• eatualive
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-07-2024
ik ben aan het uitzoeken hoe de functie Arithmetic werkt uit photoshop 5 (maar natuurlijk niet uit is in elke photoshop hetzelfde).
Als ik in de help krijg ik wel een idee wat het doet en daar staan ook de formules hoe het in elkaar steekt.

Maar wat ik nou echt wil weten is hoe ik het kan toepassen of foto's en ik wil dus snappen wat je met elke functie kunt doen en niet alleen domweg elke fucntie proberen tot er iets leuks uitkomt.
Kun je optimalisatie uitvoeren of iets toevoegen aan de foto enz enz.

Het gaat om de functie: add, substract, and ,mulitply, difference OR,darkest, Lightest, average.

Ik vroeg me dus af of jullie een website kennen waar dit uitgebreid behandeld wordt met voorbeelden met foto's? (ik weet wat de formules doen maar het gaat me echt of het nut/toepasbaarheid)

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Heb je al gegoogeld op photoshop tutorials eventueel met deze functie erbij in de zoekwoorden? :)

www.mayaposch.com

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb deze berekeningen bijvoorbeeld eens toegepast om beelden vrijstaand te maken. Ik heb het als een action bewaard (deze is uit een Photoshop CS / 8.0, ik hoop dat 5.0 het kan inlezen): Zoek-de-verschillen-masker.atn. Hierbij een 'printje' (tja, wel beetje knullig zo die 'Actions' scripting engine).

Afbeeldingslocatie: http://xen03.settembre.nl/tweaks/photoshop-Zoek-de-verschillen.jpg

Uitgangspunt is dat je bijvoorbeeld voor productfotografie 2 foto's aansluitend maakt, met de kamera op het statief zodat de beelden over elkaar kunnen worden gelegd in Photoshop.
- Foto 1 is de achtergrond zonder model, die open je eerst, dit beeld moet in de 'Background' layer.
- Foto 2 is met model, die plak je erbij in 'Layer 1'.
Vervolgens pas je het script toe. Die gaat dan de verschillen tussen de 2 beelden berekenen en maakt daar een laagmasker van, zodat je de 'Layer 1' als een vrijstaand object kunt gebruiken. Het is dus ziets als een blue key / chroma key techniek maar dan zonder dat een blauwe achtergrond nodig is.

Het werkte eerlijkgezegd niet altijd optimaal, je moest vaak per fotosessie het gemaakte masker wat aanpassen (de opdrachtstappen Contract - Feather - Curves). De techniek gebruiken we nu nog wel vaak, maar dan zonder dit script. Nu maken we de 'difference' berekening met de hand, op het kanaal wat het meeste contrast geeft, en de optimalisaties van het masker passen we ook aan de foto aan.

• eatualive
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-07-2024
Kijk zo iets zoek ik met zo;n omschijving waarvoor het toegepast kan worden, ik kan op google wel zoeken maar krijg niet een tutorial maar een algmeen verhaaltje.