Toon posts:

[32 Bit] 4GB, Dual channel, hoe werkt dat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hela,

Ik vraag me af... Ik heb 4 GB ram, in de vorm van 4x1GB DDR 2. Nu draai ik 32Bit windows XP en 64Bit vista. Vista is prima, 4GB ram gewoon beschikbaar want 64 bit enzo.

WinXP 32bit gebruik ik vooral voor games. 64bit WinXP is geen optie. Windows XP 32 bit snapt natuurlijk maar 3GB geheugen. Maar wat ik me afvraag is of ik nog wel alle voordelen van Dual Channel behoudt. Hoe wordt die 1 GB in mindering gebracht? Verdeeld over alle reepjes? Of wordt bijvoorbeeld alleen het hele 4e reepje niet gebruikt.

Ergo: Zou ik voor WinXP misschien beter af zijn met maar 2x 1GB?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Nee, dual channel modus blijft gewoon werken en dus behoudt je de theoretisch verdubbeling van de snelheid.

Als ik het goed heb (correct me if I'm wrong) kun je dual channel zien als een soort van "RAID-0" over de geheugen modules. Wanneer er dus +/- 1GB door hardware adressen af gaat, blijft op iedere module nog zo'n 512MB over.

Niet dus, zie Microkid.

[ Voor 4% gewijzigd door Bitage op 17-05-2008 14:41 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Nee, dual channel is puur het gebruik van 2 64-bits datakanalen tegelijk, dus totaal 128bit bandbreedte. Er worden dan gewoon 2 bankjes tegelijk aangestuurd. Heeft dus totaal niets te maken met raid-0 op je geheugenmodules.
Zie ook Wikipedia: Dual-channel architecture

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Ah, ok, duidelijk :)

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 12:13
De snelheid blijft alleen je kunt niet alles benutten hoe hij het verdeelt weet ik niet. Maar het 32bit adres bereik is gewoon te klein. Net als je vroeger met DOS die problemen had.

2x1 GB is voor mij al te weinig soms gaat me PC swappen op de HD en dat is een ramp al vangt mijn 2x Raid 0 dat nog wel netjes op. Dus ik heb ook 4 GB ram er in zitten maar gebruik maar 3.25. Als je 3 stikjes gebruikt ga je wel snelheid verliezen. Dus dan maar even niet alles gebruiken tot dat er een goed 64 bit os is. Misschien opvolger van vista of zo. Want Vista in zijn geheel vind ik niet prettig werken.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....