Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• deef-
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-01 16:51
Ik heb een (standaard cheap ass ikea) ventilator maar deze draait op de laagste stand nog te snel. Wat zou ik hier aan kunnen doen? Een goedkoop dimmertje ertussen zetten of is dit een dom plan?

Verwijderd

Als je nog een dimmer hebt liggen kan je dat uitproberen.
Ik denk dat als je het toerental heel laag zet (meer dan 60% dimmen) hij kan gaan brommen.

Als je er iets voor moet gaan kopen, is het goedkoper om een andere ventilator aan te schaffen.

Verwijderd

deef- schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 11:30:
Ik heb een (standaard cheap ass ikea) ventilator maar deze draait op de laagste stand nog te snel. Wat zou ik hier aan kunnen doen? Een goedkoop dimmertje ertussen zetten of is dit een dom plan?
Het ligt er maar aan wat je goedkoop vind.
Als je een dimmer neemt zorg er dan voor dat het goed is voor een inductieve belasting. . een dimmer voor een lamp werkt niet. Voorts moet je bedenken dat een goedkope waarschijnlijk radio storingen veroorzaakt en een dure niet (gewoon een kwestie van kiezen).

Zoek een op www.conrad.nl of op www.rsonline.nl. . .RS Technische Ondersteuning: 023-51 66 590

Je zal aan ongeveer tussen de € 15 en € 20 moeten denken voor een SSR AC switching unit voor een 5 tot 10 A apparaatje.

Bijvoorbeeld RS # 346-384 of 346-895 of 358-2886. . .de laatste is speciaal geschikt voor een inductieve belasting. Stuur PD= 4,5 tot 32 dc.

Je ziet dus dat voor het dimmen van motoren je niet voor een paar eurootjes klaar bent. Als je kant en klare dimmers gaat kopen gaat het een dure grap worden. . zoals al eerder werd opgemerkt.

Loop even naar een kringloopwinkel en koop voor een paar euro twee ventilatoren en schakel ze in series. . ben even niet 100% zeker of dit problemen kan opleveren maar het is de moeite waard om te proberen.. . wel er voor zorgen dat het veilig blijft. . .het kan zijn dan vanwege het koppelen van twee inductieve belastingen er een hogere warmteontwikkeling ontstaat.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2008 14:36 ]

• deef-
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-01 16:51
Thanks!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-11 21:37
Verwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2008 @ 13:50:
[...]
hogere warmteontwikkeling ontstaat.
Dan plaats je daar toch een ventilator op ;)

Verwijderd

Tik anders goedkope variac op de kop; 0,5 Amp exemplaar moet meer dan voldoende zijn.

Verwijderd

Probeer de plaatselijke growshop, daar hebben ze goeie dimmers voor ventilatoren. :)

Verwijderd

En hoe zit de motor in elkaar

Word de laagstte stand bijv verkregen met een weerstand?
Zo ja kan je die weerstand veranderen door een hogere weerstand

Met als gevolg dat ie op de laagste stand nog minder draait
Heb je geen dimmer nodig ook
Pagina: 1