Aike schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 16:44:
Interessant topic. Ik heb zelf wel eens aan greenwheels gedacht maar uiteindelijk toch een eigen auto gekocht. Je hebt het nu vooral over de kosten, maar hoe bevalt het voor de rest?
Dit weekend dus 2x gebruik van gemaakt. De vrijdag heb ik me een partij lopen ergeren aan de stoplichten. Ik stond meer stil dan dat ik reed. Had net zo goed met de fiets kunnen gaan kwa tijd. Al was ik dan wel bezweet aangekomen. Op locatie aangekomen moest ik ook nog eens 5 minuten naar een parkeerplaats zoeken. Vrijdag een 206 gehad, kwa huurkosten is ie even duur als de 106 bij mijn € 15,- NS abo. Alleen de km kosten zijn net 1 cent duurder, 0,14 ipv 0,13, je word er iig niet arm van. Kwa lokaties staan er verschillenden op een 500m loopafstand. Moest vrijdag wel even zoeken naar de 206 bij Den Haag centraal. Bleek uiteindelijk op het parkeerplaatsje te staan op het pleintje aan de voorzijde.
Misschien is het wat om je kosten om te rekenen naar kosten per kilometer? Dat is makkelijker vergelijken.
Die km kosten zijn niet het hoogste voor mij overdag, hooguit als ik er 's avonds eentje moet huren. Maar overdag moet het wel een bijzonder lastig te bereiken plek zijn wil ik zo'n autootje pakken. Ik woon bij Den Haag centraal, met 3-5 minuten lopen zit ik in een trein of tram, met 7-10 minuten inclusief kaartje. En dan nog is een fiets mee in het OV goedkoper dan een autootje pakken. Alleen 's avonds/'s nachts kan het lastig zijn, juist daarvoor heb ik dat abo genomen.
Verder reis ik regelmatig naar Rotterdam en een enkele keer naar Amsterdam. Of ergens een gat in de omgeving. Op het moment dat ik er ben, ben ik meteen een x aantal uren bezig. Overdag loopt dat dan aardig in de kosten. Verder zal ik het autootje pakken voor in noodgevallen/grote boodschappen (ikea/bouwmarkt etc).
edit; Op
nu.nl stond laatst een berichtje dat het pas vanaf 8000 kilometer per jaar lonend is om een auto te kopen ipv te huren. Het lijkt me een nogal lastige berekening eigenlijk.
Die 8000 km ga ik echt niet halen in een jaar. Hooguit als ik m'n NS kaart niet meer gebruik en alleen nog maar de auto gebruik. Verder woon ik nagenoeg in het centrum. Heb dus ook een parkeervergunning nodig. Mijn doelen liggen ook vaker in het centrum> parkeer kosten. Ik kon een oldtimer kopen van iemand voor een ontzettend laag bedrag. Maar met mijn verstand van auto's en de hogere onderhoudskosten van zo'n auto leek me dat geen goed plan. 't Zijn vaak meer hobby projecten dan dat je ze echt nuttig voor dagelijks verkeer kunt gebruiken. Of uberhaubt als betrouwbaar kunt bestempelen.
eX0duS schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 17:06:
Huren is toch ook totaal niet makkelijk.
Als je van te voren weet dat je hem morgen nodig hebt is één, maar je zult ook nog naar die auto toe moeten (op de fiets of per bus?), vervolgens moet deze ook weer terug... Lijtk mij niet makkelijk.
Er staan er aardig wat in mijn omgeving. Ik kan er evt heen fietsen en daar m'n fiets op slot gooien, of evt een vouwfiets achterin proppen. Maar verder, je zet je eigen auto toch ook weer neer bij je eigen voordeur?
Gluten Parody schreef op zondag 18 mei 2008 @ 23:43:
Bij Greenwheels kun je online reserveren, desnoods tot een kwartier voordat je 'm nodig hebt volgens mij. Als de auto vrij is, is ie vrij. Alleen betaal je een kilometertarief van gauw 25 cent (met brandstof inbegrepen) en een tarief per kwartier. Heb je de auto langer dan 4 uur nodig, dan is een huurauto voor de hele dag al goedkoper. Voor kortere tijdsduur is het erg interessant. Ritjes naar supermarkt / Ikea, even op bezoek bij familie, dat soort dingen.
km kosten zijn 13-14 cent, een huurauto ben je al snel 40 euro per dag kwijt (10 uur Greenwheels huur) + een enorme borg van 300-400 die je mag lappen. Okay, je bent dat bedrag maar eenmalig voor een dagje kwijt in tegenstelling tot de Greenwheels borg van € 250 die je gedurende je abo duur kwijt bent. Een huurauto is iets voor meerdere dagen als je aardig wat km's gaat maken.
Overigens krijg je bij bepaalde abonnementen de eerste km's tot aan het abonnements bedrag gratis.
Anoniem: 4629 schreef op maandag 19 mei 2008 @ 00:04:
Sja. Stel dat je 3 keer in de maand wat moet doen zo. Dat is €60 aan huur alleen al. Qua vaste lasten is dat al meer dan je kwijt zou zijn aan het permanent bezitten van een klein autootje. Verzekering en belasting, en ingecalculeerd onderhoud en afschrijving.
Als je 'm thuis kwijt kunt is een kleine autotje al snel toch handiger dan OV of een deelauto.
Maar de uiteindelijke afweging hangt echt af van je lokatie, je gebruik, en wat je acceptabel vindt.
Wat Vunzz al zegt, de abo kosten zijn de enige vaste lasten die je hebt. Het gaat je pas echt geld kosten als je er mee gaat rijden. Een nieuwe Aygo kost je een 10k, stel, je rijd er 10 jaar mee, dan betaal je aan afschrijvingen een € 8,33 per maand. Verzekering (€ 30,-

), wegenbelasting (€ 20,-

), parkeervergunning (€ 20,-) en dan nog onderhoudskosten. Had ik parkeerkosten op lokatie al gezegd? Koop je een ouder mobiel dan ben je wellicht in aanschaf minder kwijt, maar kwa onderhoud weer meer.
* jules wil iig die vaste lasten niet. Die Greenwheels doet het altijd, als ie het niet doet, dan is er wel een vervanger... Daarnaast kun je kiezen tussen een Peugot 106, 206 of een 207 SW. Dat is wat anders dan dat je alleen een klein autootje hebt.
Alleen een auto met een buurman/huisgenoot/partner delen is goedkoper volgens mij.