), toch vraagt het programma later op de dag om geen reden opeens toch om administratie rechten. Dan kan je met UAC deze ongewenste aanval vermijden, terwijl zonder UAC je computer misschien om zeep wordt geholpen.

UAC komt er ook alleen maar als je administratieve dingen doet, je komt dus geen enkele prompt tegen als je 'even gaat surfen, vervolgens even je mails leest, dan even wat chat, nog wat gaat gamen, wat gaat programmeren, wat muziek luistert, je eigen processen beheert en tal van opties die gebruiker-specifiek zijn wijzigt in het control panel'.
Pagina: 1