Toon posts:

Defecte paneelmeter vervangen

Pagina: 1
Acties:

• Anthor
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Het viel me laatst tijdens het testen voor de demo contest op dat de stroommeter van mijn labvoeding stuk is. Het gaat over een Voltcraft digi35 (0-30V, 0-2,5A), en die doet het voor de rest nog normaal.
De spanningsmeter heeft t.o.v. mijn multimeter een kleine afwijking, maar dat was al een tijdje zo.

http://www.scrap.cistron.nl/GoT/labvoeding.jpg
zo zag het er uit voordat ik de display er uit heb gehaald

Ik heb een beetje getest met een weerstand er tussen, en sommige waardes worden wel normaal weergegeven. Voorzover ik heb kunnen meten worden de waardes 0,01 0,04 0,11 0,14 0,21 0,24, 0,31 A nog wel redelijk accuraat weergegeven. Ik neem dus aan dat het aan de display ligt. (misschien iets met het bovenste segment van het laatste cijfer)

Ik heb de voeding opengemaakt en zo ziet de achterkant van de meter er uit.
http://www.scrap.cistron.nl/GoT/t_labvoeding_binnen.jpg
klikbaar

De meter voor het voltage heeft dezelfde IC. (De tweede regel van de opdruk is afwijkend, daar staat 9309cbj maar dat zal het serie nummer wel zijn), dus ik neem aan dat dit een standaard paneelmeter is.

Ik heb de meter er ondertussen uit gehaald en adhv de staat van dat ding besloten om er maar een nieuwe in te zetten. Omdat het om mijn labvoeding gaat, en ik dat ding niet naar de eeuwige electronenwolken wil helpen, vind ik het een beetje tricky om zomaar een nieuwe paneelmeter te kopen en er aan te hangen.

Hoe standaard zijn die dingen? en wat moet ik weten om een geschikte paneelmeter te kunnen kiezen?

• Micha
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Een datasheet van betreffende IC is toch redelijk makkelijk te vinden?

http://www.digchip.com/da...967&part-number=TC7106CPL

Dan lijkt me dat er niet zoveel onduidelijk overblijft behalve dat het lcd stuk is of een ander onderdeel?

• Anthor
  • Niet online
Die datasheet had ik ook al gevonden, maar ik wil graag weten of ik de ene paneelmeter mag vervangen door een andere. en zo ja, waar ik dan op moet letten.

• caipirinha
  • Registratie: mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

voltcraft = conrad en die heeft zulke metertjes ook los in het programma.
Bij conrad kun je bij hun servicecentrum het partnr en waarschijnlijk zelfs de bestelcode van een vervangexemplaar krijgen.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barb
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 07-11-2008
DVM's met ICL7106 zijn standaard bedoeld voor bereik 0-200mV.
Omdat dit moduul bedoeld is voor stroommeting, zal hij wel rechtstreeks aangesloten zijn op
1 stroomsensweerstand.
Het lijkt er trouwens op, dat het LCD ergens geen goed contact maakt op printje.
De contacten zijn opgedampte spoortjes op het glas en via reepje gesegmenteerd geleidend rubber
wordt het LCD in 1 klemraampje tegen de print aan gedrukt.
Je kunt proberen om raampje los te maken en contacten te reinigen met alcohol o.i.d.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anthor
  • Niet online
Barb schreef op vrijdag 23 mei 2008 @ 12:56:
DVM's met ICL7106 zijn standaard bedoeld voor bereik 0-200mV.
Omdat dit moduul bedoeld is voor stroommeting, zal hij wel rechtstreeks aangesloten zijn op
1 stroomsensweerstand.
Het lijkt er trouwens op, dat het LCD ergens geen goed contact maakt op printje.
De contacten zijn opgedampte spoortjes op het glas en via reepje gesegmenteerd geleidend rubber
wordt het LCD in 1 klemraampje tegen de print aan gedrukt.
Je kunt proberen om raampje los te maken en contacten te reinigen met alcohol o.i.d.
Ik heb het schoongemaakt, maar dat mocht niet baten. Het klemraampje klemt nu zelfs niet meer genoeg om alle contactjes te verbinden. (12 jaar oud plastic is niet al te vergevingsgezind.)
Als ik de display goed aandruk dan maakt het nog wel contact, maar het probleem is er dan nog.
Ik heb ook de contacten op de print doorgemeten, en die waren allemaal nog goed.

Ik ga dus maar serieus op zoek naar een vervanger.
Het jammere is dat de display kennelijk geen standaard afmetingen heeft, wat ik kan ik heb nog display gezien met dezelfde maten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barb
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 07-11-2008
Dat is dan balen natuurlijk.
Dergelijke moduletjes met LCD's, voorzien van soldeerpennetjes zijn wat robuuster, maar meestal ook groter.

[Voor 63% gewijzigd door Barb op 27-05-2008 13:04]

• Anthor
  • Niet online
Ik heb een paneelmeter gehaald bij de lokale electroboer.
De meter heeft niet de juiste afmetingen, maar dat heb ik simpel op kunnen lossen met een alu plaatje.

Op de oude meter zat een weerstand tussen Vin en Gnd die ik over moest zetten om een goede meting te krijgen.
De oude meter was via een diode en elco aangesloten op wisselspanning uit de trafo. Daar heb ik nu een gelijkrichter (uit een oude telefoonlader) en afvlak elco tussengezet.

Nu moet ik dat alleen nog op een printje zetten en die veilig wegwerken in de labvoeding, maar dat gaat wel lukken.

Het probleem is dus opgelost, bedankt voor de input.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee