Performance 2.5" Hitatchi in Asus latptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 19:17

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Topicstarter
Sinds een tijdje merk ik dat mijn laptop echt een stuk trager is. Ben eens wat gaan zoeken en kwam daarbij met het testen van de schijf met HD Tune op de twee onderstaande grafieken:

De eerste is op een temperatuur van 35 graden en lijkt mij wel aardig oke:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/05/17/1211027783-550.png

Na de laptop een tijdje aan te hebben gehad heb ik de test nog een keer gedaan, deze keer was de temperatuur 49 graden. Ik zie daarna dat er veel meer pieken en dalen in de grafiek zitten en de accesstime is 46,5 miliseconden(!!):
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/05/17/1211027672-10.png

Nu heb ik te weinig verstand van HD Tune, maar iets zegt me dat er met de schijf misschien niet goed is. Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Eventueel verstandig de schijf snel te vervangen door een nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elledan
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11-2013
Het kan zijn dat de HDD gewoon een goede format nodig heeft. In ieder geval zou ik de Hitachi Drive Fitness (HDD diagnostic) tool eens loslaten op deze HDD.

www.mayaposch.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:10
Ik zou sowieso je bestanden veilig zetten, misschien kapt je HDD er binnenkort wel mee.

Wat zegt het tabje "Health" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 15:09
Die dalen in je grafiek krijg je ook als de HD met andere dingen bezig is.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 23:55:
Ik zou sowieso je bestanden veilig zetten, misschien kapt je HDD er binnenkort wel mee.

Wat zegt het tabje "Health" ?
De health geeft overal gewoon OK aan. En ik snap dat die dalen in de grafiek kunnen komen door andere processen die wat op de HDD doen. Maar in beide tests draaien dezelfde processen.
Ik heb voodat ik de tests heb uitgevoerd:
- de laptop aangezet
- de 1e test gedraaid
- daarna de 'Error Scan' gedraaid die geen problemen gaf, daardoor werd de temp zo'n 49 graden
- daarna de 2e test gedaan.

En ook afgelopen week had ik al eens een test gedaan op 50 graden en toen ook zo'n slecht resultaat. En net na het opstarten heb ik meerdere tests gedaan en die gaven allemaal bijna zo'n zelfde resultaat als de 1e grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
maximale doorvoer van de DISK naar het PCB is maar 370MBIT/sec op je schijfje..

Daarbij het is een 4200 RPM schijf dat zijn al geen snelheids monsters.

http://www.hitachigst.com/hdd/support/4k40/4k40.htm :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Topicstarter
SMSfreakie schreef op zondag 18 mei 2008 @ 21:40:
maximale doorvoer van de DISK naar het PCB is maar 370MBIT/sec op je schijfje..

Daarbij het is een 4200 RPM schijf dat zijn al geen snelheids monsters.

http://www.hitachigst.com/hdd/support/4k40/4k40.htm :)
Ja ik weet dat het geen snelheidsmonster is, maar zo traag als ie tegenwoordig is, is ie nog nooit geweest.

Naja dan maar een ander schijfje erin zetten. Kan ik nog compatibiliteitsproblemen verwachten bij het vervangen van de schijf in een Asus M6R laptop? Ik zat namelijk al te kijken en de Seagate Momentus 5400.3 van 160GB leek me wel een aardige vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hars73 schreef op maandag 19 mei 2008 @ 09:22:
[...]

Ja ik weet dat het geen snelheidsmonster is, maar zo traag als ie tegenwoordig is, is ie nog nooit geweest.

Naja dan maar een ander schijfje erin zetten. Kan ik nog compatibiliteitsproblemen verwachten bij het vervangen van de schijf in een Asus M6R laptop? Ik zat namelijk al te kijken en de Seagate Momentus 5400.3 van 160GB leek me wel een aardige vervanger.
hm ja ik zou ff de interne media transfer speed opzoeken,?

ik heb laatst een externe LAcie schijf gekocht.. en daar zat een 160GB toshiba disk in, welke dus behoorlijk sneller was dan t 80GB hitachi schijfje uit mn laptop :) dus die heb ik heel mooi even gewisseld :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hars73

hars73

Topicstarter
SMSfreakie schreef op maandag 19 mei 2008 @ 10:17:
[...]
hm ja ik zou ff de interne media transfer speed opzoeken,?

ik heb laatst een externe LAcie schijf gekocht.. en daar zat een 160GB toshiba disk in, welke dus behoorlijk sneller was dan t 80GB hitachi schijfje uit mn laptop :) dus die heb ik heel mooi even gewisseld :)
Ik zie dat de meeste 5400rpm schijfjes zo rond de 450/500 Mbps intern hebben. Echter de Samsung Spinpoint M5S HM121HC springt eruit met 826 Mbps?? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hars73 schreef op maandag 19 mei 2008 @ 12:13:
[...]

Ik zie dat de meeste 5400rpm schijfjes zo rond de 450/500 Mbps intern hebben. Echter de Samsung Spinpoint M5S HM121HC springt eruit met 826 Mbps?? :P
zou best kunnen

mijn 5400 rpm toshiba disk doet 759 :)

404 Signature not found

Pagina: 1