PLANAR Full HD (PD370, PD420, PD470, PD520)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w8andc
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-04-2023
Bij de zoektocht naar een echte kwalitatieve Full HD LCD TV (wat geen eenvoudige opdracht is) ben ik o.a. op het merk PLANAR gestoten. Dit merk was mij totaal onbekend en ben ik eerder toevallig in een video/audio-zaak gisteren tegengekomen. Ik heb de versie PD370 kunnen bewonderen en uitleg hierover gekregen ter plaatste.

Dit merk maakt schermen voor de professionele wereld, maar heeft sinds vorig jaar ook een assortiment Full HD schermen voor het Home-Cinema publiek. Dit betekent ook dat er geen tuners of luidsprekers in verwerkt zijn. Geluid wordt door home-cinema enthousiasten trouwens meestal digitaal optisch naar een kwalitatieve receiver gestuurd en voor TV worden stand-alone tuners aangesloten. HTPC-ers, zoals ik, doen dit alles dan via PC.

Door bepaalde functionaliteit te schrappen, kan men aan de andere kant betere onderdelen gebruiken voor het verwerken van het beeld dat via diverse ingangen binnenkomt.

PLANAR gebruikt een chip die instructies uitvoert van de in home-cinema middens bekende Faroudja DCDi Cinema™ processing.

Moet zeggen dat het beeld zeer goed te noemen is.
Kleuren zijn heel natuurlijk en de details in het beeld zijn veel echter. Dit laatste is goed te zien in de achtergrond bijvoorbeeld als er zich in de achtergrond bomen bevinden. Ik heb zelden zo natuurlijke bomen in de achtergrond gezien op een LCD.
Bewegingen in het beeld worden zonder neveneffecten goed weergegeven. Test met TV-zender met ticker onderaan was zeer goed.

Het scherm vergeleken met een plasma dat erlangs stond en de Planar LCD was duidelijk veel beter.

Zelf zou ik geïnteresseerd kunnen zijn in de PD420 of PD470.

Alvast een verschil met de nieuwe Philips PFL9603/9703 wat eerst mijn keuze was. Maar hoe groot is het verschil?
Graag had ik eventuele ervaringen met dit merk of meningen van anderen hieromtrent vernomen.

Meer info vindt u hier: http://www.planarhometheater.com/pd370/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel allemaal ietsies duurder volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 02:22

ABD

Volgens mij worden dergelijke professionele toestellen allemaal gekalibreerd geleverd. Dan lijkt het al snel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 00:09

Mooody

elmoody

Als je 1800 pond voor een 42" scherm zonder speakers betaalt, moet hij wel een heel stuk beter zijn dan bijv. de goedkopere Philips 9900 serie of Sony X3500 serie.

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Twee dingen die meteen opvallen in de specs:
- HDMI 1.2 (Philips heeft 1.3)
- responsetijd: 6,5 ms (Philips zit op 2 of 3, dacht ik).

Verder zit je met verkrijgbaarheid, service en garantie: zoals je zelf al zegt is Planar in Nederland niet bepaald bekend. Een snelle zoektocht met Google levert wel een hit op op Ciao, maar die site is zo verd*mde beroerd dat ik er geen prijzen op kan vinden. Dus vraag ik me af hoe de afhandeling is van service: stel dat er iets kapot gaat, moet je toestel dan naar (bijvoorbeeld) de U.K. worden verscheept? Want dan ben je hem nog wel een tijdje kwijt...

Dat een LCD scherm een beter beeld geeft dan een plasmascherm doet mij toch even de wenkbrauwen fronsen. Ik ben geen fan van plasma, maar heb een paar 42 inch Panasonic plasma's naast de 42PFL9742 en de Aurea gezien, en ik zou op basis daarvan toch echt voor de plasmaschermen gaan. Maar dat kan ook aan de demonstratie liggen die ze hebben draaien: als op de LCD een fijne BluRay is aangesloten, terwijl op de plasma een halfbrakke analoge TV zender staat dan wil het oordeel natuurlijk nogal makkelijk naar links of naar rechts uitvallen :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w8andc
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-04-2023
@Pietervs

De verschillen die u aanhaalt, heb ik uiteraard ook vastgesteld.

1) HDMI 1.3 kan een hogere kleurdiepte (46-bit color) bieden. Maar de bron (BR-disk, HD-zender) moet dit ook uitsturen. De vraag is of dit ooit zal gebeuren. Een hogere snelheid van doorsturen gegevens is ook mogelijk, maar zal enkel gebruikt worden voor PIP en overlay menus. Je zal hoogstwaarschijnlijk geen verbetering van beeld zien. Daarnaast ondersteunt deze HDMI 1.3 norm ook een aantal nieuwe lossless geluidsformaten zoals Dolby HD DTS-HD. Maar ik zal nooit geluid naar TV sturen. Dit komt bij mij langs receiver.
Dus HDMI 1.2 kan nog perfect functioneren zonder technisch iets echt te missen.

bron:http://www.engadgethd.com/2006/10/13/ask-engadget-hd-is-it-worth-the-wait-for-hdmi-1-3/

2) Er wordt veel gegoocheld met specificaties en voornamelijk de contrastverhoudingen en de reactiesnelheden van een beeldscherm. Waarom? Omdat er geen eenduidige meetmethoden worden vastgelegd. De ene firma meet het zus en de andere zo met heel uiteenlopende resultaten als gevolg.
Mij werd verteld dat je moet aannemen dat alle huidige beeldschermen rond de 6 ms zich situeren. Hoe juist is die 2ms van de nieuwe Philips 9X03? Gemeten volgens welke methode in welke omstandigheden?

bron:http://www.lcdtvreviews.org.uk/lcd-tv/response-time-explained/

3) Garantie bij Planar is standaard 3 jaren. Dat geeft men ook niet zo maar.

4) Er zijn over de hele wereld verdeelpunten beschikbaar. Dus vermoed ik dat ook een hersteldienst zal gelinkt zijn moest dit nodig zijn.

Belgium New Invor NV-SA +32 (0) 15-28 67 80 http://www.newinvor.com
Netherlands Dimex Reference Audio Equipment +31 070-404 26 47 http://www.dimex.nl

5) Ik heb de Planar PD370 langs een wel veel grotere 52'' plasma-scherm gezien. Daar heb je een punt. De afmetingen waren dus niet hetzelfde. Maar de beeldbron was identiek, nl. digitale televisie over kabel met SD en HD zenders. Beide schermen reageerden als de verkoper naar een ander kanaal overschakelde. Heb het niet gecontroleerd, maar vermoed toch dat de bron via dezelfde verbinding (HDMI) verbonden was met het beeldscherm. De ticker onderaan bij kanaal Z vertoonde zeer veel artifacten (trillingen, ghosting rond tekst, ....) op de plasma. Niets daarvan te zien op de Planar LCD. Ik heb deze gezien in Hasselt (België - Limburg - Selexion Maastrichterstraat). Voor goed te zijn zou ik de grotere PD420 die er ook stond moeten vergelijken met de nieuwe Philips of een andere LCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

w8andc schreef op zondag 18 mei 2008 @ 12:41:
@Pietervs

De verschillen die u aanhaalt, heb ik uiteraard ook vastgesteld.

1) HDMI 1.3 kan een hogere kleurdiepte (46-bit color) bieden. Maar de bron (BR-disk, HD-zender) moet dit ook uitsturen. De vraag is of dit ooit zal gebeuren.

bron:http://www.engadgethd.com/2006/10/13/ask-engadget-hd-is-it-worth-the-wait-for-hdmi-1-3/

2) Er wordt veel gegoocheld met specificaties en voornamelijk de contrastverhoudingen en de reactiesnelheden van een beeldscherm.

bron:http://www.lcdtvreviews.org.uk/lcd-tv/response-time-explained/

3) Garantie bij Planar is standaard 3 jaren. Dat geeft men ook niet zo maar.

4) Er zijn over de hele wereld verdeelpunten beschikbaar. Dus vermoed ik dat ook een hersteldienst zal gelinkt zijn moest dit nodig zijn.

Belgium New Invor NV-SA +32 (0) 15-28 67 80 http://www.newinvor.com
Netherlands Dimex Reference Audio Equipment +31 070-404 26 47 http://www.dimex.nl

5) Ik heb de Planar PD370 langs een wel veel grotere 52'' plasma-scherm gezien.
zeg maar jij tegen u hoor, anders voel ik me zo oud :)

Tja, vergelijken vergelijken vergelijken... Moeilijkheid is dat natuurlijk nooit alle schermen die je wil zien ook daadwerkelijk bij de winkeliers staan. De Harense Smid in Uden had de PFL9603 bijvoorbeeld niet in de winkel staan: die verkopen zo snel dat het de moeite niet is om ze uit de doos te halen en op display te zetten.

In ieder geval goed om te weten dat Planar ook in Nederland een distributiepunt heeft. Zoals je zegt: ze zijn redelijk onbekend (in Nederland in ieder geval).
Garantietermijnen willen niet alles zeggen over de kwaliteit (een van de andere fora-leden zit geloof ik aan zijn 3e TV binnen garantie?), maar het feit dat Planar 3 jaar geeft tegenover de standaard 2 van de meeste andere fabrikanten is natuurlijk wel prettig.

Wat betreft HDMI1.3 heb je natuurlijk een punt. Maar dat vind ik ook de moeilijkheid met techniek: je weet dat er nu 100 Hz FullHD beschikbaar is. Betekent dat ook een verbetering of wordt er alleen maar meer gegoocheld met de getallen?
Tegelijkertijd: de verhalen over de PFL9x03 serie ten opzichte van de "oude" PFL9XX2 (PFL9642, of PFL9742 en dergelijke) zijn wel erg enthousiast, en ik kan me voorstellen dat er in een jaar wel degelijk (redelijk) grote stappen op het gebied van techniek worden gemaakt omdat de LCD-technieken nog niet zo heel erg oud zijn.
En daarom heb ik het ook moeilijk met kiezen: ik ben bang dat als ik nu voor een TV kies zonder 100 Hz, zonder FullHD en zonder HDMI1.3 aansluiting ik over een jaar of 4 de klos ben om een nieuwe TV te kopen omdat het "ouwetje" de technieken die tegen die tijd beschikbaar zijn niet meer trekt...

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Pagina: 1