Greenwheels ervaringen

Pagina: 1
Acties:
  • 12.335 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Gisteren was het zo ver, mijn eerste Greenwheels ritje. Ik wilde met de grote kans op regen het er niet op wagen om én bezweet en verregend aan te komen bij een opdrachtgever. Vanavond overigens heb ik mijn tweede ritje. Dit had ik no way goed en representatief op de fiets kunnen doen. Moet op 2 locaties zijn, de eerste 20km van mij vandaan, de 2e op 35km daarvandaan, en daarna weer naar huis, een 40-45 km. Alleen het laatste stuk had fatsoenlijk met OV vervangen kunnen worden, maar die andere 2 stukjes dus niet.

De redenen voor mij om een auto aan te schaffen zijn;
-meer vrijheden kwa reistijden, met name bij nachtelijke opdrachten
-representatiever aan komen, niet helemaal bezweet van de fietstocht vooraf.
-in enkele gevallen scheelt het reistijd
-mogelijkheid om meer/grotere spullen mee te nemen

Wat me tot nog toe weerhield;
-de vaste lasten
-de bijkomende kosten
-overwachte kosten van bijvoorbeeld onderhoud
-echt vaak gebruik ik een auto niet, het zal neerkomen op een 2 misschien 3 keer per maand

Zelf woon ik nabij Den Haag CS, heb dus ook mogelijkheid tot gebruik van nachttreinen. Daarnaast is het ook dichtbij de autosnelweg.

Wat me echter wel tegenvalt is de uurprijs. Mijn ritje van gisteren kostte me € 20,- alleen al aan huurkosten. 3 strippen voor de bus en een taxi terug had me waarschijnlijk net zo veel gekost.

Wat zijn jullie ervaringen/meningen?

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Interessant topic. Ik heb zelf wel eens aan greenwheels gedacht maar uiteindelijk toch een eigen auto gekocht. Je hebt het nu vooral over de kosten, maar hoe bevalt het voor de rest?

Misschien is het wat om je kosten om te rekenen naar kosten per kilometer? Dat is makkelijker vergelijken.

edit; Op nu.nl stond laatst een berichtje dat het pas vanaf 8000 kilometer per jaar lonend is om een auto te kopen ipv te huren. Het lijkt me een nogal lastige berekening eigenlijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Aike op 17-05-2008 16:47 ]

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 21:01
Huren is toch ook totaal niet makkelijk.
Als je van te voren weet dat je hem morgen nodig hebt is één, maar je zult ook nog naar die auto toe moeten (op de fiets of per bus?), vervolgens moet deze ook weer terug... Lijtk mij niet makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:26
Bij Greenwheels kun je online reserveren, desnoods tot een kwartier voordat je 'm nodig hebt volgens mij. Als de auto vrij is, is ie vrij. Alleen betaal je een kilometertarief van gauw 25 cent (met brandstof inbegrepen) en een tarief per kwartier. Heb je de auto langer dan 4 uur nodig, dan is een huurauto voor de hele dag al goedkoper. Voor kortere tijdsduur is het erg interessant. Ritjes naar supermarkt / Ikea, even op bezoek bij familie, dat soort dingen.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-04 19:06
Ik kende de Greenwheel via mijn (vorige) werk. Daar werd met name het OV en de dienstfiets gepromoot, maar er waren ook een paar Greenwheels-abonnementen beschikbaar. In de parkeergarage staan een stuk of acht Greenwheel, dus dat was erg handig.
Omdat ik zelf op een OV-knooppunt woon en lange tijd naast mijn werk, had ik ook geen behoefte aan een eigen auto. Nu ik dagelijks van R'dam naar Den Haag moet, doe ik dat prima met het OV. Moet er niet aan denken dat ik iedere dag twee keer op de A20 en A13 vast sta.

Eind vorig jaar heb ik een proefabonnement op Greenwheels genomen. Het werkt prima, te meer omdat bovengenoemde parkeergarage bij mij om de hoek is. Helaas viel ook mij de prijs in praktijk zwaar tegen, vandaar dat ik het proefabonnement aan het eind van de periode opgezegd heb.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Sja. Stel dat je 3 keer in de maand wat moet doen zo. Dat is €60 aan huur alleen al. Qua vaste lasten is dat al meer dan je kwijt zou zijn aan het permanent bezitten van een klein autootje. Verzekering en belasting, en ingecalculeerd onderhoud en afschrijving.

Als je 'm thuis kwijt kunt is een kleine autotje al snel toch handiger dan OV of een deelauto.
Maar de uiteindelijke afweging hangt echt af van je lokatie, je gebruik, en wat je acceptabel vindt.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 19-05-2008 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-04 19:06
Anoniem: 4629 schreef op maandag 19 mei 2008 @ 00:04:
Sja. Stel dat je 3 keer in de maand wat moet doen zo. Dat is €60 aan huur alleen al. Qua vaste lasten is dat al meer dan je kwijt zou zijn aan het permanent bezitten van een klein autootje. Verzekering en belasting, en ingecalculeerd onderhoud en afschrijving.

Als je 'm thuis kwijt kunt is een kleine autotje al snel toch handiger dan OV of een deelauto.
Maar de uiteindelijke afweging hangt echt af van je lokatie, je gebruik, en wat je acceptabel vindt.
Ten eerste is de huur een variabele last en geen vaste en ten tweede huur je een Greenwheel all inclusive.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Doe maar eens een rekensom dan. Ik denk dat je je nog gaat verbazen over het omslagpunt. Zelfs met de brandstofprijzen en andere lasten op een auto. Voor veel mensen is OV geen optie. Als je echt maar heel weinig gebruik maakt van een auto kan iets als greenwheels interessant zijn. Maar daarboven, en imo is dat al vrij snel, is een eigen auto goedkoper. En niet alleen dat .. de vrijheid om daar ook over te kunnen beschikken ten alle tijden en plaatsen, telt ook zwaar.

Iets als een Cuore of zo koop je voor zeg 2000 euro al een nette occasion. Dat bedrag krijg je er voor een groot deel ook weer uit als je 'm verkoopt. Verzekering en belasting is mss 3 tientjes in de maand. Minder zelfs bij veel schadevrije jaren. Brandstof en onderhoud zijn de variabelen.

Ik heb het dus niet nagerekend omdat ik van greenwheels verder niks weet en alles heel persoonlijk is qua lokatie en gebruik, maar ik vermoed dat bij 1 keer in de week een rit het al er om gaat spannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Aike schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 16:44:
Interessant topic. Ik heb zelf wel eens aan greenwheels gedacht maar uiteindelijk toch een eigen auto gekocht. Je hebt het nu vooral over de kosten, maar hoe bevalt het voor de rest?
Dit weekend dus 2x gebruik van gemaakt. De vrijdag heb ik me een partij lopen ergeren aan de stoplichten. Ik stond meer stil dan dat ik reed. Had net zo goed met de fiets kunnen gaan kwa tijd. Al was ik dan wel bezweet aangekomen. Op locatie aangekomen moest ik ook nog eens 5 minuten naar een parkeerplaats zoeken. Vrijdag een 206 gehad, kwa huurkosten is ie even duur als de 106 bij mijn € 15,- NS abo. Alleen de km kosten zijn net 1 cent duurder, 0,14 ipv 0,13, je word er iig niet arm van. Kwa lokaties staan er verschillenden op een 500m loopafstand. Moest vrijdag wel even zoeken naar de 206 bij Den Haag centraal. Bleek uiteindelijk op het parkeerplaatsje te staan op het pleintje aan de voorzijde.
Misschien is het wat om je kosten om te rekenen naar kosten per kilometer? Dat is makkelijker vergelijken.
Die km kosten zijn niet het hoogste voor mij overdag, hooguit als ik er 's avonds eentje moet huren. Maar overdag moet het wel een bijzonder lastig te bereiken plek zijn wil ik zo'n autootje pakken. Ik woon bij Den Haag centraal, met 3-5 minuten lopen zit ik in een trein of tram, met 7-10 minuten inclusief kaartje. En dan nog is een fiets mee in het OV goedkoper dan een autootje pakken. Alleen 's avonds/'s nachts kan het lastig zijn, juist daarvoor heb ik dat abo genomen.
Verder reis ik regelmatig naar Rotterdam en een enkele keer naar Amsterdam. Of ergens een gat in de omgeving. Op het moment dat ik er ben, ben ik meteen een x aantal uren bezig. Overdag loopt dat dan aardig in de kosten. Verder zal ik het autootje pakken voor in noodgevallen/grote boodschappen (ikea/bouwmarkt etc).
edit; Op nu.nl stond laatst een berichtje dat het pas vanaf 8000 kilometer per jaar lonend is om een auto te kopen ipv te huren. Het lijkt me een nogal lastige berekening eigenlijk.
Die 8000 km ga ik echt niet halen in een jaar. Hooguit als ik m'n NS kaart niet meer gebruik en alleen nog maar de auto gebruik. Verder woon ik nagenoeg in het centrum. Heb dus ook een parkeervergunning nodig. Mijn doelen liggen ook vaker in het centrum> parkeer kosten. Ik kon een oldtimer kopen van iemand voor een ontzettend laag bedrag. Maar met mijn verstand van auto's en de hogere onderhoudskosten van zo'n auto leek me dat geen goed plan. 't Zijn vaak meer hobby projecten dan dat je ze echt nuttig voor dagelijks verkeer kunt gebruiken. Of uberhaubt als betrouwbaar kunt bestempelen.
eX0duS schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 17:06:
Huren is toch ook totaal niet makkelijk.
Als je van te voren weet dat je hem morgen nodig hebt is één, maar je zult ook nog naar die auto toe moeten (op de fiets of per bus?), vervolgens moet deze ook weer terug... Lijtk mij niet makkelijk.
Er staan er aardig wat in mijn omgeving. Ik kan er evt heen fietsen en daar m'n fiets op slot gooien, of evt een vouwfiets achterin proppen. Maar verder, je zet je eigen auto toch ook weer neer bij je eigen voordeur?
Gluten Parody schreef op zondag 18 mei 2008 @ 23:43:
Bij Greenwheels kun je online reserveren, desnoods tot een kwartier voordat je 'm nodig hebt volgens mij. Als de auto vrij is, is ie vrij. Alleen betaal je een kilometertarief van gauw 25 cent (met brandstof inbegrepen) en een tarief per kwartier. Heb je de auto langer dan 4 uur nodig, dan is een huurauto voor de hele dag al goedkoper. Voor kortere tijdsduur is het erg interessant. Ritjes naar supermarkt / Ikea, even op bezoek bij familie, dat soort dingen.
km kosten zijn 13-14 cent, een huurauto ben je al snel 40 euro per dag kwijt (10 uur Greenwheels huur) + een enorme borg van 300-400 die je mag lappen. Okay, je bent dat bedrag maar eenmalig voor een dagje kwijt in tegenstelling tot de Greenwheels borg van € 250 die je gedurende je abo duur kwijt bent. Een huurauto is iets voor meerdere dagen als je aardig wat km's gaat maken.
Overigens krijg je bij bepaalde abonnementen de eerste km's tot aan het abonnements bedrag gratis.
Anoniem: 4629 schreef op maandag 19 mei 2008 @ 00:04:

Wat Vunzz al zegt, de abo kosten zijn de enige vaste lasten die je hebt. Het gaat je pas echt geld kosten als je er mee gaat rijden. Een nieuwe Aygo kost je een 10k, stel, je rijd er 10 jaar mee, dan betaal je aan afschrijvingen een € 8,33 per maand. Verzekering (€ 30,- :?), wegenbelasting (€ 20,- :?), parkeervergunning (€ 20,-) en dan nog onderhoudskosten. Had ik parkeerkosten op lokatie al gezegd? Koop je een ouder mobiel dan ben je wellicht in aanschaf minder kwijt, maar kwa onderhoud weer meer.
* jules wil iig die vaste lasten niet. Die Greenwheels doet het altijd, als ie het niet doet, dan is er wel een vervanger... Daarnaast kun je kiezen tussen een Peugot 106, 206 of een 207 SW. Dat is wat anders dan dat je alleen een klein autootje hebt.
Alleen een auto met een buurman/huisgenoot/partner delen is goedkoper volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Anoniem: 4629 schreef op maandag 19 mei 2008 @ 01:09:
Doe maar eens een rekensom dan. Ik denk dat je je nog gaat verbazen over het omslagpunt. Zelfs met de brandstofprijzen en andere lasten op een auto. Voor veel mensen is OV geen optie. Als je echt maar heel weinig gebruik maakt van een auto kan iets als greenwheels interessant zijn. Maar daarboven, en imo is dat al vrij snel, is een eigen auto goedkoper. En niet alleen dat .. de vrijheid om daar ook over te kunnen beschikken ten alle tijden en plaatsen, telt ook zwaar.

Iets als een Cuore of zo koop je voor zeg 2000 euro al een nette occasion. Dat bedrag krijg je er voor een groot deel ook weer uit als je 'm verkoopt. Verzekering en belasting is mss 3 tientjes in de maand. Minder zelfs bij veel schadevrije jaren. Brandstof en onderhoud zijn de variabelen.

Ik heb het dus niet nagerekend omdat ik van greenwheels verder niks weet en alles heel persoonlijk is qua lokatie en gebruik, maar ik vermoed dat bij 1 keer in de week een rit het al er om gaat spannen.
Als jij mij de kosten precies op papier kan zetten van een auto, dan nodig ik je graag uit. Maar je komt er ook al snel op uit dat de trein vaker goedkoper is dan een auto, met name als je in je eentje reist. Enige nadeel is een bepaalde vrijheid die je mist. En juist in dat gat duikt Greenwheels. En dáár wil ik hem dus ook voor gebruiken. Die enkele keer dat OV/fiets mij niet (representatief) brengt op de plek van bestemming, of als ik iets groots moet verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De trein is sowieso niet goedkoper. Je moet eerst op een station komen. En dus een busstation vinden. En daar een kaartje voor kopen. En wachten. En overstappen. En weer wachten. Tijd is ook geld. Sleuk maar niet iedereen woont in de randstad. Als er 2 keer per dag een bus langskomt en de trein niet eens op het nachtnet zit en noem maar op ..
En een fiets is ook niet gratis. Die wordt trouwens gejat.

En zoals ik al aangeef is het heel moeilijk om kosten van een auto in kaart te brengen. Evenals wat je kwijt bent aan een deelauto. (hoe komt die voor je deur, en zo niet hoe kom je bij de auto, enz). Welke auto, wat voor staat, waar parkeer je, hoeveel rij je, enz. Allemaal variabele factoren.

Ik ben ook niet een betoog aan het voeren om iedereen een auto aan te smeren. Je moet alleen wel realistisch zijn en niet stellen dat OV voor iedereen bruikbaar is. Greenwheels kan nuttig zijn, maar dat ligt er aan hoe vaak je er gebruik van gaat maken. Ik geloof ook dat die niche er is, maar ik betwist dat het een grote markt is. Zeker buiten de randstad. Als er significant meer van die deelauto's in roulatie waren zou het verhaal mss veranderen.

Autorijden is duur. Maar als je een echt klein degelijk wagentje koopt, dan vallen de kosten echt heel erg mee. Van de prijs van een treinkaartje kun je een aardig eind rijden met alles doorgerekend. Zelfs in je eentje. Dat is gewoon een feit. De vraag is eerder waar het omslagpunt ligt in gebruik. Als je echt heel weinig in de auto zit, dan pas zijn die kosten van die auto meer dan die van een deelauto. Wat dan 'heel weinig' is .. dat hangt weer geheel af van wat je er dan mee doet.

Het is heel goed mogelijk dat bij jouw specifiek gebruik en wensen greenwheels het beste uit de bus komt. Mooi dat die dienst bestaat. Ik wil je alleen even wijzen op het feit dat een iets in de klasse Cuore, Alto, Charade ook de kop niet kost. En dan heb je wel altijd die vrijheid van gebruik. Een afweging die je uiteraard zelf moet maken. Wil je zoals je zegt die vaste lasten niet, dan is het voor jou wellicht gewoon niet de manier om van A naar B te komen :)

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 19-05-2008 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Het voordeel bij Greenwheels is wel dat je in een moderne veilige auto rijdt. En niet in een derdehands japans gebakje van >10 jaar oud, zonder airbags, met kreukelzones tot de achterbank. ;) Toch ga ik het niet doen. Als ik een auto nodig heb, is het meestal voor meer dan 4 uur (auto staat op locatie een tijd stil, tot ik weer terug rij). Huren of lenen werkt dan beter.

[ Voor 37% gewijzigd door Gluten Parody op 19-05-2008 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 08:09
Hier nog een tevreden Greenwheelsgebruiker.

Ik heb het voordeel dat er hier drie op loopafstand staan en als het echt nodig is nog een stuk of wat op fietsafstand. Er is er dus altijd wel een beschikbaar. Per maand kost het me tussen de € 60,00 en € 100,00 voor meestal een ritje of vier. Het meeste overige verkeer doe ik op de fiets en/of NS.

Het grote nadeel vind ik dat je eigenlijk altijd extra tijd reserveert om uitloop door gezelligheid en/of files in te calculeren. Nog een nadeel is dat ze zo klein zijn. Als je eens iets wilt vervoeren wat niet met de fiets kan dan moet je eerst gaan passen en meten om het in een Peugeot 107 te krijgen. (En de station die ze nu hebben is ook nauwelijks geschikt voor Ikea :( )

Ik heb net even gekeken naar de leaseprijs van een 107 en dan zit je op zo'n € 300,00 per maand. (Ik ga er vanuit dat leaseboeren goed kunnen rekenen en 20% in hun zak steken.) Bij iets meer gebruik dan ik doe wordt een eigen auto dus wel interessanter. Maar voorlopig vind ik het prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Ik snap niet dat mensen green wheels gebruiken.

Voor hetzelfde geld rij je zelf een auto. Die kun je dan nog voor je deur neer zetten ook. En dan heb ik het niet over een 10 jaar oud jappannertje.

Koop eens een smartje... kijk eens wat dat kost, je lacht je scheel!

Maar volgens mij bestaad green wheels alleen van die mensen die zichzelf heel milieu bewust vinden de halsema typetjes... maar omdat ze ook de tekortkomingen van het OV ondervinden gaan ze toch maar auto rijden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
911GT2 schreef op maandag 19 mei 2008 @ 16:34:
Ik snap niet dat mensen green wheels gebruiken.

Voor hetzelfde geld rij je zelf een auto. Die kun je dan nog voor je deur neer zetten ook. En dan heb ik het niet over een 10 jaar oud jappannertje.

Koop eens een smartje... kijk eens wat dat kost, je lacht je scheel!
Reken eens voor me uit voor 2000 km/jaar
Maar volgens mij bestaad green wheels alleen van die mensen die zichzelf heel milieu bewust vinden de halsema typetjes... maar omdat ze ook de tekortkomingen van het OV ondervinden gaan ze toch maar auto rijden :X
Of mensen die het zonde vinden om een auto twee weken ongebruikt voor de deur te laten staan om hem dan een middagje gebruiken. Kunnen ze in de trein ook nog eens een krantje lezen als ze daar zin in hebben. Wat een vrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Wat ik eigenlijk mis zijn de kosten van normaal auto gebruik uitgesplitst. Er word gezegd dat het allemaal wel mee valt. De enige zekerheid die je hebt is de afschrijving van het ding, (behalve als je hem niet allrisk verzekerd en hem wel in de prak rijd.), wegenbelasting, verzekering en evt een parkeer vergunning. Verder mag je eens in de zo veel tijd nieuwe banden aanschaffen, sowieso loopt het ding niet op water, al schijnen de kleine autootjes van tegenwoordig stukken zuiniger te rijden dan wat de NS per km kost.

Het komt er op neer dat vrijheid zijn prijs heeft.

De NS bied me het voordeel dat ik op grotere afstanden wat werk kan verzetten op m'n laptop, dat kan ik niet als ik zelf aan het rijden ben. En datgene op de achterbank doen word je ook al snel misselijk in stadsverkeer.

* jules is overigens geen onwijze milieu freak, maar heb het gewoon niet ultiem breed als fulltime student zonder stufi maar wel in appartementje. Heb er zelfs over nagedacht om eens te kijken naar een motor. Motor rijbewijs halen, motor aanschaffen en gaan... Rijd iig wat vlotter door het verkeer dan een auto. De vraag is alleen of het verstandig is met mijn huidige fietsstijl.

Maar goed, voorlopig zal ik het ding alleen gebruiken op momenten dat ik geld verdien. Is dus op te voeren als onkosten en dan zal ik er niet op leeglopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:30
Greenwheels zou voor mij ideaal zijn zijn, als we niet de beschikking zouden hebben over de auto's van ouders & schoonouders. Er staan zes Greenwheels-auto's in Hilversum (de laatste keer dat ik keek waren het er drie - ze groeien kennelijk).

En voor wat betreft de kosten: ik durf te stellen dat maar weinig mensen echt goed weten wat de totale kosten per km van hun auto zijn. Van nieuwe auto's zijn ze aardig goed in kaart gebracht door de ANWB in dit document. Dat document geldt voor 15000km/jaar én het prijspeil van begin 2006, dat betekent dat anno 2008 en bij minder gereden kilometers de prijs per km nog wel wat hoger zal zijn.

Maar goed, Greenwheels. Als je er één in de buurt hebt staan, en als je weinig rijdt zeg ik: doen. Spaart je veel vaste kosten en omdat je alleen betaalt als je rijdt en dat heeft ook als positief gevolg dat je veel beter per rit gaat afwegen welke vervoermethode de juiste is. Als je een auto voor de deur hebt staan is het veel makkelijker om maar - bewust of onbewust - te denken 'hij kost toch geld, laten we maar weer de auto pakken". Daarnaast hoef je helemaal niets aan onderhoud etc. te doen, dus vooral mensen voor wie een auto 'het gewoon moet doen' ideaal. Je krijgt trouwens ook een leuke korting op een huurauto, als je eens op vakantie wil of zo.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 00:41

Wom

Heb even gekeken, maar het dichtsbijzijnde afhaal punt is net zo ver als het dichtsbijzijnde station; 35km. Maargoed, je kunt ook niet verwachten dat de beschikbaarheid in elke uithoek van Nederland even goed is.

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
911GT2 schreef op maandag 19 mei 2008 @ 16:34:
Goed beargumenteerd man 8)7

Het OV is op veel routes makkelijker en goedkoper dan een eigen auto, maar er zijn nu eenmaal veel plekken in Nederland die slecht met het OV bereikbaar zijn, of je wilt af en toe eens 's avonds laat ergens blijven. Voor die mensen is zo'n deelauto een uitkomst. Als ik niet de beschikking had over twee 'gratis deelauto's' zou ik ook vast wel lid zijn van zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Laatst online: 16-05 16:55

sopsop

[v] [;,,;] [v]

xtra schreef op maandag 19 mei 2008 @ 16:48:
[...]

Reken eens voor me uit voor 2000 km/jaar
Een smart heb je voor tussen de 3 a 4.000 euro en schrijft in een jaar 500 tot 750 euro af, maar bij zo weinig km waarschijnlijk minder. Laten we het op 500 euro zetten. Het verbruik is 1 op 20, dus 8,3 liter per maand (167 km) a 1,70. Voor onderhoud/apk reken ik 200 euro per jaar. Dat moet realistisch zijn aangezien je zeker niet ieder jaar nieuwe banden nodig hebt.

Kosten per maand:
Verzekering 30 euro
Belasting 36 euro
Afschrijving 42 euro
Brandstof: 14 euro
onderhoud: 16 euro
---------------------------------
totaal: 138 per maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Voor 2000 km/jaar ofwel 167km/maand komt dat dus op € 0,82 per km!! Goeiedag zeg, dan hoor je bijna elke km een euro rinkelen. En als je een keer wat duurs hebt - waterkoeling of koppakking of zo - dan is dat bedrag per km gelijk zeer veel hoger omdat je die kosten maar over heel weinig km uit kunt smeren.

Dit toont duidelijk aan dat een eigen auto voor weinig km financieel echt totaal niet aantrekkelijk is.

-edit-

Ik heb eens met de Greenwheels tariefberekenaar zitten spelen, met dit aantal kilometers per maand kun je bijna de helft voordeliger uit zijn dan met een tweedehands Smart, zelfs als ik het aantal gebruiksuren ruim neem. En je hebt niet het risico op onverwacht hoge kosten (schade daargelaten, maar dat heb je bij de Smart ook).

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenH op 20-05-2008 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop

sopsop

[v] [;,,;] [v]

CanonG1 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 10:56:
[...]

Voor 2000 km/jaar ofwel 167km/maand komt dat dus op € 0,82 per km!! Goeiedag zeg, dan hoor je bijna elke km een euro rinkelen. En als je een keer wat duurs hebt - waterkoeling of koppakking of zo - dan is dat bedrag per km gelijk zeer veel hoger omdat je die kosten maar over heel weinig km uit kunt smeren.

Dit toont duidelijk aan dat een eigen auto voor weinig km financieel echt totaal niet aantrekkelijk is.
Greenwheels zou op 60cent per km uitkomen. Ik zou voor dat verschil toch voor de eigen auto kiezen. Zeker omdat je dan toch sneller de auto pakt en dus meer km gaat rijden, wat de km prijs behoorlijk gaat drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
sopsop schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 11:04:
Greenwheels zou op 60cent per km uitkomen. Ik zou voor dat verschil toch voor de eigen auto kiezen. Zeker omdat je dan toch sneller de auto pakt en dus meer km gaat rijden, wat de km prijs behoorlijk gaat drukken.
Ja, we gaan meer rijden omdat het dan goedkoper per km is. En mensen vinden het gek dat onze regering dat auto als melkkoe ziet? We staan het zelf toe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop

sopsop

[v] [;,,;] [v]

CanonG1 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 11:11:
[...]

Ja, we gaan meer rijden omdat het dan goedkoper per km is. En mensen vinden het gek dat onze regering dat auto als melkkoe ziet? We staan het zelf toe...
Je gaat meer rijden omdat de auto voor de deur staat en je dus per saldo een lagere drempel hebt om de auto te pakken dan dat je dat bij Greenwheels zou hebben. Voor mij is dat een voordeel, voor de ander wellicht een nadeel omdat die de keuze niet wil hebben, bijvoorbeeld uit milieu-technische overwegingen. En dat milieu zal mij aan m'n reet roesten, maar da's een andere discussie.

[ Voor 20% gewijzigd door sopsop op 20-05-2008 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepert
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Kennelijk voorziet het toch in een behoefte. Bij mij in de wijk zijn er onlangs heel veel plaatsen bijgekomen van "Autodate" (zelfde concept).
@911GT2:
Ik vind het een goed concept. De milieuvervuiling van auto's zit hem niet alleen maar in de hoeveelheid brandstof die wordt verbruikt maar ook in de hoeveelheid auto's die rondrijden.Uiteindelijk moet het schroot ook weer ergens blijven. Ook het leefmilieu is gebaat bij minder geparkeerde auto's in de straten, dus als meerdere mensen gebruik maken van één auto is dat m.i. toe te juichen. Het feit dat je het milieu een warm hart toe draagt (wat elk mens met enige overlevingsdrang zou moeten doen) wil niet zeggen dat je nooit meer auto zo kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
sopsop schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 11:13:
[...]

Je gaat meer rijden omdat de auto voor de deur staat en je dus per saldo een lagere drempel hebt om de auto te pakken dan dat je dat bij Greenwheels zou hebben. Voor mij is dat een voordeel, voor de ander wellicht een nadeel omdat die de keuze niet wil hebben, bijvoorbeeld uit milieu-technische overwegingen. En dat milieu zal mij aan m'n reet roesten, maar da's een andere discussie.
Ach, milieu is ook maar een kwestie van cultuur en economie. Als de milieunormen hetzelfde waren als ten tijde van de industriële revolutie was je nu misschien begonnen aan je laatste levensjaren. Maar binnen de hedendaagse context kan ik me goed voorstellen dat het je aan je reet roest.
En over 100 jaar denkt men er weer anders over.

Voor mij persoonlijk is het niet zo dat ik mij alles ontzeg maar dat ik iets vaker een bewuste keuze maak. Zo gooi ik de vuilnis niet over het balkon maar zet ik het op maandag bij de weg. (De milieueffecten daarvan zijn goed meetbaar.) En zo kies ik ook wat bewuster mijn vervoermiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
sopsop schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 10:49:
[...]

Een smart heb je voor tussen de 3 a 4.000 euro en schrijft in een jaar 500 tot 750 euro af, maar bij zo weinig km waarschijnlijk minder. Laten we het op 500 euro zetten. Het verbruik is 1 op 20, dus 8,3 liter per maand (167 km) a 1,70. Voor onderhoud/apk reken ik 200 euro per jaar. Dat moet realistisch zijn aangezien je zeker niet ieder jaar nieuwe banden nodig hebt.

Kosten per maand:
Verzekering 30 euro
Belasting 36 euro
Afschrijving 42 euro
Goeie dag zeg! 6 maanden geen auto rijden is een hele mooie fiets kopen! Sterker nog, een kwaliteits vouwfiets waarmee je in de trein kan en zodoende sneller en goedkoper bent dan tram/metro/bus. Voordelen zijn dat je ook nog eens sportiever bezig bent. Gisteren toevallig de nieuwe NS reclame gezien; dagje trein pakken is al voldoende beweging op een dag. Je kunt dit natuurlijk ook negatief opvatten met dat de NS het niet al te makkelijk maakt om de trein te pakken en je een hoop energie erin moet steken. Nadeel, bij slecht weer heb je kans om een nat pak op te lopen, die dagen kun je dan weer het OV pakken...
Anyway, ik ben de afgelopen jaren maar een enkele keer doorweekt thuis gekomen. Als ik er representatief uit moet zien dan reserveer ik wat extra tijd om het geheel per OV af te leggen.

Maar € 138,- per maand :X. Ik geef nu misschien net 1/5e-1/3e uit aan vervoers kosten. Vandaar dat ik al op keek dat die Greenwheels me op zich al behoorlijk prijzig over kwam.

Laat ik maar lekker happy zijn met het OV en af en toe Greenwheels op het moment, dan kijk ik lachend naar de medemens met een auto dat ondertussen een fortuin kwijt is per maand... En maar klagen dat het allemaal zo duur is tegenwoordig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Ik bedoel met het milieu aan mijn reet roesten eigenlijk ook meer het schuldaanpraten van de Nederlandse overheid en de fabeltjes over climate-change. Mijn auto perst engelenscheetjes uit de uitlaat, althans in vergelijking met de echte grote vervuilers die niet aangepakt worden. Hell, er is een maand geleden toestemming verleend tot het bouwen van een kolencentrale. Verder vertik ik het om ook maar iets na te denken over milieuvriendelijkheid als de enige echte bio-brandstof duurder is door extra acijnsen dan oldskool diesel/benzine.
jules schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 15:47:
[...]

Maar € 138,- per maand :X. Ik geef nu misschien net 1/5e-1/3e uit aan vervoers kosten. Vandaar dat ik al op keek dat die Greenwheels me op zich al behoorlijk prijzig over kwam.
[..]
Je vergelijkt nu een beetje appels met peren. Die 138 euro is ten eerste vrij ruim begroot, als je 170 km per maand rijdt heb je geen 200 euro per jaar aan onderhoud, meestal zal het 50 euro voor de APK zijn. Ten tweede is het rekenvoorbeeld op basis van auto erbij, dus niet ter vervanging van het dagelijks vervoer, maar als oplossing voor regelmatige uitzonderingen op de dagelijkse verplaatsingen (bijvoorbeeld een met ov onbereikbare locatie).

Als je echt gaat forensen dan ontlopen de auto & de trein + bus elkaar niet zo heel veel hoor.

Ik werk bijvoorbeeld in Den Bosch en woon in Einhoven. Een maand kaart kost dan 165 euro en een buskaart 94,00 euro. Voor 259 euro per maand moet 1200 kilometer per maand rijden zo ongeveer wel lukken.

En ja, dan ga ik voorbij aan het feit dat er vast wel wat belastingtechnisch te regelen is voor de ov-kosten in het kader van woon-werk verkeer. Reken je die aftrek wel mee dan komt het maandbedrag op ongeveer 200 euro per maand voor het reizen per OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
sopsop schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 16:45:
[...]

Ik bedoel met het milieu aan mijn reet roesten eigenlijk ook meer het schuldaanpraten van de Nederlandse overheid en de fabeltjes over climate-change. Mijn auto perst engelenscheetjes uit de uitlaat, althans in vergelijking met de echte grote vervuilers die niet aangepakt worden. Hell, er is een maand geleden toestemming verleend tot het bouwen van een kolencentrale. Verder vertik ik het om ook maar iets na te denken over milieuvriendelijkheid als de enige echte bio-brandstof duurder is door extra acijnsen dan oldskool diesel/benzine.
Het hele milieu geneuzel boeit me ook niet zo giga veel. Het is in mijn situatie alleen een grappige bijkomstigheid.
Je vergelijkt nu een beetje appels met peren. Die 138 euro is ten eerste vrij ruim begroot, als je 170 km per maand rijdt heb je geen 200 euro per jaar aan onderhoud, meestal zal het 50 euro voor de APK zijn. Ten tweede is het rekenvoorbeeld op basis van auto erbij, dus niet ter vervanging van het dagelijks vervoer, maar als oplossing voor regelmatige uitzonderingen op de dagelijkse verplaatsingen (bijvoorbeeld een met ov onbereikbare locatie).
Momenteel reis ik dagelijks een 10 min heen en 10 minuten terug per fiets naar school. 1-2x per week nagenoeg dezelfde route voor een bijbaantje, 10-30 minuten (x2) voor 1-2 opdrachten per week, 1-2x per week 30min (x2) voor sporten en dat allemaal per fiets. Bij opdrachten pak ik af en toe de trein en een enkele keer nu dus ook een greenwheels auto.
Een rekensommetje;
2x1,5kmx5dagen=15km
2x1kmx1,5dagen=3km
2x6kmx1,5dagen=18km
2x10kmx1,5dagen=30km
totaal=66km per week gemiddeld per fiets, en dan mis ik nog enkele onverwachte dingetjes zoals boodschappen, dansles, avondje naar vrienden, avondje stappen, etc.

Maar die tochten zijn ook nutteloos om per auto te doen. Ik heb het voordeel dat een hoop behoorlijk dichtbij is. Overigens heb ik ook een hekel aan veel tijd kwijt te zijn per dag aan reizen. Gewoon compleet nutteloos. Tijd die je kwijt bent en die je niet productief kan gebruiken, behalve als je gebruik maakt van de trein of carpoolt. In een bus/tram kun je niet werken, daar zijn de ritten vaak te kort voor. In mijn situatie komt het er eigenlijk ook op neer dat ik m'n leven inricht in een situatie dat ik geen auto heb.
En om dit terug te koppelen op het auto gebruik; zeer waarschijnlijk als ik een eigen auto heb zal ik hem 2-4x per maand gebruiken voor opdrachten die buiten de stad zijn, en wellicht ook 1-2x per week voor het klimmen. Aangezien die opdrachten veelal goed te bereiken zijn met de combi trein/fiets zal ik alsnog voor die combi kiezen. Alleen bij slechte bereikbaarheid/slecht weer zal ik een auto pakken. Dito met sporten. Heel heel misschien dat ik dan een auto een 2-3x per maand gebruik, maar dikke kans dat ie meer stil staat. Een eigen auto vind ik in die zin zonde van m'n geld.
Als je echt gaat forensen dan ontlopen de auto & de trein + bus elkaar niet zo heel veel hoor.
zoals hierboven al gezegd, dat voorkom ik dus liever, vind het een volslagen nutteloze bezigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Toch vraag me ik af of je het ook echt zou doen. Als het een keer (lees: vaak) regent en je moet boodschappen doen dan pak je toch de auto lijkt me. Zelfde als je onverwacht weg moet.
Als je eenmaal de relatieve gemakkelijkheid van een auto hebt zul je denk ik vaker de fiets laten staan, ook in situaties waarin je het eerst niet deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
[quote]sopsop schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 16:45:
[...]

[...]
Onderschat het relatieve van het milieu niet ;)
Maar bij opmerkingen als aan m'n reet roesten blijkt dat ook vaak makkelijk te relativeren.
TEAMIKKE schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 18:11:
Toch vraag me ik af of je het ook echt zou doen. Als het een keer (lees: vaak) regent en je moet boodschappen doen dan pak je toch de auto lijkt me. Zelfde als je onverwacht weg moet.
Als je eenmaal de relatieve gemakkelijkheid van een auto hebt zul je denk ik vaker de fiets laten staan, ook in situaties waarin je het eerst niet deed.
Dat is het grote verschil. Als je een auto hebt regent het veel vaker dan wanneer je met de fiets moet. Alleen daarom is de fiets al beter voor het klimaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
xtra schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 18:58:
Als je een auto hebt regent het veel vaker dan wanneer je met de fiets moet.
Briljante opmerking, echt waar. _/-\o_ Het hebben van een auto werkt gemakzucht in de hand. Veel mensen zouden een paar km fietsen per dag goed kunnen gebruiken. Ik verbaas me altijd over de vele auto's op het parkeerterrein bij de lokale sportschool 7(8)7

"Anyone can do the easy things."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Om die gemakzucht en extra kosten te voorkomen stel ik niet voor niets de aanschaf van een auto uit. Dan moet ik extra gaan werken om alleen al die auto te kunnen bekostigen. Neuh, dacht het niet. Met Greenwheels kost het me wel wat, maar ik loop er in ieder geval niet compleet op leeg. En het maakt me des te meer bewust dat het ervan gebruik maken toch aardig wat kost.
CanonG1 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 19:08:
Ik verbaas me altijd over de vele auto's op het parkeerterrein bij de lokale sportschool 7(8)7
Yup, me too. Al moet ik toegeven dat ik vandaag ook met een vriend ben meegereden. Waarom? Hij komt met de auto vanaf z'n werk, wat schijnbaar lastiger te bereiken is met het OV en hij toch fulltime werkt. Bij mij eten we wat warm, waarna we samen in zijn auto richting de Uithof gaan. Als het dichterbij was geweest, dan was ik sowieso gaan fietsen.
En als ik eerlijk ben, fietsen heeft ook zo zijn voordelen. Merk dat ik door het fietsen al aardig op temperatuur ben, wat de warming up weer behoorlijk verkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind dat zo'n flauwekul hé. Ik ben tussen mijn laatste reactie in het grappige plaatjes topic over precies diezelfde opmerking, en nu bijna 3 uur in de sportschool geweest. Heb me te pletter gewerkt. Maar ik ben wel met de auto gegaan. En waarom? Omdat ik als ik op de fiets ga, ik eerst een fiets moet kopen, en vervolgens ter plekke in de sportschool geen fuck meer voor elkaar krijg omdat de koek dan op is. Het is best ver weg. En je moet die groep mensen niet onderschatten. Ik heb vandaag ook weer een kerel binnen zien komen die er 15 minuten over deed om van voordeur naar het sportgedeelte te komen. Onder begeleiding. En vervolgens heel langzaam lichte oefeningen doen. Ipv je te verbazen over de auto's daar kun je imo beter nog blij zijn dat al die mensen tenminste wat aan hun conditie doen. Ze kunnen ook thuis op de bank blijven zitten met een pot bier en chips en dan naar de Gouden Kooi kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 21-05-2008 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
De meeste mensen kiezen een sportschool in dezelfde woonplaats, dus dat is vaak nog geen 20 minuten fietsen. Als je het dan met prachtig weer nóg presteert om de auto te pakken naar de sportschool om daar op een fietsje te gaan zitten... dan ben je wel prutser van de week hoor. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is dus zo'n kort door de bocht opmerking. In de sportschool heb je begeleiding, en kun je veel preciezer een tempo en/of een specifieke belasting instellen, en controleren. Geen verkeer, geen wisselende weersomstandigheden, airco, enz.

Maar goed dit is enigszins offtopic.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 21-05-2008 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Meer algemeen: voor ritjes van minder dan 5 kilometer is een auto met verbrandingsmotor niet zo'n goed idee. Als je die ritjes fietst en verder niet dagelijks rijdt kun je met Greenwheels goedkoper uit zijn dan een eigen autootje, zelfs vergeleken met het voorbeeld hierboven van de Smart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Anoniem: 4629 schreef op woensdag 21 mei 2008 @ 00:41:
Dat is dus zo'n kort door de bocht opmerking. In de sportschool heb je begeleiding, en kun je veel preciezer een tempo en/of een specifieke belasting instellen, en controleren. Geen verkeer, geen wisselende weersomstandigheden, airco, enz.
Dit is appels met peren vergelijken. Ik zou niet eens binnen willen fietsen! Het mooie van fietsen is, is dat je nog eens ergens komt en dat je een hoop dingen kunt zien.
Ik Vergelijk het met wiskunde. Op de middelbare school met tig van die sommetjes voor je waar je de ballen niet van snapt omdat je het niet kunt vergelijken met iets. Kom je een paar jaar verder dan zie en leer je vergelijkingen met de echte wereld. En nog verder, als je aan het studeren bent dan mag je die dingen zelf gaan uitzoeken. Juist dat laatste is de fun (in het geval je wiskunde leuk vind).
Ben je er overigens ook van op de hoogte dat je fietsclubs hebt voor zowel mountainbikers als wielrenners waar je prima begeleiding kunt krijgen?
Daarnaast vind ik het buiten fietsen ook veel meer uitdagend. Je fietst een heuvel op en langzaam begin je de top van die heuvel te zien. Uiteindelijk bereik je hem, en als beloning mag je vol gas naar beneden trappen. Heb je zin om een New Yorkse fietskoerier te spelen dan ga je naar het centrum van de stad. Heb je zin om lange stukken te fietsen dan duik je de natuur in of provinciale wegen.
En nee, ik ben geen milieufreak. Het tofste is namelijk met je MTB in het bos van de paden af te gaan en je eigen route te bepalen.
sopsop schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 16:45:
[...]

Wat eigenlijk ook de grap aan een eigen auto is. Je weet gewoon niet vantevoren hoeveel onderhoud hij nodig heeft en hoeveel het gaat kosten. Dit is uiteraard afhankelijk van je rij stijl en merk en type auto dat je hebt. Des te ouder je barrel, des te meer onderhoud hij vergt.
Met Greenwheels heb je een vast tarief waarop die dingen zelfs worden schoongemaakt. Je hoeft nooit contant geld op zak te hebben of geld op je rekening hebben om te tanken. Je kan namelijk gebruik maken van een tankpas waar je overal mee kunt tanken.

[ Voor 9% gewijzigd door jules op 04-07-2008 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is geen kwestie van willen maar van kunnen. Ook een reden waarom aardig wat mensen een sportschool bezoeken. Dat is notabene nog wat anders dan een fitnesscentrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Ik weet het niet hoor met dat Greenwheels. Inmiddels mijn 2e factuur in huis. € 60,- voor 3 ritjes 8)7

2 van 20km of minder, de eerste van 20 km was overdag en duurde een 2,5 uur; € 11,-
de tweede was 16 km en grotendeels 's nachts; € 9,-
De laatste was een 110km en duurde een 6 uur in't weekend; € 46,-

Verder gaat er nog een "korting" vanaf vanwege gratis km's ofzo en komen er de abonnementskosten bij van € 15,-.

Als je een eigen auto hebt, is het dan duurder of goedkoper dan Greenwheels? Want voor zo'n bedrag per maand wil ik wel een eigen auto voor de voordeur hebben staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 22:04

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

jules schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 14:20:
Ik weet het niet hoor met dat Greenwheels. Inmiddels mijn 2e factuur in huis. € 60,- voor 3 ritjes 8)7

2 van 20km of minder, de eerste van 20 km was overdag en duurde een 2,5 uur; € 11,-
de tweede was 16 km en grotendeels 's nachts; € 9,-
De laatste was een 110km en duurde een 6 uur in't weekend; € 46,-

Verder gaat er nog een "korting" vanaf vanwege gratis km's ofzo en komen er de abonnementskosten bij van € 15,-.

Als je een eigen auto hebt, is het dan duurder of goedkoper dan Greenwheels? Want voor zo'n bedrag per maand wil ik wel een eigen auto voor de voordeur hebben staan...
Dat is al aardig voorgerekend hierboven. Voor 138 euro per maand heb je een gebruikte smart, gaaf karretje waarmee je voor de dag kunt komen. Maar veel goedkoper ben je met bijvoorbeeld een Suzuki Alto of (iets duurder) Renault Twingo. Maar goed, benzine kost geld en alleen al een tankje benzine voor een Twingo kost je 60 euro.

Hoewel 60 euro voor die ritjes misschien veel geld lijkt ben je met een eigen auto al snel meer geld kwijt.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93400

sopsop schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 10:49:

Kosten per maand:
Verzekering 30 euro
Belasting 36 euro
Afschrijving 42 euro
De onderhoudskosten reken je veel te laag, zeker voor een wat oudere auto. Een keuring kost zelf al €35-40. Dan houd je nog €160 over om een kleine of grote beurt van te betalen. Tijdens het bezit van de auto gaan er altijd wel wat duurdere onderdelen stuk, of slijtdelen zijn toe aan vervanging. Dan heb ik het niet alleen over banden; koppeling, aandrijfas, distributieriem, luchtfilter, remschijven, remblokjes, etc. Dit kost het een en ander aan onderdelen maar vaak nog meer aan manuren.

Aangezien we een eerlijk vergelijk willen maken zul je niet moeten beknibbelen op dit soort zaken. Je wilt een auto waar je op kunt rekenen als je 'm nodig hebt. Zelfs sleutelen is ook geen redelijk alternatief. De kosten lopen m.i. dan ook aanzienlijk hoger op dan dat je hier voorspiegelt.

Andere kosten lijken me allemaal wel redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 93400 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 14:42:
Je wilt een auto waar je op kunt rekenen als je 'm nodig hebt. Zelfs sleutelen is ook geen redelijk alternatief.
Heel juist, de onderhoudskosten van een gebruikte auto zijn nu eenmaal hoger als je hem op hetzelfde betrouwbaarheidsniveau wilt hebben als een Greenwheels-auto. En zeker als je weinig rijdt hoef je maar één keer iets écht duurs te hebben (bv. koppakking) en je prijs per kilometer vliegt omhoog. Als een Greenwheels-auto defect raakt, boeiuh, not your problem en belangrijker nog: de extra kosten per km zijn niet voor jou. Die zijn ingecalculeerd door GW.

Ik blijf erbij dat een GW(-achtige) bij een laag aantal kilometers per jaar voordeliger kan zijn van een eigen auto, het probleem is dat niet iedereen de totale kosten van zijn of haar auto ziet / wil zien, en dat maakt de vergelijking moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

is ergens ooit uitgerekend dat onder de 5000km/jaar (iets in die trend) je nog beter af bent met een taxi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Anoniem: 50683 schreef op vrijdag 04 juli 2008 @ 15:19:
is ergens ooit uitgerekend dat onder de 5000km/jaar (iets in die trend) je nog beter af bent met een taxi.
Als je een dak boven je hoofd wil hebben prolly, en als het OV geen optie voor je is. Want fiets lijkt me by far het goedkoopste, daarna komt OV. Ik denk daarna Greenwheels en pas daarna een eigen auto.

Een fiets heb je vanaf €25 tot aan €1000 en duurder natuurlijk, maar dat laatste is meer dan genoeg voor dagelijks gebruik.
We gaan uit van een levensduur van 5 jaar en een gemiddelde onderhoudskosten van €75 per jaar1;
afschrijving1000/(12*5)€ 16,67
onderhoud€75,-€75,-
totaal per jaar91,67

Kost geen drol natuurlijk. De reistijd is minimaal, is altijd bereikbaar en nog gezond ook nog.
Koop er een regenpak bij voor €40 (?) waar je een 3 (?) jaar mee doet, het valt alsnog in het niets.

Het OV dan. Per strip lap je €0,46, de eerste zone word dus € 0,92 en de 2e zone € 1,38. En dit zijn dan de enkeltjes, je moet ook nog terug. En dat 5x per week een 47 (?) weken per jaar.
Dat word dus;
1 zone2 zones
per dag€ 1,84€2,76
per week€9,20€13,80
per jaar€432,40648,60

Een dikke factor 4-6 verschil in het nadeel, reistijden zijn vaak ruk, lang niet altijd goed bereikbaar kwa tijden, maar wel goed genoeg voor woon-werkverkeer.

Een auto kost je €138 per maand, parkeervergunning van €60 per 2 maanden word dan €168. Voor een jaar word dat € 2016,- Maar dit zou begroot zijn op 2000km/jaar. Als ik uitga van 10km afstand tussen woning en werk, word dat een 4700km op jaarbasis, al 2x zoveel dus. Daarbij gebruik je die auto echt niet alleen voor woon-werk verkeer, maar voor heel wat meer zaken (gemak dient de mensch). Dus zetten we dat op 7,5k km tot 10k km. Ben ik benieuwd wat er dan uit komt.
Een auto is stukken duurder. Oké, je zit altijd droog. En kwa reistijd biedt het vrijwel alleen maar voordelen als je niet in de file terecht komt.

Nogmaals, ik ben geen grijze wollen sokken red het milieu figuur, ben gewoon iemand die niet vies is van fietsen. Ik schrik me alleen rot van wat een auto per maand kost...

1We gaan hier uit van een gemiddelde stadsfiets, geen open ketting/derailleur etc, dat is nl significant duurder, met name bij slecht onderhoud van de gebruiker zelf. En bij woon-werk verkeer vergt dit wekelijks (!) een 20-30 min onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142611

jules schreef op maandag 07 juli 2008 @ 11:43:
[...]

We gaan uit van een levensduur van 5 jaar en een gemiddelde onderhoudskosten van €75 per jaar1;
afschrijving1000/(12*5)€ 16,67
onderhoud€75,-€75,-
totaal per jaar91,67
Zo ben je natuurlijk wel de afschrijvingskosten per maand ipv. per jaar aan het uitrekenen... Je zou voor de fiets dus moeten uitgaan van (1000/5=200)+75 = 275 per jaar. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het alsnog een stuk goedkoper is dan het OV of een eigen auto.

Verder sluit ik me aan bij de mensen die zeggen dat je je niet moet verkijken op (onverwachte) onderhoudskosten bij de berekening van de auto-kosten, zeker als je een ouder autotje neemt om de afschrijving e.d. laag te houden... Ik heb nu ongeveer een jaar een eigen auto, waarvan 9 maanden geen onderhoudskosten en vervolgens 3 maanden achter elkaar: bij glad weer de vangrail ingegeleden a 200 euro schade, een maand later ruit ingeslagen a 220 euro reparatiekosten (lag helemaal niets (waardevols) in de auto), en de volgende maand apk+onderhoudsbeurt incl. distributieriem a 270 euro. En dan zit je ineens alsnog aan gemiddeld een kleine 60 euro onderhoud per maand...

(Waarbij ik trouwens moet zeggen dat het gedeelte "onderhoud + distributieriem" z'n geld 100% waard was, verbruik is acuut van 1:10 naar 1:13.3 gegaan, dus dat verdient zich binnen een maand of wat weer terug aan benzinekosten... :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben net verhuisd en hier in de buurt (A'dam Oost) staan nogal wat Greenwheels bakken - ik zou schatten 6 binnen de 500m :o

Dus heb ik even gekeken hoe/wat/waar, aangezien we hier per huishouden maar één parkeervergunning kunnen krijgen... :(

Mijn probleem is dat ik ruim 3/4 van m'n woon-werkverkeer gewoon met de fiets of OV kan doen, maar gemiddeld eens per twee weken moet ik naar een locatie dat a) ver weg (Leeuwarden of Helmond bijv.) en b) OV-technisch lastig is (als in: nog een halfuurtje vanaf station in die plaats :X ). Dan hebben we het over zo'n 500km per maand, maar dat in slechts twee dagen gepropt.

Relevant is dat ik op m'n werk EUR 0.19 per km kan declareren, dus alles wat < EUR 95 kost voor die twee dagen/500km is wmb een optie.

Greenwheels lijkt daarvoor uiterst ongeschikt. Zelf rekenen op basis van hun tarieven kwam uit op EUR 150 (voor de 107), hun rekenhulp maakte er EUR 244 van. Dat is idioot veel. OV zou me minder dan EUR 50 kosten voor hetzelfde.
Sterker nog, m'n huidige auto (die m'n vriendin gaat overnemen aangezien zij voortaan 5 dagen per week 45km op en neer moet doen) kost me per maand hooguit zo'n EUR 115 vast (30 verzekering, 21 belasting, 31 afschrijving en 33 onderhoudsreservering) en 500km kost op 1:16 bij EUR 1.60 uiteraard EUR 50 exact, dus met eigen auto kost het me EUR 165, veel minder dan zij berekenen, en dan heb ik dat ding ook voor weekends...

Alternatief is gewoon zelf een auto huren. Op een kleine halfuurtje hiervandaan (10 min lopen, 5 min trein of metro, 10 min lopen andere kant) zit Rentabrik, waar je voor EUR 23/d met ongelimiteerde kilometers een Opel Kadett kunt huren. Uitgaande dat zo'n beest 1:12 doet, kost 500km me zo'n EUR 70, dus wordt het EUR 116, plus EUR 4 ofzo aan strippen, dus EUR 120. Flink goedkoper dan Greenwheels, maar nog altijd meer dan de EUR 95 die ik kan declareren, en een halfuur extra voor en na huur maakt voortdeel tov OV ook al verwaarloosbaar :'(

Edit:
Ter relativering - OV zou zo'n EUR 65 kosten voor hetzelfde, maar dan wel een dik uur a anderhalf uur langer duren dan met de auto als die voor m'n deur zou staan...

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 12-07-2008 22:54 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
dion_b schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 22:52:
Mijn probleem is dat ik ruim 3/4 van m'n woon-werkverkeer gewoon met de fiets of OV kan doen, maar gemiddeld eens per twee weken moet ik naar een locatie dat a) ver weg (Leeuwarden of Helmond bijv.) en b) OV-technisch lastig is (als in: nog een halfuurtje vanaf station in die plaats :X ). Dan hebben we het over zo'n 500km per maand, maar dat in slechts twee dagen gepropt.

Relevant is dat ik op m'n werk EUR 0.19 per km kan declareren, dus alles wat < EUR 95 kost voor die twee dagen/500km is wmb een optie.
Greenwheels kan snel oplopen. Zeker als hij stil staat terwijl je aan het werk bent. Kun je je werkgever niet zover krijgen dat hij een zakelijk Greenwheels abonnement afsluit. Dan kan hij de hele rekening betalen en zit je niet aan de kilometervergoeding vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
CanonG1 schreef op dinsdag 20 mei 2008 @ 10:48:
[...]

Goed beargumenteerd man 8)7

Het OV is op veel routes makkelijker en goedkoper dan een eigen auto, maar er zijn nu eenmaal veel plekken in Nederland die slecht met het OV bereikbaar zijn, of je wilt af en toe eens 's avonds laat ergens blijven. Voor die mensen is zo'n deelauto een uitkomst. Als ik niet de beschikking had over twee 'gratis deelauto's' zou ik ook vast wel lid zijn van zoiets.
Ik heb ook een greenwheels overwogen een tijdje geleden, maar nu besloten dat de kosten en met name de baten van het OV icm Greenwheels voor zowel mij als mijn werkgever niet opwegen tegen een eigen auto.

Ik heb de afgelopen 5 maanden dagelijks met het OV vanuit Culemborg naar Rotterdam en af en toe ook andere bestemmingen gereisd. En ik ben heel blij dat ik nu mijn leaseauto heb staan en dat ik met de auto kan gaan. Hoe vaak ik niet door de NS, Arriva, RET oid te laat kwam voor afspraken, verschrikkelijk. Meerdere malen richting groningen geweest met de trein en tot 3 maal toe ENKELE REIS 4 uur bezig geweest... Verschrikkelijk.

De betrouwbaarheid van het OV is in mijn ogen te slecht, gedurende de week had ik met het OV minimaal 2 keer een vertraging van een kwartier of meer. Nu kan ik zelf bepalen hoe laat ik weg ga (en dus de files deels vermijden door eerder weg te gaan dan de treinen rijden).

Al met al niet echt een negatieve ervaring met Greenwheels maar meer met de combinatie...

[ Voor 3% gewijzigd door Sander op 13-07-2008 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

xtra schreef op zondag 13 juli 2008 @ 11:13:
[...]

Greenwheels kan snel oplopen. Zeker als hij stil staat terwijl je aan het werk bent. Kun je je werkgever niet zover krijgen dat hij een zakelijk Greenwheels abonnement afsluit. Dan kan hij de hele rekening betalen en zit je niet aan de kilometervergoeding vast.
Nope. Behoorlijk groot bedrijf met een HR-afdeling dat iets trager reageert dan een benevelde mastodont. We zijn met de OR al maanden bezig over een correctie in de leasetarieven (voor degenen die daarvoor in aanmerking komen) waarbij alle partijen het in beginsel eens zijn, maar toch iedere keer weer een nieuwe laag red tape opdoemt.

Ik ga eens kijken of ik niet gewoon kilometerdeclaratie kan indienen als ik met OV reis en dan domweg een taxi pakken vanaf dichtstbijzijndste station... (normaal kun je alleen met je eigen auto een kilometerdeclaratie indienen, bij OV-gebruik dien je originele vervoersbewijzen te declareren)

Overigens zag ik om de hoek vandaag iets van ConnectCar staan. Vergelijkbaar idee, maar subtiel andere tarievenstructuur. Komt voor mij stukken goedkoper uit, met dezelfde rekenvoorbeeld EUR 115. Nog altijd EUR 20 te duur, maar een stuk meer in de richting.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Voordeel van Greenwheels is natuurlijk dat je niet verplicht bent om vanaf je eigen woonplaats ermee te gaan rijden. Combineer het met de trein en laat die greenwheels je taxi zijn. Voor een kleine rit en korte tijdsduur is het goedkoper dan een taxi.

Met de NS weet je het ook gewoon, je moet er wat extra tijd voor nemen. Al is het me wel al vaker gelukt om in zowat 30-35 minuten van deur tot deur te reizen van Den Haag centrum naar Rotterdam centrum icm (vouw)fiets en trein, incl kopen van een kaartje. Ben benieuwd of je dat gaat lukken in druk spits verkeer + het zoeken van een parkeerplaats.
TomTom zegt 30 min, maar dat is dus het moment van starten van de motor, tot aan aan komen rijden bij voordeur, exclusief lopen naar auto, zoeken van parkeerplaats en file/spits drukte etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
dion_b schreef op maandag 14 juli 2008 @ 00:37:
[...]

Nope. Behoorlijk groot bedrijf met een HR-afdeling dat iets trager reageert dan een benevelde mastodont.
Been there ;)

We hadden dan weer wel een treinkaartjesprinter en 'leenstrippenkaarten' zodat de werknemer aan het OV nooit kosten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 16-05 11:46

Bosmonster

*zucht*

Ik heb ook greenwheels aangevraagd. Zit nu al paar weken op mn spullen te wachten. Neem aan dat mn abonnement pas ingaat als ik mn spullen heb, anders wil ik wel netjes mn abonnementskosten terug natuurlijk over die periode.

Daarnaast heb ik nog wat extra berekeningen gedaan. Zo kwam ik op een ritje Almere naar familie en daar paar uur blijven op ruim 100 euro....

Een auto huren voor een complete dag is nog veel goedkoper. Sterker nog, voor dat geld kan ik bijna een eigen auto voor de deur hebben staan. En dat was nog maar 1 ritje :X

Dus waarschijnlijk zeg ik zodra ik mn spullen heb direct die zooi maar weer op, want dit gaat echt nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Heb je deze, uh, aanmerkingen al eens bij Greenwheels neergelegd? Ik ben wel erg benieuwd naar wat ze daarop te zeggen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

CanonG1 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 12:22:
Heb je deze, uh, aanmerkingen al eens bij Greenwheels neergelegd? Ik ben wel erg benieuwd naar wat ze daarop te zeggen hebben...
Ik heb ze de berekening inderdaad gestuurd met de vraag of dat wel klopt.

De reactie was dat dat wel klopt ;)

De voornaamste reden dat ik greenwheels had aangevraagd was, dat een auto huren niet mag als je je rijbewijs < 1 jaar hebt. Je raadt het al, ik heb mijn rijbewijs net.

Dus nu huren is afgevallen en greenwheels ook, ga ik toch maar een auto kopen. Heb mn zinnen gezet op een Toyota Aygo. Klein, zuinig, betrouwbaar en leuk.

[ Voor 31% gewijzigd door Bosmonster op 18-07-2008 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien handiger (ook vanuit kostenoogpunt) om een simpele 2e handsje als eerste auto te nemen. Als je weinig rijdt kun je aan een 10-jaar oude Japanner/Koreaan (a la Micra/Starlet/Excel) komen voor rond de EUR 1000. Minimale vaste lasten, behoorlijk betrouwbaar, zeker als het <150k km op de teller heeft. En zuinig - 1:16 is prima haalbaar, wat niet zo goed is als een Aygo, maar als je vaste lasten erbij optelt kom je veel goedkoper uit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

@aygo: nieuw kopen i assume? 2e hands scheelt het echt freakin weinig zag ik.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Jazzper schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 13:13:
@aygo: nieuw kopen i assume? 2e hands scheelt het echt freakin weinig zag ik.
Yeah ze zijn vrij populair dus tweedehands ongeveer net zo duur als nieuw. Jong tweedehands vind ik ook niet zo'n ramp. Hangt een beetje van de leverbaarheid af uiteindelijk denk ik.

@dion_b
Mwah, als ik een auto koop wil ik nog wel een klein beetje luxe en ik kan het betalen. Ik zoek alleen naar de meest gunstige constructie om met mijn rijpatroon een relatief nieuwe auto te rijden (huur/greenwheels/kopen). De iets duurdere Aygo geeft me voor een leuk prijsje wel centrale deurvergrendeling, airco, etc En rijdt met een beetje eropletten 1:20.

Voordeel van de Aygo nu (nieuw) is dat deze extreem waardevast is. Er zijn Aygo's van 2 jaar oud die nauwelijks minder kosten dan een nieuwe. En dat is als je kijkt naar de maandelijkse afschrijving natuurlijk erg gunstig, want ook wegenbelasting en verzekering (en het verbruik dus) is relatief laag.

[ Voor 24% gewijzigd door Bosmonster op 18-07-2008 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Alle erg kleine, zuinige auto's zijn momenteel erg waardevast. De Peugeot 205D is zowaar bijna in waarde verdubbeld afgelopen jaar 8)7 (wat wil je met 1:22 op diesel en lage belastingen...)

Overigens, kijk ook eens naar de concurrenten van Greenwheels, Connectcar is voor af en toe een flink langre rit een stuk goedkoper - zie m'n berekening ergens hierboven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:54
Bosmonster schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 12:28:
[...]
De voornaamste reden dat ik greenwheels had aangevraagd was, dat een auto huren niet mag als je je rijbewijs < 1 jaar hebt. Je raadt het al, ik heb mijn rijbewijs net.
Je kunt gewoon een auto huren bij Avis.

Avis New Drivers

[ Voor 7% gewijzigd door Mawlana op 19-07-2008 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Ritje van Den Haag naar Antwerpen dit weekend zal me prolly een ~75e kosten. Dit was incl brandstof.
Auto huren was niet goedkoper geweest;
Weekendprijs€ 66,-
250 km benzine€ 21,75
totaal€ 87,75

Bij Europcar hebben ze een "Smart" aanbieding; 19,95km per dag 100km per dag vrij. Deze komt dus wel goedkoper uit, afhankelijk van beschikbaarheid natuurlijk...
En anders een Atos of iets in die trent voor € 60,- weekendprijs. Paar euro goedkoper dan Kohler maar nog steeds duurder dan Greenwheels.

Voordeel van Greenwheels was dan weer; even via internet reserveren een half uurtje van te voren, er naar toe fietsen en starten maar. Auto huren was me niet gelukt omdat ik tijdens openingstijd zelf aan het werk was. Daarnaast zit je altijd met extra rompslomp; borgsom betalen etc...

Maar als ik vaker van dit soort ritjes heb en ik boven de € 150,- per maand ga uitkomen, dan ga ik toch wat serieuzer naar een eigen auto kijken.

evt oldtimer kopen en de benzine bijmengen met zonnebloemolie :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-05 09:04
wat ik me nou altijd afgevraagd heb met greenweels(is voor mij niet zo van belang, want leaseauto): Hoe zit het met de sleutel? Heeft iedere klant een sleutel / hangen die in een kastje bij de auto???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

jmderonde schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 09:36:
wat ik me nou altijd afgevraagd heb met greenweels(is voor mij niet zo van belang, want leaseauto): Hoe zit het met de sleutel? Heeft iedere klant een sleutel / hangen die in een kastje bij de auto???
Je zou even op de website kunnen kijken... als het niet teveel moeite is. Anders is er altijd wel weer een idioot die het voor je opzoekt. :X

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:49
Geciteerd van de site:

AUTO OPENEN
Door je Paspartoe stil voor de voorruit te houden
opent de auto zich automatisch.

(editt ja ik zal maar die idioot zijn... Het staat wel erg duidelijk op de site maja je hebt van die mensen die echt lui zijn...)

[ Voor 35% gewijzigd door Cave_Boy op 22-07-2008 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-05 09:04
klein beetje minder fel kan wel hoor.
Was nieuwsgierig en aangezien hier ervaringsdeskundigen rondlopen...

btw: thanx voor reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jules schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 02:20:
[...]

evt oldtimer kopen en de benzine bijmengen met zonnebloemolie :Y)
Nog los van de legaliteit (stupide maar waar: het is volstrekt niet toegestaan in NL om brandstoffen te mengen, ook al heb je accijnzen over beide betaald) zou ik ten zeerste afraden om zonnebloemolie in een benzinemotor te gooien :o

Met een oude diesel is het technisch wel mogelijk, maar moet je in DE tanken om het legaal te maken...
overigens schijnt slaolie nog iets beter te werken

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511904

*Kick*

Hoe zijn de ervaringen met Greenwheels nu? Eigenlijk met een schuin oog naar een andere auto aan het kijken, maar ik realiseer mij eigenlijk dat ik hem misschien helemaal niet nodig heb. Over een paar maanden zal ik waarschijnlijk hooguit 4 maanden per jaar in Nederland zijn en eigenlijk kan de auto gewoon de deur uit dan. Voor die ene maand per kwartaal dat ik hier ben voldoet Greenwheels en incidenteel een huurauto waarschijnlijk veel beter. Hoef ik mij ook geen zorgen te maken in wat voor staat ik mijn auto vind na twee maanden.

Ben echter wel benieuwd wat jullie ervaringen zijn? Werkt het bijvoorbeeld zo dat als ik nu een auto wil, ik over vijf minuten in een auto zit? Of is dat te optimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:49

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Dat laatste kan zeker. In ieder geval wel als je er eentje beschikbaar hebt binnen een korte afstand.
Voor de rest: deze manier van autorijden is natuurlijk alleen economisch te verantwoorden als je tamelijk korte ritten maakt, en ter plaatse niet te lang blijft hangen.
Ik greenwheel niet vaak meer, maar mijn ervaring met ze was altijd goed.
1 keer meegemaakt dat ik bij m'n gehuurde 107 aan kwam lopen, vette parkeerschade. Even bellen met de klantenservice, de boeking werd meteen naar de dichtstbijzijnde auto omgezet. 2 minuten later reed ik al.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijs_a
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-04 00:35
Ik heb wel ervaring met ConnectCar. Of je binnen 5 minuten een auto hebt is natuurlijk afhankelijk van wat de vraag in dat gebied is en hoeveel auto's er in jouw buurt staat (als alternatief). Ik woon in Amsterdam Centrum dus hier staat er echt op iedere straathoek een connectcar of greenwheels. Het is wel redelijk prijzig ( maar dat is het hebben van een auto ook), aangezien je per uur, per km en brandstof per km betaald ( dat laatste staat er wel bij, maar dat is niet heel duidelijk) Voor ritjes van 40km en 2 uur huur ben je al snel 20 euro kwijt. Verder waren de auto's meestal schoon en goed afgetankt, maar dit was ook vaak niet het geval. Het grootste nadeel vond ik dat de uur prijs, bij beiden, redelijk hoog is ( logisch natuurlijk want anders zijn alle auto's continue in gebruik) waardoor je de auto niet snel gebruikt om bijvoorbeeld op visite te gaan op plekken waar het OV geen alternatief is of om een dagje weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
Ik gebruik Greenwheels sinds afgelopen herfst weer af en toe. Hier nog geen enkel probleem gehad om kort van te voren (tot een paar minuten) een auto te reserveren bij de dichtstbijzijnde lokatie, maar dat kan per lokatie of tijdstip misschien verschillen. Ik ben er in ieder geval heel tevreden mee.
Op greenwheels.nl kan je trouwens gewoon de beschikbaarheid zien.

Zoals hierboven ook gezegd, Greenwheels is vooral geschikt als je niet te lang met de auto weg bent. Voor tripjes die wat langer duren is SnappCar in principe een goed alternatief. Moet je wel een beetje geluk hebben dat je een geschikte verhuurder bij jou in de buurt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:50

Destruction

(ex-)Automonteur

Mijn (inmiddels voormalige) buurman is na jaren tevreden gebruik van greenwheels nu overgestapt op een eigen auto.

Hij gebruikte de greenwheels auto (en dus nu zijn eigen) om 1 a 2 keer per maand naar zijn vriendin te gaan, afstand zo'n 80km per weekend. De kosten hiervan bleken op 3-400 euro per maand te zitten, hij leefde in de veronderstelling dat een eigen auto nog veel duurder was.

Als eerste auto'tje heeft hij nu (zoals dion_b ook vermeldt) een nissan micra uit 1995 (iirc). Vaste lasten (verzekering/belasting) op dat auto'tje zijn <50 euro per maand (voor hem), ding rijdt 1:15 en een tankje gaat bij hem vrij eenvoudig 1,5 a 2 maanden mee. Tel uit je winst, want een eigen auto kost je geen geld als je dat ding een weekend bij je vriendinnetje parkeert (tenzij betaald parkeren e.d, maar dat heb je met een greenwheelshok ook).

Neem gewoon vergelijkbare specs (dus reken geen lompe sloep uit tov een klein stadsgebakje van Greenwheels), leg de prijzen per maand en per kilometer naast elkaar, een eigen auto zal vrijwel altijd voordeliger zijn. Vrijwel altijd, want als je echt maar 1 of 2 keer per jaar een auto nodig hebt, kan bezit van een eigen auto niet uit ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Destruction op 19-06-2014 23:14 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Niet online
Wij hebben eerder ook een periode van een aantal maanden vrij veel gebruik gemaakt van Greenwheels, en dat was idd best kostbaar.
Vergeet niet dat niet iedereen wil/kan investeren in de aanschaf van een auto, een parkeerplaats tot zijn beschikking heeft, of zin heeft in het pech/schade-risico of zelfs in het onderhoud.
Voor Fastmat die max 4mnd/jr in NL is lijkt een deelauto mij een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 01:54

PcDealer

HP ftw \o/

Bosmonster schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 12:28:
[...]

Datzelfde geldt voor mij.
sylvesterrr schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 11:35:
[...]

Je kunt gewoon een auto huren bij Avis.

Avis New Drivers
Tegenwoordig minimaal 1 jaar vereist ongeacht de leeftijd.
Pagina 5 onder Rijbewijzen
https://docs.abgcarrental...s/NL/nl/?rentalCountry=NL
juncto
Pagina 2 onder Leeftijdsinformatie
https://docs.abgcarrental.com/location/avis/NL/NL/nl/

[ Voor 3% gewijzigd door PcDealer op 16-11-2016 17:23 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Haha! lekker oude sloot, die post was uit 2008 :+

Moet nu trouwens zeggen dat ik mijn Greenwheels abonnement in dat jaar precies NUL keer heb gebruikt. Ik vond het elke keer veel en veel te duur.

Tijdje later een lease auto gekregen en inmiddels een eigen auto. Stuk goedkoper en relaxter.

Gefeliciteerd met je rijbewijs trouwens, ik was er ook niet vroeg bij (30, nu 38).

[ Voor 17% gewijzigd door Bosmonster op 16-11-2016 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
Greenwheels bevalt me wel, al moet ik toegeven dat ik het enkele jaren echt slechts 2-4 keer heb gebruikt, om mijn kat weg te brengen en op te halen (kattenpension). :D Ik vond het wel zonde om € 5 per maand daarvoor te betalen.

Sinds vorig jaar hebben ze volgens mij een € 0 abonnement (met hogere gebruikskosten), wat op zich wel fijn is als je het echt nauwelijks gebruikt. Drie keer raden welk abonnement ik nu heb. ;) € 0 vaste kosten, en zo nu en dan een tientje per maand.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb uitgerekend wat het mijn kost om van een retour Eindhoven-Nieuwegein te doen: EUR 77,40 met Soms (EUR 0,00 per maand). Uhm.... no, hell no.

Met Regelmatig is het EUR 60,50, maar met een EUR 10,00 per maand abonnement. Totaal EUR 70,50 voor de eerste rit.

Met Vaak EUR 47,60, EUR 25,00/maand abonnement, totaal EUR 72,60 de eerste keer.

Dan laat ik de borg nog buiten beschouwing.

Dagprijzen inclusief 100km brandstof:
AbonnementSomsVaakRegelmatig
Dag€ 80,00€ 60,00€ 50,00
Prijs/km€ 23,40€ 19,50€ 15,60
Totaal€ 103,40€ 79,50€ 65,60

Met de dagprijzen, kost een dag een Up! mij EUR 103,40, EUR 79,50 of EUR 65,60.

Ik pak het OV wel. Dat kost via OV-Chipkaart 18,40/18,51. Via de Spoordeelwinkel EUR 21,00 dagretour Eindhoven-Utrecht en daarnaast kosten bus/tram.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 16:43
Als ik t even vlug vergelijk met wat ik betaal als ik een auto huur bij een goedkope verhuurder, zit ik bij Greenwheels aan bijna het dubbele. Ik mis dus een beetje de markt?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Brent schreef op donderdag 17 november 2016 @ 16:00:
Als ik t even vlug vergelijk met wat ik betaal als ik een auto huur bij een goedkope verhuurder, zit ik bij Greenwheels aan bijna het dubbele. Ik mis dus een beetje de markt?
Voor mij de reden om daar te kijken is dat er geen eis is m.b.t. de tijd dat het rijbewijs in bezit is. Andere partijen die ik heb bekeken eisen 1 of 2 jaar.

Verder zie ik, naast de auto "om de hoek" i.p.v. op het station of vliegveld, geen toegevoegde waarde.

[ Voor 10% gewijzigd door PcDealer op 17-11-2016 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Vergeet ook Snappcar niet, jongens ;)

Eigen auto kosten: 250 euro per maand (incl. 105 euro per maand voor parkeren, jeuj Amsterdam!)
Greenwheels: 10 euro per maand en dan nog eens 4 euro per uur of 60 euro per dag...
Snappcar: kost niks tot ik een auto nodig heb, genoeg keuze in de buurt vanaf 25 euro per dag.

Je betaalt dan wel zelf je brandstof, maar je krijgt vaak 100km per dag "gratis" waarna je zo'n 20 cent per km extra betaalt. En dat is ook al duurder bij Greenwheels.

Veel keuze hier in de regio in ieder geval :) Maar je bent afhankelijk van consumenten. Tot nu toe ongeveer 10 keer gebruik van gemaakt en nog geen negatieve ervaringen.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Had ik laatst naar gekeken en was ik nu aan het zoeken. Edit: ook 1 jaar benodigd. Wel eigen risico af te kopen naar nul.

Net ook gevonden voor korter dan de jaar rijbewijs: https://www.dealerautoverhuur.nl vanaf EUR 37,00 per dag.

[ Voor 9% gewijzigd door PcDealer op 17-11-2016 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
Greenwheels is interessant voor incidentele korte ritjes (kort qua tijd én afstand). Voor incidentele lange ritten is een huurauto gunstiger. In alle andere gevallen is een eigen auto hoogstwaarschijnlijk goedkoper. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik haat automatische incasso's. Ze willen EUR 225,00 afschrijven voor borg, maar ik heb geen rit gepland staan. Ik had telefonisch begrepen dat ze pas afschrijven de dag nadat de rit is aangevangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-05 10:05
Waarom zou je de borg incasseren i.p.v. autoriseren? Twee onnodige transacties, elke keer moeten opletten of je geld wel terug is gekomen, bij zakelijk gebruik onnodige complicatie van je balans.

Kun je niet gewoon je creditcard koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
t_captain schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 11:03:
Waarom zou je de borg incasseren i.p.v. autoriseren? Twee onnodige transacties, elke keer moeten opletten of je geld wel terug is gekomen, bij zakelijk gebruik onnodige complicatie van je balans.

Die borg is onderdeel van het abonnement. Je krijgt het pas terug wanneer je je abonnement beëindigt. Ik ben blij dat mijn abonnement van vóór de invoering van de borg is. :P
Bij ieder abonnement betaal je éénmalig een borgsom van €225,00. Die krijg je weer terug als je je abonnement beëindigt.
https://www.greenwheels.com/nl/prive/zo-werkt-het#spelregels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-05 08:05
zodra je voor 150 per maand een auto huurt kan je ook serieus overwegen een kleine auto te private leasen, bijvoorbeeld bij toyota welke na het eerste jaar maandelijks opzegbaar is zodat het geen langer termijn contract is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Door die 225 per klant de hele tijd vast te houden, financieren ze een aanzienlijk deel van hun werkkapitaal. Dat is niet de bedoeling van borg, bankieren bij je klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

t_captain schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 11:03:
Dat was ook als authorisatie bedoeld en ik zag dat ook ergens voorbijkomen in de communicatie vanuit mijn bank.
Je gaat er gevoeglijk vanuit dat ik die heb.
t_captain schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 14:21:
Door die 225 per klant de hele tijd vast te houden, financieren ze een aanzienlijk deel van hun werkkapitaal. Dat is niet de bedoeling van borg, bankieren bij je klanten.
Het gaat volgens art. 8.3 AV zelfs al in voor de totstandkoming van de overeenkomst:
3. Activering overeenkomst
3.1 Een Mantelovereenkomst komt tot stand nadat een aanvraag daartoe door Aanbieder is aanvaard. Aanvaarding door Aanbieder is in eerst instantie voorlopig. Zij wordt definitief zodra en doordat de door Aanbieder verzochte gegevens in bezit komen van Aanbieder, de (elektronische) machtiging voor eventuele automatische betaling is gegeven en een eventueel te betalen borgsom door Aanbieder is ontvangen.

8.3
Voor aanvang van de mantelovereenkomst wordt vooruitbetaling van een borgsom verlangd. Een onder de
Mantelovereenkomst verschuldigde borgsom wordt volgens Tarieven van Aanbieder vastgesteld. Klanten kunnen de borgsom voldoen middels een éénmalige incasso óf reservering op de creditcard.
https://www.greenwheels.c...orwaarden_greenwheels.pdf
Boefjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 19:08
wd200 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 13:07:
zodra je voor 150 per maand een auto huurt kan je ook serieus overwegen een kleine auto te private leasen, bijvoorbeeld bij toyota welke na het eerste jaar maandelijks opzegbaar is zodat het geen langer termijn contract is.
Moet je hem natuurlijk wel ergens kunnen parkeren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
De borg is spelregel nummer één. Dat kan toch niet als een verrassing aankomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

sylvesterrr schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 19:21:
De borg is spelregel nummer één. Dat kan toch niet als een verrassing aankomen?
PcDealer in "Greenwheels ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als ik een auto huur, word er ook een paar honderd euro geautoriseerd (huursom + eigen risico + 1 tank benzine meestal).

Maar het geld blijft gewoon bij mij en de autorisatie wordt netjes opgeheven na retour van de auto.

Ik wil best garant staan voor mijn risico's, maar ik voel me niet geroepen om bankier te worden van de verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-05 18:51
Die 225 euro ben je tijdens je abonnement kwijt, en krijg je na afloop binnen drie weken terug. Daar kun je over klagen, maar er staat veel gemak tegenover. Het ligt er natuurlijk aan waar je woont, maar bij mij in de buurt staan op een paar minuten fietsen wel tien auto's, en ook een bestelwagen of 207 station. Ik heb bijna gegarandeerd op ieder moment een auto tot m'n beschikking.

Ooit dacht ik dat ik geen Greenwheels nodig had, want ik gebruikte het zelden en was wel abonnementsgeld kwijt. Dat was nog voordat het abonnement gratis was, en dat kostte toen een tientje per maand. Ik had opeens een auto nodig, heb tien bedrijven hier in de buurt afgebeld, maar kon niks krijgen tenzij ik een flink duurdere auto bestelde.

Je kunt een auto huren voor een uur en zelfs minder. Probeer dat eens met een normale huurauto. Als ik naar de Ikea ga, dan heb ik die auto misschien twee uur nodig, niet meer. Dat kost dan 15-20 euro. Blijkt ondertussen dat ik toch langer nodig heb, dan bel ik even en de boeking wordt verlengd. Dat leidt zelden tot problemen, en als de auto dan al geboekt is, dan krijg ik 25 euro boete als ik niet op tijd terug ben. Het is dan de keuze wat je erger vindt, maar de regels zijn duidelijk.

Al met al heb je die 225 euro snel terugverdiend, en je krijgt ze ook nog eens terug bij stopzetten van het abonnement. Ik vind dit een prima regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:11

nlboy

Alles kitz?

Ik heb vanwege de hoge borg en hoogstens dat ik 2x per jaar een auto nodig heb Greenwheels opgezegd. Mijn gratis account heeft ondanks dat een maand opzegtermijn en daarna na 6 weken krijg ik de borg begin juni terug. Echt belachelijk!

Ik ga denk ik over naar connectcar die slechts 100 euro vraagt en voor daghuur naar snappcar (geen borg).

Car2go vraagt ook geen borg, dus dit is gewoon greenwheels rente trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-05 23:23
Positieve ervaringen gehad. Proces van auto gebruiken is makkelijk. En ja soms lijkt het duur maar als je weinig kilometers rijdt is autobezit nog echt wel duurder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 16:43
Unito schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:51:
Positieve ervaringen gehad. Proces van auto gebruiken is makkelijk. En ja soms lijkt het duur maar als je weinig kilometers rijdt is autobezit nog echt wel duurder..
Mensen overschatten de kosten van een Panda/Aygo. Mijn sommetje was dat vanaf rit 2 (a 100km) al goedkoper dan Greenwheels. Uiteraard moet je wel zelf naar de garage voor controles/problemen dan, maar duur is het geenszins, zo'n boodschappenkarretje.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCaterina
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10-06-2024
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 10-06-2024 11:14 . Reden: Rant en kick oud topic ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.